Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.73.2024.1.MSU

Niepodleganie opodatkowaniu refundacji kosztów na realizację Operacji, brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. Operacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-niepodlegania opodatkowaniu refundacji kosztów na realizację Operacji pt. „...”,

-braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. Operacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ...., zwany dalej „Ośrodkiem”, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 roku o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. z 2019 r. poz. 896 z późn. zm.), zwanej dalej „Ustawą”.

Zgodnie z art.2 ust. 2b Ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz gospodarstwa wiejskiego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ustawy, Ośrodek może wykonywać usługi płatne i bezpłatne.

W dniu ... r. została zawarta Umowa Grupy ... pomiędzy ... Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego zs. w ...., zwanym dalej „Liderem Konsorcjum” oraz ..., zwaną dalej Partnerem 1 oraz ...., zwanym dalej Partnerem 2, w celu wspólnego przygotowania Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania Współpraca i realizacja operacji pt. „....”.

Niniejsza Grupa .... jest zawiązana na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. W sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Niniejsza grupa .... będzie funkcjonować pod nazwą „....”. Umowa reguluje i określa zasady funkcjonowania i współpracy Grupy, zasady współpracy Lidera Grupy i Partnerów przy realizacji Operacji oraz określa prawa i obowiązki Stron związane z jej wykonywaniem.

Grupę zawiera się na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta. Niniejsza umowa nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłoby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Utworzenie Grupy nie narusza integralności majątkowej, prawno-organizacyjnej i administracyjno-finansowej jej Partnerów oraz należących do nich praw własności intelektualnej.

Za dzień powstania Grupy uznaje się dzień, w którym podpisano niniejszą Umowę. Za dzień rozwiązania Grupy uznaje się dzień zakończenia Operacji, tj. dzień jej całkowitego i ostatecznego rozliczenia lub dzień otrzymania odmowy na udzielenie pomocy finansowej z ARiMR. Niezależnie od zakończenia Operacji Strony zobowiązują się do współdziałania i współpracy w okresie 5 lat od zakończenia Operacji oraz podejmowania wszelkich niezbędnych i wymaganych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa czynności związanych z kontrolą, audytem i ewaluacją Operacji.

W wyniku realizacji Operacji zostanie osiągnięty cel, poprzez następujące wskaźniki jego realizacji: (...).

Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację Umowy o przyznaniu pomocy Nr .... zawartej w dniu ... 2023 r. pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w ..., zwaną dalej ARiMR, a ... Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego z siedzibą w .... zwanym dalej „Beneficjentem”, reprezentowanym przez .... upoważnionego do zawarcia umowy o przyznaniu pomocy oraz

-....., zwaną dalej „Beneficjentem”, reprezentowanym przez ... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ..., reprezentowany przez .... na podstawie dokumentu upoważniającego do zawarcia umowy o przyznaniu pomocy,

-.... zwanym dalej „Beneficjentem” reprezentowanym przez .... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ...., reprezentowany przez .... na podstawie dokumentu upoważniającego do zawarcia umowy o przyznaniu pomocy,

działającymi wspólnie w ramach grupy ... pod nazwą „....”.

„Beneficjent” zobowiązuje się do realizacji operacji, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, która prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania „....”, „....”, „....”, „....”.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie cel: (...).

Operacja zostanie zrealizowana w miejscach wskazanych w załączniku nr 2 do umowy, w dwóch etapach i obejmuje:

-wykonanie zakresu rzeczowego operacji zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik nr 1 do umowy,

-poniesienie przez Beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji, dokonanie płatności za dostawy, usługi nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność,

-osiągnięcie celu operacji oraz wskaźników jego realizacji określonych w ust. 3, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.

Środki finansowe przyznane na realizację operacji zostaną przyznane na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w ustawie i przepisach rozporządzenia, wypłacane w formie refundacji kosztów kwalifikowalnych oraz kosztów bieżących stanowiących nie więcej niż 20% sumy kosztów kwalifikowalnych wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, poniesionych i opłaconych przez Beneficjenta do dnia złożenia wniosku i będą wypłacane w 100% ze środków publicznych:

-ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w wysokości 63,63%

-z krajowych środków publicznych w wysokości 36,37%.

Beneficjent zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w Programie, przepisach ustawy, rozporządzenia oraz realizacji operacji zgodnie z postanowieniami umowy, a w szczególności do:

-poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy;

-niefinansowania kosztów kwalifikowalnych z innych środków publicznych;

-w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Beneficjenta płatności końcowej:

·prowadzenia i aktualizacja strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów,

·nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

·przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji,

-prowadzenia dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji:

·wyodrębnionej informatycznej ewidencji księgowej/rachunkowej środków dotyczących realizowanej Operacji, w układzie rodzajowym, z podziałem analitycznym, lub stosowania w ramach istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego/rachunkowego umożliwiającego identyfikację środków wydatkowanych na poszczególne zadania realizacji Operacji,

-przedłożenie wraz z wnioskiem o płatność końcową dokumentu zawierającego informację o osiągniętych wynikach, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanej operacji w praktyce;

-informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z przepisami, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w terminie od dnia zawarcia umowy, do dnia wypłaty płatności końcowej.

Do zadań Ośrodka - Lidera Grupy ... określonych w umowie należy w szczególności:

-reprezentowanie Członków Grupy ... w kontaktach z ARiMR w związku z wykonywaniem umowy o przyznanie pomocy,

-złożenie wniosku o przyznanie pomocy w imieniu Grupy ...,

-dokonanie, w porozumieniu z partnerami, zmian w umowie o przyznaniu pomocy,

-reprezentowanie Członków Grupy ... w związku z wykonywaniem umowy o przyznanie pomocy,

-monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości działań przy realizacji zadań Operacji,

-zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej Operacji,

-przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub końcową do ARiMR z zachowaniem terminów Umowy o przyznanie pomocy, celem rozliczenia wydatków Operacji,

-koordynowanie działań Grupy ... w zakresie upowszechniania informacji o nim i jego celach,

-pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy ... środków finansowych otrzymanych z ARiMR i ich rozliczanie,

-realizacja zadań z zakresu upowszechniania wiedzy o projekcie, w tym wydatkowanie kosztów bieżących w zakresie udziału w wydarzeniach promocyjnych: prowadzenie strony internetowej operacji, wydanie broszur o projekcie, zakup tablic informacyjnych, plakatów, namiotów, materiałów biurowych, organizacja konferencji na temat zrealizowanej operacji oraz rozpowszechnianie informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW.

Faktury będą wystawiane na ... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ...., pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w Operacji. .... zs. w ... jako Lider Grupy ... zobowiązany jest do przedłożenia ARiMR, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania z realizacji operacji oraz upowszechnienie tej informacji na stronie internetowej oraz za pośrednictwem Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich oraz do nieodpłatnego udostępniania do publicznej wiadomości rezultatów Operacji, co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, oraz informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, w szczególności do oznakowania materiałów promocyjnych, informacyjnych, szkoleniowych, edukacyjnych i publikacji zgodnie z zasadami określonymi w umowie o przyznaniu pomocy.

W związku z realizacją Operacji Ośrodek nie będzie świadczył odpłatnie usług, nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Pomoc finansowa przyznana na realizację operacji z publicznych środków krajowych (36,37%) i unijnych (63,63%), będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Ośrodek kosztów bieżących operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania operacji z publicznych środków krajowych i unijnych. Ośrodek nie będzie wykorzystywał zakupionych usług i towarów do czynności opodatkowanych w czasie trwania Operacji i po jej zakończeniu. .... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w .... jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług (VAT). W ramach dofinansowania Operacji ARiMR wymaga, aby Beneficjent uzyskał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towaru/usługi w toku jego realizacji.

Pytania

1. Czy otrzymana przez Ośrodek refundacja poniesionych kosztów na realizację Operacji „....” zwiększy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT?

2.Czy Ośrodek jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

.... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ... jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług. Mając na uwadze art. 5 ust. 1 oraz art. 29 ww. Ustawy, otrzymany zwrot kosztów w trakcie realizacji Operacji należy uznać za środki finansowe niemające bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika w ramach ww. Operacji.

W wyniku realizacji Operacji zostanie osiągnięty następujący cel „....”, której wyniki będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej. Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak bezpośredniego konsumenta, odbiorcy odnoszącego korzyści o charakterze majątkowym, nie istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą.

Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu Ustawy VAT art. 29.

Ad. 2

.... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w .... jest Liderem Grupy ... i jednocześnie Beneficjentem w Umowie o przyznaniu pomocy Nr ...., jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W niniejszej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją Operacji są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. .2022 r. została zawarta Umowa Grupy ... pomiędzy Państwa Ośrodkiem „Liderem Konsorcjum” oraz ...., w celu wspólnego przygotowania Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania Współpraca i realizacja operacji pt. „....”. Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację Umowy o przyznaniu pomocy Nr ... zawartej ... 2023 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w ..... W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie cel: ....... Faktury będą wystawiane na .... Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w ...., pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w Operacji. Państwa Ośrodek jako Lider Grupy ... zobowiązany jest do przedłożenia ARiMR, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania z realizacji operacji oraz upowszechnienie tej informacji na stronie internetowej oraz za pośrednictwem Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich oraz do nieodpłatnego udostępniania do publicznej wiadomości rezultatów Operacji, co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, oraz informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, w szczególności do oznakowania materiałów promocyjnych, informacyjnych, szkoleniowych, edukacyjnych i publikacji zgodnie z zasadami określonymi w umowie o przyznaniu pomocy.

Odnosząc się do kwestii niepodlegania opodatkowaniu refundacji kosztów na realizację ww. Operacji, należy wyjaśnić, jakie dotacje są zaliczane do podstawy opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.

W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają opodatkowaniu VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie otrzymana przez Państwa pomoc finansowa na realizację Operacji nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Ośrodek nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Pomoc finansowa przyznana na realizację Operacji z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Ośrodek kosztów kwalifikowanych Operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Państwa Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania projektu z publicznych środków krajowych i unijnych.

Tym samym, otrzymane dofinansowanie nie stanowi subsydia do konkretnych dostaw lub usług. Otrzymana przez Państwa Ośrodek pomoc finansowa nie jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej oznaczonej czynności podlegającej opodatkowaniu. W tej sprawie otrzymanej przez Państwa pomocy finansowej nie można przyporządkować konkretnej usłudze bądź dostawie towarów. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, nie stanowią podstawy opodatkowania. W związku z realizacją Operacji, Państwa Ośrodek nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Zatem otrzymana pomoc finansowa nie przekłada się na cenę.

W konsekwencji otrzymana przez Państwa refundacja kosztów na realizację Operacji pt. „.....”, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Ośrodek nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych w ramach projektu ani po jego zakończeniu. W związku z powyższym, Ośrodek nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. Operacji. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że Państwa Ośrodek nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Operacji objętej zakresem wniosku, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00