Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.774.2023.1.KD

Opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz (po przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) podatkiem liniowym a także koszty uzyskania przychodów z tytułu zbycia nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz (po przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) podatkiem liniowym a także kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pan w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Prowadzi Pan w Polsce pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej obecnie uzyskuje Pan przychody z wynajmu nieruchomości.

Planuje Pan rozpocząć inwestycję polegającą na budowie nieruchomości mieszkalnych. W tym celu, w 2023 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył Pan działkę, na której planuje wybudować nieruchomości mieszkalne, które to nieruchomości przeznaczone zostaną na sprzedaż, bądź na wynajem. W Pana ocenie, będzie Pan świadczył usługi, które zgodnie z PKWiU klasyfikowane są jako 41.00.30.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Osiągane w ramach działalności gospodarczej przychody obecnie opodatkowuje Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli w 2023 r. nie przekroczy Pan 2 000 000 euro przychodów, również w 2024 r. planuje Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku, gdy przychody za 2023 r. przekroczą limit 2 000 000 euro, wybierze Pan opodatkowanie przychodów w formie podatku liniowego.

Wskazuje Pan, że nie występują, ani nie będą występowały negatywne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania osiąganych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w szczególności:

·nie świadczy Pan i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy,

·nie podejmuje Pan wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

·działalność, która będzie prowadzona przez Pana nie stanowi również wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wskazuje Pan również, że nie będą występowały negatywne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania przychodów w formie podatku liniowego.

Na tle wyżej opisanego zdarzenia przyszłego powziął Pan wątpliwości co do możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży wybudowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nieruchomości mieszkalnych zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 5,5%, a w przypadku, gdyby przychody w 2023 r. (lub w kolejnych latach) przekroczyły limit przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a tym samym utraciłby Pan prawo do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w 2024 r. lub w latach kolejnych co do możliwości wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego w 2024 r. lub w kolejnych latach i ujęcia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w 2023 r. na nabycie działki oraz na wybudowanie nieruchomości.

Pytania

1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku opodatkowania przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. i w kolejnych latach zryczałtowanym podatkiem dochodowym (gdy Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. lub w latach kolejnych nie przekroczą limitu przychodów, którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), uzyskane przez Pana przychody ze sprzedaży wybudowanych w ramach prowadzonej Pana przez działalności gospodarczej nieruchomości mieszkalnych, będą mogły zostać opodatkowane ryczałtem w wysokości 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy w przypadku, gdy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w 2023 r. lub w kolejnych latach, Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczą limit przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Pan uprawniony do wyboru w 2024 r. lub w latach kolejnych opodatkowania przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, a wydatki poniesione w 2023 r. na nabycie gruntu, na którym planuje Pan wybudować nieruchomości mieszkalne, a także wydatki na budowę tych nieruchomości poniesione przez Pana w okresie gdy był opodatkowany ryczałtem, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w momencie osiągnięcia przychodów ze zbycia tych nieruchomości?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W Pana ocenie, przychody osiągane w 2024 r. i w kolejnych latach, w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym - w przypadku, gdy przychody w 2023 r. lub w kolejnych latach nie przekroczą limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2540 ze zm.), ze sprzedaży wybudowanych nieruchomości mieszkalnych, będą mogły zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej

- bez względu na wysokość przychodów.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wskazuje Pan, że przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w szczególności wynikające z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie są i nie będą spełnione.

Podkreśla Pan również, że w przypadku gdy przychody za 2023 r. lub w kolejnych latach nie przekroczą limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Pan kontynuował wybraną formę opodatkowania przychodów, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych także w 2024 r. lub w kolejnych latach.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Oświadcza Pan, że będzie prowadził ewidencję przychodów, na podstawie której możliwe będzie określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Zgodnie z ww. art. ilekroć w ustawie jest mowa o:

· obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę, bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (pkt 1),

· budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (pkt 2),

· robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Zgodnie z kolei z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze. zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje:

· budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej oraz wodnej,

· roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

·Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

·Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

·Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) (…).

Wskazuje Pan, że usługi, które będzie świadczył w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej klasyfikuje do usług objętych PKWiU 41.00.30.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

W związku z powyższym, w Pana ocenie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku, gdy Pana przychody osiągane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie przekroczą w 2023 r. lub w latach kolejnych limitu przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Panu przysługiwało prawo do opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży wybudowanych nieruchomości mieszkalnych, będących przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5,5% .

Takie stanowisko zajął w zbliżonych stanach faktycznych do przedmiotowego zdarzenia przyszłego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 31 lipca 2023 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.212.2023.2.MJ oraz w indywidualnej interpretacji podatkowej z 8 września 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.502.2023.2.DB.

Ad. 2.

W Pana ocenie, w przypadku gdy przychody osiągane z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2023 r. lub w latach kolejnych przekroczą limit przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - będzie miał Pan prawo do wyboru opodatkowania przychodów w 2024 r. lub w latach kolejnych w formie podatku liniowego, pod warunkiem złożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o wyborze tej formy opodatkowania. Ponadto, w przypadku wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego, w momencie osiągnięcia przychodów ze sprzedaży wybudowanych nieruchomości będzie Pan mógł pomniejszyć przychód o wydatki poniesione na nabycie gruntu, na którym nieruchomości te zostały wybudowane oraz o wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowych nieruchomości.

Możliwość opodatkowania przychodów podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2647 ze zm.; dalej ustawy o PIT), podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. (tj. opodatkowanie w formie podatku liniowego.). W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o PIT, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 (tj. w formie podatku liniowego), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)(uchylony),

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Wskazuje Pan, że przesłanki wynikające z art. 9a ust. 3 ustawy o PIT nie są i nie zostaną spełnione w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Skoro przychody osiągane przez Pana będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, to w przypadku, gdy przychody w 2023 r. lub kolejnych latach przekroczą limit, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz gdy złoży Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania, przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane podatkiem liniowym.

Wydatki na nabycie gruntu i budowę nieruchomości kosztem uzyskania przychodów w momencie sprzedaży wybudowanej nieruchomości.

W Pana ocenie, wydatki poniesione na nabycie gruntów w 2023 r. i wybudowanie nieruchomości (w okresie opodatkowania Pana przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjowaniach), w przypadku zmiany formy opodatkowania przychodów na podatek liniowy, będą kosztem uzyskania przychów w momencie uzyskania przychodów ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości.

Zgodnie z art. 22 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z kolei, w myśl art. 22 ust. 6b ustawy o PIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Art. 14. ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o PIT, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544), podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie utraty w ciągu roku podatkowego prawa do opłacania podatku na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, 1495, 1649 i 2200), zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Obowiązek sporządzenia spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego nie dotyczy podatników, którzy sporządzili spis z natury na koniec poprzedniego roku podatkowego. W tym przypadku zamiast spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego do księgi wpisuje się spis z natury sporządzony na dzień 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego. (§ 24 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z powyższego wynika zatem, że wydatki poniesione na nabycie gruntu i budowę przedmiotowych nieruchomości - po wyborze opodatkowania przychodów w formie podatku liniowego - ujmie Pan w początkowym spisie z natury, jako element kalkulacyjny produkcji w toku i wyceni wg kosztu wytworzenia (§ 24 ust. 1 i § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2544)). Kolejny spis z natury sporządzi Pan na koniec roku.

Jeżeli w trakcie roku nastąpi sprzedaż wybudowanych nieruchomości, wówczas ustali Pan dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z uwzględnieniem różnicy pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT a kosztami uzyskania powiększonymi o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o PIT.

W konsekwencji, w przypadku gdy Pana przychody w 2023 r. lub w kolejnych latach przekroczą limit przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego w ustawowym terminie, wydatki na nabycie gruntu i na wybudowanie nieruchomości ujęte w spisie z natury, poniesione w okresie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w momencie sprzedaży nieruchomości będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Końcowo zastrzegam również, że zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa ono zakres Pana żądania).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00