Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.934.2023.5.JM

Opodatkowanie otrzymanej dotacji na innowacje społeczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na innowacje społeczne. Uzupełniła Pani wniosek – na wezwania – pismem z 26 grudnia 2023 r. oraz pismem z 7 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych (…), organizowanym przez A. A. jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych. W ramach projektu rozwija Pani projekt (…), który ma na celu budowanie relacji i więzi,propagowanie spędzania czasu w przyrodzie, edukację ekologiczną i wpływa na dobrostan psychiczny. Pani pomysł wspiera więź rodzic – dziecko, a także dorosły – dorosły – dziecko – dziecko – natura. Inspiruje Pani rodziców do czerpania z tego co blisko, z naszych zasobów i z codzienności. Rozwiązanie przybliża uczestników do przyrody co pozwoli związać się z nią i dbać o nią teraz i w przyszłości. Dnia 7 czerwca 2023 r. otrzymała Pani przelew w wysokości (…), po kursie: 1 EUR = 4,3142 zł. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: (...) zł. Ponieważ zawarta umowa określa warunki, które musiała Pani spełnić, aby dotację otrzymać, uważa Pani, że jest to dotacja, a nie darowizna. Uważa Pani więc, że nie powinna podlegać podatkowi od darowizn. Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców. Pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. 3 lata temu zawiązała Pani działanie (…). W ramach projektu spotyka się Pani z rodzinami posiadającymi dzieci w wieku przedszkolnym (rodziny uczestniczą w projekcie bezpłatnie). Organizuje Pani dwa cykle w roku – (...). Do tej pory odbyło się (...). Otrzymana dotacja pozwoli Pani dalej rozwijać i testować ideę tworzenia (…) w całej Polsce poprzez stworzenie strony internetowej, identyfikacji wizualnej, przygotowanie edukacyjnych materiałów do bezpłatnego wykorzystania. Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją A. Dotacja została Pani przyznana (jest Pani obywatelką Rzeczypospolitej Polski) w celu rozwijania innowacji społecznej (…). Bezpośredni cel programu objętego dotacją realizuje jako jedyna liderka projektu. Realizuje Pani cele programu bezpośrednio. (…) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez A., którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających mi obecnie w działaniu, a otrzymane fundusze pozwalają na to, aby testować Pani pomysł i krzewić ideę zakładania (...) w innych miejscach Polski. Do tej pory w ramach programu przeprowadziła Pani dwa cykle spotkań (…) na wyjeździe, przygotowała Pani program spotkań wyjazdowych, pracuje Pani nad koncepcją i opisem na stronę internetową, nad identyfikacją wizualną projektu oraz nad przygotowaniem materiałów edukacyjnych (scenariusza do wykorzystania w ramach zawiązywania się nowych (…)). Zatem realizuje Pani bezpośrednio cele programu (…), ponieważ nabyła Pani nowe umiejętności, a teraz pracuje nad skalowaniem swojego pomysłu innowacji społecznej.

Warunki otrzymania dotacji określone przez umowę:

  • poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonanie wszystkich przydzielonych zadań i wzięcie udziału w sesjach na żywo (spełniła Pani ten warunek),
  • przekazywanie (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy – 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej (spełnia Pani warunek na bieżąco).

A. zarejestrowana jest w Niemczech w rejestrze handlowym pod numerem (…), z siedzibą przy (…). Pani krajem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Umowę o dofinasowanie dotacji nie zawarła Pani jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Otrzymała Pani dotację jako osoba fizyczna. Zaznaczony punkt zacytowała Pani bezpośrednio z umowy. W całym procesie rozwojowym projektów byliśmy zachęcani do założenia jakiejś formy osobowości prawnej, jednak na ten moment zdecydowała się Pani tego nie robić. Wszystkie działania prowadzi Pani zatem jako osoba fizyczna. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Środki, które otrzymała Pani w ramach dotacji pochodzą od A.

A. działa jako Stowarzyszenie non-profit, zarejestrowane w rejestrze handlowym pod numerem (…), z siedzibą przy (…).

A. nie jest międzynarodową instytucją finansową.

(…) to inkubator i akcelerator prowadzony przez A. i finansowany przez B. Według Pani wiedzy działalność A. nie jest finansowana ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Program (…) jest finansowany przez B.

Według Pani wiedzy program (…) nie jest finansowany przez organizację międzynarodową lub międzynarodową instytucję finansową ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi organizacjami lub instytucjami prze Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Pytanie

Czy otrzymana dotacja wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego lub podatku od darowizny?

Niniejsza interpretacji dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że zawarta umowa określa jasne warunki jakie powinna spełnić. W związku z tym jest to dotacja, a nie darowizna i jako taka nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku dochodowego.

Wszystkie otrzymane środki przeznaczy Pani na działania społeczne w celu tworzenia i wzmacniania swojej innowacji społecznej, zgodnie z celami programu, w którym bierze Pani udział, a który realizuje międzynarodowa organizacja A. Uważa Pani, że nie podlegają one opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Bezpośrednio realizuje Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców. Pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 punkt 46 ustawy o PIT, ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Bezpośrednio realizuje Pani cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy – programu (…), ponieważ nabyła Pani nowe umiejętności, a teraz pracuje nad skalowaniem swojego pomysłu innowacji społecznej.

(…) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez A., którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających Pani w aktualnych działaniach, a otrzymane fundusze pozwolą na to, aby rozwinąć pomysł realizowany w programie. W ramach programu musiała Pani przygotowywać szereg dokumentów jak biznes plan, plany rozwoju pomysłu, prezentacje projektu czy prototypy. Musiała Pani zatem spełnić konkretne wymagania i warunki, aby otrzymać i utrzymać finansowanie. Musi również spełniać określone kryteria i zobowiązania, takie jak regularne raportowanie o postępach, osiągnięciach czy wydatkach, a środki muszą być wykorzystane zgodnie z celem określonym w umowie o dotację (co realizuje Pani na bieżąco). Warunkiem otrzymania dotacji było spełnienie także wszystkich warunków zawartych w artykule 4 ww. umowy o przydzielenie dotacji, czyli:

  • poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonanie wszystkich przydzielonych zadań i wzięcie udziału w sesjach na żywo (spełniła Pani ten warunek),
  • przekazywanie (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy – 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej (spełniam warunek na bieżąco).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem

Zatem dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym zwracam uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, że w Pani przypadku nie zostało spełnione kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy A. nie jest międzynarodową instytucją finansową. (…) to inkubator i akcelerator prowadzony przez A., który finansowany jest przez B. Działalność A. nie jest finansowana ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

W związku z powyższym, otrzymane przez Panią środki finansowe stanowią dla Pani przychód z innych źródeł niekorzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Pani należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00