Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 marca 2022 r., sygn. II SA/Bk 60/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Sędziowie asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk (spr.), sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 marca 2022 r. sprawy ze skargi D. D. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżonym rozkazem personalnym z [...] listopada 2021 r. nr [...] Komendant Wojewódzki Policji w B. (dalej: KWP) utrzymał w mocy rozkaz personalny Komendanta Powiatowego Policji w K. z dnia [...] września 2020 r. nr [...], którym zwolniono D. D. ze służby w Policji z dniem [...] września 2021 r.

Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco:

Rozkazem Personalnym nr [...] z dnia [...] września 2021 r. Komendant Powiatowy Policji w K. zwolnił sierż. D. D. ze służby w Policji z dniem [...] września 2021 roku, działając na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji. W uzasadnieniu organ powołał się na obligatoryjny charakter przepisu nakazującego zwolnienie policjanta, wobec którego stwierdzono w opinii służbowej nieprzydatność do służby w okresie służby przygotowawczej. Decyzji tej, zgodnie z treścią art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ nadał rygor natychmiastowej wykonalności.

W dniu [...] października 2021 roku, do Komendy Wojewódzkiej Policji w B. wpłynęło odwołanie sierż. D. D.

Rozkazem personalnym z [...] listopada 2021 r. nr [...] Komendant Wojewódzki Policji w B. (dalej: KWP) utrzymał w mocy rozkaz personalny Komendanta Powiatowego Policji w K. z dnia [...] września 2020 r.

Przystępując do rozpoznawania odwołania organ wskazał, że podstawą prawną niniejszego rozstrzygnięcia jest art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz.U. z 2021 r., poz. 1882), zgodnie z którym policjanta zwalnia się ze służby w przypadku nieprzydatności do służby, stwierdzonej w opinii służbowej w okresie służby przygotowawczej. Zauważył, że przywołany przepis zawiera w sobie nakaz podjęcia określonego działania, w przypadku zaistnienia pewnego stanu faktycznego. Oznacza to, że organ administracji zatrudniający i zwalniający policjanta w tego typu przypadkach nie ma żadnego wyboru, lecz zobligowany jest podjąć ściśle określone rozstrzygnięcie. Inaczej mówiąc organ Policji działa tu w ramach związania treścią przepisu. Jedynym warunkiem zastosowania trybu przewidzianego w art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji jest nieprzydatność policjanta do służby stwierdzona w opinii służbowej wydanej w trakcie służby przygotowawczej, a decyzja ta ma charakter związany. Okoliczność ta odgrywa istotną rolę przy ocenie prawidłowości działań podejmowanych przez organ administracji, ponieważ zakres postępowania dowodowego w sprawie jest ograniczony i sprowadza się jedynie do sprawdzenia, czy opinia służbowa wydana policjantowi w okresie służby przygotowawczej zawiera stwierdzenie "nieprzydatny do służby", wydana jest przez właściwego przełożonego, opiniowany został zapoznany z jej treścią oraz czy opinia jest ostateczna. Organ odwoławczy zatem nie prowadzi więc pełnej kontroli opinii służbowej, która skutkowała wszczęciem postępowania w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji, a ogranicza się jedynie do ustalenia konsekwencji, jakie związane z orzeczeniem stanowiącym podstawę prowadzonego postępowania (wyrok NSA z dnia 09.11.2017 r., sygn. akt I OSK 1678/16). Okolicznością bezsporną jest to, iż służba przygotowawcza jest trudnym okresem w karierze każdego funkcjonariusza. Zarówno podczas realizacji zadań służbowych jak i poza służbą policjant jest narażony na wiele sytuacji niebezpiecznych, których skutki mogą być negatywne w obszarze dobra służby jak i indywidualnego dobra policjanta. Służba przygotowawcza to proces mający głównie na celu przygotowanie do służby w Policji, ale także kształtowanie policjanta w zakresie etyki zawodowej oraz zachowania w służbie i poza służbą. Okres służby przygotowawczej trwa 3 lata i kończy się mianowaniem policjanta na stałe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00