Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Data publikacji: 2024-01-09

Rozliczenie VAT od akcji promocyjnych w firmie

Podatnicy organizują lub zlecają organizację różnego rodzaju akcji promocyjnych. Ich różnorodność jest duża – od tradycyjnych rabatów, po przekazywanie dodatkowych towarów czy voucherów. Organizowanie takich akcji może być zlecane również innych podmiotom. Skutki tych działań dla rozliczeń VAT są różne. Przedstawiamy je w niniejszym artykule.


Najpopularniejszą formą zachęcania do zakupów jest udzielanie rabatów, czyli procentowych lub kwotowych obniżek cen sprzedawanych towarów lub usług.

1. Przyznawanie rabatów kontrahentom

Istnieją dwa rodzaje rabatów, tj. rabaty:

  • bezpośrednie (tj. rabaty przyznawane przez sprzedawców nabywcom) oraz
  • pośrednie (tj. rabaty przyznawane przez przedsiębiorców kolejnym nabywcom sprzedanych towarów i usług).

    Każdy z nich inaczej rozlicza się w VAT.

1.1. Rozliczenie VAT od przyznanych rabatów bezpośrednich

Z punktu widzenia VAT rabaty bezpośrednie podzielić można na transakcyjne (udzielane w momencie dokonania sprzedaży) oraz potransakcyjne (udzielane po dokonaniu sprzedaży).
Większość udzielanych w obrocie gospodarczym rabatów to rabaty transakcyjne. Podstawa opodatkowania nie obejmuje takich rabatów (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).
Inaczej jest w przypadku udzielania rabatów potransakcyjnych. Pierwotnie podstawa opodatkowania obejmuje takie rabaty, lecz ulega później zmniejszeniu o ich kwoty (art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

1.1.1. Rabaty potransakcyjne dotyczące sprzedaży dokumentowanej fakturami

W przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturami rabaty potransakcyjne dokumentowane są fakturami korygującymi. Obowiązek wystawiania takich faktur wynika z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, który nakazuje wystawianie faktur korygujących, jeżeli po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania wskazana na fakturze uległa zmianie.
W stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2024 r. samo tylko wystawienie faktury korygującej nie pozwala jednak najczęściej sprzedawcom na obniżenie podstawy opodatkowania (i podatku należnego). Uzyskanie takiego uprawnienia uzależnione jest przeważnie od uzyskania dokumentacji, z której wynika, że uzgodnili oni warunki obniżenia podstawy opodatkowania (czyli przyznania rabatu) oraz warunki te zostały spełnione (art. 29a ust. 13 w zw. z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF od 1 lipca 2024 r. zasadą będzie, że faktury korygujące rozliczamy w miesiącu ich wystawienia. Dotyczyć to będzie faktur wystawionych i przesłanych do KSeF.

Dlatego „wyjściowym” dla sprzedawców okresem rozliczeniowym, w którym winni oni rozliczać faktury korygujące dokumentujące rabaty, jest okres rozliczeniowy, w którym je wystawili. Jednak okres ten jest właściwy do obniżenia podstawy opodatkowania (i podatku należnego) z tytułu przyznania rabatu tylko wtedy, gdy w okresie tym sprzedawca posiadał dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków przyznania rabatu oraz spełnienie tych warunków. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, sprzedawca nie posiada takiej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00