Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.713.2023.3.AA

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji Drogowej. Nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji Drogowej oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 lutego 2024 r. (wpływ 26 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, związaną z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi oraz w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Spółka świadczy swoje usługi m.in. na rynku centrów przetwarzania danych, w zakresie usług chmurowych oraz transmisji danych.

Spółka oferuje usługi w centrach danych oraz usługi telekomunikacyjne w oparciu o własne zasoby: trzy własne centra danych o łącznej powierzchni ponad 19 400 m² i zasilaniu 41,5 MW oraz ponad 4 500 km łączy międzymiastowych jako bezpośrednie punkty styku z największymi sieciami internetowymi i telekomunikacyjnymi.

Spółka jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku.

Inwestycja

Wnioskodawca jest właścicielem działek budowlanych o nr ewid. 1, 2, 3, 4, 5 obręb (…) (dalej: „Nieruchomością”), położonych w miejscowości (…) gm. (…) (dalej: „Gmina”), na których obecnie realizuje inwestycję budowy serwerowni (dalej: „Inwestycja”).

Warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji jest jej powiązanie komunikacyjne z siecią dróg publicznych, wobec czego niezbędne jest wykonanie układu komunikacyjnego, polegającego na stworzeniu tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną gminnej drogi publicznej nr (…) - ul. (…) na odcinku o długości około (…) m drogi dojazdowej (…) zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy dla (…) (uchwała Nr (…)). Droga ta zlokalizowana jest na działce ew. nr 6, będącej własnością Gminy i na części działki nr ew. 5, będącej własnością Spółki, obręb (…), gmina (…) (dalej: „Inwestycja Drogowa”).

Należy przy tym wskazać, że gminna droga publiczna nr (…) zlokalizowana - ul. (…) aktualnie znajduje się już częściowo na działce o nr ewid. 5 będącej własnością Wnioskodawcy. Stan prawny tej części gruntu pozostaje nieuregulowany. W ramach zawieranego porozumienia, Spółka przekaże Gminie prawo do dysponowania tą częścią działki w celu ukończenia koniecznych robót budowlanych. Spółka nie wyklucza też możliwości, że w przyszłości część działki nr ewid. 5, na której znajdować będzie się Inwestycja Drogowa, zostanie wywłaszczona na rzecz Gminy.

Ze względu na zainteresowanie Gminy tym, aby niezbędna dla funkcjonowania i budowy Inwestycji Drogowej droga była zrealizowana przez Spółkę oraz na koszt Spółki, Spółka oraz Gmina mają zamiar zawrzeć porozumienie. Określa ono zasady współpracy Stron przy realizowaniu Inwestycji Drogowej w gminie (…) w zakresie wykonania usługi polegającej na tymczasowym utwardzeniu masą bitumiczną odcinka drogi gminnej nr (…) - ulicy (…) (dalej: „Droga”), (dalej: „Porozumienie”).

W ramach Porozumienia Spółka zobowiąże się do świadczenia następujących usług:

  • wykona na swój koszt i uzgodni z Gminą kompletną dokumentację projektową, w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną, niezbędną do dokonania zgłoszenia robót budowlanych;
  • przedłoży Gminie dokumentację projektową w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną do uzgodnienia przed dokonaniem zgłoszenia robót budowlanych, na podstawie którego będzie mogła rozpocząć roboty budowlane w ramach Inwestycji Drogowej;
  • dokona zgłoszenia robót budowlanych, na podstawie którego będzie mogła rozpocząć roboty budowlane w ramach Inwestycji Drogowej;
  • zrealizuje we własnym zakresie i na swój wyłączny koszt roboty budowlane polegające na wykonaniu tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi na podstawie zgłoszenia robót budowlanych oraz w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną;
  • zapewni Gminie prawo do bezpłatnego korzystania z części działki 5, która jest aktualnie wykorzystywana w pasie Drogi.

W zakres rzeczowy robót budowlanych w ramach Inwestycji Drogowej będą składać się następujące roboty:

  • roboty drogowe obejmujące wykonanie tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi na odcinku o długości około (…) metrów;
  • roboty sieciowe obejmujące usunięcie ewentualnych kolizji z infrastrukturą techniczną wynikających z robót prowadzonych w ramach wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi w zakresie, w jakim będzie to w ocenie Spółki niezbędne lub przydatne;
  • inne roboty obejmujące wykonanie tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia robót oraz wykonanie i uzyskanie zatwierdzenia stałej organizacji ruchu.

Rozpoczęcie robót budowlanych, o których mowa powyżej, ma nastąpić w terminie 14 dni od dnia przekazania placu budowy przez Gminę; przy czym Strony przekazanie przez Gminę placu budowy nastąpi w terminie do 3 dni roboczych od wezwania przez Spółkę.

Ponadto, Spółka ma zamiar wyrazić zgodę na sprawowanie nadzoru podczas przebudowy (utwardzania masą bitumiczną) Drogi przez wskazanego przez Gminę przedstawiciela Gminy.

Zgoda ta obejmować będzie uprawnienie:

  • do wstępu na teren budowy Drogi w porozumieniu z kierownikiem budowy oraz przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na budowie celem dokonywania oględzin robót i obiektów;
  • do brania udziału w czynnościach odbiorów częściowych i końcowych związanych z Drogą oraz zgłaszania uwag, usterek, wad i braków.

Spółka w ramach Porozumienia zobowiąże się również, że na swój wyłączny koszt opracuje dokumentację projektową w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną oraz na podstawie udzielonego przez Gminę pełnomocnictwa uzyska odpowiednie uzgodnienia, opinie lub dotyczące jej decyzje. Następnie wystąpi do odpowiednich organów celem dokonania zgłoszeniem robót budowlanych, na podstawie którego będzie mogła rozpocząć roboty budowlane związane z wykonaniem tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi, jak również dokona i uzyska wszelkie niezbędne w tym celu decyzje i uzgodnienia związane z dokonanym zgłoszeniem robót budowlanych.

Spółka w Porozumieniu ma również zamiar oświadczyć, że wszelkie prace obciążające Spółkę zostaną zrealizowane przez zatrudnionych przez Spółkę na jej koszt i ryzyko wykonawców prac. Wykonawca lub wykonawcy prac będą natomiast ubezpieczeni od wszelkich ryzyk, na warunkach rynkowych. Z kolei Gmina, w ramach planowanego Porozumienia, zobowiąże się, że:

  • uzgodni dokumentację projektową w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną, każdorazowo w terminie do 14 dni od jej otrzymania, pod warunkiem, że ta dokumentacja będzie zgodna z przepisami i warunkami Porozumienia. W przypadku braku odpowiedzi Gminy we wskazanym terminie, powyższa dokumentacja będzie uznana za uzgodnioną;
  • jednocześnie z zawarciem Porozumienia udzieli osobom fizycznym wskazanym przez Spółkę pełnomocnictwa do uzyskania odpowiednich uzgodnień, opinii lub decyzji uzgodnienia dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną;
  • udzieli osobom fizycznym, wskazanym przez Spółkę, pełnomocnictwa do występowania w postępowaniu administracyjnym w zakresie dokonania Zgłoszenia, na podstawie którego Spółka będzie mogła rozpocząć roboty budowlane, o których mowa w Porozumieniu, jak również dokonywania i uzyskiwania wszelkich niezbędnych w tym celu decyzji i uzgodnień związanych z dokonaniem zgłoszenia robót budowlanych;
  • udzieli Spółce niezbędnego wsparcia w zakresie realizacji tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi, w szczególności wydania dokumentów lub oświadczeń, jakie mogą się okazać konieczne lub przydatne w trakcie przygotowania realizacji inwestycji związanej z utwardzeniem Drogi, w tym prawo do dysponowania działką nr 6 i częścią działki nr 5, obręb (…), gmina (…), będącymi własnością Spółki, na cele budowlane, gdy nabędzie prawo do dysponowania wyżej wymienionymi działkami;
  • umożliwi bezpłatne zajęcie pasa drogowego na potrzeby realizacji tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi na czas wykonywania prac;
  • po dokonaniu przez Spółkę zgłoszenia robót budowlanych, Gmina na wniosek Spółki wyda Spółce działkę nr 6 i część działki nr 5, obręb (…), gmina (…), na cele utwardzenia Drogi, co zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym i nastąpi w terminie 3 dni od wezwania przez Spółkę.

W planowanym Porozumieniu Gmina ma zamiar zobowiązać się również do przejęcia Drogi, co będzie rozumiane jako odebranie wykonanych robót oraz innych poniesionych przez Spółkę nakładów na wykonanie Inwestycji Drogowej, a także przejęcie praw do dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną oraz praw z rękojmi i gwarancji w zakresie wykonanych robót.

Gmina wraz z przejęciem Drogi otrzyma od Spółki m. in. zgłoszenie wraz z projektem architektoniczno-budowlanym i dokumentacją budowy wraz z dokumentacją powykonawczą (w przypadku dokonania zmian w trakcie budowy), protokoły badań i sprawdzeń (atesty materiałowe) oraz pozwolenie na użytkowanie Drogi. Ponadto, z chwilą przekazania Drogi Gminie wszelkie obowiązki wynikające z konieczności jej utrzymania i dokonywania bieżących napraw przejdą na Gminę.

Zgodnie z Porozumieniem Spółka oświadczy, że nie będzie dochodziła i zrzeka się względem Gminy powstałych i mogących powstać w przyszłości wszelkich roszczeń związanych ze zrealizowanym przez Spółkę tymczasowym utwardzeniem masą bitumiczną Drogi.

W ramach przekazania Drogi, Spółka zobowiąże się do nieodpłatnego przekazania Gminie dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną i dokumentacji powykonawczej Drogi oraz nieodpłatnego przeniesienia na Gminę autorskich praw majątkowych do wymienionych dokumentacji na wszelkich możliwych polach eksploatacji, a w szczególności do powielania, odtwarzania, publicznego udostępniania oraz do wskazania Gminie wartości dokonanych nakładów, w tym do bezpłatnego przekazania protokolarnego przedmiotowej inwestycji.

Spółka na zrealizowane w zakresie Inwestycji Drogowej roboty budowlane dokona na rzecz Gminy cesji 36 miesięcznej gwarancji jakości, wynikającej z uprawnień z rękojmi i gwarancji wykonawcy w dniu przekazania Drogi. Do czasu dokonania cesji odpowiedzialność z tytułu gwarancji i uprawnień wynikających z rękojmi na rzecz Gminy ponosi Spółka. Z chwilą dokonania cesji wszelkie roszczenia dotyczące wad będą mogły być kierowane przez Gminę wyłącznie do wykonawcy.

Na moment składania wniosku Spółka nie poniosła kosztów realizacji Inwestycji Drogowej.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług niepodlegającą zwolnieniu.

Wybudowana serwerownia będzie służyć wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług niepodlegającej zwolnieniu polegającej na świadczeniu usług chmurowych oraz transmisji danych.

Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac na podstawie Porozumienia będzie polegał na tymczasowym utwardzeniu masą bitumiczną odcinka drogi gminnej nr (…) – ulicy (…). Innymi słowy będzie to poniesienie nakładów na ulepszenie istniejącej drogi.

Inwestycja Drogowa realizowana będzie na działce ew. nr 6, będącej własnością Gminy i na części działki nr ew. 5, będącej własnością Wnioskodawcy.

Działka nr 5, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa, będzie stanowić własność Wnioskodawcy na moment realizacji Inwestycji Drogowej, a następnie jej nieodpłatnego przekazania.

Należy jednak zauważyć, że Inwestycja Drogowa od samego początku będzie de facto stanowiła własność Gminy. Zaznaczyć należy bowiem, że zgodnie z art. 2a ust. 2 ustawy z dnia z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.) drogi gminne stanowią własność gminy. Natomiast droga w rozumieniu art. 4 ust. 2 tej ustawy to budowla składającą się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych, lub drogowych obiektów inżynierskich, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, stanowiącą całość techniczno-użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Po zrealizowaniu robót budowlanych Wnioskodawca przekaże Gminie wyłącznie nakłady poniesione na Inwestycję Drogową. W ramach przekazania nakładów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy nie dojdzie do przeniesienia własności gruntów, na których realizowana będzie Inwestycja Drogowa.

Nakłady poczynione przez Wnioskodawcę w związku z Inwestycją Drogową zostaną przekazane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie.

Gmina nie jest zobowiązana do udzielenia jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego w związku z przekazaniem przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową.

Wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Drogowej zostaną udokumentowane za pomocą faktur z wykazaną kwotą podatku VAT.

Wydatki, które będą ponoszone w związku z inwestycją drogową, które Wnioskodawca zamierza zaliczyć do kosztów podatkowych będą związane głównie z wykonaniem dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną drogi, realizacji robót budowlanych polegających na wykonaniu tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną drogi, roboty sieciowe obejmujące usunięcie ewentualnych kolizji z infrastrukturą techniczną wynikających z robót prowadzonych w ramach tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną drogi oraz inne roboty obejmujące wykonanie tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia robót oraz wykonanie i uzyskania zatwierdzenia stałej organizacji ruchu.

Należy przy tym wskazać, że na obecnym etapie nie jest możliwe wyszczególnienie konkretnie wszystkich wydatków jakie w związku wykonaniem inwestycji drogowej poniesie Wnioskodawca, jednakże wszystkie te wydatki będą ściśle związane z zaprojektowaniem, jak i samą budową tymczasowego utwardzenia drogi.

Wydatki będą ponoszone ze środków finansowych Wnioskodawcy i nie zostaną w żaden sposób zwrócone Wnioskodawcy.

Wykonanie inwestycji drogowej, a w związku z tym również poniesienie wydatków na inwestycję drogową, jest warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji, co wynika z potrzeby powiązania komunikacyjnego Inwestycji z siecią dróg publicznych.

Sama inwestycja ma na celu generowanie przychodów poprzez świadczenie usług w zakresie telekomunikacji przewodowej, związanej z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi, technologii informatycznych i komputerowych, a także w zakresie usług na rynku centrów przetwarzania danych w ramach nowej serwerowni (…).

Inwestycja ma na celu zwiększenie osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów poprzez oddanie do użytkowania nowej serwerowni (…), dzięki której będzie mógł on poszerzyć zakres i ofertę swoich usług dla swoich klientów poprzez oferowanie usług związanych z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi, technologii informatycznych i komputerowych, a także w zakresie usług na rynku centrów przetwarzania danych.

Nieodpłatne przekazanie Gminie inwestycji drogowej, a co za tym idzie poniesienie wydatków na inwestycję drogową, jest warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji, co wynika z potrzeby powiązania komunikacyjnego Inwestycji z siecią dróg publicznych. Tym samym jest podyktowane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a zatem nie będzie następować do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Wydatki, które będą ponoszone na wykonanie inwestycji drogowej zostaną udokumentowane za pomocą między innymi za pomocą faktur z wykazaną kwotą podatku VAT, protokołów zdawczo-odbiorczych, podpisywanych umów, korespondencji mailowej, jak i wszystkimi innymi dowodami, które w ramach prowadzenia inwestycji drogowej będą dostarczone/otrzymane przez Wnioskodawcę.

Pytanie

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przysługiwać mu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z realizacją Inwestycji Drogowej?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przysługiwać mu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższa regulacja wskazuje, iż warunkiem niezbędnym do realizacji prawa do odliczenia podatku VAT jest wykorzystywanie towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie wskazuje jednak jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik miał prawo do odliczenia. Związek ten może być zatem bezpośredni, jak i pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odprzedaży lub w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Z kolei ze związkiem pośrednim mamy do czynienia wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Ponadto, granicę w tak przyznanym podatnikom prawie do odliczenia podatku naliczonego określa art. 88 Ustawy o VAT, który stanowi katalog sytuacji, w ramach których ex lege podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego (tzw. Przesłanki negatywne odliczenia).

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie m.in. przetwarzania danych, usług chmurowych oraz transmisji danych. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w ramach Inwestycji Drogowej będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową serwerowni i jej późniejszą eksploatacją w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Jak wspomniano wcześniej, powiązanie komunikacyjne z siecią dróg publicznych jest niezbędne do ukończenia Inwestycji. W związku z tym konieczne jest wykonanie układu komunikacyjnego, polegającego na stworzeniu tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną gminnej drogi publicznej nr (…) - ul. (…) na odcinku o długości około (…) m drogi dojazdowej (…) zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy dla obszaru (…) (uchwała (…)), zlokalizowanej na działce ew. nr 6, będącą własnością Gminy i części działki ew. nr 5, będącej własnością Spółki, obręb (…), gmina (…).

Brak odpowiedniej infrastruktury drogowej nie tylko utrudni korzystanie z serwerowni, ale również wpłynie negatywnie na wizerunek Spółki (serwerownia będzie prezentowana potencjalnym i obecnym kontrahentom Spółki). Tym samym brak wybudowania odpowiedniej infrastruktury drogowej, znacznie usprawniającej dojazd do serwerowni, istotnie utrudniłby zarządzanie nią, a także wpłynął negatywnie na wizerunek Spółki wśród jej klientów.

Oznacza to, że pomiędzy poniesionymi przez Spółkę wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej, a wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi występuje pośredni związek. Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury drogowej dla Inwestycji jest warunkiem koniecznym do jej realizacji.

W tej sprawie nie ma również zastosowania ograniczenie odliczenia do kwoty wynikającej z zastosowania współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT, ponieważ całość nabywanych towarów i usług będzie służyć wykonywaniu działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca uważa, że będzie mu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej w myśl art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w zakresie możliwości prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z realizacją Inwestycji Drogowej znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.214.2022.1.KO, w której wskazano: „Mając na uwadze okoliczności, że wydatki poniesione w celu zrealizowania Inwestycji drogowej i Zjazdów będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, tj. realizacją przez Państwa Przedsięwzięcia deweloperskiego U polegającego na wybudowaniu budynków mieszkalnych i przebudowaniu istniejącego już budynku na budynek biurowousługowy, która będzie generować u Państwa sprzedaż opodatkowaną, to stwierdzić należy, że wydatki poniesione w celu zrealizowania Inwestycji drogowej i Zjazdów będą miały pośredni związek z prowadzeniem przez Państwa działalności gospodarczej generującej podatek należny. W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na realizację Inwestycji drogowej i Zjazdów przekazanej następnie na rzecz Miasta oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Państwa w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lokali mieszkalnych i usługowych w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Inwestycji drogowej i Zjazdów”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ, w której stwierdzono: „Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizowaną inwestycją drogową będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową obiektu handlowego i jego późniejszym odpłatnym wynajmem. Wynajem obiektu handlowego będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT, a zatem wydatki poniesione na budowę infrastruktury drogowej będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności generujących podatek należny. Oznacza to, że pomiędzy poniesionymi przez Spółkę wydatkami na budowę infrastruktury drogowej a wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi występuje pośredni związek. Zapewnienie odpowiedniej drogi dojazdowej do obiektu handlowego jest warunkiem koniecznym do zrealizowania całej inwestycji. Powyższe daje podstawę Spółce do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę infrastruktury”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.112.2021.3.ST, w której wskazano: „W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionymi na realizację Infrastruktury przekazanej następnie na rzecz jednostek sektora publicznego oraz zakupem gruntu a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży Nieruchomości oraz sporadycznie na wynajmie. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Infrastruktury oraz przy zakupie gruntu. Jednak prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88. Podsumowując, Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bezpośrednich i pośrednich ponoszonych w związku z budową Infrastruktury oraz nabyciem gruntu, przekazywanych nieodpłatnie na rzecz jednostek sektora publicznego”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK, w której uznano, iż: „(...) należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację Inwestycji Drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jak wynika z opisu zdarzenia, realizacja Inwestycji Drogowej odbywa się wyłącznie w związku z Inwestycją Mieszkaniową - inwestycja jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji Mieszkaniowej, brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość rynkową inwestycji i możliwy do uzyskania przychód ze sprzedaży lokali mieszkalnych i usługowych. Zatem wybudowanie Inwestycji Drogowej będzie służyć zapewnieniu możliwości wykonywania przez Wnioskodawcę w przyszłości czynności opodatkowanych, polegających na sprzedaży wybudowanych lokali mieszkalnych i usługowych. Wobec tego w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku ww. Inwestycją Drogową są konieczne w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT’’.

Oznacza to więc, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

Stanowisko w zakresie Pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Tym samym, w celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, należy rozważyć, czy przedmiotowe przekazanie powinno być zakwalifikowane jako dostawa towarów czy świadczenie usług w świetle Ustawy o VAT.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Jednocześnie, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Wobec powyższego należy zauważyć, że Inwestycja Drogowa od samego początku będzie de facto stanowiła własność Gminy. Zaznaczyć należy bowiem, że zgodnie z art. 2a ust. 2 ustawy z dnia z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U.2023.645 t. j. z dnia 2023.04.05) drogi gminne stanowią własność gminy. Natomiast droga w rozumieniu art. 4 ust. 2 tej ustawy to budowla składającą się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych, lub drogowych obiektów inżynierskich, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, stanowiącą całość techniczno-użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

W ocenie Wnioskodawcy uznać należy więc, że nie może być ona przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania stanie się ona własnością Gminy, tj. Wnioskodawca nie będzie właścicielem efektów Inwestycji Drogowej i nie będzie mógł nimi swobodnie rozporządzać. Tym samym, nieodpłatne przekazanie nakładów w ramach Inwestycji Drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów.

Powyższe odnosi się zarówno do nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej na gruncie należącym do Gminy, jak i na gruncie będącym własnością Spółki. W obu tych przypadkach Wnioskodawca nie będzie miał możliwości rozporządzania własnością poczynionych nakładów - nie będą one bowiem mogły być uznane za jego własność.

Należy również podkreślić, że w ramach przekazania nakładów związanych z realizacja Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy nie dojdzie do przeniesienia własności gruntów, na których realizowana będzie Inwestycja Drogowa.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych na Infrastrukturę Drogową nie może być traktowane jako dostawa towarów.

W konsekwencji, jeśli nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją Inwestycji Drogowej nie będzie stanowiło dostawy towarów, należy rozważyć czy będzie ono mogło zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Analiza regulacji art. 5 ust 1 Ustawy o VAT i art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, prowadzi do wniosku, iż „usługa” w rozumieniu przepisów ustawy VAT może wystąpić w sytuacji, gdy mamy do czynienia ze „świadczeniem”. Świadczeniem z kolei jest każde zachowanie obejmujące zarówno określone działanie, tzn. podjęcie określonych aktywnych zachowań na rzecz innego podmiotu, jak również powstrzymanie się od działania, tzn. nieczynienie, zaniechanie bądź tolerowanie. Co istotne, przy świadczeniu usług konieczne jest wystąpienie bezpośredniego konsumenta, odbiorcy ww. świadczenia, który bezpośrednio w wyniku tego świadczenia odnosi wymierną korzyść. Aby dane świadczenie uznać za konstytuujące „usługę” w rozumieniu regulacji VAT konieczne jest dodatkowo wystąpienie związku prawnego między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego świadczenie to jest realizowane. Należy również zauważyć, że co do zasady warunkiem uznania danego świadczenia za czynność opodatkowaną podatkiem VAT jako usługi, jest jego odpłatność. Pomimo, że odpłatność nie jest zdefiniowana w ustawie o VAT możliwe jest ustalenie pewnych cech jakie ją konstytuują.

Odpłatnością jest wynagrodzenie, stanowiące zapłatę należną za wykonane świadczenie (i powiązaną ściśle właśnie z uzyskanym świadczeniem). Konieczne jest zatem istnienie bezpośredniego związku pomiędzy odpłatnością za otrzymane świadczenie a tym świadczeniem.

W tym miejscu należy zaakcentować fakt, że samo przekazanie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej nie będzie wiązało się z otrzymaniem jakiegokolwiek wynagrodzenia od Gminy na rzecz Spółki.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej przez Spółkę, na podstawie Porozumienia, będzie mogło stanowić jedynie nieodpłatne świadczenie usług.

Nieodpłatne świadczenie usług w ściśle określonych przypadkach może podlegać opodatkowaniu VAT. Są to sytuacje określone w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, takie jak między innymi nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, czy też wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie przekazanie nakładów poniesionych na rzecz Gminy nie będzie stanowiło nieodpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT – a więc takiego rodzaju nieodpłatnego świadczenia usług, które zgodnie z przepisami Ustawy o VAT stanowi jednak czynność opodatkowaną tym podatkiem.

Kluczowym argumentem rozstrzygającym jest tutaj fakt związku czynności z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazano powyżej, realizacja Inwestycji Drogowej jest konieczna do realizacji Inwestycji i wobec tego jej przeprowadzenie przez Wnioskodawcę niewątpliwie ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością.

Mając na uwadze powyższe, czynność nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy pozostaje poza zakresem obowiązywania ustawy o VAT, jako nieodpłatna czynność mająca związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Spółka wskazuje, iż kwestia traktowania czynności nieodpłatnego przekazania nakładów na podmiot udostępniający grunt w związku z realizowaną inwestycją jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT znajduje potwierdzenie m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.9.2023.1.AA, w której odstąpiono od uzasadnienia prawnego, uznając jednocześnie za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku, zgodnie z którym: „warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie zostanie spełniony i nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.214.2022.1.KO, w której stwierdzono: „(...) nieodpłatne przekazanie na własność Miasta nakładów związanych z realizacją Inwestycji drogowej i Zjazdów, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Inwestycją drogową i Zjazdami będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Państwa. Inwestycja drogowa i Zjazdy są konieczne w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do Nieruchomości U, a w konsekwencji ich realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości U, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Podsumowując, nieodpłatne przekazanie Miastu Inwestycji drogowej i Zjazdów, położonych na gruntach będących w użytkowaniu wieczystym Miasta, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ, w której wskazano: „(...) wybudowanie przedmiotowej drogi dojazdowej jest niezbędnym elementem do prawidłowej eksploatacji nowopowstającego obiektu handlowego. Brak przedmiotowej drogi dojazdowej natomiast uniemożliwiłby prawidłowe funkcjonowanie, korzystanie oraz eksploatację budowanej nieruchomości, do których dostęp i prawidłowy dojazd powinien być zapewniony przez cały czas ich funkcjonowania. Wnioskodawca argumentuje, że prawidłowy dojazd do Inwestycji jest również jednym z podstawowych czynników mających zapewnić bezpieczeństwo korzystania z nowopowstającego obiektu handlowego oraz jego późniejszej eksploatacji. W konsekwencji niezapewnienie przedmiotowej infrastruktury drogowej uniemożliwi Spółce kompleksową realizację Inwestycji oraz prowadzenie działalności związanej z jej późniejszym wynajmem. Wybudowanie przedmiotowej infrastruktury drogowej umożliwi tym samym prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę oraz uzyskiwanie w przyszłości przychodów z inwestycji (opodatkowanych podatkiem VAT). Odnosząc się do przedstawionych przez Wnioskodawcę informacji należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku przesłanka braku związku nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie jest spełniona. W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotowe świadczenie ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Zatem nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta infrastruktury drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Miasta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW, w której wskazano, że: „(…) nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Infrastrukturą będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Infrastruktura jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, a w konsekwencji jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Podsumowując, nieodpłatne przekazanie jednostkom sektora publicznego Infrastruktury, położonej na gruncie należącym do jednostek sektora publicznego, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe”.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

Z treści złożonego wniosku wynika, są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i realizują Państwo Inwestycję budowy serwerowni. Wybudowana serwerownia będzie służyć wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług niepodlegającej zwolnieniu, polegającej na świadczeniu usług chmurowych oraz transmisji danych. Sama Inwestycja ma na celu generowanie przychodów poprzez świadczenie usług w zakresie telekomunikacji przewodowej, związanej z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi, technologii informatycznych i komputerowych, a także w zakresie usług na rynku centrów przetwarzania danych w ramach nowej serwerowni (…). Wykonanie Inwestycji Drogowej, a w związku z tym również poniesienie wydatków na Inwestycję Drogową, jest warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji, co wynika z potrzeby powiązania komunikacyjnego Inwestycji z siecią dróg publicznych. Wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Drogowej zostaną udokumentowane za pomocą faktur z wykazaną kwotą podatku VAT.

W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionymi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na towary i usługi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, jednak prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabywane usługi i towary w związku z realizacją Inwestycji Drogowej. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.

Ad. 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:

za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.) stanowi, że:

drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych stanowi, że:

budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ww. ustawy:

szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.

W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że:

z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania Gminie nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że:

  • w ramach Porozumienia zobowiążą się Państwo do:
  • wykonania na swój koszt i uzgodnienia z Gminą kompletnej dokumentacji projektowej, w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną, niezbędnej do dokonania zgłoszenia robót budowlanych;
  • przedłożenia Gminie dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną do uzgodnienia przed dokonaniem zgłoszenia robót budowlanych, na podstawie którego będą mogli Państwo rozpocząć roboty budowlane w ramach Inwestycji Drogowej;
  • dokonania zgłoszenia robót budowlanych, na podstawie którego będą mogli Państwo rozpocząć roboty budowlane w ramach Inwestycji Drogowej;
  • zrealizowania we własnym zakresie i na swój wyłączny koszt robót budowlanych polegających na wykonaniu tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną Drogi na podstawie zgłoszenia robót budowlanych oraz w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną;
  • zapewnienia Gminie prawo do bezpłatnego korzystania tą częścią działki 5, która jest aktualnie wykorzystywana w pasie Drogi;
  • Inwestycja Drogowa realizowana będzie na działce ew. nr 6, będącej własnością Gminy i na części działki nr ew. 5, będącej Państwa własnością;
  • po wykonaniu robót dokonają Państwo na rzecz Gminy nieodpłatnego przekazania Drogi, co będzie rozumiane jako odebranie przez Gminę wykonanych robót oraz innych poniesionych przez Państwa nakładów na wykonanie Inwestycji Drogowej, a także przejęcie praw do dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną oraz praw z rękojmi i gwarancji w zakresie wykonanych robót;
  • w ramach przekazania Drogi zobowiążą się Państwo się do nieodpłatnego przekazania Gminie dokumentacji projektowej w zakresie wykonania tymczasowego utwardzenia masą bitumiczną i dokumentacji powykonawczej Drogi oraz nieodpłatnego przeniesienia na Gminę autorskich praw majątkowych do wymienionych dokumentacji na wszelkich możliwych polach eksploatacji, a w szczególności do powielania, odtwarzania, publicznego udostępniania oraz do wskazania Gminie wartości dokonanych nakładów, w tym do bezpłatnego przekazania protokolarnego przedmiotowej inwestycji;
  • po zrealizowaniu robót budowlanych przekażą Państwo Gminie wyłącznie nakłady poniesione na Inwestycję Drogową. W ramach przekazania nakładów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy nie dojdzie do przeniesienia własności gruntów, na których realizowana będzie Inwestycja Drogowa;
  • działka nr 5, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa, będzie stanowić Państwa własność zarówno na moment realizacji Inwestycji Drogowej, jak i w momencie nieodpłatnego przekazania Inwestycji Drogowej;
  • Inwestycja Drogowa od samego początku będzie de facto stanowiła własność Gminy, gdyż utwardzana droga stanowi własność Gminy;
  • Gmina nie jest zobowiązana do udzielenia jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego w związku z przekazaniem przez Państwa nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania na rzecz Miasta nakładów na Inwestycję Drogową, w tym dokumentacji projektowej, powykonawczej oraz autorskich praw majątkowych, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, przekażą Państwo Gminie wyłącznie nakłady poniesione na Inwestycję Drogową. W ramach przekazania nakładów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy nie dojdzie do przeniesienia własności gruntów, na których realizowana będzie Inwestycja Drogowa. Zatem przekazania nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową (w tym związanej z nią dokumentacji oraz autorskich praw majątkowych), która to droga stanowi własność Gminy, nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem, opisane czynności będą stanowić świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy.

Z uwagi natomiast na fakt, że przekazanie nakładów na Inwestycję Drogową oraz dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w opisanej sprawie nieodpłatne przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy nakładów na Inwestycję Drogową oraz dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynności te nie będą spełniać wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano powyżej - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów na Inwestycję Drogową oraz dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu sprawy, wykonanie Inwestycji Drogowej jest warunkiem niezbędnym dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji (budowy serwerowni), co wynika z potrzeby powiązania komunikacyjnego Inwestycji z siecią dróg publicznych. Wybudowana serwerownia będzie służyć prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług chmurowych oraz transmisji danych. Sama Inwestycja ma na celu generowanie przychodów poprzez świadczenie usług w zakresie telekomunikacji przewodowej, związanej z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi, technologii informatycznych i komputerowych, a także w zakresie usług na rynku centrów przetwarzania danych w ramach nowej serwerowni (…).

A zatem, nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową, w tym dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00