Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.638.2023.2.IZ

Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi zarządzania domem studenckim.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi zarządzania domem studenckim.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 grudnia 2023 r. (wpływ 15 grudnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Są Państwo spółką z kapitałową z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należącą do grupy kapitałowej (…), w której jednostką dominującą jest spółka A. S.A. (dalej: Grupa A).

W ramach w Grupy A realizują Państwo usługi z obszaru zarządzania nieruchomościami realizowanymi na zlecenie.

Świadczone przez Państwa usługi zarządzania nieruchomościami są klasyfikowane do PKWiU 68.32.1 Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie.

Powzięli Państwo wątpliwość, czy mogą korzystać ze zwolnienia z VAT usług zarządzania nieruchomością, której przedmiotem jest nieruchomość stanowiąca budynek - Dom studencki zaklasyfikowany według PKOB do grupowania 1130 Budynki zbiorowego zakwaterowania. Zgodnie z objaśnieniami grupowanie PKOB 1130 obejmuje „Budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.ʺ

Świadczyli Państwo usługi zarządzania w odniesieniu do całości nieruchomości stanowiącej budynek (w tym wobec wyodrębnionych w nim lokali) na rzecz dewelopera, który zrealizował inwestycję. Zgodnie z łączącą strony umową z dniem powstania wspólnoty mieszkaniowej wszelkie prawa i obowiązki z umowy przechodzą na wspólnotę mieszkaniową (wstąpienie do umowy po stronie Zleceniodawcy).

Aktualnie odbiorcą świadczonej przez Państwa usługi w odniesieniu do całości nieruchomości jest wspólnota mieszkaniowa – niezależnie od tego, jaki podmiot dysponuje tytułem własności poszczególnych lokali wyodrębnionych na zarządzanej nieruchomości. Poszczególne lokale zarządzanego budynku występują w obrocie prawnym (np. dla celów sprzedaży przez ich właściciela) jako lokale użytkowe.

Świadczone przez Państwa usługi zarządzania nieruchomością (w tym odrębnymi lokalami) obejmują w szczególności wykonywanie następujących czynności:

  • prowadzenie aktualnego wykazu lokali i ich właścicieli oraz przypadających im udziałów w Nieruchomości Wspólnej,
  • reprezentowanie Zleceniodawcy przed sądami, organami administracji w sprawach związanych z zarządem Nieruchomością Wspólną,
  • aktualizowanie stanu prawnego ze stanem faktycznym Nieruchomości Wspólnej,
  • prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej Nieruchomości,
  • wykonywanie uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi, dokonywanie przeglądów Gwarancyjnych,
  • przyjmowanie i weryfikacji zgłoszeń reklamacyjnych nabywców lokali,
  • opracowanie projektów regulaminów dotyczących funkcjonowania Wspólnoty Mieszkaniowej,
  • nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości nieruchomości,
  • sprawowanie nadzoru nad pracą osób i podmiotów świadczących pracę lub usługi na rzecz Zleceniodawcy w zakresie konserwacji, remontów, likwidowania awarii,
  • kontrola wykonania i rozliczanie umów o dostawę mediów, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, centralnego ogrzewania,
  • dokonywanie rozliczeń finansowych dotyczących nieruchomości poprzez rachunek bankowy Zleceniodawcy, gromadzenie wpłat na fundusz remontowy w sposób zapewniający ich księgowe wyodrębnienie,
  • windykacja należności,
  • dokonywanie rozliczania wpłaconych zaliczek na pokrycie kosztów zarządu Nieruchomością Wspólną,
  • prowadzenie księgowości finansowej dla Nieruchomości Wspólnej,
  • przygotowywanie informacji o zrealizowaniu rocznego planu gospodarczego,
  • przygotowywanie i sporządzenie rocznego planu gospodarczego, w tym planu wydatków i przychodów z Funduszu Remontowego,
  • udzielanie właścicielom lokali informacji w sprawach związanych z zarządzaniem Nieruchomością,
  • przechowywanie, zabezpieczanie i archiwizowanie dokumentacji dotyczącej Nieruchomości Wspólnej,
  • zwoływanie i obsługa zebrań właścicieli lokali,
  • odczyty i rozliczanie wskazań wodomierzy, ciepłomierzy,
  • ewidencjonowanie kosztów bankowych i odsetek oraz ustalanie stanu funduszu Remontowego,
  • zawieranie umów w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy w zakresie czynności zwykłego zarządu,
  • wydawanie poświadczeń/zaświadczeń właścicielom lokali.

Nie świadczą Państwo na podstawie ww. umowy usług w zakresie wyceny nieruchomości.

Poprzez złożenie niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Zmierzają Państwo do ustalenia, czy zarządzana nieruchomość stanowiąca dom studencki, stanowi „nieruchomość mieszkalnąʺ w rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (dalej jako: Rozporządzenie).

Intencją niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest ustalanie, czy czynności wykonywane przez Państwa stanowią zarządzanie nieruchomościami a jedynie ustalenie czy realizowana usługa zarządzania mieści się w dyspozycji § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, tj. czy może się odnosić do opisanej w niniejszym wniosku nieruchomości i podlegać zwolnieniu z VAT.

Jednocześnie wskazują Państwo, że w Państwa ocenie w przedmiotowym przypadku właściwe jest złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (które dotyczą ustalenia właściwej stawki podatku dla danej usługi/towaru, nie dotyczą natomiast oceny zastosowania zwolnień z VAT).

Pytanie

Czy usługa zarządzania świadczona przez Państwa w stosunku do opisanej we wniosku nieruchomości podlega zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, usługa zarządzania świadczona w stosunku do opisanej we wniosku nieruchomości podlega zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Państwa uzasadnienie:

Zasady opodatkowania podatkiem VAT określają przepisy ustawy o VAT – w tym stawki podatkowe oraz zwolnienia (w tym wprowadzane na podstawie przepisów wykonawczych).

Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o VAT: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1) specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2) przebieg realizacji budżetu państwa;

3) potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4) przepisy Unii Europejskiejʺ.

Na ww. podstawie prawnej zostało wydane Rozporządzenie. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia: „Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0)ʺ.

Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest ustalenie, czy opisany we wniosku dom studencki stanowi „nieruchomość mieszkalnąʺ, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Należy przy tym wskazać, że przepisy ustawy o VAT oraz przepisy Rozporządzenia nie określają wprost co należy rozumieć przez „nieruchomości mieszkalneʺ.

W Państwa ocenie w celu ustalenia charakteru nieruchomości należy się odwołać do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej jako: PKOB).

Zgodnie w wydawanymi indywidualnymi interpretacjami indywidualnymi „zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalnaʺ, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).ʺ– tak np. w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.882.2021.2.KO.

Podobnie w interpretacjach:

Odwołanie się do PKOB dla celów ustalenia mieszkalnego charakteru nieruchomości wynika pośrednio także ze słowniczka ustawy o VAT – zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT ilekroć w ustawie jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego – rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11;

Zgodnie z objaśnieniami do PKOB - Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Dom studencki, który jest przedmiotem usługi zarządzania przez Państwa jest klasyfikowany do działu 11 PKOB Budynki mieszkalne, a w ramach tego działu do grupowania PKOB 1130 Budynki zbiorowego zakwaterowania. Zgodnie z objaśnieniami PKOB grupowanie 1130 obejmuje „Budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.ʺ.

W Państwa ocenie, PKOB dotyczy klasyfikowania budynków, a nie lokali. Jeśli jednak

przedmiotem zarządzania miałyby być poszczególne lokale, a nie cały budynek, to jako nieruchomość należy traktować poszczególne lokale, a przedstawioną klasyfikację w ramach PKOB odnosić do lokali.

Potwierdza to np. interpretacja z 14 marca 2019 r., sygn. 0114-KDIP1- 1.4012.45.2019.2.KOM, w której stwierdzono: „Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.ʺ

Z uwagi na fakt, że zarządzają Państwo całym budynkiem tj. nieruchomością zaklasyfikowaną na gruncie PKOB jako posiadającą charakter mieszkalny, kwestię zwolnienia z VAT usług zarządzania nieruchomością należy odnosić do nieruchomości jako całości a nie do klasyfikacji poszczególnych lokali.

W związku z powyższym uważają Państwo, że przedstawiona w opisie niniejszego wniosku nieruchomość - dom studencki stanowi „nieruchomość mieszkalnąʺ, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że określenie „nieruchomości mieszkalneʺ należy rozumieć zgodnie PKOB. Cały budynek domu studenckiego jest klasyfikowany do PKOB 1130 Budynki zbiorowego zakwaterowania, czyli jako budynek mieszkalny.

Zarządzają Państwo budynkiem, więc powyższą klasyfikację w ramach PKOB należy odnosić do przedmiotu usługi jakim jest dom studencki jako całość.

W Państwa ocenie nie ma przy tym znaczenia jaki podmiot będzie właścicielem poszczególnych lokali budynku, na jakie cele lokale te będą faktycznie wykorzystywane, ani że w obrocie prawnym lokale np. dla celów sprzedaży mogą występować samodzielnie jako lokale użytkowe. Kluczowy jest fakt zarządzania nieruchomością (całością budynku) klasyfikowaną na gruncie PKOB jako mieszkalna na zlecenie wspólnoty mieszkaniowej.

Zwolnienie z VAT usług zarządzania domem studenckim klasyfikowanym do PKOB 1130 Budynki zbiorowego zamieszkania potwierdza interpretacja z dnia 23 września 2022 r., o sygn. 0114-KDIP4-2.4012.340.2022.2.MC.

W konsekwencji powyższego, w ocenie Państwa, świadczona usługa zarządzania opisaną we wniosku nieruchomością podlega zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955), zwanego dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z powyższego § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Powołane przepisy wskazują, że dla określenia stawki podatku lub zwolnienia od podatku dla usług zarządzania nieruchomością na zlecenie ważne jest nie tylko zakwalifikowanie tych usług według PKWiU czy też budynku według PKOB, ale również zakres tych usług i charakter przeznaczenia przedmiotu (tj. nieruchomości czy jej części), którego one dotyczą.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy się zatem odwołać do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – (Dz. U. z 1999 r. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

1.w grupie 111:

  • w klasie 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Klasa nie obejmuje: budynków gospodarstw rolnych (1271), budynków o dwóch mieszkaniach (1121), budynków o trzech i więcej mieszkaniach (1122),

2.w grupie 112:

  • w klasie 1121 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Klasa obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach,
  • w klasie 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa nie obejmuje: budynków zbiorowego zamieszkania (1130), hoteli (1211), schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212),

3.w grupie 113:

  • w klasie 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich. Klasa nie obejmuje: szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264), zabudowań koszarowych (1274).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone usługi zarządzania domem studenckim podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Przedstawiony przez Państwa opis sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że w odniesieniu do wykonywanych przez Państwa na rzecz dewelopera/wspólnoty mieszkaniowej usług zarządzania domem studenckim możliwe jest/będzie zastosowanie zwolnienia od podatku. Świadczone przez Państwa usługi zarządzania nieruchomościami są klasyfikowane do PKWiU 68.32.1 Wskazali Państwo, że w ramach usługi zarządzania nie świadczą usług w zakresie wyceny nieruchomości. Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone są na zlecenie. Zleceniodawcą Państwa był deweloper, a obecnie wspólnota mieszkaniowa. Przedmiotem usługi zarządzania nieruchomością jest cały budynek - dom studencki, zaklasyfikowany według PKOB do grupowania 1130 Budynki zbiorowego zakwaterowania, a więc budynek, który w rozumieniu PKOB stanowi budynek mieszkalny.

Świadczona przez Państwa usługa zarządzania dotyczy budynku mieszkalnego - całego domu studenckiego, a nie wyodrębnionych w nim lokali.

Zatem świadczona przez Państwa na zlecenie usługa zarządzania (PKWiU 68.32.1) całą nieruchomością mieszkalną - domem studenckim (dział 11 PKOB), korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja, zgodnie z Państwa oczekiwaniem, nie rozstrzyga, czy czynności wykonywane przez Państwa stanowią usługi zarządzania nieruchomościami. Dla potrzeb rozstrzygnięcia kwestii zastosowania zwolnienia od podatku dla opisanych we wniosku usług przyjęto jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że czynności podejmowane przez Państwa w ramach zawartej umowy są klasyfikowane do PKWiU 68.32.1.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00