Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 19 października 2022 r., sygn. II SA/Rz 598/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Piotr Godlewski Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk /spr./ AWSA Karina Gniewek-Berezowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 19 października 2022 r. sprawy ze skargi B.C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 28 marca 2022 r. nr 1801-IGC.48.7.2020 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów - skargę oddala -

Uzasadnienie

Przedmiotem kontroli Sądu jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej: "DIAS", "organ odwoławczy" lub "organ II instancji") z dnia 28 marca 2022 r. nr 1801-IGC.48.7.2020, utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno – Skarbowego w Przemyślu (dalej: "Naczelnik" lub "organ I instancji") z dnia 8 stycznia 2020 r. nr 408000-COC2.48.298.2019.6.AD w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za naruszenie obowiązków z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.

Wydanie decyzji poprzedzało postępowanie administracyjne o następującym przebiegu:

Decyzją z dnia 8 stycznia 2020 r. nr 408000-COC2.48.298.2019.6.AD Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Celno – Skarbowego w Przemyślu nałożył na BC (dalej: "Skarżącą") karę pieniężną w wysokości 20 000 zł za nieprzedstawienie środka transportu o numerach rejestracyjnych [...] wraz z towarem objętym zgłoszeniem [...] w celu przeprowadzenia kontroli.

Organ I instancji podał, że 29 marca 2019 r. JZ, działający imieniem przewoźnika – BC przesłał do rejestru zgłoszenie i otrzymał numer referencyjny [...]. Naczelnik uznał, że przewóz deklarowanych towarów związany jest ze zwiększonym ryzykiem i wezwał przewoźnika do przedstawienia środka transportu do kontroli w miejscowości B. w dacie zakończenia przewozu towaru, wskazując jednocześnie dokładną lokalizację GPS miejsca planowanej kontroli. Skarżąca dokonująca przewozu towaru z B. do B. nie wykonała powyższego obowiązku, a zatem naruszyła art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1857 z późn. zm.) – dalej: "ustawa SENT". To zaś, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, obligowało do nałożenia na Skarżącą kary pieniężnej w wysokości 20 000 zł. Jednocześnie organ I instancji podkreślił, że w sprawie nie zaistniały przesłanki z art. 22 ust. 3 ustawy SENT, przemawiające za odstąpieniem od nałożenia kary pieniężnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00