Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.64.2024.1.MN

Skutki podatkowe uczestniczenia w programie motywacyjnym oraz sposób opodatkowania dywidendy.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

nieprawidłowe w zakresie skutków podatkowych wypłacanej przez spółkę dywidendy przez Panią reinwestowanej w nabycie akcji,

nieprawidłowe w zakresie, w jakim posłużyła się Pani argumentem o neutralności podatkowej nieodpłatnego nabycia akcji,

prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestniczenia w programie motywacyjnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest pracownikiem „X” sp. z o.o. („Spółka”). Spółka jest spółką kapitałową z siedzibą w V podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej, na której czele stoi Y S.A. („Y”) będąca spółką akcyjną z siedzibą w H (państwo jej rezydencji podatkowej). Y jest jednostką dominującą w odniesieniu do Spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.

Y jest organizatorem programu motywacyjnego (...). Do uczestniczenia w Programie, obejmującym Grupę Y, uprawnieni są pracownicy Y oraz jej spółek zależnych, spełniający kryteria udziału w Programie („Uczestnicy”). Uczestnikami Programu są także pracownicy Spółki, w tym Wnioskodawca, którzy spełnią kryteria udziału w Programie.

Program został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y. W ramach Programu Uczestnicy (w tym Wnioskodawca) będą uprawnieni do nabycia akcji Y (...). Akcje będą nabywane po cenie rynkowej.

Uprawnienie pracowników Spółki do udziału w Programie będzie wynikać z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y, która jest organizatorem i administratorem Programu. Y wykonuje wszystkie kluczowe zadania związane z przeprowadzeniem Programu, w szczególności:

a.Y jest odpowiedzialna za określenie warunków Programu i kryteriów uczestnictwa. Spółka nie bierze udziału w tym procesie.

b.Uprawnienie pracowników Spółki do udziału w Programie i możliwości otrzymania Akcji nie wynika z umów o pracę, regulaminu wynagradzania, jak również innych regulaminów obowiązujących w Spółce, a dotyczących zasad wynagradzania.

c.Podstawowym celem Programu jest zmotywowanie pracowników Grupy Y uczestniczących w Programie do zwiększenia wydajności oraz efektywności pracy, a w konsekwencji do osiągania przez Grupę Y jak najwyższych dochodów przy jednoczesnym braku ingerencji w obowiązujące zasady wynagradzania za pracę. Uczestnictwo w Programie, ani Akcje nabywane lub przyznawane w Programie nie są natomiast ekwiwalentem za pracę faktycznie wykonaną przez Uczestników Programu dla ich pracodawcy, w tym Spółki.

d.Spółka ma za zadanie jedynie dokonać technicznych czynności, które umożliwią komunikację pomiędzy Y i pracownikami Spółki związanych m.in. z przesłaniem lub udostępnieniem dokumentów i danych lub przekazaniem Y środków finansowych, które pracownicy chcą zainwestować w Programie.

(...)

Akcje będą obejmowane przez Uczestników w zamian za kwoty subskrypcyjne pochodzące z ich środków własnych. Akcje obejmowane przez Uczestników w Programie będą nabywane po cenie odpowiadającej ich cenie rynkowej. Inwestycja osobista Uczestników będzie mogła zostać uzupełniona o przyznanie im Akcji A („Akcje A”). Akcje A będą przyznawane nieodpłatnie przez Y. Koszt Akcji A nie będzie finansowany przez Spółkę. Liczba Akcji A zostanie określona przez Y (...).

W rezultacie, w zamian za zapłatę kwot subskrypcyjnych w formie osobistej inwestycji, Uczestnicy otrzymają Akcje w ilości wynikającej z osobistej inwestycji oraz będą mogli (po spełnieniu odpowiednich warunków Programu) otrzymać Akcje A.

(...)

Podczas Okresów B kwoty, które Uczestnicy będą chcieli przeznaczyć na subskrypcje Akcji będą comiesięcznie potrącane przez Spółkę z ich wynagrodzenia zgodnie z ustalonymi limitami. Następnie Spółka przekaże kwoty subskrypcyjne pobrane od Uczestników do Instytucji Finansowej, która nabędzie Akcje w imieniu i na rzecz Uczestników.

Z momentem przekazania Uczestnikom przez Instytucję Finansową Akcji i zdeponowania ich na rachunkach prowadzonych przez Instytucję Finansową, Uczestnik ten staje się właścicielem Akcji. Z tą chwilą Akcje stają się w pełni zbywalne.

Uczestnicy będą mieli prawo do nabycia Akcji A, jeżeli:

a.W każdym miesiącu podczas Okresów Bz wynagrodzenia Uczestnika zostanie potrącona kwota subskrypcyjna, oraz

b.Uczestnicy będą posiadać Akcje do końca Okresu C, oraz

c.Uczestnicy do końca Okresu C pozostaną pracownikami Spółki.

W ciągu odpowiedniego terminu od zakończenia Okresu C Akcje A zostaną zdeponowane w Instytucji Finansowej w imieniu Uczestników, w tym Wnioskodawcy. Od tego momentu Uczestnicy stają się właścicielami Akcji A i stają się one w pełni zbywalne.

Po zdeponowaniu Akcji oraz Akcji A w Instytucji Finansowej w imieniu Uczestników, Uczestnicy będą posiadali pełne prawa akcjonariuszy Y, z czym związane będzie posiadanie prawa do otrzymania dywidendy, prawo głosu czy zbycia akcji.

Dywidendy wypłacone przez Y z tytułu posiadania Akcji oraz Akcji A będą automatycznie reinwestowane przez Instytucję Finansową w imieniu uczestników, w tym Wnioskodawcy, w kolejne Akcje (,,Akcje B”). Tak długo jak Akcje i Akcje A będą zdeponowane na rachunku Instytucji Finansowej, Uczestnicy nie będą mogli otrzymywać dywidend w formie pieniężnej. Instytucja Finansowa będzie reinwestowała dywidendy w Akcje B po ich cenie rynkowej.

Liczba Akcji B, które Uczestnicy będą mogli otrzymać, będzie określona poprzez podzielenie kwoty netto dywidendy przysługującej z tytułu Akcji (tj. kwoty po potrąceniu podatku u źródła w H) pomniejszonej o wydatki wynikające z reinwestycji przez cenę rynkową Akcji B. Akcje B będą tego samego rodzaju co Akcje. Akcje B będą w pełni zbywalne na moment ich uzyskania przez Uczestników i zdeponowania w Instytucji Finansowej.

Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, że Program jak również wniosek nie są złożone w celu obejścia prawa podatkowego lub unikania jakiegokolwiek opodatkowania. Program jest elementem polityki korporacyjnej Y pozwalającej pracownikom spółek z wielu państw na świecie na nabycie akcji i partycypowanie w rozwoju Grupy Y. Program oparty jest o realnie emitowane i notowane Akcje Y, nie zaś o instrumenty finansowe zależne od wskaźników finansowych osiąganych przez Y. Nad przebiegiem Programu czuwają zarówno organy Y, jak również H nadzór finansowy.

Program nie tylko z prawnego, ale i ekonomicznego punktu widzenia nie stanowi elementu wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy pracownik uczestniczy w Programie czy nie, jego zarobki z umowy o prace pozostają na tym samym poziomie. Pracownikowi nie zostaje zatem przyznany żaden instrument finansowy zastępujący część jego wynagrodzenia, lecz jedynie dodatkową możliwość uczestniczenia w Programie. W tym zakresie Program nie tylko nie powoduje możliwości uniknięcia jakiegokolwiek opodatkowania, lecz wręcz przeciwnie pozwala na powstanie dodatkowego przychodu do opodatkowania w Polsce po stronie Uczestników.

W związku z powyższym ani Program ani wniosek nie wpisują się w schemat opisany w Informacji Szefa KAS o stosowaniu przepisów dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w kontekście tzw. Programów Motywacyjnych z 1 sierpnia 2017 r. Ponadto przedmiotowy program nie wpisuje się również w schematy wskazane w Odmowie wydania opinii zabezpieczającej Szefa KAS z (...) 2017 r., znak (...), ani Uchwale Rady do Spraw Przeciwdziałaniu Unikaniu Opodatkowania z 11 kwietnia 2022 r.

Pytania

1.Czy w związku z udziałem w Programie Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy w momencie odpłatnego zbycia Akcji oraz Akcji A i jednocześnie przychód po stronie Wnioskodawcy nie powstaje wcześniej, tj. w momencie przyznania Akcji i Akcji A?

2.Czy opodatkowanie wartości dywidendy wypłacanej przez Y i reinwestowanej przez Instytucję Finansową w imieniu Uczestników, w tym Wnioskodawcy, w Akcje B będzie odroczona do momentu zbycia Akcji B?

3.Czy dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji, Akcji A i Akcji B przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z udziałem w Programie Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy w momencie odpłatnego zbycia Akcji oraz Akcji A i jednocześnie przychód po stronie Wnioskodawcy nie powstaje wcześniej, tj. w momencie przyznania Akcji oraz Akcji A.

Stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ww. art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ww. ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez m.in. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki akcyjnej będącej jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13.

Powyższe przepisy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca będzie uprawniony do udziału w programie organizowanym przez Y:

a)W ramach programu Wnioskodawca będzie mógł nabyć Akcje;

b)Wnioskodawca otrzyma nieodpłatnie część Akcji w ramach Akcji Dodatkowych;

c)Program jest organizowany na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y;

d)Y jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w odniesieniu do Spółki (przez którą Wnioskodawca jest zatrudniony) – w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości;

e)Y jest rezydentem w H, z która Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zestawiając powyższe przepisy z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy otrzymane Akcje oraz Akcje A nie będą generować dla Wnioskodawcy jako Uczestnika Programu przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych („PIT”) w momencie ich objęcia za pośrednictwem Instytucji Finansowej. Opodatkowanie w tym zakresie zostanie odroczone do momentu zbycia Akcji oraz Akcji A. Dojdzie w tym zakresie bowiem do spełnienia się wszystkich przestanek wskazanych w przepisie art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

a)Wnioskodawcy zostaną przyznane akcje (Akcje oraz Akcje A) spółki akcyjnej, a będącej jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki, od której Wnioskodawca uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych — vide art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

b)Wnioskodawca faktycznie obejmie akcje (Akcje oraz Akcje A) Y w ramach Programu utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Y, co mieści się w hipotezie normy wynikającej z przepisu art. 24 ust. 11b analizowanej ustawy. Akcje oraz Akcje A zostaną objęte bezpośrednio, tj. nie w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych.

c)Y jest H rezydentem podatkowym, zaś Polska zawarła z H umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania – por. art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie od przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z chwilą nabycia Akcji nie może dojść do powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy, gdyż Akcje te są nabywane po cenie rynkowej. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie uzyskuje żadnego przysporzenia majątkowego, które mogłoby być opodatkowane.

Natomiast w odniesieniu do Akcji A należy wskazać, że wartość przysporzenia majątkowego, którą osiąga Wnioskodawca nie jest pewna, gdyż zależy ona od wartości akcji Y w przyszłości oraz od momentu ich zbycia. Cechą akcji jest, że generują one dochód nie w momencie ich trzymania, lecz w przyszłości – Wnioskodawca uzyska dochód z Akcji A w przyszłości z chwilą ich zbycia. Opodatkowanie nabycia Akcji A oznaczałoby, że opodatkowaniu podlega nie uzyskany jeszcze faktycznie dochód, którego faktyczne uzyskanie nie jest pewne (przyjęcie takiej tezy mogłoby więc powodować, że Wnioskodawca rozpoznałby dochód do opodatkowania, którego by faktycznie nie uzyskał).

Takie stanowisko zostało potwierdzone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo:

a)w wyroku z 5 października 2011 r. sygn. akt Il FSK 517/10 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: (...) sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”,

b)w wyroku z 21 lipca 2017 r., sygn. akt Il FSK 1716/15 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że: „Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji w ramach programu motywacyjnego). (...) W momencie zaś otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Uznanie, że przychód powstaje w momencie nieodpłatnego nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego oraz że dochodem z tej czynności jest wartość rynkowa akcji prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej w pieniądzu, której podatnik w momencie uzyskania akcji nie osiągnął. Otrzymanie akcji nie daje żadnych korzyści, ponieważ akcje są takim składnikiem majątku, który przychód może dać dopiero w momencie ich zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany, ewentualnie innych czynności. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu. W praktyce wygląda to tak, że w chwili nabycia akcji podatnik nie wie, jaki uzyska przychód, bowiem okaże się to dopiero w przyszłości”.

Identyczne stanowisko zaprezentował Naczelny Sad Administracyjny w wyroku z 14 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 2729/15.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie wartości dywidendy wypłacanej przez Y i reinwestowanej przez Instytucję Finansową w imieniu Uczestników, w tym Wnioskodawcy, w Akcje B będzie odroczone do momentu zbycia Akcji B.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Dodatkowo stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych (w tym dywidend) jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje więc ogólną definicję wynikającą z art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że na mocy wyraźnej woli ustawodawcy kwota dywidendy stanowi przychód jedynie wówczas, gdy jest otrzymana lub postawiona do dyspozycji podatnika. Wobec tego dla oceny, czy po stronie podatnika powstał przychód z tytułu dywidendy kluczowe jest określenie, czy z tego tytułu podatnik otrzymał do dyspozycji faktyczną korzyść o konkretnym wymiarze finansowym (określoną kwotę). W konsekwencji niemożliwością byłoby stwierdzenie powstania przychodu z tytułu dywidendy, gdyby przysporzenie miało charakter jedynie potencjalny, uzależniony od ziszczenia się konkretnego zdarzenia w przyszłości.

Wnioskodawca wskazuje, że dywidendy wypłacone przez Y z tytułu posiadania Akcji oraz Akcji A będą automatycznie reinwestowane przez Instytucję Finansową w imieniu Uczestników, w tym Wnioskodawcy, w kolejne akcje Y, tj. Akcje B. Tak długo jak Akcje i Akcje A będą zdeponowane na rachunku Instytucji Finansowej, Uczestnicy nie będą mogli otrzymywać dywidend w formie pieniężnej.

Otrzymywane w ten sposób przez Wnioskodawcę dywidendy będą więc automatycznie oraz bezpośrednio podlegały reinwestowaniu w Akcje A (tj. Akcje B). Wnioskodawca nie ma prawa do bezpośredniej wypłaty dywidendy w gotówce. Jednocześnie w odniesieniu do Akcji B nabytych w ramach reinwestycji dywidendy nie obowiązują ograniczenia w zakresie rozporządzania związane z okresem odroczenia. Akcje B będą w pełni zbywalne na moment ich uzyskania przez Uczestników i zdeponowania w Instytucji Finansowej.

W ocenie Wnioskodawcy, kwota dywidend byłaby przychodem tylko wtedy, gdyby była faktycznie postawiona do dyspozycji Wnioskodawcy. Opodatkowaniu może podlegać jedynie dochód faktycznie otrzymywany, a nie dochód potencjalny. Z powyższego wynika, że sama kwota dywidend nie jest pozostawiona do faktycznej dyspozycji Uczestnikom Programu, a jest ona wykorzystywana przez Instytucję Finansową do nabycia Akcji B (reinwestowana) w celu zwiększenia inwestycji Uczestników.

Jednocześnie należy podkreślić, że regulamin określający zasady Programu wskazuje, że tak długo jak Akcje i Akcje A będą zdeponowane na rachunku Instytucji Finansowej, Uczestnicy nie będą mogli otrzymywać dywidend w formie pieniężnej.

Przedstawione okoliczności skutkują tym, że nie są spełnione przestanki ww. przepisów, tj. art. 11 ust. 1 oraz 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, których to spełnienie warunkuje powstanie przychodu z tytułu dywidend na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl wskazanych przepisów opodatkowaniu może bowiem podlegać wyłącznie dochód z tytułu dywidendy faktycznie otrzymany, a nie dochód niejako potencjalny. W ramach opisanego mechanizmu Wnioskodawca nie otrzymuje kwoty dywidendy do dyspozycji, ale jedynie akcje o odpowiadającej wartości. Należy jednak przy tym podkreślić, ze kurs akcji spółek notowanych na giełdzie instrumentów finansowych podlega niemal ciągłym zmianom - zależny jest on od popytu i podaży na rynku. Wobec tego o realnej i wymiernej korzyści w omawianych okolicznościach można mówić jedynie w momencie realizacji zysku, tj. w momencie sprzedaży tychże akcji (przed tym momentem korzyść ma charakter jedynie hipotetyczny).

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyroku z 12 grudnia 2013 r. sygn. akt Il FSK 2962/11. Sąd stwierdził w nim m.in., iż: „(...) kwoty dywidend stanowią dla skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami). W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez skarżącą”.

NSA potwierdził również, że: „(...) z przepisów jednoznacznie wynika, że wolą prawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez skarżącego w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny lecz nie uzyskany faktycznie”.

Stanowisko to zostało potwierdzone również w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 111/12 oraz z 8 czerwca 2018 r., sygn. akt II FSK 1539/16. Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, przykładowo:

a)w wyroku z 1 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 731/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że: „Sąd zgadza się zatem z poglądem strony skarżącej, że z przepisów tych jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez podatnika w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny, lecz nie uzyskany faktycznie. W ocenie Sądu istotne dla sprawy jest także to, że co do zasady strona Skarżąca nie była uprawniona do swobodnego rozporządzania kwotami dywidend, gdy były one automatycznie, zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie, reinwestowane w kolejne akcji spółki zagranicznej. (...) Stąd można stwierdzić, że kwoty dywidend stanowią dla strony skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami w formie akcji spółki zagranicznej nabytych przez fundusz FCPE z kwot dywidend przekazywanych do Funduszu przez spółkę zagraniczną). W ocenie Sądu w takiej sytuacji moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez stronę skarżącą”;

b)w wyroku z 29 sierpnia 2011 r., sygn. akt. III SA/WA 257/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w V stwierdził, że: „W ocenie Sądu istotne dla sprawy jest także to, iż Skarżąca nie była uprawniona do swobodnego rozporządzania kwotami dywidend, gdyż były one automatycznie, zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie, reinwestowane w kolejne akcji A. (...) stąd można stwierdzić, że kwoty dywidend stanowią dla Skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami w formie akcji A. nabytych przez Fundusz z kwot dywidend przekazywanych do Funduszu przez A.). W ocenie Sądu w takiej sytuacji moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez Skarżącą. Zatem podsumowując tą część rozważań wskazać należy, iż w sytuacji gdy Skarżąca w ramach opisanej konstrukcji będzie miała prawo do dywidendy, która to wartość będzie reinwestowana w akcje to w sytuacji uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych związanych z prawem do akcji – wartość dywidend zwiększy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W ocenie Sądu przyjęcie odmiennego stanowiska preferowanego przez organ podatkowy mogłoby doprowadzić do podwójnego opodatkowania tej samej wartości”.

Stanowisko to potwierdza również najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej z 23 października 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.398.2018.2.MG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Jednakże należy mieć na uwadze, że zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota dywidend jest przychodem podlegającym opodatkowaniu tylko wtedy, gdy jest faktycznie postawiona do dyspozycji podatnika. Opodatkowaniu może podlegać jedynie dochód faktycznie otrzymywany, a nie dochód potencjalny. Ponieważ Wnioskodawca nie jest i nie będzie uprawniony do otrzymania dywidendy w trakcie trwania Programu oraz nie ma i nie będzie miał roszczenia o ich wypłatę, natomiast dywidenda wpłacana przez spółkę francuską do Funduszu FCPE będzie automatycznie reinwestowana przez Fundusz w zwiększenie wartości posiadanych przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa, po stronie Wnioskodawcy w momencie wypłaty dywidendy i reinwestycji przez FCPE nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Opodatkowanie przychodu w wartości dywidendy reinwestowanej przez FCPE będzie, jak słusznie stwierdził Wnioskodawca, odroczone do momentu umorzenia jednostek uczestnictwa w FCPE za wynagrodzeniem, w sytuacji umorzenia jednostek uczestnictwa za wynagrodzeniem pieniężnym lub ostatecznego zbycia akcji, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek w FCPE w zamian za akcje, a więc ostatecznego wyjścia Wnioskodawcy z inwestycji w Programie”.

(analogicznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 lutego 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.616.2018.1.AK).

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że w przypadku, w którym dywidenda wypłacana przez Y do Instytucji Finansowej jest reinwestowana przez Instytucję Finansową w Akcje B, dalej są spełnione warunki do odroczenia opodatkowania Akcji nabytych w ramach takiej reinwestycji do momentu ich ostatecznego zbycia na podstawie art. 24 ust. 12-12a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie bowiem dochodzi do spełnienia się wszystkich warunków umożliwiających odroczenie opodatkowania akcji nabytych w wyniku reinwestycji dywidendy przez Instytucję Finansową, a mianowicie:

a)Program, w którym uczestniczy Wnioskodawca stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy przez spółkę akcyjną z siedzibą w H, (Y);

b)Y, której Akcje B nabywa Wnioskodawca, jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki;

c)Wnioskodawca nabywa Akcje w wyniku realizacji innego prawa majątkowego, tj. takiego, które nie jest prawem z pochodnych instrumentów finansowych lub prawem z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, stanowiącego w istocie prawo do dywidendy, w tym Wnioskodawca faktycznie nabywa Akcje Y, które przechowywane są dalej przez Instytucję Finansową;

d)Polska zawarta z H umowę o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w V z 7 kwietnia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2221/21.

Podsumowując, opodatkowanie wartości dywidendy wypłacanej przez Y i reinwestowanej przez Instytucję Finansową w imieniu Uczestników, w tym Wnioskodawcy, w Akcje B będzie odroczone do momentu zbycia Akcji B.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji, Akcji A i Akcji B przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego po zdeponowaniu Akcji na rachunku prowadzonym przez Instytucję Finansową w dalszej kolejności Wnioskodawca będzie uprawniony do zbycia Akcji, Akcji A i Akcji B. Akcje te stanowią papiery wartościowe, których zbycie jest opodatkowane w ramach źródła jakim są kapitały pieniężne.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w zbyciu Akcji, Akcji A i Akcji B dochód z tego tytułu będzie opodatkowany według stawki 19% ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) w zw. z art. 30b ust. 1 ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Program motywacyjny został przy tym zdefiniowany w art. 24 ust. 11b ustawy jako system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Powołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu.

Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

Co istotne, powołane przepisy mają zastosowanie, jeśli spółki, których akcje są obejmowane lub nabywane przez uprawnionych, mają siedzibę lub zarząd na terytorium:

państwa członkowskiego Unii Europejskiej,

państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub

państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania

(art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jest Pani zatrudniona w polskiej spółce kapitałowej, będącej części grupy kapitałowej, na czele której stoi Y – podmiot prawa H, który jest spółką dominującą wobec spółki polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. Spółka Y utworzyła program motywacyjny, w ramach którego wybrani pracownicy są uprawnieni do nabycia akcji spółki.

Prawidłowo Pani oceniła, że w opisanych okolicznościach faktycznych Program spełnia warunki uznania go za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy.

Jak bowiem wskazała Pani we wniosku:

-Program został utworzony na podstawie Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki Y,

-celem programu jest zmotywowanie pracowników Grupy do zwiększenia wydajności i efektywności pracy,

-uprawnienie pracowników Spółki do udziału w Programie będzie wynikać z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y (jednak nie będzie wynikało z umów o pracę, regulaminu o pracę czy innych dokumentów obowiązujących w spółce, w której jest Pani zatrudniona),

-akcje spółki nabywa Pani z własnych środków potrącanych comiesięcznie z wynagrodzenia za pracę oraz z przysługującej Pani dywidendy, a także obejmuje je nieodpłatnie.

Ponadto:

jest Pani pracownikiem spółki polskiej zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, czyli uzyskuje Pani od spółki należności, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

spółka Y, od której obejmie/nabędzie Pani akcje ma swoją siedzibę na terytorium H, a więc państwa należącego do Unii Europejskiej;

spółka ta jest jednostką dominującą w stosunku do spółki, w której jest Pani zatrudniona.

W konsekwencji, stosownie do treści art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu faktycznego nabycia akcji spółki H w wyniku uczestnictwa w programie motywacyjnym powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zatem w związku ze sprzedażą Akcji, Akcji Dodatkowych oraz Akcji B spółki Y po Pani stronie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu 19% stawką. Będzie Pani miał obowiązekopodatkować go w trybie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym prawidłowo Pani oceniła kwestię momentu powstania przychodów z tytułu świadczeń wynikających ze zdarzeń związanych z Pani uczestnictwem w opisanym programie motywacyjnym.

Nieprawidłowym elementem Pani stanowiska jest jednak wskazanie, że czynność nieodpłatnego objęcia/nabycia akcji – rozpatrywana jako sama kategoria czynności, poza programem motywacyjnym w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy – nie skutkuje powstaniem przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przychodami – z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f – są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z powołanych przepisów, pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:

pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;

niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują art. 11 ust. 2-2c ustawy. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Niewątpliwie nieodpłatne uzyskanie akcji, które w warunkach rynkowych nabywa/obejmuje się za odpłatnością, jest realnym przysporzeniem majątkowym podatnika.

Nieprawidłowe jest również Pani stanowisko w części, w której uważa Pani, że opodatkowanie wartości dywidendy wypłacanej przez Y i reinwestowanej przez Instytucję Finansową w imieniu Uczestników, w tym Pani, w Akcje B będzie odroczone do momentu zbycia Akcji B.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Należy zauważyć, że dywidenda to przypadająca na poszczególny udział (akcję) część zysku spółki kapitałowej. Dywidenda jest zatem prawem akcjonariusza do części zysku spółki kapitałowej. Innymi słowy, prawo do dywidendy przysługuje każdorazowemu właścicielowi akcji. Pomimo, że instytucja fianansowa działa w imieniu uczestników programu, jednak to Pani (uczestnikowi programu motywacyjnego) przysługuje prawo do dywidendy.

Fakt, że dywidenda jest wpłacana przez spółkę z siedzibą w H do instytucji finansowej nie oznacza, że nie osiągnie Pani z tego tytułu dochodu. Dywidenda zostaje zatem przekazana Pani i reinwestowana w nabycie akcji spółki. Dywidenda ta powinna być zatem traktowana jako dywidenda wypłacona bezpośrednio uczestnikowi programu motywacyjnego, który w konsekwencji osiąga przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy tak należna Pani dywidenda (zgodnie z Pani wolą wyrażoną w momencie przystąpienia do programu motywacyjnego) zostanie przeznaczona do automatycznej reinwesticji w kolejne akcje spółki.

Stosownie do powyższego, wartość dywidendy reinwestowana przez instytucję finansową pośredniczącą w nabywaniu akcji spółki na Pani rzecz stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w momencie jej wypłaty przez spółkę w H do instytucji finansowej.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów)z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Stosownie do art. 30a ust. 2 cytowanej ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 1-5, 10a i 11a-11f stosuje się z uwzględnieniemumów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacje indywidualne oraz wyroki powołane przez Panią dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku organ miał na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00