Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.723.2023.4.KW

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na systemy/koszty budowy proporcjonalnie do użytkowania nieruchomości w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na systemy/koszty budowy proporcjonalnie do użytkowania nieruchomości w ramach działalności gospodarczej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 grudnia 2023 r. (wpływ 8 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 7 marca 2023 roku pod firmą …, prowadzoną pod adresem ul. …, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: … i numerem REGON: …. Przedmiotowa działalność dotyczy tworzenia oprogramowania od samego początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej zwana „ustawa o PIT”) i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez niego forma opodatkowania to podatek liniowy.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu kosztów poniesionych na budowę oraz modernizację części nieruchomości o charakterze usługowym, która będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Lokal usługowy byłby wyraźnie oddzielony od lokalu mieszkalnego w miejscu łącznika. Łącznik będzie w postaci zadaszenia, ogrodu zimowego, prostego przejścia chroniącego od warunków atmosferycznych.

Lokal usługowy stanowiłby maksymalnie 30-49% całego budynku, pozostała część będzie spełniała właściwości mieszkalne.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest automatyka i robotyka w (...).

Wnioskodawca również chciałby zainwestować w nieruchomość, która będzie wyposażona w systemy. Wnioskodawca w przedmiotowej nieruchomości będzie mieszkał. Część nieruchomości będzie miała charakter usługowy, będzie posiadała elementy pokazowe, które pozwolą przedstawić funkcjonalność systemową interaktywnego domu.

Wnioskodawca ma na myśli takie systemy jak:

a)główny sterownik przemysłowy … z panelem … (monitor …), wyspy elektryczne, zawory, okablowanie, osprzęt dodatkowy, siłowniki pneumatyczne i hydrauliczne, silniki elektryczne, czujniki indukcyjne (laserowe, dalmierze, temperatury, ciśnienia itd.), moduły radiowe,

b)automatyczna studnia z pompą wody,

c)zbieranie deszczówki ze zbiornikami oraz pompami,

d)automatyczna klimatyzacja z możliwością zdalnego sterowania,

e)pompa ciepła ze zdalnym sterowaniem oraz rekuperator,

f)fotowoltaika z magazynem energii z możliwością zdalnego sterowania,

g)sterowanie każdą żarówką w domu,

h)zdalnie otwierana brama wjazdowa,

i)zdalnie otwierane zawory kanalizacji doprowadzone pod bramę działki do ewentualnego przyłącza do ciężarówki z szambem,

j)sterowanie każdym gniazdem 230V na osobnym przekaźniku/styczniku umożliwiającym wysterowanie napięcia urządzeń gotowych do pracy (dowolnych urządzeń które po włączeniu 230V będą już zaprogramowane np. czajnik, radio, piekarnik),

k)rolety okien ze zdalnym sterowaniem związanym z wschodem oraz ewentualnym zachodem słońca,

l)automatyczny system nawadniania ogrodu/oranżerii/podlewanie wybranych kwiatów,

ł) tor basenowy (płytki oraz długi) z ogrzewaniem wody, filtracją zamykaniem zbiornika na siłownikach,

m)zdalnie sterowana sauna,

n)sterowane latarnie na zewnątrz,

o)drzwi na karty magnetyczne,

p)sterowanie kamerami oraz systemami antywłamaniowymi.

Powyższe systemy Wnioskodawca ma zamiar uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Są to przede wszystkim koszty wynikające z montażu oraz instalacji systemów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane pytania:

a)Czy cała nieruchomość zostanie uznana za środek trwały, wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych? Jeśli tak, to kiedy?

Wnioskodawca wskazuje, że nie planuje uwzględnienia całej nieruchomości w środkach trwałych.

b)Na kogo są/będą wystawiane faktury dokumentujące zakupy towarów i usług objętych zakresem pytań zadanych przez Pana we wniosku?

Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

c)Na czym będą polegały świadczone przez Pana usługi z wykorzystaniem części nieruchomości wyposażonej w systemy, o których mowa we wniosku?

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, mają one mieć charakter pokazowy, aby osoba nieznająca możliwości i rozwiązań, mogła na żywo zobaczyć jak co działa i dlaczego warto w to zainwestować w „swoim domu”.

Wnioskodawca wskazuje, że Jego celem jest świadczenie usług doradztwa z wyborem, nadzorem montażu. Wnioskodawca chce też programować wszystkie systemy, aby ze sobą współdziałały.

d)Czy część nieruchomości o charakterze usługowym stanowi/będzie stanowiła środek trwały w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Tak, Wnioskodawca planuje takie rozwiązanie.

e)Kiedy zamierza Pan wybudować nieruchomość, o której mowa we wniosku?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem Wnioskodawcy, budowa powinna rozpocząć się w 2025 roku.

f)Czy część nieruchomości o charakterze mieszkalnym będzie stanowiła Pana miejsce zamieszkania?

Tak, część mieszkalna, w której również będą systemy będzie stanowiła dom Wnioskodawcy, Jego żony i dzieci. W związku z elementem pokazowym będę starać się w jak największym stopniu unikać rozmieszczenia systemów w miejscach, które przeszkadzałyby w rozwoju dzieci.

g)Czy systemy, które będą stanowić element pokazowy, będą znajdowały się tylko w części usługowej nieruchomości? Jeżeli nie, to czy zamierza Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość wydatków związanych z przedmiotowymi systemami?

Wnioskodawca wskazuje, że systemy będą znajdować się również w części mieszkalnej, jak i na terenie działki. Ze względu na użytek mieszany Wnioskodawca chciałby podobnie jak w przypadku samochodu podzielić te koszty procentowo. Koszty systemów w części usługowej Wnioskodawca chciałby wrzucić w całości w KUP. Systemy będzie chciał wrzucić i opisać w późniejszym etapie na projekt w związku z czym będzie widać co odliczyć w 100%, a w kontekście czego 50%.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

a)Jaki jest faktyczny zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej (prosimy opisać charakter świadczonych przez Pana usług)?

Wnioskodawca świadczy usługi twórcze, badawczo rozwojowe. Jest to branża (...). Automatyzacja i Robotyzacja linii produkcyjnych dla (...). Głównie nowoczesne linie mające na celu zaspokojenie potrzeb w branży (...). Ma to związek z transformacją energetyczną, która na ten moment zachodzi w branży (...).

b)Na czym będą polegały świadczone przez Pana usługi dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej z wykorzystaniem systemów, które będą znajdować się w części usługowej nieruchomości?

Celem Wnioskodawcy jest automatyzowanie i robotyzacja domów. Wnioskodawca w przemyśle wykorzystuje swoją wiedzę w wielu dziedzinach. Czyszczenie plazmą, spawanie laserem, wykorzystywanie osi jezdnych, zastępowanie pracy człowieka robotem w celu osiągnięcia tej samej jakości wykonywanych przedmiotów oraz redukcja czynników szkodliwych dla zdrowia, automatyczna wizja i podgląd wykonywanych przedmiotów wraz z ich automatycznym odrzuceniem w momencie niespełnionych wymogów jakościowych, nitowanie, zgrzewanie, paletyzacja i wiele innych.

Systemy, które Wnioskodawca chciałby montować byłyby o wiele mniej skomplikowane, ale dążące do jak największych ułatwień i uproszczeń w życiu człowieka. Zależnie od potrzeb do głównego sterownika nadzorującego prace, dopinane byłyby systemy związane z konkretnymi potrzebami. Dla przykładu klient chciałby automatyzacje w ogrodzie, w związku z czym Wnioskodawca dobierze systemy i oprogramuje je tak, aby oświetlenie, podlewanie, koszenie było wykonywane w konkretnej godzinie, na przycisk odpalany zdalnie z telefonu z drugiego końca świata itd. Pod względem skomplikowania procesów jest to zaledwie % tego co wykorzystuje przemysł, ale Wnioskodawca chciałby to stopniowo przerzucać do życia codziennego, zwiększając w tym udział automatyzacji.

c)Jaką wartość będą miały poszczególne systemy, które wymienił Pan w opisie sprawy?

Wnioskodawca wskazuje, że podstawową byłaby szafa sterownicza, wyspy sterownicze, sterownik, oprogramowanie, kable, panele ... Koszt zależy od zniżek i wynegocjowanych warunków producenta. System sterowania powinien zamknąć się w kwocie do 100 tys. złotych. Do systemu sterowania można dodawać wszystko co jest zdolne do komunikacji w protokole … itd. Koszty tych systemów są zależne od skomplikowania/ możliwości/ protokołów komunikacyjnych itd. Podstawowe sterowanie gniazdkami roletami i światłem wraz z wyspą na pokój powinno wynieść do 10 tys. zł. Fotowoltaika z pompą i magazynem do 150 tys. zł. Pompy do sterowania wodą ze studni z czujnikami 8 tys. zł.

Sam silnik do bramy z okablowaniem z 5 tys. zł. System antywłamaniowy do 30 tys. zł. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od bieżących cen rynkowych, aktualnych rozwiązań i nowinek technologicznych, zapotrzebowania projektu, architekta i konstrukcji budynku. Zupełnie podstawowa wersja powinna wynieść do 200 tys. zł (w domu pokazowym Wnioskodawca chciałby jednak użyć jak najwięcej możliwych opcji i stale rozwijać i dodawać nowe systemy zależnie od pomysłów).

d)Czy grunt zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych? Jeśli tak, to kiedy?

Nie.

e)Czy wydatki na budowę oraz modernizację części nieruchomości o charakterze usługowym będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Wnioskodawca planuje wrzucić w koszty odpowiednio część usługową oraz elementy służące do prezentowania na pokazach.

f)Wykazał Pan związek przyczynowo-skutkowym ponoszonych wydatków związanych z wyposażeniem nieruchomości w systemy, o których mowa we wniosku, z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, że koszty poniesione w związku z budową domu oraz instalację systemów pozwolą Wnioskodawcy pozyskać nowych Kontrahentów oraz Klientów w odniesieniu do Jego pomysłu modernizacji nieruchomości. Koszty te będą związane z przychodami, które Wnioskodawca uzyska w przyszłości. Dom pokazowy to przede wszystkim przedstawienie możliwości Wnioskodawcy oraz rozwiązań, których jest autorem i które docelowo będzie sprzedawał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz osiągał przychód.

W zakresie podatku od towarów i usług:

a)Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Tak.

b)Czy usługi świadczone przez Pana z wykorzystaniem części nieruchomości o charakterze usługowym, w związku z którą ma Pan zamiar ponosić wydatki, są/będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług?

Tak.

c)Jakie konkretnie wydatki są objęte zakresem pytania nr 2 wniosku, tj. czy pytanie nr 2 dotyczy:

i.zarówno wydatków związanych z montażem oraz instalacją systemów, o których mowa we wniosku, jak i wydatków poniesionych na budowę budynku (nieruchomości), czy

ii.wyłącznie wydatków związanych z montażem oraz instalacją systemów lub

iii.wyłącznie wydatków poniesionych na budowę budynku (nieruchomości)?

Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy przede wszystkim wydatków związanych z montażem oraz instalacją systemów, Wnioskodawca jeśli to możliwe chciałby również uwzględnić wydatki związane z budową nieruchomości.

d)Czy zakresem pytania nr 2 wniosku objęte są/będą wydatki na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, o którym mowa w art. 2 ust. 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Tak, w odniesieniu do części usługowej.

e)Do jakich czynności będzie Pan wykorzystywał wydatki poniesione na montaż oraz instalację systemów, o których mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

i.Opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności? Prosimy również wskazać, na czym polega ten związek z czynnościami opodatkowanymi?

ii.Zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności oraz podstawę prawną zwolnienia?

iii.Niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności?

Wnioskodawca wskazuje, że wydatki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, doradztwa w zakresie budowy oraz modernizacji nieruchomości oraz montażu systemów.

f)W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej ww. wydatki poniesione na montaż oraz instalację systemów będzie Pan wykorzystywał zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od tego podatku, to prosimy o wskazanie czy będzie Pan miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Tak, Wnioskodawca będzie miał taką możliwość.

g)Do jakich czynności będzie Pan wykorzystywał wydatki związane z budową budynku (nieruchomości), o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

i.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności? Prosimy również wskazać, na czym polega ten związek z czynnościami opodatkowanymi?

ii.zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności oraz podstawę prawną zwolnienia?

iii.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - prosimy wskazać jakie konkretnie to będą czynności?

Wnioskodawca będzie wykorzystywał wydatki do czynności opodatkowanych wcześniej wymienionych.

h)W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej ww. wydatki związane z budową budynku (nieruchomości) będzie Pan wykorzystywał zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od tego podatku, to prosimy o wskazanie czy będzie Pan miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Tak. Wnioskodawca będzie miał taką możliwość.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków na systemy/koszty budowy proporcjonalnie do użytkowania nieruchomości w ramach działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia VAT z faktur związanych z budową budynku mieszkalnego przysługuje Wnioskodawcy w tej części, w jakiej powierzchnia wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej pozostaje do powierzchni całkowitej budynku mieszkalnego, czyli może odliczyć procent podatku naliczonego zawartego na fakturach VAT związanych z budową budynku mieszkalnego. Ponadto, w przypadku gdy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności będą częściowo podlegały opodatkowaniu VAT, a częściowo będą zwolnione z VAT, dokonując odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach VAT związanych z budową budynku mieszkalnego, będzie zobowiązany do zastosowania proporcji obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do odliczenia VAT, do obrotu ogółem.

Jednocześnie, zgodnie z art. 91 ust. 2 i dalszymi ustępami art. 91, będzie zobowiązany do dokonywania korekty VAT naliczonego w okresie 10 lat począwszy od roku zakończenia budowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto art. 88 ustawy o VAT zawiera zamknięty katalog przypadków, w których podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika a także fundamentalnym elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku, stąd regulacje prawne zawarte w art. 88 ustawy, należy uznać za przepisy szczególne i muszą one być interpretowane ściśle.

W związku z tym, że art. 88 ustawy o VAT nie przewiduje ograniczeń w odliczeniu VAT od nabywanych nieruchomości, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur VAT dokumentujących nabycie usług budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego. Prawo to przysługuje w tym zakresie, w jakim nabywane usługi i materiały budowlane związane są z dokonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi VAT. Innymi słowy, prawo to przysługuje w tej części, w jakiej powierzchnia wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej pozostaje do powierzchni całkowitej budynku mieszkalnego, czyli może odliczyć odpowiedni procent podatku naliczonego zawartego na fakturach VAT związanych z budową budynku mieszkalnego.

Powyższe stanowisko jest zgodne z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS C-434/03): „Należy przede wszystkim przypomnieć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem w przypadku używania dobra inwestycyjnego do celów zarówno zawodowych, jak i prywatnych, zainteresowany ma, na potrzeby podatku VAT, możliwość dokonania wyboru, czy zaliczyć to dobro w całości do majątku swojego przedsiębiorstwa, czy pozostawić całość w ramach majątku prywatnego, wyłączając je tym samym całkowicie z systemu podatku VAT, czy też zaliczyć je do majątku przedsiębiorstwa jedynie w zakresie wynikającym z rzeczywistego używania do celów zawodowych (por. podobnie w szczególności ww. wyroki w sprawie Armbrecht, pkt 20; Bakcsi, pkt 25 i 26; Seeling, pkt 40; oraz wyrok z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie C-25/03 HE, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 46)”.

Stanowisko to jest również zgodne z decyzją w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez Izbę Skarbową w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu z dnia 26 stycznia 2007 r., sygn. PP/E/449-2/07. W ocenie organu odwoławczego, „tylko wystąpienie okoliczności określonych w tym przepisie uprawniałoby do stwierdzenia, iż wyłączenie z prawa do odliczenia jest tu zasadne. Brak takiej regulacji powoduje, że pytający, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT”.

W konsekwencji, zastosowanie znajdzie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT oraz przepisy o korekcie zawarte w art. 91 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z ust. 3 i 4 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W konsekwencji, w przypadku gdy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności będą częściowo podlegały opodatkowaniu VAT, a częściowo będą zwolnione z VAT, dokonując odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach VAT związanych z budową budynku mieszkalnego, będzie zobowiązany do zastosowania proporcji obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do odliczenia VAT, do obrotu ogółem. Proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany w fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego przepisu wynika, że odliczenia podatku naliczonego może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

W niniejszej sprawie przywołać należy art. 86 ust. 7b ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 14a ustawy:

Przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stosownie zaś do art. 22gh ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Przywołany wyżej przepis art. 86 ust. 7b ustawy wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości, nakładając na podatnika obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących tej nieruchomości, zgodnie z tym udziałem. Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wyrażoną w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Regulacja ta dotyczy sposobu obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na ulepszenia nieruchomości) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności gospodarczej, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością oraz ma zastosowanie wówczas, gdy nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z tą działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT. Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług (cele osobiste), który w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie podlega odliczeniu.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy ponownie podkreślić, że z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Ponadto podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) – podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną, generującą podatek należny.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynikało, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych, w odniesieniu do których już w chwili zakupu wiadomo o „mieszanym” przeznaczeniu odliczenie podatku jest możliwe wyłącznie w takiej części, w jakiej nabycie to jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jeśli natomiast w chwili zakupu podatnik nie może odpowiednio określić, w jakim zakresie towar lub usługa będzie wykorzystywana do celów działalności, a w jakim do celów prywatnych, możliwe jest pełne odliczenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem art. 7 ust. 2 ustawy oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na różnorodność i bogactwo życia gospodarczego wybór sposobu, według którego dokonuje się wyliczenia proporcjonalnego przypisania, należy do podatnika. Wybrany sposób musi jednak gwarantować jak najbardziej zbliżone do rzeczywistego obliczenie podatku naliczonego związanego wyłącznie z działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego, w przypadku ponoszenia przez podatnika wydatków na nabycie oraz wytworzenie nieruchomości, która została włączona do majątku jego przedsiębiorstwa oraz jest wykorzystywana zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i celów osobistych (prywatnych) a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na wybudowanie nieruchomości wykorzystywanej do działalności gospodarczej (usługowej) oraz w części przeznaczonej na cele mieszkaniowe (osobiste), w pierwszej kolejności winien Pan przyporządkować ponoszone ww. wydatki do poszczególnych rodzajów czynności (działalności gospodarczej i na cele mieszkaniowe). W przypadku zakupów ponoszonych na wybudowanie nieruchomości, które będzie Pan w stanie przyporządkować bezpośrednio do części nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej, to - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - z tytułu tych wydatków będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ ta część nieruchomości będzie wykorzystywana - jak Pan wskazał - do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z kolei w przypadku wydatków, ponoszonych na wybudowanie nieruchomości, przyporządkowanych bezpośrednio dla części przeznaczonej na cele mieszkaniowe stwierdzić należy, że w odniesieniu do tych wydatków nie będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast, w przypadku wydatków, ponoszonych na wytworzenie nieruchomości, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnych części nieruchomości (tj. części wykorzystywanej do działalności gospodarczej – usługowej, bądź części niewykorzystywanej do działalności gospodarczej - mieszkaniowej) uznać należy, że będzie Pan uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na wytworzenie nieruchomości, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnych części budynku, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 7b ustawy. Zatem winien Pan – stosownie do art. 86 ust. 7b ustawy – określić wysokość udziału procentowego, w jakim ta nieruchomość będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Z okoliczności sprawy nie wynika, że część przeznaczona do działalności gospodarczej wykorzystywana będzie do czynności zwolnionych, zatem podatek naliczony do odliczenia należy obliczyć według udziału procentowego, w jakim nieruchomość wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, że prawo do odliczenia dotyczyć będzie wyłącznie substancji samej nieruchomości w części w jakiej wykazywać będzie związek z czynnościami opodatkowanymi. W omawianym przypadku chodzi o wykorzystanie powierzchni wybudowanej nieruchomości do wykonywania działalności gospodarczej. Jednocześnie ww. nieruchomość służyć będzie przede wszystkim celom mieszkalnym. Z uwagi na to, że przedmiotowa nieruchomość będzie stanowiła dla Pana oraz Pana rodziny miejsce zamieszkania i jej charakteru nie zmienia przeznaczenie na cele związane z działalnością gospodarczą, w ramach której będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane – prawo do odliczenia będzie obejmowało budowę wyłącznie części budynku przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga również to, że prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy, a w konsekwencji części podatku naliczonego związanej ze sprzedażą opodatkowaną, należy do podatnika. Natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego.

Ponadto zauważyć należy, że istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, gdyż ponoszą je osoby fizyczne niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Są to zakupy osobiste, konsumpcyjne np. dotyczące zapewnienia sobie, na własne potrzeby, odpowiednich warunków mieszkaniowych. Zakupy o charakterze osobistym w szczególności mogą dotyczyć funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania domu bądź wydzielonych w nim pomieszczeń na cele prywatne. Prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych nie zmienia korzystanie z części domu również do działalności gospodarczej.

W takim przypadku wydatki ponoszone na montaż oraz instalację systemów dotyczących budynku oraz znajdujących się na terenie działki nie mają ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie występuje więc ścisły i niebudzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W rezultacie nie przysługuje prawo do odliczenia w takiej sytuacji, gdyż nie są spełnione wymogi, o których mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że w sytuacji, gdy będzie miał Pan możliwość wydzielenia wydatków ponoszonych na budowę nieruchomości związanych wyłącznie z częścią nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej, to – stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, ponieważ ta część nieruchomości będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast w przypadku wydatków ponoszonych na wybudowanie nieruchomości przyporządkowanych bezpośrednio dla części przeznaczonej na cele mieszkaniowe stwierdzić należy, że w odniesieniu do tych wydatków nie będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei w przypadku wydatków ponoszonych na budowę nieruchomości, których nie będzie Pan miał możliwości jednoznacznie przypisać do części nieruchomości, która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej lub do części przeznaczonej na cele mieszkaniowe, należy podkreślić, że prawo do odliczenia dotyczyć będzie wyłącznie wydatków na wytworzenie budynku, w części w jakiej wykazywać będzie związek z czynnościami opodatkowanymi (działalnością gospodarczą). Zauważyć należy również to, że prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy, a w konsekwencji części podatku naliczonego związanej ze sprzedażą opodatkowaną, należy do Pana jako podatnika. Zatem podatek naliczony do odliczenia należy obliczyć według udziału procentowego, w jakim nieruchomość wykorzystywana będzie do Pana działalności gospodarczej.

Ponadto podkreślić należy, że prawo do odliczenia będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Natomiast – jak wyżej wskazałem – z uwagi na to, że wybudowana nieruchomość stanowić będzie dla Pana oraz Pana rodziny miejsce zamieszkania i jej charakteru nie zmienia przeznaczenie na cele związane z działalnością gospodarczą, w ramach której będzie wykonywał Pan czynności opodatkowane – prawo do odliczenia nie obejmuje podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z montażem i instalacją systemów. Nie można uznać jako podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą podatku z tytułu zakupów związanych z montażem i instalacją systemów, w budynku oraz na działce, wykorzystywanych w głównej mierze na własne cele mieszkaniowe. W takim przypadku wydatki ponoszone na montaż i instalację systemów nie będą miały bezpośredniego i ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie będzie występował więc ścisły i niebudzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, nie będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na montaż i instalację systemów, gdyż nie będą spełnione wymogi, o których mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nie będzie występował związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji oceniając całościowo Pana stanowisko uznaję je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na systemy/koszty budowy proporcjonalnie do użytkowania nieruchomości w ramach działalności gospodarczej. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00