Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.504.2023.3.PS

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłegow zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 21 grudnia 2023 r. (wpływ 22 grudnia 2023 r.) oraz z 8 stycznia 2024 r. (wpływ 16 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy, stosownie do art 3 ust. 1 w zw. z ust 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Wnioskodawca jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi informatyczne polegające w głównej mierze na prowadzeniu projektów informatycznych dotyczących tworzenia, modyfikacji, konfiguracji i integracji oprogramowania informatycznego istniejącego lub wdrażanego w firmach klientów.

W trakcie wykonywania usług Wnioskodawca wykorzystuje elementy (…), jak również metodyk (...) z których posiada certyfikaty: (…).

Wnioskodawca posiada tez certyfikaty dziedzinowe: (…).

Wnioskodawca posiada wykształcenie informatyczne, potwierdzone ukończonymi studiami (…). Potwierdzone umiejętności tworzenia oprogramowania skutkowały napisaniem i obronieniem pracy dyplomowej w zakresie (…).

Wnioskodawca pracował jako (...), co stanowiło solidną bazę do rozpoczęcia pracy skutecznego dostarczania projektów jako Kierownik Projektów IT (IT Project Manager).

Na co dzień mierzy się i rozwiązuje problemy technologiczne, proponuje optymalizację IT, skutecznie analizuje ryzyka i proponuje skuteczne plany awaryjne w zakresie IT. Wnioskodawca doskonale zna metodykę tworzenia oprogramowania: (…) niezbędną do tworzenia wysokiej jakości oprogramowania, często wykorzystując swoją wiedzę, wytyczając kierunki i etapy tworzenia oprogramowania, czy też jego konfiguracji. Szeroka wiedza, została wzbogacona o (…) studnia (…).

Projekty informatyczne, które realizuje Wnioskodawca, dotyczą zmian w oprogramowaniu systemów (…), jak również projektów gdzie oprogramowanie tworzone jest na dedykowane zapotrzebowania klienta (…).

Projekty często posiadają w zakresie zakup licencji i subskrypcji, zakup oraz konfigurację sprzętu – stacji desktopowych, urządzeń sieciowych oraz sieci informatycznych.

Grupy projektowe, często prowadzone globalnie przez Wnioskodawcę, wykorzystują jego wiedzę w zakresie instalacji oprogramowania, wdrożenia dla dużej liczby użytkowników końcowych.

Praca Wnioskodawcy polega na doradztwie w zakresie oprogramowania informatycznego (PKWiU 62.02).

W trakcie przygotowania projektów informatycznych Wnioskodawca świadczy usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem w zakresie zastosowania systemów informatycznych lub wprowadzanych w nich zmian. Ma wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu zmian i odbył specjalistyczne kursy w zakresie zarządzania bazami danych: (…).

Zarządzając grupami projektowymi, Wnioskodawca prowadzi projekty informatyczne, dotyczące integracji systemów informatycznych. Są to projekty, których zakresem są prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta, prace związane z analizą wymagań klienta, prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego. Również prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta, nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) są częścią pracy Wnioskodawcy. W zakresie prowadzonych projektów są również: przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych; prowadzenie dokumentacji projektowej; definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania; koordynowanie i nadzorowanie dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach; koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom; monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym; utrzymywanie spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk; zamknięcie projektu po jego zakończeniu oraz zebranie i udokumentowanie wyciągniętych wniosków.

W CEIDG jako przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawcy wskazany jest kod 62.02.Z, czyli działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

Świadczone usługi są związane z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU 62.01), pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU ex 62.09.20.0).

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową, a nie wytwórczą.

W piśmie z 21 grudnia 2023 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o odpowiedzi na w wezwanie, tj.:

I.Potwierdził, że Pana wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odpowiedź: Wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

II.Uzupełnił opis stanu faktycznego przez wskazanie:

1.Od kiedy (dd-mm-rrrr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi działalność od 12 stycznia 2021 roku.

2.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów za rok 2022, 2023 i następne, jeśli Wnioskodawca nadal będzie opodatkowany ryczałtem.

3.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód Wnioskodawca otrzymał 31 stycznia 2022 roku.

4.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu 11 lutego 2022 roku.

5.Czy prowadził/prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

7.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana zadania?

We wniosku wskazał Pan, że: „Zarządzając grupami projektowymi, Wnioskodawca prowadzi projekty informatyczne, dotyczące integracji systemów informatycznych. Są to projekty, których zakresem są prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta, prace związane z analizą wymagań klienta, prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego; Również prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta, nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) są częścią pracy Wnioskodawcy. W zakresie prowadzonych projektów jest również: Przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych; Prowadzenia dokumentacji projektowej; Definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania; koordynowania i nadzorowania dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach; Koordynowania i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom; Monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym; utrzymywania spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk; Zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebrania i udokumentowania wyciągniętych wniosków”.

Proszę więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana zadania, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdego z wyżej wymienionych przez Pana zadań.

Odpowiedź:

1.Zarządzając grupami projektowymi, Wnioskodawca prowadzi projekty informatyczne, dotyczące integracji systemów informatycznych.

Wnioskodawca rozpoczynając projekt, zbiera grupę projektową, składającą się ze: specjalistów dziedziny informatyki, jak: analityków biznesowych, testerów oprogramowania, programistów, działów utrzymania infrastruktury informatycznej, w tym specjalistów od sieci, specjalistów od sprzętu komputerowego, specjalistów od rozwiązań w chmurze, jak również użytkowników docelowych. Zarządzanie polega na uformowaniu zespołu, przekazaniu i wyjaśnieniu zakresu, planu projektu, wyjaśnieniu wstępnych założeń projektu, zidentyfikowanej macierzy ryzyka, przeprowadzaniu szeregu spotkań mających na celu utworzenie planu projektu składającego się z harmonogramu zadań, zależności technologicznych/informatycznych, zależności między zadaniami, określeniu z zespołem planu zakupów definiującego, jakie części komputerowe, sprzętowe, komputery, licencje, oprogramowanie, dostępy do chmur obliczeniowych należy zakupić, aby dostarczyć określony na początku zakres projektu. Wnioskodawca razem z zespołem zbiera i negocjuje potrzeby, które należy spełnić, aby zintegrowany system informatyczny mógł zostać dostarczony zgodnie z wytycznymi, regulacjami prawnymi (…), planem i budżetem.

Jednym z planów jest plan analizy i kontroli jakości dostarczanego zintegrowanego systemu informatycznego przez określenie technologicznych wymagań funkcjonalnych (jak ma zachowywać się aplikacja) i niefunkcjonalnych (jak szybko ma reagować), sposobu ich pomiaru, kryteriów akceptacji, zapewnienie umiejętności zespołu do pomiaru zdefiniowanych kryteriów (jeśli ich nie ma, to wsparcie w zatrudnieniu kandydata lub wsparcie w zaplanowaniu i wyszkoleniu aktualnego kandydata w technologiach cyfrowych).

Wnioskodawca definiuje i rekomenduje zakres testów (…) na podstawie wewnątrzfirmowych wymagań, czy też wytycznych wg (…) lub innych, które mają zastosowanie, np. (…). Wnioskodawca definiuje i rekomenduje zakres testów zabezpieczenia danych przed nieuprawnionym dostępem do danych informatycznych, utratą podczas ich przepływu pomiędzy systemami informatycznymi, które są zintegrowane, jak również danych w spoczynku, składowanych na dysku. Bardzo często Wnioskodawca wspiera dyskusje z działami (…), specjalistami centrum danych, odpowiadając za stworzenie spójnej strategii kontroli jakości. Wnioskodawca prowadzi negocjacje w zakresie infrastruktury i bezpieczeństwa, w zakresie kontroli jakości, planu, zakresu funkcjonalnego z zewnętrznymi firmami (dostawcami). Wszelkie negocjacje mają na celu walidację spójności ustaleń podczas spotkań z założonym planem, zakresem, planem projektu i założeniami jakościowymi.

Projekty informatyczne zawierają dostarczenie zintegrowanego systemu informatycznego dla operacji w firmie, np. działy sprzedaży, operacyjne, finansowe, marketingu, czy też dla firm z zewnątrz, które zamawiają dany produkt. Projekty informatyczne prowadzone przez Wnioskodawcę mają również w zakresie budowę zintegrowanego systemu informatycznego, który jest odsprzedawany innym firmą lub klientom zewnętrznym.

Zintegrowany system powinien być rozumiany jako rozwiązanie, które umożliwia zarządzanie danymi pochodzącymi z innych systemów – czyli wyświetlanie i modyfikacja danych na rożnego rodzaju urządzeniach mobilnych, aplikacji instalowanych na komputerach stacjonarnych, aplikacji udostępnianej przez przeglądarkę internetową korzystającą albo z wewnętrznego centrum danych klienta lub udostępnionej w chmurze obliczeniowej (…).

Produktami, czy też efektem tych prac są harmonogram z wytyczonymi osobami odpowiedzialnymi za zadania, czasochłonności zadań i jakością wykonywanych zadań, zależnościami między zadaniami i zależnościami technologicznymi (np. zamówienie i dostarczenie licencji, zakupu czy modyfikacji sprzętu, dostępności informatycznej chmury obliczeniowej).

Zapewniając zrozumienie zespołu projektowego i jego akceptację, Wnioskodawca buduje, ustala i zatwierdza plan przeprowadzenia jakości (plan testów integracyjnych wszystkich zintegrowanych ze sobą systemów informatycznych, plan testów (…), plan testów akceptacji użytkowników docelowych).

Ponadto, produktami są macierz zidentyfikowanych ryzyk, plany naprawcze w przypadku wystąpienia ryzyka, raportu poczynionych założeń, kosztorys.

Są to projekty, których zakresem są prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta, prace związane z analizą wymagań klienta, prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego; również prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta.

Wnioskodawca, jako kierownik projektu IT, razem z zespołem projektowym, analizuje aktualną konfigurację klienta, pod kątem ewentualnej modyfikacji lub zakupu licencji, sprzętu informatycznego, chmury obliczeniowej. Wnioskodawca również nadzoruje analizę, czy nowe zintegrowane systemy (np. (…)) wymagają migracji danych, czy też specjalnej mocy obliczeniowej w zakresie modyfikacji aktualnego sprzętu komputerowego, czy też chmury obliczeniowej, specjalnego zabezpieczania danych przed nieautoryzowanym dostępem.

Wnioskodawca razem z analitykiem informatycznym spisuje strategie poprawnego migracji danych informatycznych systemu – jego konfiguracji, użytkowników, konkretnego planu umieszczonego w czasie, a następnie nadzoruje przeprowadzenie migracji, konfiguracji, czy też danych klientów, jak jego dane osobowe, dane produktów, charakterystykę produktów.

Efektem tych działań są przygotowana i zaakceptowana strategia migracji, plan migracji, raport migracji danych, zidentyfikowana ryzyka, plany naprawcze w przypadku wystąpienia ryzyka, raportu poczynionych założeń, kosztorys.

Wynikiem analizy wymagań klienta może być strategia wdrożenia (…). W ramach strategii wdrożenia określony jest czas tak zwanej opieki powdrożeniowej (…) i sposób uczestniczenia grupy projektowej w przypadku, kiedy zmiana produkcyjna powoduje niedogodności lub jest błędna. Strategia taka określona jest przez Wnioskodawcę i definiuje kategorie błędów zmiany informatycznej, sposoby raportowania błędów informatycznych, czasów reakcji na błąd i szybkości wprowadzania zmian.

2.Nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) są częścią pracy Wnioskodawcy.

Nadzór dostarczania zmiany w oprogramowaniu, czy też podczas dostarczania zintegrowanego systemu informatycznego polega na walidacji, czy zaplanowane zadania informatyczne są wykonywane we wcześniej ustalonym przedziałem czasowym, w określonych i zaakceptowanych kosztach i określonych wcześniej kryteriach akceptacji jakości. W ramach integracji systemów informatycznych bardzo często przez Wnioskodawcę nadzorowane są firmy zewnętrzne. Wnioskodawca zapewnia, że wprowadzona zmiana i stopień jej wdrożenia spełnia oczekiwania użytkowników, poprzez organizowanie tzn. demonstracji aktualnego stanu zintegrowanego systemu informatycznego, która zakończona jest raportem uwag i wstępnej akceptacji.

Jednym z kluczowych produktów Wnioskodawcy jest (1) raport projektu określających zadania IT wykonane, (2) zadania IT planowane a niewykonane razem z określeniem problemu, (3) zadania planowane na kolejny okres, ryzyka i problemy informatyczne. Kluczowym elementem produktu raport jest obliczenie aktualnych kosztów poniesionych, planowanych kosztów, które zostaną poniesione, estymowanych kosztów finalnych, kosztów zabudżetowanych i zaakceptowanych z rozbiciem na koszty ludzkie wewnątrz organizacji, koszty poniesione przez organizacje zewnętrze/firmy zewnętrze, koszty sprzętu, koszty licencji, koszty chmury obliczeniowej. Zadaniem Wnioskodawcy jest przekształcenie stanu projektu, problemów informatycznych z dostarczaniem zintegrowanego systemu informatycznego na zrozumiały język potoczny.

3.W zakresie prowadzonych projektów są również: przygotowania i realizacja planowanych budżetów projektowych.

Zanim koszty zostaną poniesione, Wnioskodawca ma za zadanie zaplanowanie kosztów utworzenia lub dokonania zmiany w zintegrowanym systemie informatycznym z rozbiciem na koszty ludzkie wewnątrz firmy, koszty firm zewnętrznych, koszty licencji, koszty oprogramowania, koszty chmury obliczeniowej. Produktem jest budżet projektu zaakceptowany przez Zarząd firmy. Na każdym etapie projektu Wnioskodawca monitoruje i śledzi, czy aktualne koszty pokrywają się z kosztami zaplanowanymi. W przypadku, kiedy koszty się różnią, przygotuje plan naprawczy lub opracowuje raport, który definiuje zmianę, a następnie przedkłada do Zarządu firmy z prośbą o zmianę i przyczynami zmiany.

4.Prowadzenie dokumentacji projektowej.

Prowadzenie dokumentacji projektowej dotyczy dokumentacji wytwarzanych produktów i instrukcji obsługi dla użytkownika, karty produktu, jak również dokumentacji projektowej wykonawczej – uaktualnianie budżetu projektu, uaktualnianie macierzy ryzyka, rejestru założeń i problemów IT, wyników przeprowadzonych testów, podsumowanie spotkań grup projektowych, spotkań z dostawcami i poczynionych ustaleń.

Wnioskodawca ma za zadanie zapewnienie, że zakres wymaganych dokumentacji jest dostarczany, jest dostarczony w określonym czasie i zapewnia również składowania tych produktów w przestrzeni roboczej projektu wcześniej ustalonej, np. strona projektu (…).

Prowadzenie dokumentacji projektowej oznacza również, otrzymanie akceptacji raportów przez Zarząd firmy, użytkowników końcowych.

5.Definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania; koordynowania i nadzorowania dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach.

Wnioskodawca ma za zadanie identyfikowanie interesariuszy projektu, którzy mają wpływ na projekt, w szczególności będą akceptować produkty projektu.

Plany w tym harmonogramy, plany zakupów, plany testów i budżety będą przygotowywane przez Wnioskodawcę i akceptowane przez Zarząd firmy wewnętrznej i użytkowników docelowych, którzy będą z danego zintegrowanego systemu informatycznego korzystać. W szczególności Wnioskodawca musi ustalić kryteria akceptacji, kiedy, jak i kto będzie podpisywał raporty i produkty projektu.

Status dostawy jest następnie raportowany przez Wnioskodawcę do interesariuszy, użytkowników końcowych, Zarządu firm. Status ten wcześniej jednak jest przygotowany przez Wnioskodawcę na bazie informacji od zespołu projektowego, zewnętrznych firm informatycznych.

6.Koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom.

Bardzo często zależności technologiczne i zależności pomiędzy zadaniami informatycznymi są koordynowane przez Wnioskodawcę w znaczeniu, że to Wnioskodawca musi zapewnić, aby wszystkie przeszkody były na bieżąco usuwane, aby zapewnić, że wcześniejsze plany, w tym harmonogram projektu był dostarczony w określonych terminach. Jakiekolwiek opóźnienie może wpływać bezpośrednio na budżet projektu, dlatego musi być na bieżąco monitorowane i śledzone. Wnioskodawca ustala priorytety zadaniom, tak aby zakres był dostarczony w określnym czasie, ustalonej jakości i zatwierdzonym budżecie.

Utrzymywanie planów polega na tym, że Wnioskodawca uzupełnia na bieżąco produkty, plan i harmonogram projektu, status projektu dla Zarządu, w szczególności jeśli nastąpi opóźnienie wtedy też Wnioskodawca modyfikuje rejestr problem, założeń i ryzyka. Wnioskodawca na bieżąco weryfikuje plany, w tym harmonogram i zleca i odbiera wykonywanie zadań informatycznych przez zespół projektowy i dostawców zewnętrznych. Status projektu również oprócz zarządom firm przekazywany jest wcześniej określonym interesariuszom, zgodnie z planem komunikacji, który jest produktem tworzonym przez Wnioskodawcę, który to definiuje sposób komunikacji (raport, spotkania), częstotliwość raportów, interesariuszy i te informacje, które powinny być przekazywane.

7.Monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym; utrzymywania spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk.

Wnioskodawca monitoruje postęp prac na regularnych spotkaniach zespołu projektowego i dostawców zewnętrznych, weryfikując wcześniej utworzoną macierz ryzyka, problemów, statusu wykonywania zadań, zaistniałych problemów. Proaktywność polega na tym, że doświadczenie Wnioskodawcy oraz dokumentacja projektowa wspomaga w niedopuszczeniu do opóźnień w wykonywaniu zadania, czy wystąpienia problemu informatycznego. Produktem jest uaktualnienie (…), które definiują co zostało wykonane poprawnie i dlaczego, a co zostało wykonane niepoprawnie i dlaczego i co można zrobić, aby do tego nie dopuścić w przyszłości. Proaktywność oraz doświadczenie Wnioskodawcy w dostarczaniu zintegrowanego systemu informatycznego, bezpośrednio wypływa na sukces projektu mierzony poprzez dostarczanie projektu w budżecie, zakresie, czasie i określonej wcześniej jakości.

Komunikacja wykonywana jest poprzez pocztę elektroniczną, spotkania na żywo, spotkania w Internecie, grupy dyskusyjne, podczas której prezentowane są dokumenty projektowe, np. harmonogram projektu. Zadaniem Wnioskodawcy jest, aby komunikacja następowała często i regularnie, lub zgodnie z planem komunikacji, który definiuje częstotliwość i sposób komunikacji w projekcie informatycznym.

Wnioskodawca musi zapewnić spójność na każdym etapie projektu informatycznego, czy to co zostało obiecane i spisane, jest finalnie dostarczone zgodnie z harmonogramem, jakością i w budżecie projektu, a następnie zaakceptowane.

8.Zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebranie i udokumentowanie wyciągniętych wniosków.

Wnioskodawca przygotowuje produkt zwany raportem zamknięcia, prezentowany do Zarządu firmy, z prośbą o formalne zamknięcie projektu. Raport zawiera lekcje wyciągnięte z projektu, zakres zaplanowany vs. dostarczony, budżet planowany vs. doświadczony, zmiany w harmonogramie projektu. Wnioskodawca, jako kierownik projektu informatycznego, zbiera i ustala meritum raportu z wszystkimi interesariuszami, zespołem projektowym.

Raport zamknięcia zawiera informacje, gdzie zostały zarchiwizowane dokumenty projektowe, faktury, licencje, podpisana dokumentacja, zgody, akceptacje przeprowadzonych testów zaplanowanych w ramach planu weryfikacji jakości zintegrowanego systemu informatycznego. Dokument ten może posłużyć jako wsad do podobnych projektów w przyszłości, jak również dokumentacje w celach audytowych, zarówno przeprowadzonych przez wewnętrzne komórki firmy, jak i zewnętrznych: przez instytucje państwowe, firmy konsultingowe przy przejęciach.

8.Którego PKWiU dotyczą opisane we wniosku zadania?

We wniosku wymienił Pan:

1)prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta,

2)prace związane z analizą wymagań klienta,

3)prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego;

4)prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta,

5)nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu),

6)przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych;

7)prowadzenie dokumentacji projektowej;

8)definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania;

9)koordynowanie i nadzorowanie dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach;

10)koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

11)monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym;

12)utrzymywania spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk;

13)zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebranie i udokumentowanie wyciągniętych wniosków.

Proszę o przyporządkowanie opisanych we wniosku zadań do odpowiednich usług, tj. wskazanie, które z zadań wykonuje Pan w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01, a które w ramach usługi sklasyfikowanej wg PKWiU 62.02, 62.02.10.0, 62.09.20.0, wskazanych przez Pana w pytaniu w złożonym przez Pana wniosku?

Odpowiedź:

1)prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta – 62.02;

2)prace związane z analizą wymagań klienta – 62.02.10.0;

3)prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego – 62.09.20;

4)prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta – 62.01;

5)nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) – 62.01;

6)przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych – 62.09.20;

7)prowadzenie dokumentacji projektowej – 62.09.20;

8)definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania – 62.09.20;

9)koordynowanie i nadzorowanie dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach – 62.09.20;

10)koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom – 62.09.20;

11)monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym – 62.02;

12)utrzymywania spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk – 62.09.20;

13)zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebranie i udokumentowanie wyciągniętych wniosków – 62.09.20.

9.Czy uzyskiwał/uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług:

·związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

·objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

·związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

Odpowiedź: Wnioskodawca uzyskiwał lub uzyskuje przychody ze świadczenia wszystkich z wymienionych tym pytaniu usług.

10.Czy świadczył/świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odpowiedź: Wnioskodawca świadczy usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.

W piśmie z 8 stycznia 2024 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania, doprecyzowując opis sprawy:

1)czy Pana wniosek dotyczy także zdarzenia przyszłego? Jeśli tak – to proszę Pana o uzupełnienie brakującej opłaty w wysokości 40 zł, a także doprecyzowanie opisu sprawy o wskazanie:

Odpowiedź: Wniosek dotyczy również zdarzenia przyszłego.

2)czy w następnych latach podatkowych będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności?

Odpowiedź: Tak, w następnych latach Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

3)czy w następnych latach podatkowych w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: W następnych latach zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

4)czy w następnych latach podatkowych w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W następnych latach nie będą miały do Wnioskodawcy zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Pytanie

Czy Wnioskodawca przychód uzyskiwany ze świadczonych usług informatycznych, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 62.02, 62.01, 62.02.10.0, 62.09.20.0 może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12% jako przychód ze świadczenia usług określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w następującym brzmieniu (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 roku)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany ze świadczonych usług informatycznych określonych pod wskazanymi symbolami PKWiU można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalności we wskazanym zakresie, wpisuje się w usługi określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 roku. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi IT, określone jako prowadzenie projektów informatycznych dotyczących tworzenia, modyfikacji, konfiguracji i integracji oprogramowania informatycznego istniejącego lub wdrażanego w firmach klientów, jak również prowadzenie projektów informatycznych, których zakresem są prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta, prace związane z analizą wymagań klienta, prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego i prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów biznesowych klienta, nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) należy zakwalifikować do świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01), doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02), doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), czy też pozostałe usługi, w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 62.09.20.0).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):

„Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą”.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

„Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej »spółką«. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a”.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

„Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym”.

Należy zatem uznać, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

Ponadto ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

„Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony

e)uchylony

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

Natomiast ust. 2 tego przepisu przewiduje dalsze wyłączenia:

„Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

Żadna z powyższych okoliczności nie ma zastosowania względem Wnioskodawcy, zatem nie jest on nieuprawniony do skorzystania z ryczałtu.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

„– 14% przychodów ze świadczenia usług:

a)w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),

b)architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

c)w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)”.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto, zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji tej Wnioskodawca dokonał samodzielnie, a jego usługi sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 62.01, 62.02, 62.02.10.0, 62.09.20.0.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wedługart. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)– e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz uzupełnień wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 12 stycznia 2021 r. Pana wniosek dotyczy przychodów za rok 2022, 2023 i następne, jeśli nadal będzie Pan opodatkowany ryczałtem. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku otrzymał Pan 31 stycznia 2022 r. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu 11 lutego 2022 r. Prowadzi i będzie Pan prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Pana przychód nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W następnych latach również zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Wobec Pana nie zachodzą wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Również w następnych latach nie będą miały do Pana zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, a nie wytwórczą. Świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci. Zarządzając grupami projektowymi, prowadzi Pan projekty informatyczne, dotyczące integracji systemów informatycznych. Projekty informatyczne, które Pan realizuje, dotyczą zmian w oprogramowaniu (…), jak również projektów gdzie oprogramowanie tworzone jest na dedykowane zapotrzebowania klienta (…). Projekty często posiadają w zakresie zakup licencji i subskrypcji, zakup oraz konfigurację sprzętu – stacji desktopowych, urządzeń sieciowych oraz sieci informatycznych. Grupy projektowe, często prowadzone globalnie przez Pana, wykorzystują jego wiedzę w zakresie instalacji oprogramowania, wdrożenia dla dużej liczby użytkowników końcowych. Pana praca polega na doradztwie w zakresie oprogramowania informatycznego (PKWiU 62.02). W trakcie przygotowania projektów informatycznych świadczy Pan usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem w zakresie zastosowania systemów informatycznych lub wprowadzanych w nich zmian. Ma Pan wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu zmian i odbył specjalistyczne kursy w zakresie zarządzania bazami danych: (…). Są to projekty, których zakresem są:

1)prace związane z analizą aktualnej konfiguracji systemów klienta (PKWiU 62.02);

2)prace związane z analizą wymagań klienta (PKWiU 62.02.10.0);

3)prace związane z przygotowaniem planu rozwiązania zintegrowanego systemu informatycznego (PKWiU 62.09.20);

4)prace związane z wykonaniem/dostarczeniem nowego zintegrowanego systemu w celu obsługi nowych procesów klienta (PKWiU 62.01);

5)nadzorowanie procesu tworzenia zmiany w oprogramowaniu (integracja systemów, nowa konfiguracja systemu) (PKWiU 62.01);

6)przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych (PKWiU 62.09.20);

7)prowadzenie dokumentacji projektowej (PKWiU 62.09.20);

8)definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów, w tym plany komunikacji, plany weryfikacji jakości dostarczonego oprogramowania (PKWiU 62.09.20);

9)koordynowanie i nadzorowanie dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, jakości i kosztach (PKWiU 62.09.20);

10)koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom (PKWiU 62.09.20);

11)monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu; komunikacji w zespołem projektowym (PKWiU 62.02);

12)utrzymywanie spójności prowadzonych projektów zgodnie z wytycznymi klientów i ich wewnętrznych metodyk (PKWiU 62.09.20);

13)zamknięcie projektu po jego zakończeniu oraz zebranie i udokumentowanie wyciągniętych wniosków (PKWiU 62.09.20).

Świadczone usługi są związane z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU 62.01), pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU ex 62.09.20.0).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychód uzyskiwany przez Pana ze świadczonych usług informatycznych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem:

-62.01 „Oryginały oprogramowania komputerowego” – które jak wynika z opisu sprawy związane są z oprogramowaniem,

-62.02.10.0. – które jak wynika z opisu sprawy związane są z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

-62.02 – które jak wynika z opisu sprawy związane są z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz

-62.09.20.0 – w zakresie instalowania oprogramowania,

jest/będzie opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00