Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.534.2023.1.DP

Czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna Rodziny (…) („Fundacja”), jest fundacją rodzinną ustanowioną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej: „Ustawa”). Fundacja została zawiązana w dniu (…) 2023 r. i w dniu (…) 2023 r. została zarejestrowana przez Sąd Okręgowy w (…). Fundatorem Fundacji jest jedna osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy („Fundator”). Funkcjonowanie Fundacji określa Ustawa oraz statut Fundacji przyjęty w akcie założycielskim z dnia 22 maja 2023 r. Beneficjentami Fundacji Rodzinnej są dwie osoby fizyczne, polscy rezydenci podatkowi, Fundator i jego żona („Żona”). W dniu zawiązania Fundacji, Fundator wniósł do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji w wysokości 100.000,00 (sto tysięcy) złotych.

Fundator i Żona są udziałowcami w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce („Spółka I”). Przedmiotem działalności Spółki jest 1) wynajem składników majątkowych 2) wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej z OZE oraz 3) działalność inwestycyjna (Spółka posiada udziały/akcje w spółka zagranicznych niemających siedziby w Polsce ”Udziały w spółkach zagranicznych”).

Udziały posiadane przez Fundatora i Żonę w Spółce I są objęte wspólnością ustawową. Fundator po uzyskaniu zgody Żony zgodnie z art. 37 § 1 pkt 4 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zamierza zbyć udziały w Spółce I na rzecz Fundacji tytułem zwiększenia funduszu założycielskiego. W wyniku zbycia udziałów w Spółce I, Fundacja stanie się jedynym wspólnikiem w Spółce I, posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym.

Po zmianie udziałowców Spółki I na Fundację, planowane jest dokonanie podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych („Podział”) poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej tj. aktywów Spółki w postaci Udziałów w spółkach zagranicznych do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka II”). W wyniku Podziału 100% wspólnikiem Spółki II stanie się Fundacja.

Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 12 oraz art. 7b ust. 1 lit. m) (winno być: art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2022 r. poz. 2587, dalej jako: „ustawa o CIT”), ze względu na fakt, iż w 2014 r. wniesiono do Spółki zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną z podziału innej spółki kapitałowej dokonanego również na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych, w ramach którego Fundator i Żona objęli w udziały w Spółce I.

W związku ze statusem Fundacji, która jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego osób prawnych (CIT) na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, Fundacja chciałaby się upewnić, jakie skutki podatkowe będzie wywoływać Podział Spółki I na gruncie podatku CIT dla Fundacji.

Pytanie

Czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja Rodzinna będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, mimo że na podstawie oraz art. 7b ust.1 pkt 1 lit. m) oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m tiret 2 ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym: przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej.

Kolejno zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT przychodami są w szczególności, ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT przychodami są w szczególności, ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.

Art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT przewiduje, że do przychodów nie zalicza się w przypadku połączenia lub podziału spółek, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:

a)udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

b)przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy udziały w Spółce I były objęte w wyniku innego podziału, kolejny podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo na gruncie ustawy o CIT m.in. dla wspólnika Spółki I, niezależnie od tego, czy majątek przejmowany na skutek Podziału Spółki I lub majątek pozostający w Spółce I stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Natomiast odnosząc powyższe regulacje do stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) opisanego we wniosku o interpretację, należy uwzględnić status Fundacji na gruncie ustawy o CIT, jako podmiotu korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT fundacje rodzinne zwolnione są podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, poza wyjątkami wymienionymi w dalszych przepisach tej ustawy o CIT. Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.

W art. 24b jest mowa o podatku dochodowym od przychodów z tytułu własności środka trwałego tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Przychód Fundacji w związku z Podziałem nie jest przychodem z tytułu własności środka trwałego, dlatego wyłączenie ze zwolnienia z CIT z art. 24b ustawy o CIT nie ma zastosowania do przedstawionego we wniosku o interpretację stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego).

Kolejno art. 24q ustawy o CIT dotyczy :

1)świadczenia na rzecz beneficjenta, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków, wśród których są m.in. darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.

Należy wskazać, że świadczenia, o których mowa w art. 24q ustawy o CIT są przekazywane między fundacją rodzinną jako dawcą świadczenia a innym podmiotem jako jego odbiorcą (beneficjentem czy fundatorem), a w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) mamy do czynienia z przychodem z Podziału Spółki I, w której Fundacja ma udziały, więc wyłączenie ze zwolnienia z podatku CIT przewidziane w art. 24q ustawy o CIT nie będzie mieć również zastosowania do przedstawionego we wniosku o interpretację stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego).

Kolejno zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy. Art. 5 Ustawy precyzuje przedmiotowy zakres działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna. W art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy wskazano, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. W Ustawie brak jest definicji określenia „przystąpienie” co powoduje, że należy szukać powszechnego i szerokiego znaczenia tego słowa. Zatem za „przystąpienie” Fundacji do spółki z o.o. należy również uznać wniesienie udziałów w Spółce I na zwiększenie funduszu założycielskiego Fundacji, w wyniku której Fundacja stanie się udziałowcem w Spółce I. Tym samym, zrealizuje się dyspozycja artykułu 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy w zakresie przystąpienia Fundacji do Spółki I jako spółki handlowej i uczestnictwa Fundacji w Spółce I.

W konsekwencji uczestnictwo Fundacji w Podziale Spółki I, z uwagi na posiadanie 100% udziałów w kapitale Spółce I przez Fundację należy uznać za zakres zgodny z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy. W związku z tym, przychód z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II będzie objęty zwolnieniem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, gdyż fakt, iż Fundacja jest 100% udziałowcem Spółki I stanowi dozwolony zakres prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy.

W dalszej kolejności w myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%. Wyłączenie to również nie będzie miało zastosowania w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku o interpretację, gdyż w związku z Podziałem Spółki I, Fundacja nie będzie osiągać przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.

Biorąc pod uwagę powyższe, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia z CIT w stosunku do przychodu z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II na podstawie ogólnej dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a wyłączenia z tego zwolnienia nie znajdą zastosowania w niniejszym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym).

Na słuszność takiego stanowiska wskazuje również uzasadnienie do projektu nr 2798 („Uzasadnienie”) (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2798) do ustawy o fundacjach rodzinnych, która nowelizowała także przepisy ustawy o CIT dodając do art. 6 ust. 1 punkt 25 ustawy o CIT. Jak wskazano w Uzasadnieniu: Fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1-4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych. Reasumując, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zasadą ogólną jest zwolnienie podmiotowe fundacji rodzinnych od podatku dochodowego od osób prawnych, a opisany w niniejszym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) Podział Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II nie stanowi żadnego z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o CIT.

W rezultacie przychód Fundacji z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a w związku z tym Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z tą transakcją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,

2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,

3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

‒ zwany dalej "podatkiem od przychodów z budynków", wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

Z kolei w myśl art. 24q ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z opisu sprawy, Fundator w pierwszej kolejności wniesie tytułem zwiększenia funduszu założycielskiego do Fundacji udziały w Spółce I, w związku z czym Fundacja stanie się jedynym wspólnikiem w Spółce I, posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym. Następnie, planowane jest dokonanie podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej tj. aktywów Spółki w postaci Udziałów w spółkach zagranicznych do Spółki II. W wyniku Podziału 100% wspólnikiem Spółki II stanie się Fundacja.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25updop.

Jak już wcześniej wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop w tym m.in. wskazano, że zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach.

Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II. Wskazać należy, że ww. przychód powstanie wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w spółce z o.o., a zatem w ramach wymienionego wcześniej art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Fundacja Rodzinna będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, mimo że na podstawie oraz art. 7b ust.1 pkt 1 lit. m) oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 updop Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00