Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.581.2023.2.AK

- Wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji. - W przypadku likwidacji spółki cypryjskiej i uzyskania mienia likwidacyjnego spółki, Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r updop. - Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 updop. Konsekwencją zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop jest brak obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 updop, jak również zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 24a ust. 13a updop.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

1. wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji,

2. w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

3. w przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki cypryjskiej i otrzymania w związku z przeprowadzoną likwidacją mienia (głównie akcji), Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

4. w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej, jeżeli powstanie po jej stronie przychód na podstawie art. 14a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód ten będzie zobowiązana rozliczyć Fundacja Rodzinna na podstawie art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PITu”).

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce.

Wniosek tyczy się zdarzeń przyszłych.

Wnioskodawca jest zainteresowany zabezpieczeniem i sformalizowaniem swej sukcesji majątkowej, zabezpieczeniem majątku oraz usprawnieniem i sformalizowaniem procesu zarządzania majątkiem. W tym celu Wnioskodawca zainteresowany jest utworzeniem Fundacji Rodzinnej, której celem będzie zabezpieczenie sukcesji swej oraz swojej rodziny, zabezpieczenia zgromadzonego majątku, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na ich rzecz. Wnioskodawca planuje utworzenie fundacji rodzinnej opisanej w przepisach Ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej jako: „u.f.r.”).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że utworzenie fundacji rodzinnej w najlepszy możliwy i dopuszczalny prawnie sposób pozwoli na przeniesienie części swego majątku do odrębnej struktury prawnej, co pomoże mu w zabezpieczeniu go przed ryzykami związanymi z sukcesją ustawową, takimi jak rozwodnienie majątku potencjalna utrata nad nim kontroli oraz brak możliwości nakierowania sposobu korzystania z majątku przez przyszłych beneficjentów/spadkobierców.

Fundacja rodzinna pozwoli Wnioskodawcy właścicielowi na utrzymanie pewnego stopnia kontroli nad sposobem dysponowania majątkiem nawet po jego śmierci, na co nie pozwalają inne instytucje prawne. Wnioskodawca będzie mógł określić cele i wytyczne dotyczące zarządzania funduszami oraz wyznaczyć zarządców, którzy będą realizować te cele zgodnie z jego wizją oraz założeniami. Fundacja rodzinna pozwoli na tworzenie trwałych struktur i planów dziedziczenia majątku. Wnioskodawca może określić cele i wartości, które fundacja ma promować, na przykład wsparcie edukacji, badań naukowych, działalności charytatywnej lub kultury. Dzięki temu możliwe będzie zapewnienie, że majątek będzie służyć długofalowym celom rodziny, a nie tylko indywidualnym potrzebom spadkobierców.

Fundacja rodzinna zapewni ciągłość zarządzania majątkiem w przypadku śmierci lub niezdolności Wnioskodawcy do sprawowania nad nim kontroli. Osoby zarządzające fundacją mogą być wyznaczane wcześniej i przeszkolone, aby kontynuować jej działalność zgodnie z ustalonymi zasadami, co eliminuje ryzyko dezorganizacji lub utraty wartości majątku rodzinnego.

Wobec powyższego, Wnioskodawca podjął decyzję o założeniu Fundacji Rodzinnej. Zdaniem Wnioskodawcy powołanie jej będzie najlepszym sposobem zabezpieczenia swej sukcesji.

Fundacja rodzinna będzie utworzona i zarejestrowana zgodnie z przepisami u.f.r. oraz będzie posiadała siedzibę w Polsce. Wnioskodawca planuje zostać fundatorem oraz jednocześnie jednym z beneficjentów ww. fundacji. W statucie Fundacja może zostać zobowiązana do dokonywania okresowych wypłat na rzecz beneficjentów. Jako fundator Fundacji oraz beneficjent, wnosząc do niej majątek. Wnioskodawca nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby mu tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu. Wnioskodawca posiada udziały w cypryjskiej spółce, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. z siedzibą na Cyprze (dalej jako: „spółka cypryjska”). Spółka cypryjska posiada rezydencję podatkową na terenie Cypru. Do majątku spółki należą m.in. akcje spółki polskiej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka cypryjska nie posiada majątku nieruchomego. Spółka cypryjska osiąga w głównej mierze dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, m.in. w postaci dywidend. W przypadku wypłaty dywidendy, płatnik, którym jest dom maklerski, prowadzący rachunek maklerski spółki, pobiera podatek u źródła i odprowadza go w Polsce. Tym samym Spółka cypryjska jest podatnikiem podatku z tego tytułu w Polsce. Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem spółki cypryjskiej. Spółka cypryjska jest dla Wnioskodawcy zagraniczną spółką kontrolowaną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od zagranicznej spółki kontrolowanej opisanym w art. 30f PITu. Jako majątek fundacji wnoszony na pokrycie funduszu założycielskiego Wnioskodawca planuje wniesienie m.in. posiadanych przez siebie udziałów w spółce cypryjskiej. Tym samym, po powstaniu fundacji, będzie ona jedynym udziałowcem spółki cypryjskiej.

Fundatorem oraz beneficjentem fundacji będzie Wnioskodawca.

Źródłem finansowania świadczeń będą zyski Fundacji z jej działalności inwestycyjnej prowadzonej zgodnie z przepisami u.f.r. Fundacja będzie regularnie wypłacać Wnioskodawcy (jako beneficjentowi Fundacji) określone w swym statucie świadczenia o charakterze pieniężnym.

Jak wskazano powyżej, celem fundacji będzie gromadzenie majątku, zabezpieczenie sukcesji fundatora jak i wypłacanie świadczeń beneficjentom fundacji. W szczególności, Fundacja nie będzie prowadziła działalności innej niż opisanej w art. 5 u.f.r. W interesie Wnioskodawcy jest, aby świadczenia wypłacane beneficjentom, koszty obsługi fundacji, struktura posiadanych przez nią aktywów zmierzały w celu jak najefektywniejszego gromadzenia majątku i wypłacania świadczeń beneficjentom w najwyższych możliwych wysokościach. W związku ze zwiększającymi się z roku na rok kosztami obsługi (w tym m.in. prawnej, księgowej i in. kosztów) spółki cypryjskiej, dodatkowo zaś w związku z koniecznością ponoszenia kosztów w ramach samej obsługi działalności operacyjnej Fundacji, Wnioskodawca nie wyklucza, iż zostanie podjęta decyzja o likwidacji spółki cypryjskiej. Spółka cypryjska zostałaby rozwiązana zgodnie z przepisami cypryjskimi. Spółka cypryjska zapłaciłaby odpowiednie podatki na terenie Republiki Cypru. Jednocześnie w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej nie byłoby planowane spieniężenie jej majątku. Zamiast tego, posiadane przez nią akcje oraz zgromadzone środki finansowe przekazane byłyby Fundacji Rodzinnej. Wnioskodawca wskazuje, iż likwidacja spółki cypryjskiej miałaby wymierny wpływ na osiągane przez niego dochody jako beneficjenta Fundacji. Poprzez likwidację zmniejszyłby się wskazane powyżej koszty operacyjne, które fundacja pośrednio ponosiłaby poprzez istnienie podmiotu cypryjskiego. Tym samym, możliwe byłoby wypłacanie większej kwoty na rzecz beneficjentów Fundacji (którym także byłby Wnioskodawca). Prostota kosztów obsługi i struktura własnościowa fundacji rodzinnej mają istotne znaczenie dla Wnioskodawcy z kilku kluczowych powodów, które wpływają na pomnażanie majątku i ilość pieniędzy dostępnych dla Fundacji, a tym samym pośrednio dla jej beneficjentów.

- Prostsza struktura fundacji rodzinnej oznacza mniejszą ilość biurokracji i skomplikowanych procedur, co przekłada się na bardziej efektywne zarządzanie aktywami. Mniej zawiłych reguł i formalności sprawi, że zarządcy fundacji będą mogli skoncentrować się na inwestowaniu i osiąganiu lepszych wyników inwestycyjnych.

- Skomplikowane struktury, w tym struktura własnościowa z udziałem spółki cypryjskiej, mogą generować dodatkowe koszty administracyjne, takie jak opłaty za usługi prawnicze i księgowe. Prosta struktura pozwoli uniknąć tych kosztów, co przekłada się na większe dostępne środki do inwestowania i wypłacania beneficjentom.

- Zwiększona prostota pozwala na szybsze podejmowanie decyzji inwestycyjnych i reagowanie na zmiany na rynku. Mniej skomplikowane struktury umożliwiają bardziej elastyczne zarządzanie portfelem inwestycyjnym i dostosowywanie go do bieżących potrzeb.

- Prosta struktura majątkowa fundacji będzie zwykle łatwiejsza do zrozumienia przez zarządców i beneficjentów. To pozwala na lepszą komunikację i zrozumienie celów fundacji oraz procesów inwestycyjnych, co z kolei przyczynia się do lepszego zarządzania majątkiem i podejmowania świadomych decyzji finansowych.

- Skomplikowane struktury mogą generować dodatkowe ryzyko związane z nieprawidłowym zarządzaniem lub komplikacjami prawno-finansowymi. Prosta struktura pozwala na ograniczenie tych ryzyk i zapewnia większą stabilność działania fundacji.

- Prosta struktura fundacji może przekładać się na niższe koszty transakcyjne i zarządzania portfelem inwestycyjnym. To z kolei może prowadzić do wyższych zwrotów z inwestycji, co pomaga w pomnażaniu majątku fundacji i zwiększa ilość dostępnych środków dla beneficjentów. Podsumowując, prostota kosztów obsługi i struktura własnościowa fundacji rodzinnej będą miały istotny wpływ na efektywne zarządzanie jej aktywami, co przekłada się na pomnażanie majątku i większą ilość środków dostępnych dla beneficjentów. Dlatego ważne jest, aby fundacja była tak skonstruowana, aby działała wydajnie i zapewniała jak najwięcej korzyści dla swoich członków i celów. W sposób syntetyczny, można opisać planowane działanie Wnioskodawcy w następującej kolejności:

1.Założenie Fundacji Rodzinnej i wniesienie na poczet Funduszu Założycielskiego udziałów w spółce cypryjskiej;

2.Ewentualne podjęcie decyzji o likwidacji spółki cypryjskiej;

3.Otrzymanie przez Fundację Rodzinną majątku spółki cypryjskiej.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a ustawy o CIT, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

3. Czy w przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki cypryjskiej i otrzymania w związku z przeprowadzoną likwidacją mienia (głównie akcji), Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

4. Czy w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej, jeżeli powstanie po jej stronie przychód na podstawie art. 14a CITu, przychód ten będzie zobowiązana rozliczyć Fundacja Rodzinna na podstawie art. 24a CITu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 CITu: zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 - 10 CITu: 6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q. 7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. 8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje żaden przepis ustawy o CIT, który obligowałby Fundację Rodzinną do rozpoznania przychodu i zapłaty podatku dochodowego od wniesionego do niej mienia na pokrycie funduszu założycielskiego.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a ustawy o CIT, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a ustawy o CIT.

W myśl art. 24a ust. 1 CITu: Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 24a ust. 6 CITu: Dochodem, o którym mowa w ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 6a i 6b, jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej jednostki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna jednostka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej jednostki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej jednostki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich.

W myśl art. 3 ust. 1 CITu: Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Podatnikiem podatku od CFC jest polski rezydent podatkowy, który pełni funkcję „kontrolującego” w stosunku do danej CFC. Podstawą opodatkowania podatkiem od CFC jest dochód uzyskany przez CFC w tym okresie jej roku podatkowego, w którym CFC była kontrolowana przez polskiego rezydenta podatkowego. Ponadto, uzyskany w tym okresie dochód przez CFC opodatkowany jest jedynie w takiej części, w jakiej polski rezydent podatkowy kontrolujący uczestniczył lub posiadał prawo do uczestnictwa w zysku tej „zagranicznej jednostki kontrolowanej”.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 CITu: Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6-10 CITu: 6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q. 7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. 8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo, iż spółka cypryjska będzie dla Fundacji Rodzinnej zagraniczną spółką kontrolowaną, to na fundacji nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku o którym mowa w art. 24a ust. 1 CITu. Podatnikiem ww. podatku jest polski rezydent podatkowy, którym, w przytoczonym zdarzeniu przyszłym, będzie fundacja rodzinna. Jednocześnie, przepisy ustanawiające zwolnienie podatkowe fundacji rodzinnej wymieniają szereg przypadków, w których fundacja nie korzysta ze zwolnienia podatkowego opisanego w art. 6 ust. 1 pkt 25 CITu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przepisach CITu nie istnieje żaden przepis, który wskazuje na to, iż Fundacja Rodzinna będzie podatnikiem ww. podatku i nie będzie korzystała ze zwolnienia. Skoro bowiem ustawodawca wskazał szereg wyłączeń korzystania zwolnienia i do ich katalogu nie wpisał art. 24b CITu - nie należy tegoż katalogu wyłączeń rozszerzać ani zawężać.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej wniesione zostaną udziały w spółce cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a CITu.

W myśl art. 24a ust. 13 CITu: Podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a. a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.

W myśl art. 24a ust. 13a CITu: Podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 6, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej wskazanej w art. 9 ust. 1 i 1a, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W myśl art. 24a ust. 14 CITu: Na żądanie organu podatkowego podatnik jest obowiązany udostępnić, w terminie 7 dni od dnia otrzymania żądania, rejestry prowadzone zgodnie z ust. 13 oraz ewidencje prowadzone zgodnie z ust. 13a. Jeżeli podatnik nie udostępni tych ewidencji lub rejestru albo ustalenie dochodu na podstawie prowadzonych ewidencji nie jest możliwe, dochód określa się w drodze oszacowania, przy uwzględnieniu przedmiotu działalności (transakcji), z której dochód został osiągnięty.

Do określenia dochodu w drodze oszacowania stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Podatnicy podatku dochodowego w Polsce zobowiązani są prowadzić rejestr swoich „zagranicznych jednostek” oraz ewidencjonować zdarzenia zaistniałe w tych jednostkach, mających wpływ na osiągany przez nie dochód, tak aby możliwe było określenie wysokości dochodu „zagranicznej jednostki kontrolowanej”, a tym samym obliczenie prawidłowej podstawy opodatkowania podatkiem od CFC oraz finalnie wysokości podatku należnego z tego tytułu za dany rok podatkowy. Ponadto podatnicy powinni także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych. Podatnik powinien zaewidencjonować zaistniałe w „zagranicznej jednostce kontrolowanej” zdarzenia (odrębnie od ewidencji rachunkowej) po zakończeniu roku podatkowego „zagranicznej jednostki kontrolowanej”, jednak nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu „zagranicznej jednostki kontrolowanej” osiągniętego w danym roku podatkowym. Ponadto, podatnik ma obowiązek na żądanie organu udostępnić, w terminie 7 dni od dnia otrzymania żądania, wszystkie prowadzone rejestry, dotyczące „zagranicznych jednostek kontrolowanych”. W przypadku odmowy udostępnienia rejestrów i ewidencji przez podatnika (lub gdy nie da się ustalić dochodu na podstawie tych ewidencji), organ dokona oszacowania dochodu, uwzględniając przedmiot działalności lub transakcji, z której dochód został osiągnięty (oszacowanie dochodu następuje w oparciu o przepisy ordynacji podatkowej). Jednocześnie, przywoływany już przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 CITu zwalnia fundację rodzinną od podatku.

Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt skorzystania ze zwolnienia od podatku nie oznacza, że Fundacja Rodzinna nie jest obowiązana do prowadzenia sprawozdawczości związanych z podatkiem CFC oraz iż nie ciążą na niej obowiązki m.in. składania zeznań o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej i ewidencji zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a ustawy o CIT, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a ustawy o CIT.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki cypryjskiej i otrzymania w związku z przeprowadzoną likwidacją mienia (głównie akcji), Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r ustawy o CIT.

W myśl art. 24r CITu:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

W myśl art. 5 u.f.r.:

1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobny charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje.

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4. Przepisy u.f.r. nie regulują sposobu ani zakresu, w jakim fundacja może zaprzestać dozwolonej działalności gospodarczej, poza przypadkiem likwidacji fundacji (art. 98 u.f.r ).

Należy podkreślić, że w przypadku uzyskania zysku (dywidenda likwidacyjna) z likwidacji spółki, nie pochodzi on w istocie z procesu likwidacji, ale z uczestnictwa w tej spółce (z zysków kapitałowych, konkretnie zaś z udziału w zyskach osób prawnych - art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e CITu).

Tym samym dochód z likwidacji spółki pochodzi z dozwolonej działalności gospodarczej polegającej na uczestnictwie w spółce i udziale w jej zysku (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.). Nie zostanie zatem spełniona przesłanka z art. 24r mówiąca o przekroczeniu zakresu działalności Fundacji Rodzinnej (art. 5 u.f.r.).

Zdaniem Wnioskodawcy zatem, w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej i uzyskania mienia polikwidacyjnego spółki, Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r ustawy o CIT.

Ad 4

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej, jeżeli powstanie po jej stronie przychód na podstawie art. 14a CITu, przychód będzie zobowiązana rozliczyć Fundacja Rodzinna na podstawie art. 24a CITu.

W myśl art. 14a CITu: W przypadku gdy podatnik przez wykonanie świadczenia niepieniężnego reguluje w całości albo w części zobowiązanie, w tym z tytułu zaciągniętej pożyczki (kredytu), dywidendy, umorzenia albo zbycia w celu umorzenia udziałów (akcji), podziału pomiędzy wspólników (akcjonariuszy) majątku likwidowanej spółki albo spółdzielni, przychodem takiego podatnika jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia. Jeżeli jednak wartość rynkowa świadczenia niepieniężnego jest wyższa niż wysokość zobowiązania uregulowanego tym świadczeniem, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej świadczenia niepieniężnego. Przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 24a CITu: Dochodem, o którym mowa w ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 6a i 6b, jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej jednostki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna jednostka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej jednostki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej jednostki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich.

Zatem zasadą jest, iż dochód określa się na podstawie przepisów ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od tego, czy likwidacja spółki cypryjskiej będzie opodatkowana na Cyprze, to do ustalenia, czy z likwidacji spółki cypryjskiej powstaje przychód (dochód) jest przepis art. 14a CITu w zw. z przepisami art. 24a CITu. Tym samym zaś podatnikiem rozpoznającym ww. przychód będzie jednostka kontrolująca - Fundacja Rodzinna. Jednocześnie, odnosząc się do argumentacji do pytania numer 4, Fundacja Rodzinna będzie zwolniona z opodatkowania ww. przychodu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 CITu.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy:

- Wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji.

- Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a ustawy o CIT, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a ustawy o CIT.

- Zdaniem Wnioskodawcy zatem, w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej i uzyskania mienia (głównie akcji), Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r ustawy o CIT.

- Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej, jeżeli powstanie po jej stronie przychód na podstawie art. 14a CITu, przychód będzie zobowiązana rozliczyć Fundacja Rodzinna na podstawie art. 24a CITu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 i 7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

Ad 1

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji.

Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu od fundatora mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego w postaci udziałów w cypryjskiej spółce będącej odpowiednikiem polskiej spółki z o.o.

W świetle powyższego wniesienie do Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce cypryjskiej nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 3

Kolejną Pana wątpliwością jest kwestia ustalenia, czy w przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki cypryjskiej i otrzymania w związku z przeprowadzoną likwidacją mienia (głównie akcji), Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r updop.

Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie: przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie przez fundację rodzinną przychodu w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki cypryjskiej, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. z siedzibą na Cyprze. Taki podmiot został wymieniony w ww. przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Z kolei przychód w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki powstaje wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w tej spółce.

W świetle powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej (będącej odpowiednikiem polskiej sp. z o.o.) i uzyskania mienia likwidacyjnego spółki, Fundacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i nie znajdzie zastosowania przepis art. 24r updop.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2 i 4

Kolejne Pana wątpliwości dotyczą ustalenia:

- czy w przypadku, w którym do Fundacji Rodzinnej zostanie wniesione mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, w postaci udziałów spółki cypryjskiej, Fundacja nie będzie obowiązana do zapłaty podatku opisanego w art. 24a updop, a jedynie będzie obowiązana do spełnienia obowiązków raportowania opisanych w art. 24a updop;

- czy w przypadku likwidacji spółki cypryjskiej, jeżeli powstanie po jej stronie przychód na podstawie art. 14a updop, przychód ten będzie zobowiązana rozliczyć Fundacja Rodzinna na podstawie art. 24a updop.

Stosownie do art. 24a ust. 1 updop:

Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 24a ust. 13 updop:

Podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a, a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.

W myśl art. 24a ust. 13a updop:

Podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 6, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej wskazanej w art. 9 ust. 1 i 1a, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Jak już wskazano fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednak, co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Powyższe zwolnienie nie ma jednak charakteru bezwzględnego. Na podstawie art. 6 ust. 6 i 7 updop, zwolnienie to nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q oraz do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Podstawą opodatkowania podatkiem od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej (CFC), uregulowanym w przepisach art. 24a updop, jest dochód tej spółki pomniejszony m.in. o dywidendę wypłaconą przez CFC udziałowcowi (podatnikowi). Taka konstrukcja ma zapobiec podwójnemu opodatkowaniu zysków CFC na poziomie polskiego podatnika, tj. raz jako zysków CFC i po raz drugi jako przychodów z faktycznie otrzymanej dywidendy.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że fundacja rodzinna nie będzie prowadziła działalność innej niż opisana w art. 5 ufr. Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy można zaliczyć przystąpienie fundacji rodzinnej (i uczestnictwo) do spółki cypryjskiej spółki będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu uczestnictwa w spółce w postaci dywidendy od Spółki, spełniającej warunki uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a updop, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Działalność inwestycyjna fundacji rodzinnej przedstawiona w zdarzeniu przyszłym mieści się zatem w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Jednocześnie ustawodawca na mocy w art. 6 ust. 6 updop wyłączył fundację rodzinną ze zwolnienia podmiotowego – poprzez enumeratywne wymienienie – w zakresie podatku, o którym mowa w art. 24b oraz art. 24q updop. Wyłączeniem nie objęto podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, określonego w art. 24a updop.

W konsekwencji na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 updop. Konsekwencją zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop jest brak obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 updop, jak również zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 24a ust. 13a updop.

W świetle powyższego Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej braku obowiązku zapłaty podatku na podstawie art. 24a updop należało uznać zaprawidłowe, a w części dotyczącej obowiązków raportowania wynikającego z art. 24a updop za nieprawidłowe.

Z kolei Pana stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe, ponieważ jak wykazano Fundacja rodzinna nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie e-PUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00