Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.787.2023.2.ID

Określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod PKWiU 62.01.1 i PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 62.02.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2024 r. (wpływ 3 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (z uwzględnieniem informacji zawartych w uzupełnieniu wniosku)

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (…) ze stałym miejscem wykonywania działalności (…). Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 221). Korzysta Pan z opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z uwagi na spełnienie przesłanek wynikających z art. 6 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: uzpdof).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pan dokumentację podatkową w formie uproszczonej. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych we wskazanym terminie.

Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Jedynym źródłem Pana przychodu jest prowadzona działalność gospodarcza.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz swoich kontrahentów następujące usługi:

1)usługi w zakresie architektury oprogramowania;

2)przeprowadzanie audytów kodów oprogramowania;

3)identyfikacja i oszacowanie zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania;

4)wybór odpowiednich narzędzi i rozwiązań w kontekście danego problemu uwzględniając umiejętności zespołu, cele strategiczne firmy, dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy na rynku IT;

5)usługi w zakresie opracowania i przygotowania architektury chmurowej ((...), (...), (...));

6)przeprowadzanie testów manualnych;

7)poprawa błędów oprogramowania.

1 lutego 2023 r. Urząd Statystyczny w (...) wskazał, że działalność gospodarcza prowadzona przez Pana mieści się w następujących grupach:

·PKWiU 62.01.1. - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

·PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

·PKWiU 62.02.20.0 - usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Pana Zleceniodawcami są podmioty, z którymi nie jest Pan powiązany. Nie jest Pan oraz nie był wspólnikiem, bądź członkiem zarządu tych podmiotów.

Od 1 grudnia 2020 r. świadczy Pan na rzecz swojego kontrahenta - Spółki (…) (dawniej: (…)) usługi konsultacyjne, na które składają się w szczególności usługi wymienione w pkt 1-7 powyżej, a także dzielenie się wiedzą projektową i technologiczną z podwykonawcami i pracownikami zamawiającego, uczestniczenie w trzymaniu rozwoju polityki jakościowej zamawiającego, tworzenie testów automatycznych, konsultacja pracowników i podwykonawców zamawiającego w kwestiach projektowych, rozwojowych i technologicznych.

Usługi świadczone przez Pana polegają na:

a)w przypadku usług w zakresie architektury oprogramowania - tworzeniu dokumentacji technicznej opisującej komponenty systemu oprogramowania i komunikację, między nimi z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych (takich jak bezpieczeństwo, wydajność) projektu; wspomniana dokumentacja techniczna zawiera informacje dotyczące okoliczności podjęcia danych decyzji w związku ze świadczeniem omawianej usług), w tym motywy podjęcia takiej decyzji, dokumenty zawierające szereg informacji technicznych oraz diagramy modelujące przepływ sterowania i używane protokoły (diagramy (...) i (...));

b)w przypadku przeprowadzania audytów kodów oprogramowania - pomocy zespołom programistycznym i programistom poprzez audyt wytwarzanego przez nich oprogramowania celem opracowania zaleceń, których wdrożenie może przełożyć się na usprawnienie, bądź zwiększenie takich czynników jak: bezpieczeństwo danych (poprawność wdrożeń standardów takich jak (...), (...)), anonimizację danych, usprawnienie procesów związanych z ochroną danych osobowych, bezpieczeństwo infrastruktury sieci, stosowania dobrych praktyk programistycznych, stosowania zaleceń do przygotowanej przez Pana architektury oprogramowania, która to została opisana w pkt a) powyżej; działania prowadzone przez Pana w ramach przeprowadzania audytów kodów oprogramowania nakierunkowane są na kwestie bezpieczeństwa - między innymi ze względu na przedmiot działalności gospodarczej kontrahenta;

c)w przypadku identyfikacji i oszacowania zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania - analizie zagrożeń wynikających z rozwoju projektu oraz planów kontrahenta, np. przy przenoszeniu infrastruktury od dostawcy chmurowego a) do dostawcy chmurowego b) usługa świadczona przez Pana polega na przygotowaniu planu migracji, tj. na zamapowaniu usług dostawcy a) na usługi dostawcy b) wraz z wyceną czasową tego zadania; w przypadku, w którym klient dąży do poprawienia wydajności działania systemu, zmniejszenia liczby jego usterek, bądź poprawy bezpieczeństwa. Efektem Pana pracy jest analiza sporządzana w formie dokumentu lub zdefiniowanych zadań kierowanych do zespołu deweloperskiego; analiza ta dąży do zmniejszenia liczby błędów, osiągnięcia zamierzonych przez klienta celów; w przypadku, w którym system klienta posiada stare oprogramowanie, co wiązać się może z porzuceniem przez jego wydawcę udzielania wsparcia jego użytkownikom, klient chce uzyskać najnowszą możliwą wersję oprogramowania celem utrzymania wsparcia producenta - Pana działania polegają wtedy na dostosowaniu wersji narzędzia, bądź oprogramowania, celem utrzymania wsparcia producenta;

d)w przypadku wyboru odpowiednich narzędzi i rozwiązań w kontekście danego problemu uwzględniając umiejętności zespołu, cele strategiczne firmy, dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy na rynku IT - doborze odpowiednich i pasujących do danego problemu klienta narzędzi, technologii oraz technik celem rozwiązania problemów wskazanych przez klienta, np. w trakcie opracowywania aplikacji według wymagań klienta; usługa świadczona przez Pana polega na sporządzeniu dokumentu z propozycją zastosowania narzędzi oraz stosownych modyfikacji;

e)w przypadku usług w zakresie opracowania i przygotowania architektury chmurowej ((...), (...), (...)):

i.przygotowaniu planu migracji danych systemu od dostawcy chmurowego

·do dostawcy chmurowego;

·zamapowanie usług dostawcy;

·na usługi dostawcy;

·wraz z wyceną czasową tego zadania;

ii.w przypadku wdrożenia nowego systemu usług chmurowych Pana działania polegają na zaprojektowaniu odpowiedniej infrastruktury takiego wdrożenia względem architektury systemu i usług dostawcy celem spełnienia także niefunkcjonalnych wymagań, na który składają się m.in. dostępność, bezpieczeństwo i wydajność;

iii.przygotowaniu dokumentacji technicznej służącej opisującej proces wdrażania systemu;

iv.przygotowaniu i implementacji mechanizmów kontroli wdrożenia aplikacji, jak i jej automatycznego wdrożenia (ang. continious deployment/continous delivery), czego efektem jest skonfigurowanie narzędzia wspomagającego pracę programistów i liderów, w tym przygotowanie powiadomień mailowych;

f)w przypadku przeprowadzania testów manualnych - testowaniu aplikacji, np. po wdrożeniu systemu, zgodnie z wytycznymi klienta, efektem usług z zakresu testów manualnych jest sporządzenie przez Pana dokumentu podsumowującego wykonane testy;

g)w przypadku poprawy błędów oprogramowania - zmianie kodu źródłowego oprogramowania, po wdrożeniu systemu do chmury; poprawa błędów oprogramowania polegać może także na zmianie w infrastrukturze części implementacji aplikacji gotowa usługą dostawcy, celem zwiększenia niezawodności aplikacji;

h)w przypadku dzielenia się wiedzą projektową i technologiczną z podwykonawcami i pracownikami zamawiającego - sporządzaniu dokumentacji technicznej, m.in. diagramów infrastruktury chmurowej; sporządzaniu dokumentacji, której celem jest wyrównanie wiedzy w zespole, który to ma następnie zająć się programowaniem danego projektu, tj. pewnego rodzaju wytycznych; prowadzeniu szkoleń, których celem jest wdrożenie zespołu, który ma zająć się programowaniem w danym projekcie;

i)w przypadku uczestniczenia w rozwoju polityki jakościowej zamawiającego - skupia się Pan na zminimalizowaniu liczby błędów oprogramowania, za pomocą wypracowania standardów technicznych i komunikacyjnych stosowanych w projektach, standardy te tworzone są na podstawie obserwacji trendów rynkowych, umiejętności danego zespołu, są to m.in. sposób prowadzenia projektu, zastosowanie narzędzi monitorujących procent pokrycia kodu źródłowego testami automatycznymi, zastosowanie narzędzi monitorujących postęp prac nad projektem;

j)w przypadku tworzenia testów automatycznych - tworzeniu i dostarczaniu narzędzia do przeprowadzania testów automatycznych obejmujących cały stworzony system;

k)w przypadku konsultacji pracowników i podwykonawców zamawiającego w kwestiach projektowych, rozwojowych i technologicznych - konsultacji z programistami, konsultacji z klientami w przedmiocie rozwoju oprogramowania w kilkuletniej perspektywie, prowadzeniu warsztatów. za pomocą których dochodzi do zebrania i zgromadzenia wymagań klientów, które to następnie przekazywane są zespołowi programistycznemu do pracy nad projektem.

Usługi świadczone przez Pana zostały w całości objęte przedmiotem wniosku skierowanego do Urzędu Statystycznego o nadanie klasyfikacji PKWiU, w odpowiedzi na wniosek Urząd Statystyczny w (...) wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, usługi świadczone przez Pana mieszczą się w następujących grupowaniach:

·PKWiU 62.01.1 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych

a)usługi w zakresie tworzenia/projektowania architektury oprogramowania;

b)usługi w zakresie opracowywania i przygotowywanie architektury chmurowej ((...), (...), (…));

·PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego:

c)usługi z zakresu poprawy błędów oprogramowania;

d)przeprowadzenie audytów kodu oprogramowania;

e)przeprowadzanie testów manualnych;

·PKWiU 62.02.20.0 - usługi w związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego:

f)identyfikacja i oszacowanie zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania;

g)wybór odpowiednich narzędzi i rozwiązań kontekście danego problemu uwzględniając umiejętności zespołu, cele strategiczne firmy dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy na rynku IT.

Wobec podmiotów trzecich odpowiedzialność za rezultat i wykonanie czynności ponosi Pan. Nie wykonuje Pan czynności w miejscu i czasie wyznaczonym przez kontrahenta. Jest Pan jedynie związany terminem wykonania czynności wynikającym z umowy zawartej z kontrahentem.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że działalność gospodarcza prowadzona jest od 3 grudnia 2020 r. Wniosek dotyczy okresu od dnia rozpoczęcia działalności, tj. 3 grudnia 2020 r. do chwili obecnej.

Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód opodatkowanym różnymi stawkami podatku.

Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.1 i PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 62.02.20.0 są elementem świadczenia kompleksowego.

Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Statystycznego w (...), przyporządkowuje Pan usługi w następujący sposób:

·PKWiU 62.02.20.0:

-identyfikacja i oszacowanie zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania;

-wybór odpowiednich narzędzi i rozwiązań w kontekście danego problemu uwzględniając umiejętność zespołu, cele strategiczne firmy, dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy rynku IT;

·PKWiU 62.02.30.0:

-przeprowadzenie audytów kodów oprogramowania;

-przeprowadzanie testów manualnych;

-poprawa błędów oprogramowania;

·pozostałe usługi, tj. usługi w zakresie architektury oprogramowania i usługi w zakresie oprogramowania i przygotowania architektury chmurowej ((...), (...), (...)) przyporządkowane są do kodu PKWiU 62.01.1.

Czynności, jakie Pan wykonuje należy przyporządkować w następujący sposób:

·PKWiU 62.02.20.0 - punkty: c), d), h), i) , k);

·PKWiU 62.02.30.0 – punkty: b), f), g), j);

·PKWiU 62.01.1 - punkty: a), e).

Celem doprecyzowania wskazuje, Pan że pytanie dotyczy usług sklasyfikowanych kodami PKWiU 62.02.30.0 i PKWiU 62.02.20.0. Z kolei, wskazanie w opisie stanu faktycznego usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.1 miało na celu opisanie go w sposób wyczerpujący.

Pytanie(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym przychody z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.02.30.0 i PKWiU 62.02.20.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpdof?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, przychód osiągany z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.02.30.0 i 62.02.20.0, tj. usług:

·identyfikacji i oszacowania zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania;

·wyboru odpowiednich narzędzi i rozwiązań w kontekście danego problemu uwzględniając umiejętność zespołu, cele strategiczne firmy, dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy rynku IT;

·przeprowadzania audytów kodów oprogramowania;

·przeprowadzania testów manualnych;

·poprawy błędów oprogramowania;

·dzielenia się wiedzą projektową i technologiczną z podwykonawcami i pracownikami zamawiającego;

·uczestniczenia w rozwoju polityki jakościowej zamawiającego;

·konsultacji pracowników i podwykonawców zamawiającego w kwestiach projektowych, rozwojowych i technologicznych,

podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpdof.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika to z art. 6 ust. 1 uzpdof.

Korzystanie z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych przez osoby fizyczne z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej uzależnione jest od nieprzekroczenia w roku poprzedzającym rok podatkowy kwoty 2 000 000 euro, uzyskanych przychodów oraz nierozpoczęcia wykonywania działalności w formie karty podatkowej. W Pana przypadku powyższe nie zachodzi.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stosownie do art. 12 ust. 1 uzpdof, stawki ryczałtu od przychów ewidencjonowanych wynoszą, m.in. 12% (pkt 2b) oraz 8,5% (pkt 5).

Stawka 12% ma zastosowanie do przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stawka 8,5% dotyczy przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wykonuje Pan działalność, która objęta jest grupowaniem 62.02. Jednakże, obok symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”, który jak wskazuje art. 4 ust. 4 uzpdof, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że nie wszystkie usługi sklasyfikowane w grupie 62.02 podlegają opodatkowaniu stawką 12%.

W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywanie przez Pana usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.20.0 oraz PKWiU 62.02.30.0 nie powinno być opodatkowane według stawki 12%.

W myśl art. 12 ust 1. pkt 5 lit. a) uzpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla działalności usługowej. Usługi sklasyfikowane pod kodami PKWiU 62.02.30.0 i PKWiU 62.02.20.0 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a w konsekwencji - zważywszy, że żadnej inny przepis nie stanowi inaczej - przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.

W tym miejscu warto poddać przywołać pismo z 13 czerwca 2023 r. wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDST2-1.4011.184.2023.1.MR, w którym Organ wskazał, że usługi polegające na dokonywaniu testów oprogramowania, a w szczególności na identyfikacji błędów, wad i usterek celem usprawnienia działalności systemu oraz sporządzania raportu z przeprowadzonego testu podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%. Usługi świadczone przez Pana są zbieżne z usługami wskazanymi w przytoczonej interpretacji.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 maja 2023 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.128.2023.2.DS.

W zakresie usług sklasyfikowanych jako usługi w związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 6 lipca 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.461.2022.1.MD wskazał, że powinny one podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym osób fizycznych według stawki 8,5% pod warunkiem, że pozostałe przesłanki uzależniające przyjęcie takiej formy opodatkowania zostały spełnione.

Tym samym, podsumowując powyższe, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 stycznia 2020 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Z kolei, z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącym działalność gospodarczą. Korzysta Pan z opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych we wskazanym terminie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz swoich kontrahentów następujące usługi:

1.usługi w zakresie architektury oprogramowania;

2.przeprowadzanie audytów kodów oprogramowania;

3.identyfikacja i oszacowanie zagrożeń w celu łagodzenia czynników, które mogą utrudnić pomyślne dostarczenie oprogramowania;

4.wybór odpowiednich narzędzi i rozwiązań w kontekście danego problemu uwzględniając umiejętności zespołu, cele strategiczne firmy, dobre praktyki tworzenia oprogramowania i trendy na rynku IT;

5.usługi w zakresie opracowania i przygotowania architektury chmurowej ((...), (...), (...));

6.przeprowadzanie testów manualnych;

7.poprawa błędów oprogramowania.

1 lutego 2023 r. Urząd Statystyczny w (...) wskazał, że działalność gospodarcza prowadzona przez Pana mieści się w następujących grupach:

·PKWiU 62.01.1. - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

·PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

·PKWiU 62.02.20.0 - usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Od grudnia 2020 r. świadczy Pan na rzecz swojego kontrahenta usługi konsultacyjne, na które składają się w szczególności usługi wymienione w pkt 1-7 powyżej, a także dzielenie się wiedzą projektową i technologiczną z podwykonawcami i pracownikami zamawiającego, uczestniczenie w trzymaniu rozwoju polityki jakościowej zamawiającego, tworzenie testów automatycznych, konsultacja pracowników i podwykonawców zamawiającego w kwestiach projektowych, rozwojowych i technologicznych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, w świetle tak przedstawionego opisu usług stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Klasa ta nie obejmuje:

·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

·PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu;

·PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające;

·PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego:

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, tj.:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy, dotyczącego zakresu wykonywanych przez Pana usług, prowadzi do wniosku, że usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.20.0, są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, o czym świadczy sama nazwa grupowania PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Natomiast usługi świadczone w ramach PKWiU 60.02.30.0 nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz w zakresie sprzętu komputerowego.

Z uzupełnienia wniosku wynika ponadto, że usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.1 i PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 62.02.20.0 są elementem świadczenia kompleksowego. Ponadto, wskazał Pan, że pytanie dotyczy usług sklasyfikowanych kodami PKWiU 62.02.30.0 i PKWiU 62.02.20.0. Z kolei, wskazanie w opisie sprawy usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.1 miało na celu opisanie jej w sposób wyczerpujący. Wskazał Pan, że wniosek dotyczy okresu od dnia rozpoczęcia działalności do dnia uzupełnienia wniosku.

Mając na uwadze powyższe, z uwagi na fakt, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 62.02.20.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz kontrahenta, a usługi objęte grupowaniem PKWiU 62.02.20.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, to przychody uzyskane:

·w 2020 r. winny zostać opodatkowane - 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·w 2021 r. - 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy,

·natomiast od 1 stycznia 2022 r. - 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy.

Zatem, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00