Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.20.2024.1.MAZ

Konsekwencje na gruncie przepisów o podatku akcyzowym w przypadku ponownego rozlewania nabytych napojów alkoholowych do innych opakowań detalicznych, na które naniesione zostaną legalizacyjne znaki akcyzy

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie konsekwencji na gruncie przepisów o podatku akcyzowym w przypadku ponownego rozlewania nabytych napojów alkoholowych do innych opakowań detalicznych, na które naniesione zostaną legalizacyjne znaki akcyzy, wpłynął 30 stycznia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenie przyszłego

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność m.in. w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w wyspecjalizowanym punkcie sprzedaży detalicznej. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą prowadząc sprzedaż napojów alkoholowych, które będą kupowane przez Wnioskodawcę w opakowaniach detalicznych o różnej pojemności, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderola), czyli już z zapłaconą akcyzą. Następnie Wnioskodawca będzie rozlewał napoje alkoholowe (w sklepie firmowym lub w innym miejscu) z oryginalnych opakowań do mniejszych butelek o pojemności np. 50 ml, 30 ml, 20 ml. Po napełnieniu butelek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na produkt akcyzowy legalizacyjny znak akcyzy.

W związku, że zakupione napoje alkoholowe będą produktami, od których zawsze będzie wcześniej zapłacony podatek akcyzowy, ten nie będzie przez sprzedawcę naliczany.

Pytania

1. Czy przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach oraz ponowne rozlanie napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych, od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości), w inne opakowania jednostkowe (np. o pojemności 50 ml, 30 ml, 20 ml) w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków, może mieć miejsce i nie jest sprzeczne z prawem podatkowym?

2. Czy Wnioskodawca może dokonać odsprzedaży detalicznej napoju alkoholowego, o którym mowa w pkt 1, w opakowaniach jednostkowych z naniesionymi znakami legalizacyjnymi i czy takie działanie będzie zgodne z prawem podatkowym?

3. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji banderol legalizacyjnych nakładanych na napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych (ponownie rozlanych), o których mowa w pkt 1?

4. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji do podatku akcyzowego?

Pana stanowisko w sprawie

W art. 8 ustawy o podatku akcyzowym zostały ujęte czynności stanowiące przedmiot opodatkowania akcyzą. Czynność, którą ma wykonywać Wnioskodawca, nie została opisana w powyższym przepisie (ponowny rozlew).

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe, od którego został uiszczony podatek akcyzowy w należnej wysokości do innych opakowań jednostkowych nie podlega opodatkowaniu i nie jest czynnością akcyzową.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W art. 2 pkt 7 ustawy ustawodawca przewidział dwa rodzaje znaków akcyzy: znaki podatkowe i legalizacyjne znaki akcyzy. Podatkowe znaki akcyzy nanosi się na wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Są one potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy. Z kolei legalizacyjne znaki stosowane są wyjątkowo. Dotyczy to sytuacji wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi (art. 125 ustawy).

Artykuł 116 ust. 1 ustawy statuuje, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży m.in., zgodnie z art. 16 ustawy, na podmiocie dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Artykuł 47 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (obejmującym m.in. wyroby alkoholowe) oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji m.in. wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest równie wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Ponowny rozlew alkoholu z opakowania, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy produkcji alkoholu.

Tym samym rozlew alkoholu, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy nie musi być prowadzony w składzie podatkowym. W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do mniejszych butelek o pojemności np. 50 ml, 30 ml, 20 ml nie jest produkcją.

W ocenie Wnioskodawcy ustawa nie zabrania ponownego rozlewu alkoholu, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w inne opakowania jednostkowe, w tym w miejscu ich sprzedaży detalicznej, w sytuacji, gdy osoba dokonująca rozlewu naniesie na nowe opakowania legalizacyjne znaki. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy opisana czynność nie jest sprzeczna z prawem podatkowym. W opinii Wnioskodawcy nie ma prawnych przeciwwskazań, aby Wnioskodawca przygotowywał i sprzedawał produkty akcyzowe ponownie rozlane w opakowania jednostkowe. Przy czym należy podkreślić, że na każdym opakowaniu będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzowy (banderola).

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy z dnia 24 grudnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2534), załącznik nr 10 określa ewidencję banderol podatkowych, prowadzoną przez podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy nie została prawnie uregulowana kwestia prowadzenia ewidencji banderol legalizacyjnych, m.in. wydanych w celu oznaczenia produktów akcyzowych ponownie rozlanych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

- nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji wydanych i zużytych znaków legalizacyjnych;

- nie ma obowiązku dokonywania rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego z uwagi, że czynność nie jest regulowana ustawą o podatku akcyzowym;

- nie ma obowiązku prowadzenia działalności w składzie podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu objętego ustawą o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, zostały wymienione następujące wyroby:

- poz. 13, kod CN 2203 00 – piwo otrzymywane ze słodu;

- poz. 14, kod CN 2204 – wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;

- poz. 15, kod CN 2205 – wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;

- poz. 16, kod CN 2206 00 – pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone;

- poz. 17, kod CN 2207 – alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

- poz. 18, kod CN 2208 – alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

 a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

 b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Jak stanowi art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl z art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie do art. 94 ust. 2 ustawy:

Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.

Zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy:

Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.

Jak wskazano w art. 96 ust. 2 ustawy:

Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew.

W myśl art. 97 ust. 2 ustawy:

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Użyte w ustawie określenie znaki akcyzy oznacz znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

 a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

 b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Jak wskazano w art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Przepis art. 116 ust. 3 stanowi, że:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zgodnie z art. 116 ust. 5 ustawy:

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy:

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.

Jak stanowi art. 117 ustawy:

1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1) importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2) przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3) przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 120 ust. 1-3 ustawy:

1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Zgodnie z art. 138l ustawy:

1. Ewidencję podatkowych znaków akcyzy prowadzą:

1) podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy;

2) podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, lub podmiot, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7, przekazał znaki akcyzy w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością.

2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności określenie liczby znaków akcyzy otrzymanych, wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych.

W myśl art. 138s ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1,art. 138b,art. 138c,art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,

2) sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1,art. 138b,art. 138c,art. 138e-138l,

3) wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,

4) rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,

5) (uchylony)

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Na podstawie art. 138s ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 r., poz. 2817). Jak wskazano w § 1 tego rozporządzenia:

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1,art. 138b,art. 138c,art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy;

 2) sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1,art. 138b,art. 138c,art. 138e-138l ustawy;

 3) wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;

 4) rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia.

W opisie sprawy wskazał Pan, że zamierza prowadzić działalność gospodarczą prowadząc sprzedaż napojów alkoholowych, które będą kupowane w opakowaniach detalicznych o różnej pojemności, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderola), czyli już z zapłaconą akcyzą. Następnie Wnioskodawca będzie rozlewał napoje alkoholowe (w sklepie firmowym lub w innym miejscu) z oryginalnych opakowań do mniejszych butelek o pojemności np. 50 ml, 30 ml, 20 ml. Po napełnieniu butelek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na produkt akcyzowy legalizacyjny znak akcyzy. W związku z tym, że zakupione napoje alkoholowe będą produktami, od których zawsze będzie wcześniej zapłacony podatek akcyzowy, ten nie będzie przez sprzedawcę naliczany.

Pana wątpliwości wyrażone w pytaniach dotyczą:

- konsekwencji podatkowych w przypadku ponownego rozlewania nabytych napojów alkoholowych do innych opakowań detalicznych, na które naniesione zostaną legalizacyjne znaki akcyzy;

- możliwości odsprzedaży detalicznej napojów alkoholowych rozlanych do innych opakowań, na które naniesiono legalizacyjne znaki akcyzy;

- obowiązku prowadzenia ewidencji banderol legalizacyjnych;

- obowiązku rejestracji dla podatku akcyzowego w związku z wykonywanymi czynnościami.

Dla wyrobów akcyzowych w postaci napojów alkoholowych ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję alkoholu, których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczeniem do obrotu. Przy czym sama produkcja napojów alkoholowych, jako wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, winna odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Niemniej od ww. zasad przewidziano również kilka odstępstw.

Tak więc, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jak również wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym ponowny rozlew napojów alkoholowych, od których na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych oznaczonych podatkowymi znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie jest rozlewem w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym, czyli produkcją napoju alkoholowego. W konsekwencji ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Przy czym podkreślić należy, że wyroby akcyzowe w postaci napojów alkoholowych, ponownie rozlane w miejscu ich sprzedaży detalicznej, podlegają obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy. Obowiązek ten wynika z art. 116 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe – oceniając stanowisko Wnioskodawcy na pytanie nr 1 – należy zauważyć, że przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach o różnej pojemności (zakupionych uprzednio przez Wnioskodawcę) oraz ponowne rozlanie tych napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości na wcześniejszym etapie obrotu), do innych opakowań jednostkowych, (np. o pojemności 50 ml, 30 ml, 20 ml), które mają być przedmiotem sprzedaży w miejscu ich sprzedaży detalicznej, i naniesienie na te nowe opakowania legalizacyjnych znaków akcyzy nie jest sprzeczne z przepisami prawa w zakresie podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 2 należy stwierdzić, że Wnioskodawca może dokonywać odsprzedaży detalicznej napoju alkoholowego rozlanego do innych opakowań jednostkowych, w sklepie firmowym lub w innym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, o których mowa we wniosku, o ile na każdym z tych opakowań będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzy. Takie działanie będzie zgodne z prawem w zakresie podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W zakresie objętym pytaniem nr 3 należy zauważyć, że ani cytowane przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie ewidencji, ani normy prawne wynikające z przywołanego rozporządzenia z 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji, nie nakładają na podmioty obowiązku prowadzenia ewidencji legalizacyjnych znaków akcyzy.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji legalizacyjnych znaków akcyzy nakładanych na opakowania jednostkowe, do których Wnioskodawca będzie rozlewał zakupione napoje alkoholowe.

Na marginesie powyższego Organ pragnie zauważyć, że przywołane przez Wnioskodawcę w stanowisku własnym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2019 r. poz. 2534) obowiązywało do 28 czerwca 2021 r. Wskazana okoliczność pozostaje jednak bez wpływu na rozstrzygnięcie Organu w zakresie pytania nr 3.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 Organ wskazał, że ponowny rozlew do nowych opakowań jednostkowych nabytych napojów alkoholowych w opakowaniach oznaczonych znakami akcyzy i z zapłaconą w należytej wysokości akcyzą, nie jest rozlewem tych napojów, czyli na gruncie przepisów ustawy nie stanowi ich produkcji. Zatem Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, co oznacza, że nie będzie zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w myśl art. 16 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00