Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.698.2023.3.SG

Ustalenia, czy dla celów obliczenia podatku minimalnego nie należy uwzględniać kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcją, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży leków) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, których nie da się jednoznacznie przypisać do takiej transakcji (koszty wspólne) w proporcji wynikającej z przychodów z opisanej wyżej transakcji do przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dla celów obliczenia podatku minimalnego nie należy uwzględniać kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcją, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży (…)) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, których nie da się jednoznacznie przypisać do takiej transakcji (koszty wspólne) w proporcji wynikającej z przychodów z opisanej wyżej transakcji do przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych.

Wniosek został przez Państwa uzupełniony pismem z 26 stycznia 2024 r. (data wpływu 1 lutego 2024 r.) oraz z 26 lutego 2024 r. (data wpływu 4 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka prowadzi sprzedaż (…), których cena nie jest regulowana, ale także sprzedaż (…), dla których ustalona jest maksymalna cena sztywna.

Spółka może wyodrębnić przychody ze sprzedaży obu kategorii (…), jak również przyporządkować część kosztów uzyskania przychodu przyporządkowanych do sprzedaży (…), po cenach sztywnych jak i pozostałej sprzedaży.

Zgodnie z art. 24ca ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z tymi przychodami odpowiednio osiągniętych albo poniesionych w związku z transakcją, jeżeli:

 a) cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych oraz

 b) podatnik w roku podatkowym poniósł stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych z transakcji, o której mowa w lit. a, albo osiągnął udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych wynikający z takiej transakcji w wysokości nie większej niż 2%, przy czym obliczenia straty i udziału dochodów w przychodach dokonuje się odrębnie dla transakcji tego samego rodzaju.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 26 stycznia 2024 r. wskazali Państwo, że jedynym wspólnikiem Spółki jest A. Sp. z o.o. KRS (...).

Spółka nie posiada bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5 % udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub ogółu praw i obowiązków sp. niebędącej osobą prawną, innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia, jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku o charakterze powierniczym.

Dodatkowo wskazali Państwo, że Spółka sprzedaje (…) i wyroby (…) nie objęte (…), jak również (…), dla których cena zbytu jest ustalana przez Ministra Finansów. Cena w sprzedaży (…) odpowiada art. 24ca ust. 2 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie

Czy dla celów obliczenia podatku minimalnego nie należy uwzględniać kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcją, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży (…)) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, których nie da się jednoznacznie przypisać do takiej transakcji (koszty wspólne) w proporcji wynikającej z przychodów z opisanej wyżej transakcji do przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych?

(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 26 lutego 2024 r.)

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 26 lutego 2024 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kosztów uzyskania przychodów, których nie uwzględnia się przy obliczaniu wysokości podatku minimalnego, a których nie da się jednoznacznie przypisać do przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcja, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży (…)) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych lub do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych (koszty wspólne), koszty te można ustalić na podstawie proporcji wynikającej z przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowej do sprzedaży po cenach wynikających z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT,

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

 1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

 2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2% (2% lub niższej).

Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy CIT dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 2 % udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).

W myśl art. 24ca ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT,

Dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się:

 2) przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z tymi przychodami odpowiednio osiągniętych albo poniesionych w związku z transakcją, jeżeli:

 a) cena lub sposób określenia ceny przedmiotu transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych oraz

 b) podatnik w roku podatkowym poniósł stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych z transakcji, o której mowa w lit. a, albo osiągnął udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych wynikający z takiej transakcji w wysokości nie większej niż 2%, przy czym obliczenia straty i udziału dochodów w przychodach dokonuje się odrębnie dla transakcji tego samego rodzaju.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dla celów obliczenia podatku minimalnego nie należy uwzględniać kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcją, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży (…)) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, których nie da się jednoznacznie przypisać do takiej transakcji (koszty wspólne) w proporcji wynikającej z przychodów z opisanej wyżej transakcji do przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych.

Ustawodawca w przepisach ustawy o CIT regulujących problematykę minimalnego podatku dochodowego, nie unormował kwestii zastosowania proporcji w sytuacji gdy do uzyskanych przychodów ze sprzedaży przy zastosowaniu cen wynikających z przepisów ustaw (tzn. cen sztywnych) oraz przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych ponosicie Państwo koszty wspólne.

Wskazać jednak należy, że jeżeli uzyskujecie Państwo przychody ze sprzedaży przy zastosowaniu cen wynikających z przepisów ustaw (tzn. cen sztywnych) oraz przychody ze sprzedaży po cenach rynkowych oraz ponosicie Państwo koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z transakcją sprzedaży (…), których nie da się jednoznacznie przypisać do transakcji sprzedaży (…) po tzw. cenie sztywnej, to dla celów obliczenia podatku minimalnego mogą Państwo zastosować proporcję odnoszącą się do przychodów ze sprzedaży (…) po cenach rynkowych oraz do sprzedaży po cenach wynikających z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Jednocześnie wskazać należy, że kwestia właściwego sposobu ustalenia ww. proporcji nie jest regulowana przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niemniej jednak jeżeli proporcja oparta na przychodach pozwoli na przypisanie kosztów wspólnych w sposób jak najbardziej odpowiadający stanowi rzeczywistemu, to w opinii tut. Organu mogą Państwo tak ustaloną proporcję zastosować.

Zatem Państwa stanowisko sprowadzające się do twierdzenia, że w przypadku kosztów uzyskania przychodów, których nie uwzględnia się przy obliczaniu wysokości podatku minimalnego, a których nie da się jednoznacznie przypisać do przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z transakcja, jeżeli cena lub sposób ustalania ceny przedmiotu transakcji (cena sprzedaży (…)) wynika z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych lub do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowych (koszty wspólne), koszty te można ustalić na podstawie proporcji wynikającej z przychodów ze sprzedaży po cenach rynkowej do sprzedaży po cenach wynikających z przepisów ustawy lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, wyłącznie informacyjnie wskazujemy, że w myśl art. 38ec ustawy o CIT,

 1. Zwalnia się podatników obowiązanych do zapłaty minimalnego podatku dochodowego z obowiązków określonych w art. 24ca za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

 2. W przypadku podatników, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2024 r. a zakończy się po dniu 31 grudnia 2023 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do końca tego roku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00