Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.15.2024.1.MW

Obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku składania kwartalnych deklaracji podatkowych, wpłynął 25 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w Polsce za pośrednictwem biogazowni.

Produkowany w biogazowni biogaz jest wykorzystywany przez Spółkę w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do taryfy celnej biogaz jest klasyfikowany do kodu Nomenklatury Scalonej CN 2711 29 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 b ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity, Dz. U. z 2023 r. poz. 1542; dalej: ustawa o podatku akcyzowym), użyte w tej ustawie określenie wyroby gazowe oznacza wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Dodatkowo, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu tej ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Tym samym, biogaz stanowi równocześnie wyrób gazowy oraz wyrób energetyczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Biogaz nie został jednak wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13 ustawy o podatku akcyzowym i nie jest wskazany w Załączniku nr 2 do tejże ustawy.

Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej.

Stosownie do art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 5 tego przepisu.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zatem, powyżej opisane zużycie biogazu przez Spółkę, tj. w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej, daje podstawy do stosowania zwolnienia od akcyzy.

Dodatkowo, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z powyższym, biogaz z uwagi na swój charakter może być opodatkowany również stawką akcyzy 0 zł.

Spółka dotychczas składała kwartalne deklaracje akcyzowe AKC-KZ, w których wykazywała opisany powyżej biogaz wykorzystywany w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem.

Niemniej Spółka powzięła wątpliwości, czy składanie wskazanych deklaracji jest zasadne.

Co istotne, Spółka nie wykazuje w składanych deklaracjach akcyzowych AKC-KZ innych towarów.

Pytania

1) Czy w przypadku biogazu zużywanego przez Spółkę w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej zasadne jest składanie przez Spółkę kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ?

2) Jeżeli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ w związku ze zużywaniem biogazu w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne, czy konieczne jest korygowanie dotychczas złożonych deklaracji akcyzowych AKC-KZ przez Spółkę?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest ich stanowisko, zgodnie z którym:

1) w przypadku biogazu zużywanego przez Spółkę w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne składanie przez Spółkę kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ oraz

2) jeżeli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ w związku ze zużywaniem biogazu w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne, nie jest konieczne korygowanie dotychczas złożonych deklaracji akcyzowych AKC-KZ przez Spółkę.

Uzasadnienie:

Ad. 1

Zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym,

2) wymienionych w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z powyższym, składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ obejmuje wyroby zwolnione od akcyzy oraz opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Niemniej jednak, w przypadku preferencji polegających na stosowaniu zerowej stawki akcyzy kwartalną deklaracją akcyzową objęte są wyłącznie wyroby wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast, biogaz to wyrób klasyfikowany do Kodu Nomenklatury Scalonej CN 2711 29 00.

Zatem, jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym biogaz nie został wskazany w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki, biogaz został wymieniony wyłącznie w Załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, w przypadku biogazu zużywanego przez Spółkę w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne składanie przez Spółkę kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Dodatkowo - zdaniem Spółki - zużycia biogazu na cele zwolnione z opodatkowania podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 2 i art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym również nie powoduje obowiązku składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ.

Wynika to z faktu, iż, w opinii Spółki, instytucję zwolnienia należy zastosować wyłącznie, gdy towar podlega niezerowej stawce akcyzy i gdy zastosowane zwolnienie powoduje korzyść ekonomiczną. Za powyższym stanowiskiem przemawiają m.in. zapisy pola C kolumna „g” deklaracji akcyzowej AKC-KZ, gdzie dla wskazanej ulgi konieczne jest podanie wspomnianych korzyści ekonomicznych, a dokładnie podatku akcyzowego należnego do zapłaty, gdyby ulga nie miała zastosowania.

Natomiast w przypadku wyrobów objętych zerową stawką akcyzy kwota podatku akcyzowego, który w takiej sytuacji byłby należny do zapłaty, wynosi zero. W efekcie podatek akcyzowy podlegający zwolnieniu nie będzie występował.

Powyżej wskazane stanowisko potwierdza również treść uzasadnienia do ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (tekst jednolity, Dz. U. z 2021 r., poz. 694) wprowadzającej obowiązek składania deklaracji akcyzowych - za okresy kwartalne - w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy lub wyrobów akcyzowych wymienionych w Załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, w którym ustawodawca wskazał, iż: „zmiana polega na wprowadzeniu obowiązku składania przez określone grupy podatników deklaracji podatkowych w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy (dodawany art. 24e ust. 1 ustawy) (...) Zmiana ta podyktowana jest koniecznością pozyskania danych pozwalających na oszacowanie wielkości preferencji podatkowych, co związane jest m.in. z art. 14 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41), który stanowi, iż „Państwa Członkowskie publikują szczegółowe informacje na temat wpływu preferencji podatkowych na dochody”.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, w przypadku biogazu zużywanego w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest również zasadne składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Bowiem, jak już wskazano powyżej, opisane zużycie biogazu daje podstawy do stosowania zwolnienia z akcyzy, niemniej zbiega się to z preferencją dotyczącą zastosowania zerowej stawki akcyzy, czyli z preferencją o podobnej naturze, której użycie powoduje brak obowiązku deklarowania wskazanego zużycia w deklaracji akcyzowej kwartalnej AKC-KZ.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku biogazu zużywanego przez Spółkę w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne składanie przez Spółkę kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ.

Ad. 2

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2023 r., poz. 2383; dalej: Ordynacja podatkowa), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast zgodnie z § 2 tej regulacji, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji akcyzowych w omawianym przypadku oznaczałaby wyłącznie zmniejszenie ilości biogazu z dotychczas deklarowanego poziomu do poziomu „0” (deklaracja zerowa). Jednocześnie wynik podatku akcyzowego i wielkości wykazanych ulg, który oddaje istotę deklaracji akcyzowej AKC-KZ, nie ulegnie zmianie (poz. „Stawka podatku akcyzowego” 0 zł, „Podatek akcyzowy, który przypadałby do zapłaty” 0 zł.).

Zatem - zdaniem Spółki - zasadnym byłoby odstąpienie od składania korekt deklaracji akcyzowych AKC-KZ złożonych przez Spółkę dotychczas.

Dodatkowo, wynik złożonych korekt deklaracji akcyzowych AKC-KZ sprowadzałby się do wykazania braku obrotu lub zużycia wyrobów akcyzowych, a więc dawałby ostatecznie rezultat sprzeczny z treścią art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 24e ustawy o podatku akcyzowym, deklaracje AKC-KZ składa się w zakresie towarów objętych: (i) zwolnieniem od akcyzy lub (ii) zerową stawką akcyzy.

W efekcie brak takich towarów w działalności Wnioskodawcy zwalnia go z obowiązku składania wspomnianych deklaracji, a tym samym - zdaniem Spółki zwalnia również ze złożenia korekt omawianych deklaracji akcyzowych, które udokumentują wskazany stan, tj. brak działalności z udziałem towarów wymienionych w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz zwolnionych od akcyzy.

Zatem, w przypadku złożenia przez Spółę korekt deklaracji akcyzowych AKC-KZ, w obrocie funkcjonowałyby zerowe deklaracje akcyzowe AKC-KZ, które nie mają podstaw w przepisach ustawy o podatku akcyzowym.

W przypadku jednak obowiązku złożenia przez Spółę korekt deklaracji akcyzowych AKC-KZ - zdaniem Wnioskodawcy - przedmiotowa korekta powinna polegać na zredukowaniu ilości deklarowanego biogazu do zera.

Podsumowując, jeżeli, zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej składanie kwartalnych deklaracji akcyzowych AKC-KZ w związku ze zużywaniem biogazu w silnikach kogeneracyjnych (generatorach) do produkcji energii elektrycznej nie jest zasadne, nie powinno być również konieczne korygowanie dotychczas złożonych deklaracji akcyzowych AKC-KZ przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko, dotyczące braku obowiązku składania deklaracji kwartalnych, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 28, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiących wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, poz. 21, pod kodem CN ex 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy:

Pośredniczący podmiot gazowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d) będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e) będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f) będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g) będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3) powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Jak stanowi natomiast art. 11b ust. 2 ustawy:

Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

12.będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;

13.będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Jak stanowi art. 24b ust. 1 i 3 ustawy:

 1. W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

 2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

 3) nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

 3. Kwota akcyzy należna od danych wyrobów gazowych może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów gazowych.

W myśl natomiast art. 24e ust. 1 i 1a ustawy:

1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

2) - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

Wzory deklaracji podatkowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.):

Stosownie do art. 31b ust. 4 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1) w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2) na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy:

1) Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

1. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl natomiast art. 89 ust. 2c ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i obowiązujące przepisy wyjaśnić należy, że opisany przez Państwa wyrób akcyzowy w postaci biogazu klasyfikowanego do kodu CN 2711 29 00, jest wyrobem który został wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy ale nie został ujęty w załączniku nr 2 do tej ustawy.

W przedstawionych okolicznościach, w których wyrób ten jest i będzie wykorzystywany do napędu silników kogeneracyjnych, nie znajdzie jednak względem tego wyrobu zastosowania zerowa stawka akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 2c ustawy.

Zastosowania bowiem tej stawki może dotyczyć wyłącznie wyrobów energetycznych niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Opis sprawy wskazuje jednoznacznie, że wyroby są i będą przeznaczone do napędu silników spalinowych - napędu silników kogeneracyjnych. Nie jest zatem spełniona jedna z przesłanek do zastosowania zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2c ustawy, tj. aby wyroby energetyczne były przeznaczone do celów innych niż m.in. do napędu silników spalinowych.

Jednocześnie objęty wnioskiem wyrób gazowy - biogaz klasyfikowany do kodu CN 2711 29 00, przeznaczony do napędu silników spalinowych, który nie jest produkowany w składzie podatkowym, podlega co do zasady stawce o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy. Jest zatem wyrobem, który mieści się w ust. 1 pkt 1-13 art. 89 ustawy i jest opodatkowany pozytywną stawką akcyzy.

Zużycie tego gazu przez wytwórcę, jako czynność podlegająca opodatkowaniu, rodzi obowiązek podatkowy i konieczność zapłaty akcyzy i złożenia deklaracji (miesięcznej) przez podatnika na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W dalszej kolejności wyjaśnić należy, że obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowych na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy dotyczy podatników dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Co do zasady obowiązek ten dotyczy tych podatników, którzy nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że nie są Państwo podatnikiem z tytułu innych czynności niż zużycie wyrobów gazowych, w tym w zakresie czynności, które dotyczą wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Nie są zatem Państwo zobowiązani do składnia deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 2 ustawy.

Niemniej nie można podzielić Państwa stanowiska, że w sprawie nie jest zasadne składanie deklaracji na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności dokonują Państwo wytwarzania i zużycia biogazu do napędu silników kogeneracyjnych. Takie wykorzystanie wyrobów gazowych, jak Państwo wskazali w opisie sprawy, może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, przy czy w takim przypadku zwolnieniem objęta jest czynność podlegająca opodatkowaniu, z tytułu której są Państwo podatnikiem.

Co więcej, ta czynność dotyczy sytuacji w której wyrób nie może być objęty zerową stawką akcyzy, gdyż jak wskazano wyżej nie ma w przedstawionych okolicznościach spełnionych przesłanek do zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy.

W konsekwencji, w przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w przypadku zastosowania zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy (zastosowanie zwolnienia nie jest przedmiotem Państwa wątpliwości wyrażonych w treści pytań), powinni Państwo składać deklaracje kwartalne na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

W tej bowiem sytuacji będą Państwo podatnikiem w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, obowiązanym bez wezwania organu podatkowego, do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu zużycia biogazu.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, dotyczące braku zasadności składania deklaracji kwartalnych, należy zatem całościowo uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na uwarunkowanie zawarte przez Państwa w treści pytania nr 2, odpowiedź na to pytanie staje się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00