Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.809.2023.1.MK

Wynagrodzenie, które będzie wypłacane pośrednio na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Niemczech, która pełni funkcję członka zarządu na rzecz Wnioskodawcy, podlega w Polsce zryczałtowanemu 20% podatkowi zgodnie z uregulowaniem zawartym w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o.o. (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca) (...). Spółka swoją siedzibę ma w A.. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej X, działającej w branży produkującej pojazdy i maszyny. Jedynym udziałowcem Spółki jest X GmbH (dalej też jako Spółka matka, Spółka DE).

Spółka X GmbH zatrudnia pana X (dalej jako Pracownik), który został oddelegowany do Polski do Wnioskodawcy (X Sp. z o.o.) na okres 3 lat (od kwietnia 2023 do marca 2026). W trakcie oddelegowania pracownik nadal pozostaje zatrudniony w Spółce matce na podstawie umowy o pracę. Od 1 sierpnia Wnioskodawca podjął również uchwałę o powołaniu Pracownika na członka zarządu tej Spółki. W uchwale nie zostało ustalone wynagrodzenie za pełnienie czynności zarządczych.

Pracownik na rzecz polskiej Spółki wykonuje czynności zarządcze jako dyrektor zarządzający ds. technicznych. Z tytułu wykonywania obowiązków Dyrektora Zarządzającego wynagrodzenie wypłacane jest bezpośrednio przez podmiot zatrudniający (Spółkę matkę), na konto pracownika w Niemczech. Z tego tytułu następuje też rozliczenie pomiędzy spółkami na podstawie wystawionych faktur (rozliczenie pomiędzy Spółką DE a Wnioskodawcą). Rozliczenie wynagrodzenia następuje bez narzutu wartości marży. Zwrotowi podlega zarówno część wynagrodzenia odnosząca się do pełnienia funkcji zarządczych w Polsce, jak i składki ZUS naliczone od tego wynagrodzenia. Zasady dotyczące zwrotu kosztów związanych z zatrudnieniem są uregulowane w dodatkowej umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką matką.

Pracownik w trakcie oddelegowania świadczy usługi bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy, w tym zakresie częściowo jego zadania są wykonywane również w ramach podróży służbowych odbywanych do Spółki matki (wyjazdy do Niemiec). Spółka DE za pracę wykonywaną w Polsce, na podstawie krajowych przepisów oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązujących w Niemczech, nie pobiera podatku dochodowego w Niemczech. Na czas delegowania do Polski został wydany dokument A1. Pracownik pozostaje ubezpieczony w niemieckim systemie ubezpieczeń społecznych, gdzie pobierane i opłacane są składki od uzyskanego wynagrodzenia.

Pracownik jest obywatelem i rezydentem podatkowym Niemiec. W związku z oddelegowaniem do Polski pracownik mieszka w wynajętym mieszkaniu w Polsce. W tym zakresie Wnioskodawca ponosi również koszty związane z wynajmem mieszkania oraz opłatami eksploatacyjnymi. Pracownik podczas oddelegowania będzie przebywał w Polsce ponad 183 dni. Jego żona oraz rodzina i najbliższa rodzina nie zamierzają się przeprowadzać do Polski. W dalszym ciągu planują pozostać w Niemczech. W związku z tym należy uznać, że pracownik pozostanie niemieckim rezydentem podatkowym.

Pytania

1.Czy wynagrodzenie pracownika uzyskiwane z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa PIT) podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie pkt 1 będzie twierdząca, czy wynagrodzenie należy zakwalifikować do źródła przychodu, które w Polsce podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodu?

3.Czy obowiązek opodatkowania oraz zapłaty podatku PIT od dochodów uzyskiwanych przez pracownika z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy będzie spoczywał na polskiej Spółce?

4.Czy przedstawiony we wniosku sposób kalkulacji podatku oraz dokonywania rozliczeń z organem podatkowym będzie prawidłowy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP. Powyższe oznacza, że osoby takie w Polsce mają ograniczony obowiązek podatkowy.

Art. 4a ustawy o PIT wskazuje, że zapisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Z uwagi na fakt, że w przedstawionym stanie faktycznym pracownik posiada centrum interesów życiowych w Niemczech, opodatkowanie wynagrodzenia uzyskiwanego z tytułu pełnienia funkcji zarządczych należy rozpatrywać z uwzględnieniem przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Niemcami (dalej jako umowa UPO).

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 umowy UPO, wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Niemcy) otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (Polska), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Przepis art. 16 UPO skupia się na kryterium, które decyduje o tym, gdzie otrzymywane dochody powinny być opodatkowane. Kryterium tym jest miejsce siedziby Spółki, na rzecz której wykonywane są czynności zarządcze. Powyższy przepis wskazuje więc, że istnieje możliwość, aby wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce było opodatkowane w Polsce.

Dla dokonania analizy przepisów umowy UPO zasadne jest również posłużenie się wykładnią komentarza do Konwencji Modelowej OECD (dalej jako Komentarz OECD). Komentarz OECD odnosząc się do zasad zawartych w art. 16 wskazuje, że wynagrodzenia uzyskiwane przez członków organów spółki mogą być również traktowane jako wynagrodzenia ze stosunku pracy, opisane w art. 15 Konwencji Modelowej OECD.

W celu ustalenia czy dochody osoby, która pełni funkcję w organie zarządu spółki na zasadzie oddelegowania i w trakcie wykonywania swoich obowiązków w drugim kraju pozostaje formalnie pracownikiem podmiotu zagranicznego, który dalej wypłaca wynagrodzenie, powinny zostać objęte dyspozycją art. 15 czy też art. 16, istotne jest określenie jakie obowiązki faktycznie wykonuje rezydent podatkowy danego kraju. Jeżeli zatem celem podmiotu wysyłającego osobę jest pełnienie funkcji zarządczych, jej wynagrodzenie będzie objęte dyspozycją art. 16 Konwencji Modelowej OECD.

Co również istotne, pod pojęciem wynagrodzenia i innych podobnych wypłat należy rozumieć nie tylko świadczenia w gotówce, ale również te otrzymane w naturze (np. możliwość korzystania z mieszkania, ubezpieczenia czy opieki medycznej).

W związku z powyższym odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, otrzymane przez pracownika od Spółki matki wynagrodzenie w oparciu o umowę o pracę nie przesądza o tym, że wynagrodzenie takie powinno zostać opodatkowane na podstawie zapisów art. 15 umowy UPO. Wynagrodzenie powinno podlegać opodatkowaniu na zasadach wskazanych w cytowanym wyżej art. 16 UPO. Regulacja przedstawiona w Komentarzu OECD stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pracy najemnej (art. 15 umowy UPO).

Należy również zauważyć, że otrzymywane wynagrodzenie pozostaje w bezpośrednim związku z pełnioną funkcją członka zarządu w polskiej Spółce, wynagrodzenie jest również ostatecznie ponoszone przez Wnioskodawcę (wzajemne rozliczenie pomiędzy Spółkami). W związku z tym Wnioskodawca ponosi ostateczny koszt tego wynagrodzenia.

Zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi oraz zapisami umowy UPO wynagrodzenie to również w Niemczech podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Należy zatem uznać, że otrzymane przez pracownika wynagrodzenie za czynności zarządzania opisane w stanie faktycznym wniosku świadczone na rzecz polskiej Spółki powinno zostać uznane za czynności opodatkowane zgodnie z zapisami art. 16 ust. 1 umowy UPO. Wynagrodzenie takie powinno zostać opodatkowane w Polsce.

W ocenie Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego, czynności zarządzania wynikające z zapisów art. 16 UPO, w odniesieniu do zapisów polskiej ustawy PIT, powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT. Do tych przychodów powinny również zostać wliczone inne dodatkowe składniki, takie jak zwrot kosztów mieszkania czy opłaty eksploatacyjne ponoszone za pracownika przez Spółkę.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle przepisu art. 16 ust. 1 UPO, wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Niemcy) otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (Polska) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Odnośnie zasady opodatkowania tego rodzaju przychodów uzyskanych w Polsce przez osoby posiadające ograniczony obowiązek podatkowy należy odnieść się do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT. Przepis stanowi, że podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów m.in. z działalności określonej w art. 13 pkt 7 (m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów), pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W związku z powyższym należy uznać, że wynagrodzenie pracownika (zagranicznego członka zarządu) powinno zostać zakwalifikowane jako przychód podlegający opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 16 ust. 1 umowy UPO i zgodnie z zapisami ustawy PIT zakwalifikowany do źródeł dochodów wymienionych w art. 13 pkt 7 tej ustawy. W związku z tym przychód taki będzie opodatkowany w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodu.

W ocenie Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego, w odniesieniu do zapisów art. 41 ust. 4 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT odnosi się do przychodów uzyskanych na terytorium Polski przez nierezydentów m.in. z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.

Obowiązujące przepisy ustawy o PIT nie nakładają obowiązku samodzielnego obliczenia i poboru podatku od wynagrodzenia otrzymanego przez członka zarządu. Nie istnieje podstawa prawna w obowiązujących przepisach ustawy o PIT, która uprawniałaby lub nakazywałaby pobór tego podatku samodzielnie.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz fakt, iż ostatecznym płatnikiem wynagrodzenia jest Wnioskodawca, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku PIT od otrzymywanych przez członka zarządu wynagrodzenia. Należy zaznaczyć, że faktyczny koszt wynagrodzenia jest w całości pokrywany przez Wnioskodawcę. W związku z tym, w odniesieniu do przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, Wnioskodawca powinien pobierać zryczałtowany podatek PIT od otrzymywanego przez członka zarządu wynagrodzenia.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna z 19 grudnia 2022 r. (0112-KDIL2-1.4011.754.2022.1.KF). Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

fakt, że ostatecznym płatnikiem Pana wynagrodzenia jest Spółka córka, Pana zdaniem to na Spółce córce ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku PIT od otrzymywanych przez Pana wynagrodzeń. Należy wskazać, że wynagrodzenie technicznie przekazywane jest Panu na Pana rachunek bankowy w Niemczech przez Spółkę matkę. Spółka matka nie ponosi jednak kosztu tego wynagrodzenia, które jest jej w całości zwracane przez Spółkę córkę. Spółka matka pełni jedynie funkcje techniczne, tj. przekazuje Panu wynagrodzenie na Pana niemieckie konto. Zatem, w świetle przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, który powinien znaleźć zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym, Spółka córka jako płatnik Pana wynagrodzenia powinna pobierać zryczałtowany podatek PIT od wynagrodzenia otrzymywanego przez Pana.

W ocenie Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 powyższej ustawy.

Na podstawie art. 42 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Co do zasady podatek powinien zostać pobrany w momencie wypłaty wynagrodzenia. Jednakże ze względu na fakt, że wynagrodzenie wypłacane jest przez Spółkę matkę, która nie jest obowiązana do pobrania podatku, obowiązek ten pozostaje po stronie Wnioskodawcy. W związku z faktem, że rozliczenie wypłaconego wynagrodzenia dokonywane jest pomiędzy Spółkami, zdaniem Wnioskodawcy podatek powinien zostać pobrany w momencie wzajemnego rozliczenia płatności (zwrotu kosztów wynagrodzenia).

Wówczas polska Spółka powinna pobrać należny 20% podatek i przekazać na konto urzędu skarbowego.

Podatek powinien zostać pobrany zarówno od wartości samego wynagrodzenia członka zarządu, jak i dodatkowych nieodpłatnych świadczeń przyznanych pracownikowi (zwrot kosztów mieszkania oraz kosztów eksploatacyjnych).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik podatku, o których mowa w art. 41 ustawy PIT, będzie obowiązany przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, roczne deklaracje podatkowe.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 omawianej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11),

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Jak stanowi ust. 4 powyższego artykułu, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie, które będzie wypłacane pośrednio na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Niemczech, która pełni funkcję członka zarządu na rzecz Wnioskodawcy, podlega w Polsce zryczałtowanemu 20% podatkowi zgodnie z uregulowaniem zawartym w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co istotne, 20% podatek pobierany jest od wynagrodzenia, które wypłacane jest członkowi zarządu przez spółkę matkę. Choć samo rozliczenie kosztów poniesionego wynagrodzenia rozliczane jest w dalszym kroku pomiędzy Wnioskodawcą a Spółka matką, to faktycznym beneficjentem wynagrodzenia jest wskazany członek zarządu. W związku z tym pobrany 20% podatek od tego wynagrodzenia powinien zostać wykazany w dokumencie IFT ze wskazaniem członka zarządu jako odbiorcy należnego.

Wnioskodawca jako płatnik nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11 oraz do pobrania zaliczek na podatek dochodowy. Na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku w ww. wysokości oraz wystawienia informacji podatkowych IFT-1/ IFT-1R, tj. informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania. Informację IFT-1R Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzić za cały rok podatkowy, bez względu na to, czy w ciągu roku sporządzana była miesięczna informacja IFT-1. Natomiast informację IFT-1 Wnioskodawca sporządza tylko na wniosek podatnika (w ciągu roku podatkowego). W powyższych informacjach płatnik zobowiązany jest wykazać zarówno kwotę przychodu podlegającego opodatkowaniu, jak i kwotę pobranego podatku.

Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy PIT do przekazywania członkowi zarządu oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawie opodatkowania osób zagranicznych informacji IFT-1/IFT-1R, albowiem wypłacane przez niego wynagrodzenie członkowi zarządu Spółki będzie stanowiło przychód uzyskiwany przez osobę fizyczną niemającą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym należy wskazać, że członek zarządu Spółki będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zaś Wnioskodawca będzie należał do kategorii płatników określonych w art. 41 ustawy PIT. Na tej podstawie Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20%. Podatek naliczony zostanie w momencie dokonywania rozliczeń pomiędzy Spółkę matką a Wnioskodawcą.

Na Wnioskodawcy będzie również ciążył obowiązek sporządzenia odpowiednich dokumentów rozliczeniowych IFT-1/IFT-1R. Beneficjentem rzeczywistym wynagrodzenia jest członek zarządu. W związku z tym w deklaracji IFT powinien on zostać wykazany jako należny odbiorca uzyskanego przychodu podlegającego opodatkowaniu 20% stawką podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00