Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.920.2023.2.DJD

Przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 grudnia2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2024 r. (wpływ 5 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i lat kolejnych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, jako osoba fizyczna. Rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje Pan rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Usługi, które Pan realizuje na podstawie umowy to:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

· opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych, analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestracja i raportowanie wyników testów,

·analiza dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które realizuje Pan dotyczą usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że udziela Pan pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie Pan świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Zdecydował Pan o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z … r. o Nr ….., poinformował Pana, że opisane we wniosku o interpretację indywidualną, czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych, analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Nie uzyskał Pan i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreśla Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWIU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWIU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast Pana działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie przekroczył i nie przekroczy Pan dochodu (przychodu) 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i w latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku z 5 lutego 2023 r. wskazał Pan, że z opodatkowania w formie ryczałtu korzysta Pan od momentu założenia działalności z początkiem września 2022 r. Dokumentacja podatkowa prowadzona przez Pana dla celów działalności gospodarczej to ewidencja ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 wykonuje Pan przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych -czynności związane z przygotowywaniem oraz przeprowadzaniem testów manualnych mają na celu ocenę jakości poprzez ręczne sprawdzenie funkcji. Do czynności związanych z przygotowaniem zalicza się: analiza wymagań, tworzenie planu testów, przygotowywanie środowiska oraz danych do testów, projektowanie przypadków testowych.

Do zakresu zadania związanego z przeprowadzeniem testów manualnych zalicza się monitorowanie działania, wprowadzanie danych oraz interakcja z interfejsem. Celem przeprowadzania testów manualnych jest uzyskanie informacji zwrotnej na temat jakości, identyfikacja błędów i pewność, że spełnia określone wymagania. Rezultatem tego procesu są zgłoszone defekty w przypadku wystąpienia błędu oraz raport z wyników testów.

Definiowanie wymagań testowych – wymagania testowe definiowane są na podstawie założeń biznesowych oraz technologicznych. Wykorzystywane są one do tworzenia odpowiednich scenariuszy testowych w oparciu o ustalone kryteria, według których oceniana będzie jakość. Efektem tego zadania jest stworzenie dokumentacji zawierającej szczegółowy plan testów wraz z częstotliwością ich wykonywania.

Opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych, analizy systemowej – zakresem opracowywania i rozwoju przypadków testowych jest utworzenie przypadków testowych, scenariuszy testowych, planu testów oraz dokumentacji testowej. Zadanie to opiera się na analizie dokumentacji biznesowej i projektowej, a następnie na jej podstawie przygotowaniu planu testów. Dodatkowo przygotowywane są przypadki testowe, opisujące jak przetestować poszczególne funkcje oraz jakie są spodziewane rezultaty. Przypadki testowe są klasyfikowane według priorytetów, tak aby móc nimi lepiej zarządzać podczas wykonywania testów manualnych. Ustalane są warunki początkowe i końcowe przypadków testowych, tak aby móc zapewnić powtarzalność testów manualnych. Tworzone są scenariusze testowe, które obejmują zestaw przypadków testowych odzwierciedlających różne scenariusze użycia. Na podstawie zidentyfikowanych zależności między scenariuszami testowymi dobierana jest odpowiednia strategia testowa, która umożliwia na dogłębne przetestowania manualne konkretnych wymagań oraz cech. Efektem końcowym tego procesu jest rozbudowana dokumentacja testowa, która ułatwia planowanie zasobów testów, monitorowanie ich postępu oraz śledzenia wyników procesu testowania manualnego.

Przygotowywanie danych do testów – jest to proces w którym są tworzone, organizowane oraz przygotowywane dane niezbędne do poprawnego przetestowania manualnego. Zakres tych czynności obejmuje przygotowanie danych wejściowych, danych testowych oraz danych konfiguracyjnych na podstawie analizy wymagań testowych. Dane przygotowywane są ręcznie lub wykorzystując dostępne narzędzia do generowania danych testowych. Efektem tego procesu jest zestaw danych, który umożliwi przeprowadzenie realistycznych, wiarygodnych oraz wartościowych testów manualnych.

Zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy – wszystkie błędy oraz incydenty znalezione podczas wykonywania testów manualnych są zgłaszane w formie ustnej lub pisemnej, wykorzystując do tego wcześniej ustalone narzędzia. Zgłoszenie błędów dotyczy niespójności pomiędzy wdrożonym rozwiązaniem a wymaganiami zdefiniowanymi w specyfikacji. Zgłoszenie incydentów dotyczy jednokrotnie lub wielokrotnie występujących niepożądanych efektów, które uniemożliwiają użytkowania z przeznaczeniem. Efektem zgłoszeń jest opis defektu zawierający wszystkie przydatne informacje, które mogą być wykorzystane do jego naprawienia – tj. wymagania systemowe oraz modułowe, kroki potrzebne do odtworzenia błędu, rzeczywisty oraz spodziewany rezultat końcowy wykonania czynności opisanych w zgłoszeniu.

Wykonanie retestów poprawionych błędów – błędy oraz awarie, które zostaną naprawione wymagają wykonania retestów na podstawie ich opisu w celu sprawdzenia czy niepożądane działanie produktu zostało wyeliminowane. Proces retestu błędów rozpoczyna się od otrzymania informacji o dokonanych poprawkach w wadliwej części. Następnie przygotowywane są niezbędne dane wejściowe oraz testowe na podstawie opisu zgłoszenia błędu. W przypadku braku przypadków testowych dla zgłoszonego błędu, są one dodatkowo opracowywane. Kolejnym krokiem jest wykonanie retestu, czyli ręcznego sprawdzenia, czy poprawki rozwiązały zgłoszone błędy zgodnie z oczekiwaniami i wymaganiami. Równocześnie sprawdzane jest, czy dana część nie została obarczona dodatkowymi błędami wynikającymi z wprowadzonych poprawek. Efektem końcowym jest potwierdzenie ustne lub pisemne, że dany błąd został naprawiony i zamknięcie błędu.

Rejestracja i raportowanie wyników testów – wyniki przeprowadzanych testów manualnych na podstawie opisanych przypadków testowych są odpowiednio rejestrowane we wcześniej ustalonym narzędziu, z uwzględnieniem, czy dany test manualny zakończył się sukcesem, czy też wykryto błędy. Raport wyników testów jest efektem końcowym wykonanych testów manualnych. Zawiera on sprawdzone przypadki testowe, scenariusze testowe oraz ich rezultaty. Treść raportu przedstawiona jest w formie pisemnej oraz graficznej w postaci wykresów.

Analiza dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu – proces analizy dokumentacji biznesowej opiera się na zrozumieniu celów biznesowych, wymagań klienta, procesów biznesowych oraz oczekiwań użytków końcowych. Analiza dokumentacji projektowej obejmuje szczegóły techniczne architektury oraz specyfikacji technicznych interfejsu. Identyfikowane są główne funkcje, jego komponenty i moduły oraz zależności między nimi. Na podstawie analizy dokumentacji rozpoznawane są przypadki, co umożliwia przygotowanie przypadków testowych. Dodatkowo identyfikowane są warunki brzegowe pozwalające na przygotowanie skrajnych, niestandardowych oraz specjalnych przypadków, które należy przetestować manualnie. W obszar tego zadania wlicza się również identyfikacja potencjalnego ryzyka występowania błędów w danym obszarze. Efektem analizy jest definicja zakresu testów skupiających się na kluczowych funkcjach i aspektów oraz utworzenie strategii testowej, co przekłada się na możliwość efektywnego wykonania testów manualnych.

Świadczone przezPana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 nie są:

·usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci (a więc zaprojektowanie, rozbudowa i jego wdrożenie),

·usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci poprzez projektowanie, rozwój i wdrażanie sprzętu komputerowego,

·usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Pana zleceniodawca to spółka niemiecka. Usługi są świadczone w Polsce. Nie jest Pan, ani wspólnikiem, ani członkiem zarządu. Usługi nie są wykonywane przez Pana pod kierownictwem oraz nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności realizowanych w ramach prowadzonej działalności oraz ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności realizowanych w ramach prowadzonej działalności. Nie posiada Pan innych źródeł przychodów.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych oraz analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów;

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz. U. 2022 poz. 2647 ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. h) ustawy o ryczałcie przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od roku 2022 r.) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych, analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych oraz analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od roku 2022 r.) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

· przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych oraz analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów;

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z powyższego wynika, że podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od września 2022 r., prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy oraz złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzysta Pan od początku prowadzenia działalności tj. od września 2022 r. Zadania, które realizuje Pan na podstawie umowy z niemieckim kontrahentem dotyczą usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego i obejmują:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

·opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych oraz analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu.

Ponadto opisał Pan szczegółowo i jednoznacznie charakter wykonywanych czynności/zadań oraz wskazał na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana usługi nie są związane doradztwem w zakresie oprogramowania, to uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej przychody w ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego obejmujące:

·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,

·definiowanie wymagań testowych,

· opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych oraz analizy systemowej,

·przygotowywanie danych do testów,

·zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy,

·wykonanie retestów poprawionych błędów,

·rejestrację i raportowanie wyników testów,

·analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu,

mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując - przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu 8,5% stawki ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz

·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00