Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.756.2023.2.HJ

Możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jednoosobowej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej jednoosobowej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2023 r. (wpływ 11 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na sprzątaniu budynków i obiektów przemysłowych, opodatkowanym w formie karty podatkowej. Nie prowadzi Pan więc ewidencji przychodów i kosztów.

Pana działalność sprowadza się do realizacji usług sklasyfikowanych pod nr 92 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym, ponosi Pan osobistą odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywane czynności, które podejmuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Czynności te wykonuje Pan w miejscu i czasie wyznaczonym przez kontrahentów zlecających owe zadania, jednak nie pozostaje Pan wówczas pod ich kierownictwem. Ponosi Pan też ryzyko gospodarcze związane z wykonywaną działalnością. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jest Pan również udziałowcem (50% udziałów) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącej działalność gospodarczą głównie w zakresie świadczenia usług o charakterze rehabilitacyjno-fizjoterapeutycznym, ale również w zakresie związanym m.in. z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni (drugim współudziałowcem, również posiadającym 50% udziałów jest Pana małżonka).

Spółka została zarejestrowana w rejestrze sądowym (…). (umowa spółki została zawarta (…)). Pan i Pana małżonka jesteście też członkami zarządu w spółce (Pan pełni funkcję prezesa zarządu, natomiast Pana małżonka funkcję członka zarządu). Funkcję w zarządzie spółki pełni Pan z tytułu powołania (uchwała wspólników) i otrzymuje Pan wynagrodzenie wypłacane z osiąganych przez spółkę zysków. Nie świadczy Pan na rzecz spółki żadnych usług, a Pana zakres obowiązków w spółce wynika z przepisów K.s.h. Co do pełnienia funkcji członka zarządu wskazuje Pan, że odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności, tj. spółka, co wynika z samych zapisów K.s.h. Wprawdzie istnieją ściśle określone sytuacje, w których członek zarządu mógłby ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich, stanowią one jednak wyjątek od reguły, wymagają spełnienia się szeregu innych warunków, a ponadto należy wskazać, że także na gruncie Kodeksu pracy przewidziane są sytuacje, w których pracownik ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich. Co do zasady jednak jedynym podmiotem, który ponosi odpowiedzialność za rezultat Pana działań, jako prezesa zarządu, jest sama spółka, co jest typowe dla konstrukcji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wobec czego nie ponosi Pan jakiegokolwiek ryzyka gospodarczego związanego z ww. działalnością̨. Co więcej obowiązki, które wykonuje Pan na rzecz spółki, wykonywane są pod kierownictwem spółki oraz w czasie i miejscu wyznaczonym przez spółkę. Podkreśla Pan, że nie jest wspólnikiem większościowym spółki, ani jedynym członkiem zarządu, nie może Pan więc autorytarnie zadecydować o miejscu i czasie, np. posiedzeń zarządu.

Wynika z tego, że zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu, określonym w art. 13 pkt 7 i 9 u.p.d.o.f., a przychody te bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście, jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednoosobową działalność gospodarczą prowadzi Pan od sierpnia 2020 r. Po 31 grudnia 2021 r. nie utracił Pan prawa do karty podatkowej. Pana działalność jest prowadzona wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej nie korzysta Pan z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę (działalność tę realizuje Pan sam we własnym zakresie – w jej w ramach nie zawiera Pan żadnych umów o pracę, czy umów zlecenia z jakimikolwiek osobami trzecimi) oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne (księgowość).

Pana małżonka nie pracuje. Nie prowadzi również działalności gospodarczej (pozostaje bezrobotna), posiada jedynie – jak wskazano wcześniej – 50% udziałów w Spółce, w której pełni też funkcję członka zarządu.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym, a tym samym przyjąć należy, że spełnia Pan warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania kartą podatkową, wynikające z art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy, będąc udziałowcem spółki z o.o. oraz pełniąc funkcję prezesa w spółce z o.o., utraci Pan prawo do karty podatkowej z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W myśl art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: u.z.p.d.):

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej jeżeli nie prowadzą poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z definicji pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d. wynika, że jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie zaś do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin i złóż,

c)polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną. Oznacza to, że występuje jako odrębny od wspólników podmiot, mogący nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Spółka ta ma zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową, zdolność układową i upadłościową. W imieniu spółki działa jej zarząd, którego jest Pan członkiem oraz prezesem. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast podstawową kategorią dochodów uzyskiwanych ze spółki jest wypłata pieniężna w postaci dywidendy, która zaliczana jest do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, zaliczanych do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 tej ustawy. Innym wynagrodzeniem dla udziałowców spółki może być przychód otrzymany przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 ust. 7 ustawy o PIT), które są uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą będzie spółka z o.o. Natomiast przychody, które Pan otrzyma z tytułu członkostwa w zarządzie lub z objęcia udziałów w spółce, nie będą zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W Pana ocenie bowiem, przychody, które Pan uzyska będą pochodzić z działalności gospodarczej, ale prowadzonej przez spółkę z o.o. we własnym imieniu. Natomiast Pan w tym przypadku nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej.

W związku z tym uważa Pan, że uzyskanie ww. przychodów nie spowoduje utraty przez Pana prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, którą prowadzi Pan samodzielnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 definicja stanowi:

Działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony);

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowana w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z ww. przepisów jednoznacznie wynika, że jedną z przesłanek wyłączających z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzenie, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy, innej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na sprzątaniu budynków i obiektów przemysłowych. Jest Pan opodatkowany w formie karty podatkowej, nie prowadzi więc ewidencji przychodów i kosztów. Spełnia Pan warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania karta podatkową, wynikające z art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność sprowadza się do realizacji usług sklasyfikowanych pod nr 92 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jest Pan również udziałowcem (50% udziałów) i prezesem zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącej działalność gospodarczą głównie w zakresie świadczenia usług o charakterze rehabilitacyjno-fizjoterapeutycznym, ale również w zakresie związanym m.in. z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni. Funkcję w zarządzie spółki pełni Pan z tytułu powołania (uchwała wspólników) i otrzymuje Pan wynagrodzenie wypłacane z osiąganych przez spółkę zysków. Nie świadczy Pan na rzecz spółki żadnych usług, a Pana zakres obowiązków w spółce wynika z przepisów K.s.h. Przychody uzyskane z tytułu pełnienia funkcji w spółce, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście, jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną i jest spółką kapitałową, o czym mowa także w art. 12 K.s.h., tj.:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, prosta spółka akcyjna w organizacji albo spółka akcyjna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru staje się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółką akcyjną albo spółką akcyjną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji.

W świetle powyższego, to spółka kapitałowa prowadzi działalność gospodarczą. Ponadto zgodnie z art. 191 § 1 ww. ustawy:

Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1 (wypłata wspólnikom spółki z o.o. zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy).

Prawo wspólników do udziału w zyskach jest głównym prawem majątkowym ze względu na gospodarczy charakter działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W odniesieniu do będących udziałowcami osób fizycznych dochód wspólników zalicza się do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych, jako jeden z rodzajów dochodów z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

- działalność wykonywana osobiście;

- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Wyodrębnienie w katalogu ww. źródeł przychodów – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście lub odrębne źródło – kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c), o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 7 ustawy.

Tym samym, przychody uzyskane z innego źródła nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej. Wyżej wskazane źródła przychodów zostały uszczegółowione w art. 13 i 17 cyt. ustawy.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Sposób opodatkowania wynagrodzeń i innych świadczeń uzyskanych przez członka zarządu lub rady nadzorczej osoby prawnej zależy od tego, na jakiej podstawie dana osoba pełni swoją funkcję. Zgodnie z tym, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane z tytułu pełnienia ww. funkcji osoby prawnej:

-na podstawie aktu powołania (bezumownie) – zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym wyłącznie od osób fizycznych;

-na podstawie kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o podobnym charakterze – zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższych uregulowań wynika, że zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 i 9, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście, jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia (mianowania). Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji, lecz z tytułu tej umowy.

Z powyższych przepisów wynika, że przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, a nienależące do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in.:

- dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b (pkt 4);

- przychody z:

a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (pkt 6).

Biorąc pod uwagę powyższe, będąc udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz pełniąc funkcję prezesa w tej spółce, uzyskując przychody z działalności wykonywanej osobiście, nie utraci Pan prawa do karty podatkowej z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktykiinterpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako „PPSA”)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00