Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.596.2023.1.GK

Prawa do zastosowania stawki 0% do realizowanych przez Państwa dostaw opisanych w Zdarzeniu A i B jak dla transakcji eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki 0% do realizowanych przez Państwa dostaw opisanych w Zdarzeniu A i B jak dla transakcji eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, czyli A. Sp. z o.o., jest polskim czynnym podatnikiem VAT-UE i planuje wdrożyć w grupie powiązanych spółek, której jest członkiem, system dystrybucji towarów poza granice celne UE za pośrednictwem innego członka grupy powiązanych spółek będącego hiszpańskim czynnym podatnikiem VAT-UE (eksport pośredni). W grupie podmiotów powiązanych ze sobą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587), której członkiem jest Wnioskodawca, planuje się przekazać jednemu z członków grupy (spółce B. Sp. z o.o. sp.k.) funkcje Centrum (...), świadczonych na rzecz innych członków grupy. Do zadań Centrum Usług Biznesowych będzie należeć m.in. organizacja i dokonywanie transportu towarów na zlecenie innych członków grupy kapitałowej. Planowany system transportu towarów może przybrać postać opisaną, jako Zdarzenie A lub Zdarzenie B, opisane poniżej.

Oznaczenia użyte w opisie zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca  A. Sp. z o.o. (polski podatnik VAT-UE).

C – (…) (hiszpański podatnik VAT-UE, członek grupy spółek, do której należy Wnioskodawca).

B. Sp. z o.o. sp.k. pełniąca rolę Centrum Usług Biznesowych dla podmiotów z grupy kapitałowej (polski podatnik VAT-UE, członek grupy spółek, do której należy Wnioskodawca).

KZ - kontrahent zagraniczny, niebędący podatnikiem VAT na terenie Unii Europejskiej (dalej: UE), mający siedzibę oraz magazyny poza obszarem celnym UE.

Zdarzenie A

Wnioskodawca jest właścicielem towaru. Towar handlowy jest składowany na terenie Polski. Towar jest dopuszczony do obrotu na terenie kraju w przypadku towarów zaimportowanych. Towar od Wnioskodawcy będzie nabywać C, hiszpański czynny podatnik VAT-UE, celem wyeksportowania tego towaru do kontrahenta zagranicznego KZ, mającego siedzibę oraz magazyny poza obszarem celnym UE.

Towar będzie transportowany bezpośrednio z magazynów Wnioskodawcy na terenie Polski do KZ z miejscem dostawy znajdującym się poza obszarem celnym UE.

Wnioskodawca zleci dokonanie transportu towaru dla (…), który będzie pełnić rolę spedytora i będzie dokonywać transportu towaru na zlecenie Wnioskodawcy bezpośrednio do KZ, zatrudniając podwykonawców, czyli zewnętrzne firmy transportowe. Koszty transportu obciążą Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wystawi fakturę dla C. z uwzględnieniem kosztów transportu, przenosząc jednocześnie własność towaru na C. już na terenie Polski. Ryzyko utraty towaru będzie spoczywać na C. od momentu wydania towaru przewoźnikowi, zgodnie z planowaną umową pomiędzy Wnioskodawcą, a C.

Transport towaru odbywać się będzie do miejsca przeznaczenia wskazanego przez KZ, znajdującego się poza obszarem celnym UE. Po otrzymaniu faktury sprzedaży od Wnioskodawcy pośrednik C. wystawi fakturę sprzedaży towaru dla KZ.

Odprawy celnej dokona Wnioskodawca w polskim urzędzie celnym wyjścia. Towar będzie transportowany bezpośrednio do KZ.

Wnioskodawca otrzyma elektroniczny dokument IE-599, świadczący o wyprowadzeniu towaru poza obszar celny UE.

Zdarzenie B

Wnioskodawca jest właścicielem towaru. Towar handlowy jest składowany na terenie Polski. Towar jest dopuszczony do obrotu na terenie kraju w przypadku towarów zaimportowanych. Towar od Wnioskodawcy będzie nabywać C., hiszpański czynny podatnik VAT-UE, celem wyeksportowania tego towaru do kontrahenta zagranicznego KZ, mającego siedzibę oraz magazyny poza obszarem celnym UE.

Towar będzie transportowany bezpośrednio z magazynów Wnioskodawcy na terenie Polski do KZ z miejscem dostawy znajdującym się poza obszarem celnym UE.

Wnioskodawca zleci dokonanie transportu towaru dla (…), który będzie pełnić rolę spedytora i będzie dokonywać transportu towaru na zlecenie Wnioskodawcy bezpośrednio do KZ, zatrudniając na własny rachunek podwykonawców, czyli zewnętrzne firmy transportowe. Koszty transportu obciążą Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wystawi fakturę dla C. z uwzględnieniem kosztów transportu, przenosząc własność towaru na C. dopiero po dokonanej dostawie do KZ na warunkach DPU. Ryzyko utraty towaru, zgodnie z planowaną umową pomiędzy Wnioskodawcą a C., spoczywać będzie na Wnioskodawcy do momentu dostawy towaru do KZ na warunkach DPU w rozumieniu Incoterms 2020.

Transport towaru odbywać się będzie na zasadach DPU w rozumieniu Incoterms 2020 - dostawa do miejsca przeznaczenia wskazanego przez KZ, znajdującego się poza obszarem celnym UE. Po otrzymaniu faktury sprzedaży od Wnioskodawcy pośrednik C. wystawi fakturę sprzedaży towaru dla KZ.

Odprawy celnej dokona Wnioskodawca w polskim urzędzie celnym wyjścia.

Towar będzie transportowany bezpośrednio do KZ. Wnioskodawca otrzyma elektroniczny dokument IE-599, świadczący o wyprowadzeniu towaru poza obszar celny UE.

Pytania

1)Czy w przypadku zaistnienia Zdarzenia A Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT, jak dla transakcji eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT?

2)Czy w przypadku zaistnienia Zdarzenia B Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT, jak dla transakcji eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

Do pytania nr 1.

Skoro według zdarzenia przyszłego to Wnioskodawca będzie zlecać dokonanie transportu towaru oraz będzie za ten transport płacił, czyli będzie organizatorem transportu, to oznacza to, że transakcja podlegać będzie regulacji zawartej w art. 22 ust. 2e ustawy o VAT, zgodnie z którą w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie. Pierwszym dostawcą w opisanej sytuacji będzie Wnioskodawca, więc skoro dostawa spełnia definicję eksportu pośredniego, to Wnioskodawca będzie miał prawo do wykazania stawki 0% VAT po spełnieniu warunku posiadania dowodu na wysyłkę towaru poza granice celne UE (dokument IE-599).

Do pytania nr 2.

Skoro według zdarzenia przyszłego to Wnioskodawca będzie zlecać dokonanie transportu towaru oraz będzie za ten transport płacił, czyli będzie organizatorem transportu, to oznacza to, że transakcja podlegać będzie regulacji zawartej w art. 22 ust. 2e ustawy o VAT, zgodnie z którą w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie. Pierwszym dostawcą w opisanej sytuacji będzie Wnioskodawca, więc skoro dostawa spełnia definicję eksportu pośredniego, to Wnioskodawca będzie miał prawo do wykazania stawki 0% VAT po spełnieniu warunku posiadania dowodu na wysyłkę towaru poza granice celne UE (dokument IE-599).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Z kolei w myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

W myśl art. 22 ust. 2a ustawy:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.

Przy czym, art. 22 ust. 2e ustawy stanowi, że:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

a) pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

b) ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”. Przy czym, w przypadku gdy towar transportowany jest przez pierwszego dostawcę, transport towarów należy przyporządkować dostawie towarów dokonywanej przez tego dostawcę (pierwszej dostawie w ramach łańcucha dostaw). Z kolei gdy towar transportowany jest przez ostatniego nabywcę, transport towarów należy przyporządkować dostawie dla tego nabywcy (ostatniej dostawie w łańcuchu).

Jednocześnie jak stanowi art. 22 ust. 3 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:

1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl tego przepisu wszystkie transakcje realizowane przed dostawą ruchomą (do której przypisano wysyłkę lub transport towaru) będą opodatkowane w państwie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany. Natomiast wszystkie dostawy mające miejsce po transakcji ruchomej będą opodatkowane w państwie przeznaczenia towaru. Transakcja ruchoma stanowi dla dostawcy eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, a dla nabywcy import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Czynnością, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest m.in. eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1) dokument w postaci elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w postaci elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu AES (Automatyczny System Eksportu). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia (urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego. Zatem dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
  • wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” - wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo polskim czynnym podatnikiem VAT-UE i planujecie wdrożyć w grupie powiązanych spółek, której jesteście członkiem, system dystrybucji towarów poza granice celne UE za pośrednictwem innego członka grupy powiązanych spółek będącego hiszpańskim czynnym podatnikiem VAT-UE. Planujecie Państwo przekazać jednemu z członków grupy (spółce B. sp. z o.o. sp.k.) funkcje Centrum Usług Biznesowych, świadczonych na rzecz innych członków grupy. Do zadań Centrum Usług Biznesowych będzie należeć m.in. organizacja i dokonywanie transportu towarów na zlecenie innych członków grupy kapitałowej. Planowany system transportu towarów może przybrać postać opisaną, jako Zdarzenie A lub Zdarzenie B, opisane poniżej.

W zdarzeniu A i B jesteście Państwo właścicielem towaru. Towar handlowy jest składowany na terenie Polski. Towar jest dopuszczony do obrotu na terenie kraju w przypadku towarów zaimportowanych. Towar od Państwa będzie nabywać C., hiszpański czynny podatnik VAT-UE, celem wyeksportowania tego towaru do kontrahenta zagranicznego KZ, mającego siedzibę oraz magazyny poza obszarem celnym UE. Towar będzie transportowany bezpośrednio z Państwa magazynów na terenie Polski do KZ z miejscem dostawy znajdującym się poza obszarem celnym UE. Państwo zlecicie dokonanie transportu towaru dla (…), który będzie pełnić rolę spedytora i będzie dokonywać transportu towaru na Państwa zlecenie bezpośrednio do KZ, zatrudniając podwykonawców, czyli zewnętrzne firmy transportowe. Koszty transportu obciążą Państwa.

W zdarzeniu A Państwo wystawicie fakturę dla C. z uwzględnieniem kosztów transportu, przenosząc jednocześnie własność towaru na C.  już na terenie Polski. Ryzyko utraty towaru będzie spoczywać na C. od momentu wydania towaru przewoźnikowi, zgodnie z planowaną umową pomiędzy Państwem, a C.. Transport towaru odbywać się będzie do miejsca przeznaczenia wskazanego przez KZ, znajdującego się poza obszarem celnym UE. Po otrzymaniu faktury sprzedaży od Państwa pośrednik C. wystawi fakturę sprzedaży towaru dla KZ. Odprawy celnej dokonacie Państwo w polskim urzędzie celnym wyjścia. Towar będzie transportowany bezpośrednio do KZ. Otrzymacie Państwo elektroniczny dokument IE-599, świadczący o wyprowadzeniu towaru poza obszar celny UE.

W zdarzeniu B Państwo wystawicie fakturę dla C. z uwzględnieniem kosztów transportu, przenosząc własność towaru na C. dopiero po dokonanej dostawie do KZ na warunkach DPU. Ryzyko utraty towaru, zgodnie z planowaną umową pomiędzy Państwem a C., spoczywać będzie na Państwa do momentu dostawy towaru do KZ na warunkach DPU w rozumieniu Incoterms 2020. Transport towaru odbywać się będzie na zasadach DPU w rozumieniu Incoterms 2020 - dostawa do miejsca przeznaczenia wskazanego przez KZ, znajdującego się poza obszarem celnym UE. Po otrzymaniu faktury sprzedaży od Państwa pośrednik C. wystawi fakturę sprzedaży towaru dla KZ. Odprawy celnej dokonacie Państwo w polskim urzędzie celnym wyjścia. Towar będzie transportowany bezpośrednio do KZ. Otrzymacie Państwo elektroniczny dokument IE-599, świadczący o wyprowadzeniu towaru poza obszar celny UE.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy w ramach Zdarzenia A i B macie Państwo prawo do zastosowania stawki 0% VAT, jak dla transakcji eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa, odnosząc się do transakcji przedstawionych zarówno w Zdarzeniu A jak i Zdarzeniu B wskazać należy, że dostawy dokonywane przez Państwa na rzecz kontrahenta hiszpańskiego C. stanowić będą transakcje „ruchome” w ramach transakcji łańcuchowej, którym przypisany jest transport – zgodnie z art. 22 ust. 2e pkt 1 ustawy. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, to Państwo będziecie podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu towarów. W przedstawionych okolicznościach wywóz towarów nastąpi z terytorium Polski bezpośrednio do kontrahenta zagranicznego KZ (klienta C.) na terytorium państwa trzeciego, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze. Transport towarów zlecą Państwo w obu opisanych Zdarzeniach polskiemu podmiotowi (…), który – jak wskazali Państwo – będzie pełnił rolę spedytora i będzie dokonywał wywozu towarów bezpośrednio do kontrahenta zagranicznego KZ, zatrudniając na własny rachunek podwykonawców obciążając Państwa kosztami transportu. Zatem opisane w Zdarzeniu A i Zdarzeniu B transakcje dokonywane przez Państwa na rzecz kontrahenta C. będą spełniały warunek podstawowy do uznania ich za eksport towarów, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju.

Przy tym należy podkreślić, że skoro wywóz towarów zlecą Państwo polskiemu podmiotowi (…), który będzie pełnił rolę spedytora i dokonywał będzie transportu towarów na Państwa rzecz, to spełnione zostaną – wbrew Państwa twierdzeniu – przesłanki wynikające z art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy do uznania dostaw dokonywanych przez Państwana rzecz kontrahenta C. za eksport bezpośredni.

W odniesieniu do kwestii zastosowania stawki podatku 0% należy zauważyć, że zarówno w Zdarzeniu A jak i Zdarzeniu B to Państwo dokonają odprawy celnej eksportowej. W przedstawionych okolicznościach wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej – jak Państwo wskazali – będzie dokumentowany komunikatem IE-599, potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych w Zdarzeniu A i Zdarzeniu B dokonywanych przez Państwa na rzecz hiszpańskiego kontrahenta C. stanowiących eksport bezpośredni, będą Państwo uprawnieni do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, pod warunkiem, że będą Państwo posiadali ww. komunikat IE-599 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej.

Oceniając całościowo Państwa stanowisko odnośnie pytań oznaczonych nr 1 i 2, uznaję je za nieprawidłowe, bowiem jakkolwiek wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w postaci prawa do zastosowania stawki 0% dla transakcji realizowanych na rzecz hiszpańskiego kontrahenta opisanych w Zdarzeniach A i B, to jednak w oparciu o błędną argumentację, iż przedmiotowe transakcje spełniają definicję eksportu pośredniego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku. Wszystkie gromadzone dokumenty na okoliczność przemieszczania towarów z Polski do innego kraju mogą być przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzanej przez właściwy organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00