Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.743.2023.2.AD

Skutki podatkowe zbycia działek rolnych.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia działek. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 grudnia 2023 r. (data wpływu 12 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W celu wybudowania gospodarstwa rolnego (...) i prowadzenia tam działalności rolniczej wraz z mężem w 1995 r. nabyła Pani (pozostając w związku małżeńskim o ustroju wspólności majątkowej) w oparciu o akt notarialny od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w C działki:

nr 1 obręb C pow. (....) ha (łąka),

nr 2 obręb D pow. (....) ha (grunt rolny i grunt orny).

Środki na zakup gruntu pochodziły w głównej mierze ze sprzedanego wcześniej mieszkania.

Na wskazanych gruntach od 1995 r. jest prowadzona działalność rolnicza. Mąż Pani prowadzi działalność rolniczą, tj. Gospodarstwo rolne A, w ramach którego zidentyfikowane są następujące rodzaje prowadzonej działalności:

(...) uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana).

Przez wzgląd na konieczność zmiany pracy, w 1997 r. wraz z mężem i całą rodziną zmieniła Pani miejsce zamieszkania, które oddalone jest o ponad 100 km od miejsca nabytej nieruchomości. W związku z tym w niektórych okresach po nabyciu ww. gruntów, były oddane one w dzierżawę na cele prowadzenia działalności rolniczej.

Pani ani Pani mąż nigdy nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej. Część z działki 2 obrębu D o pow. (...) ha została podzielona na mniejsze działki.

(...) sierpnia 2008 r. została wydana decyzja Wójta Gminy B o warunkach zabudowy, w oparciu o którą dokonano podziału części działki 2 na mniejsze działki. Z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy wystąpiła Pani wraz z mężem.

Wskutek dokonanego podziału powstały m.in. działki:

Dz. nr 1/1 pow. (...) ha (sprzedana (...) lipca 2020 r.),

Dz. nr 1/2 pow. (...) ha (sprzedana (...) grudnia 2021 r.),

Dz. nr 1/3 pow. (...) ha (sprzedana (...) listopada 2021 r.),

Dz. nr 1/4 pow. (...) ha (sprzedana (...) czerwca 2021 r.),

Dz. nr 1/5 pow. (...) ha (sprzedana (...) lutego2021 r.),

Dz. nr 1/6 pow. (...) ha (sprzedana (...) lutego2021 r.).

W momencie sprzedaży wszystkie z ww. działek posiadały nadal status terenów rolniczych. Wraz z mężem dokonywała Pani sprzedaży ww. działek aby uzyskać środki na pomoc swoim dzieciom wchodzącym w dorosłość i zakładającym własne rodziny.

Na sprzedawanych działkach nie prowadziła Pani żadnych prac zwiększających ich wartość, tj. nie doprowadzała mediów, nie utwardzała gruntu do dojazdu, nie ogrodziła nieruchomości.

Przy sprzedaży nie korzystała Pani z pośredników od sprzedaży nieruchomości. Nie zainwestowała uzyskanych środków w kolejne grunty przeznaczone do dalszej sprzedaży.

Jednocześnie wraz z mężem wystąpiła Pani z wnioskami o wydanie warunków zabudowy i o podział działki 1/7 (powstałej z podziału działki 2) na kilkanaście mniejszych działek.

Wystąpienie z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy było elementem niezbędnym do uzyskania decyzji o podziale działki 1/7 na mniejsze działki, tj. działanie to nie miało prowadzić do rozpoczęcia budowy jakichkolwiek obiektów na terenie gruntu, a jedynie było warunkiem niezbędnych do tego, aby została wydana decyzja dzieląca na mniejsze działki ww. grunt.

Część działek, których powstanie nastąpi wskutek planowanego podziału zostanie przeznaczona do sprzedaży.

Działki powstałe z podziału działki 1/7 położone są na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wraz z mężem nie planuje Pani prowadzić na działkach prac takich jak: doprowadzenie energii elektrycznej, utwardzenie gruntu do dojazdu, ogrodzenie nieruchomości.

Natomiast w związku z porozumieniem zawartym z gminą, na terenie której położona jest nieruchomość, została Pani zobowiązana do wybudowania sieci wodno-kanalizacyjnej do dzielonych działek. Sieć ta będzie następnie przekazana na rzecz gminy. Jest to warunek konieczny do uzyskania decyzji o podziale działki 1/7.

W momencie sprzedaży podzielonych działek wszystkie one będą posiadały status terenów rolniczych. Żadna z działek, które będą sprzedane nie jest zabudowana jakimikolwiek obiektami.

Wraz z mężem przy planowanej sprzedaży nie ma Pani zamiaru korzystać z pośredników w obrocie nieruchomościami, czy profesjonalnych pełnomocników. Nabywcy - jeśli tacy się pojawią - będą zgłaszać się głównie w oparciu o tzw. pocztę pantoflową.

Działki będę planowane do sprzedaży w celu uzyskania środków na bieżące funkcjonowanie i pomoc finansową najbliższej rodzinie. Środki uzyskane ze sprzedaży działek nie będą inwestowane w zakup kolejnych nieruchomości, które miałyby być przeznaczone na sprzedaż.

Uzupełnienie wniosku

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku podaje Pani, że:

·Działka nr 1/7 zostanie podzielona na 18 działek, z czego jedna z wydzielonych działek będzie stanowiła drogę dojazdową do wszystkich innych pozostałych wydzielonych działek.

·Przybliżona data podziału działki 1/7 to 31 grudnia 2024 r.

·Nie ma Pani planu zbycia wszystkich działek pochodzących z podziału. Jedna z działek zostanie zbyta prawdopodobnie w 2024 r. Następnie, w 2025 r. być może zostanie zbyta jedna, może dwie działki.

Pytanie

We wniosku sformułowała Pani następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży działek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zadane we wniosku pytanie dotyczy działek, które mają zostać sprzedane w wyniku podziału działki 1/7.

Pani stanowisko w sprawie

W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku własnym stanowisku wskazuje Pani, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 1), regulują opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową. Zobowiązanymi do regulowania wskazanego podatku są natomiast osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podlegają one wówczas obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) (art. 3 ust. 1 ww. aktu).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, który odzwierciedla zasadę powszechności opodatkowania, regułą jest opodatkowanie podatkiem dochodowym wszelkiego rodzajów dochodów. W dalszej części ustawy wskazuje się natomiast na różne źródła tych dochodów. W ramach art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czytamy, że źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony);

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;8a)

8a)działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b)niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9)inne źródła.

W odniesieniu do sytuacji, w której znajduje się Pani, szczególną uwagę należy przypisać art. 10 ust. 1 pkt 8.

Zgodnie ze wskazaną regulacją sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego. A contrario, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości nastąpi po upływie wskazanego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie można mówić o jego opodatkowaniu.

Działki, które zamierza Pani sprzedać (tj. powstałe z podziału działki 1/7) są nieruchomościami nabytymi prawie 30 lat temu. Nigdy nie były związane z działalnością gospodarczą - nie były nabyte w ramach jej prowadzenia, nie były używane do prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedaż działek powstałych z podziału działki 1/7 traktuje Pani jako zarządzanie majątkiem prywatnym. Grunty te były nabyte w celu prowadzenia działalności rolniczej i osiedlenia się tam Pani wraz z rodziną. Cały czas prowadzona jest na nich działalność rolnicza. Środki uzyskane ze zbycia nieruchomości mają posłużyć do utrzymania Pani rodziny. Stąd też zbycie gruntów traktuje Pani jako czynności niemogące być uznane za dokonywane w ramach działalności gospodarczej. Pani działania nie mają charakteru zorganizowanego i ciągłego. Nie działa Pani jak profesjonalista, o czym świadczy chociażby sposób w jaki kupujący będą mogli dowiedzieć się o nieruchomościach na sprzedaż, tj. zasadniczo poczta pantoflowa. Nie korzysta Pani z pomocy podmiotów zawodowo zajmujących się sprzedażą nieruchomości, czy świadczących pomoc w tym zakresie.

Sprzedaż działek, które powstaną z podziału działki 1/7 nie będzie miała także charakteru ciągłego. Nie ma Pani zamiaru i nigdy tego nie robiła, nabywać nowych nieruchomości w celu ich dalszej odsprzedaży. Gospodaruje natomiast majątkiem prywatnym, aby móc utrzymać siebie i swoją rodzinę. Dlatego też Pani działania nie mogą być traktowane jako spełniające definicję działalności gospodarczej. Nie podejmuje Pani pośrednio lub bezpośrednio aktywnych czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Grunty nie były nabyte w celach inwestycyjnych. Dlatego też podejmowane przez Panią czynności zmierzające do zbycia nieruchomości są elementem zwykłego zarządu majątkiem prywatnym i gospodarności, których nie można z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą. Aktywność ta w żaden sposób nie odbiega od normalnego gospodarowania majątkiem osobistym. Nie czynni Pani ze sprzedaży działek trwałego źródła zarobkowania.

Zatem, w Pani ocenie, uzyskany w ten sposób przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości, stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez wzgląd, że został uzyskany po upływie okresu wskazanego w ramach ww. regulacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej na wstępie ustawy:

Źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

a)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

b)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

c)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000, „organizować” to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, bądź w znaczeniu drugim „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działań podjętych przez Panią do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem wydzielonych działek, o których mowa we wniosku.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nieruchomości powstałe w wyniku podziału działki 1/7 nie były i nie będą wykorzystywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży. Na podstawie treści wniosku nie można również stwierdzić, by sprzedaż działek miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Jak Pani wskazała grunty te były nabyte w celu prowadzenia działalności rolniczej i osiedlenia się na nich Pani wraz z rodziną. Ewentualnymi środkami pozyskanymi ze sprzedaży działek będzie Pani dysponowała według potrzeb Pani i najbliższej rodziny (dzieci).

Treść wniosku przemawia więc za tym, że sprzedaż opisanych we wniosku działek nie będzie wykraczała poza zakres zwykłego wykonywania prawa własności. U podstaw bowiem Pani działania leżą wyłącznie Pani cele osobiste, wobec czego czynność zbycia wskazanych działek będzie stanowiła rozporządzanie majątkiem osobistym.

Powyższe potwierdza fakt, że nie podejmowała Pani i nie będzie podejmować jakiekolwiek czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzające do podniesienia wartości tych działek np. doprowadzenie mediów, uzbrojenie działek, ogrodzenie terenu.

Na podstawie treści wniosku nie można również stwierdzić, by sprzedaż działek miała charakter zorganizowany i ciągły. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Jednocześnie działania podjęte w celu sprzedaży, tj. podział działek na mniejsze działki nie wykraczały poza zwykłe władztwo rzeczą i miały na celu jedynie ułatwienie sprzedaży. Przy planowanej sprzedaży nie ma Pani zamiaru korzystać z pośredników w obrocie nieruchomościami, czy profesjonalnych pełnomocników. Nabywcy - jeśli tacy się pojawią - będą zgłaszać się głównie w oparciu o tzw. pocztę pantoflową. Nie ma Pani również planu zbycia wszystkich działek pochodzących z podziału. Jedna z działek zostanie zbyta prawdopodobnie w 2024 r. Następnie, w 2025 r. być może zostanie zbyta jedna, może dwie działki.

W świetle powyższego, na podstawie treści wniosku nie można uznać, by sprzedaż działek powstałych z podziału działki 1/7 miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Tym samym zbycie działek nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Jak wskazano na wstępie przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy.

Zatem powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości uzależnione jest od daty jej nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z treści wniosku wynika, że:

Wraz z mężem w 1995 r. nabyła Pani m.in. działkę nr 2 pow. (....) ha (grunt rolny i grunt orny) w celu wybudowania gospodarstwa rolnego (...) i prowadzenia na niej działalności rolniczej. Od 1995 r. prowadzona jest na niej przez męża działalność rolnicza.

(...) sierpnia 2008 r. część z działki 2 została podzielona na mniejsze działki.

Wraz z mężem wystąpiła Pani z wnioskami o wydanie warunków zabudowy i o podział działki 1/7 (powstałej z podziału działki 2) na kilkanaście mniejszych działek.

Przybliżona data podziału działki 1/7 to 31 grudnia 2024 r.,

Nie ma Pani planu zbycia wszystkich działek pochodzących z podziału. Jedna z działek zostanie zbyta prawdopodobnie w 2024 r. Następnie, w 2025 r. być może zostanie zbyta jedna, może dwie działki.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonanie podziału nieruchomości przez Panią nie ma wpływu na moment nabycia. Samo bowiem wydzielenie działek (podział) z nieruchomości gruntowej nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia.

Dokonując zatem oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie zdarzenia przyszłego należy wskazać, że dokonana sprzedaż działki w 2024 r. oraz jednej bądź dwóch działek w 2005 r. powstałych w wyniku podziału działki 1/7, która z kolei powstała z podziału działki 2 nabytej w 1995 r. nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie i tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Stanowisko Pani jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego SąduAdministracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00