Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.749.2023.2.MBD

W zakresie ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ulgi na ekspansję.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2024 r. (data wpływu 26 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p., podlega na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. X osiąga przychody z jednego źródła tj. z innych źródeł przychodów. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych. X zamierza skorzystać z odliczenia ulgi (zwolnienia) wynikającego z art. 18eb u.p.d.o.p., z uwagi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Spółka zamierza rozliczyć ulgę na ekspansję począwszy za okres od 1 stycznia 2022 r. - 31 grudnia 2022 r. oraz lata kolejne. Wnioskodawca w roku podatkowym 2022 nie korzystał, a także nie zamierza korzystać w przyszłości ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. X nie dokonuje sprzedaży produktów przez siebie wytworzonych na rzecz podmiotów powiązanych. Dochód ze sprzedaży produktów wyprodukowanych przez Spółkę w stosunku, do której chce zastosować tzw. „ulgę na ekspansję” jest opodatkowany w Polsce.

X jest wiodącym polskim producentem (…). Spółka współpracuje z klientami w obszarze wdrażania marek własnych oraz opakowań dedykowanych, przeznaczonych dla konkretnych grup klientów z uwzględnieniem specyfikacji rynkowych. Słodycze Spółki znane są konsumentom (…) na rynkach całego świata. Produkty Spółki przyjmują (...).

Działalność Spółki została sklasyfikowana w sposób następujący według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

- 10.72.Z Produkcja sucharów i herbatników; produkcja konserwowanych wyrobów ciastkarskich i ciastek,

- 10.82.Z Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych,

- 46.36.Z Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich,

- 47.24.Z Sprzedaż detaliczna pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

- 49.41.Z Transport drogowy towarów,

- 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,

- 52.21.Z Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,

- 52.24.C Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,

- 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

- 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

X wytwarza wszystkie swoje produkty według własnego projektu. Koncepcje rozwoju i wytwarzania produktów są opracowywane w pełni przez pracowników Spółki.

Wnioskodawca przewiduje, że w roku podatkowym 2023 osiągnie wzrost sprzedaży produktów względem roku podatkowego 2021.

Spółka w ramach prowadzonej działalności w roku podatkowym 2022, poniosła wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej zwane jako: „Wydatki Na Wzrost Przychodów”).

Jak wcześniej wspomniano, Wnioskodawca przewiduje, że w roku podatkowym 2023 i w latach następnych, zwiększy oraz będzie zwiększać przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego odpowiedni rok poniesienia tych kosztów, lub będzie osiągać przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub będzie osiągać przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Spółka jednocześnie wskazuje, że w latach kolejnych, zamierza korzystać z ulgi, o której mowa w przepisie art. 18eb u.p.d.o.p., tylko jeżeli zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów.

X bierze udział oraz zamierza brać udział w przyszłości w targach odbywających się zarówno w kraju oraz za granicą (targi krajowe oraz targi międzynarodowe), w których występuje i będzie występować w roli wystawcy, oferując szeroką gamę swoich produktów, promując tym samym oferowane przez siebie produkty, dostarczając informacji na temat działalności firmy, możliwości współpracy, jak również wymieniając się doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami targów z branży cukierniczej lub z branż pokrewnych.

Spółka uczestniczy w tego typu wydarzeniach oraz planuje kontynuować tę działalność w przyszłości, ze względu na fakt, że stanowią one niezwykłą korzyść w zakresie promocji produktów, umożliwiając dotarcie do potencjalnych kontrahentów zarówno z Polski, jak i całego świata. Uczestnictwo Spółki w targach branżowych pozwala również na podtrzymywanie kontaktów oraz wymienianie opinii i uwag dotyczących nowych produktów z kontrahentami, z którymi podjęto już współpracę w okresie wcześniejszym.

Spółka wspierana przez swoich pracowników występujących w roli wystawców na przygotowanych odpowiednio stoiskach oraz na terenie wydarzeń targowych ponosi poniższe wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów:

1) koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego - w szczególności:

- opłaty za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej stoiska;

- opłaty za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji produktów na stoisku Spółki;

- opłaty za usługi wynajmu zabudowy stoisk wystawienniczych wraz z wyposażeniem takim jak m.in. stoły, krzesła, witryny do ekspozycji produktów, monitory do prezentacji filmów, ekspres do kawy dla zainteresowanych osób, lodówki oraz stojaki - przy czym usługa ta obejmuje również transport, montaż i demontaż stoiska;

- opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych;

- koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku;

- koszty sprzątania stoiska;

- koszty wywozu śmieci ze stoiska;

- koszty wykonania przyłączy do mediów;

- koszty wynajmu kontenerów przy montażu stoiska;

- koszty magazynowania podczas targów;

- koszty logistyki podczas targów - wymagane przez organizatorów targów.

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników - w szczególności:

- koszty noclegów pracowników delegowanych na targi;

- koszty diet pracowników.

Poza powyższymi, X ponosi również inne wydatki, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Przedmiotowe wydatki stanowią:

 1) koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów - w szczególności:

- koszty wykonania grafik na stoisko targowe, np. plakatów graficznych;

- koszty zakupu usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce;

 2) koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów – w szczególności:

- koszty wykonania personalizowanych opakowań słodyczy zgodnych z wymaganiami klientów;

 3) koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych - w szczególności:

- koszty uzyskania certyfikatów wymaganych na konkretnych rynkach, np. certyfikat (…) oraz koszty audytu w niniejszym zakresie;

- koszty rejestracji znaków towarowych na rynkach Unii Europejskiej, ale także poza terytorium Unii Europejskiej;

4) koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom - w szczególności:

- koszty badań dodatkowych parametrów w laboratoriach akredytowanych,

- koszty tłumaczeń specyfikacji produktów i ich składów.

Wszystkie opisane wyżej koszty:

- stanowiły/stanowią/będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.;

- nie dotyczą towarów handlowych, lecz wyłącznie wytwarzanych przez nią produktów;

- nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatku dochodowego;

- nie są uwzględniane przy kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. lub art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p;

- pozwalają systematycznie zwiększać przychody.

W piśmie z 21 lutego 2024 r., będącym uzupełnieniem wniosku, wskazali Państwo, że:

 1. Spółka ponosi koszty tłumaczeń treści marketingowych zazwyczaj na język angielski. Spółka w celu uzyskania tłumaczenia treści marketingowych współpracuje z biurami tłumaczeń. Tłumaczenie treści marketingowych wymaga również wsparcia copywriterskiego, aby nadać tłumaczeniu odpowiednie brzmienie. W tym przypadku Spółka korzysta z usług agencji marketingowych, które ściśle współpracują z native speakerami.

Treści marketingowe tłumaczone są zazwyczaj na język angielski we współpracy z biurem tłumaczeń. Takie tłumaczenie wymaga wsparcia copywriterskiego aby nadać odpowiednie brzmienie. Jest to zlecane najczęściej agencjom marketingowym, które współpracują z native speakerami, tj. osobami dla których dany język jest językiem ojczystym.

Treści marketingowe zawierają m.in. nazwę produktu, hasła reklamowe zachęcające do zakupu oraz opisy produktów takie jak np. składniki, wartości odżywcze i energetyczne.

 2. Odbiorcami produktów Spółki, tj. jej klientami są co do zasady dystrybutorzy oraz sieci handlowe, a nie bezpośredni konsument. Odbiorcy Ci wymagają często, aby opakowania nosiły szatę graficzną według ich koncepcji. Spółka opracowuje wtedy opakowanie w ścisłej współpracy z Klientem. Bardzo często dochodzi do sytuacji, że Klient przygotowuje sam szatę graficzną, którą Spółka musi dostosować do m.in. wielkości słodyczy. Spółka musi ponieść te koszty, ponieważ w innym przypadku dokonywałaby sprzedaży tych samych produktów w standardowych opakowaniach stworzonych według uznania samej Spółki.

 3. Wykonanie personalizowanych opakowań słodyczy zgodnych z wymaganiami Klientów jest realizowane z inicjatywy Klientów. Spółka nie inicjuje wykonania personalizowanych opakowań słodyczy, ponieważ bardziej opłacalna jest sprzedaż produktów Spółki w standardowo oferowanych opakowaniach dla wszystkich odbiorców. Klienci jednakże stawiają Spółce wymóg stworzenia personalizowanego opakowania, aby podjąć współpracę, ponieważ chcą posiadać w swoim portfolio danego produktu wunikalnej gramaturze, tj. innej niż standardowa gramatura oferowana przez Spółkę dla pozostałej części rynku odbiorców.

Pytania

 1. Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.?

 2. Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.?

 3. Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.?

 4. Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p.?

 5. Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.?

 6. Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytania oznaczone nr 1- 5 - Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Państwa stanowisko w sprawie

 1. W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.

 2. W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.

 3. W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.

 4. W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p.

 5. W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu a także w celu składania ofert innym podmiotom należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.

 6. W ocenie Spółki, będzie ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

UZASADNIENIE:

Na podstawie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, tzw. „ulga na ekspansję”.

Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

W myśl przepisu art. 18eb ust. 1 u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dowysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z przepisem art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p., przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle przepisu art. 18eb ust. 3 u.p.d.o.p., przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 4 u.p.d.o.p., podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 5 u.p.d.o.p., przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według przepisu art. 18eb ust. 6 u.p.d.o.p., w przypadku, gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Na podstawie przepisu art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Adekwatnie do przepisu art. 18eb ust. 8 u.p.d.o.p., podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl przepisu art. 18eb ust. 9 u.p.d.o.p., odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z ust. 10 ww. przepisu, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Poniżej Wnioskodawca odnosi się do każdego rodzaju Wydatków Na Wzrost Przychodów.

Ad. 1 - 5

W ocenie X, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1-5 u.p.d.o.p.

Koszty uczestnictwa w targach:

Zdaniem Spółki, wskazane w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p. „koszty uczestnictwa w targach” należy rozumieć szeroko (w wypadku ich korespondowania z przypadkami wskazanymi w lit. a, b i c niniejszego punktu) z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń wprowadzonych przez ustawodawcę, które zawężałby rozumienie zwrotu „kosztów uczestnictwa w targach”. W związku z powyższym, należy uznać, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę koszty uczestnictwa w targach mieszczą się w przedmiotowym katalogu, ponieważ ze względu na konstrukcję przepisu należy uznać, że wystarczający jest jakikolwiek związek poniesionego wydatku z kosztami wskazanymi w treści przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.

Nie ulega wątpliwości, że do kategorii „kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na organizację miejsca wystawowego” można zaliczyć wszystkie wydatki, które Spółka poniosła, aby móc zorganizować miejsce wystawowe. W pierwszej kolejności Spółka musi ponieść koszty związane z opłatami za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej oraz za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji. Należy wyraźnie podkreślić, że samo miejsce wystawowe bez zabudowy w postaci mebli, eksponatów, roll-upów, szyldów, grafik, które wiążą się z dodatkowymi kosztami, nie miałoby żadnej wartości, ponieważ bez tych elementów nie byłaby możliwa prezentacja produktów Spółki. X korzysta z usług firm zajmujących się wynajmem, transportem, montażem i demontażem stoisk wystawienniczych. W ramach takich usług Spółka jest w stanie wyposażyć stoisko w stoły, krzesła, witryny do ekspozycji produktów, monitory do prezentacji, stojaki, ekspresy do kawy dla zainteresowanych osób oraz lodówki. Po zakończonych targach Wnioskodawca musi ponieść także koszty mediów, które zużyje w trakcie korzystania z miejsca wystawienniczego. X niekiedy musi także ponosić koszty logistyki podczas targów, które są wymagane przez organizatorów, a także koszty wynajmu kontenera przy montażu stoiska i magazynowania podczas targów. Oczywistym jest, że Spółka musi ponieść także koszty dotyczące wpisów do katalogów i ulotek targowych, aby zainteresowani goście targów mogli odnaleźć jej stoisko pośród setek innych wystawców prezentujących swoje stoiska w różnych halach czy pawilonach targowych. Spółka ponosi także koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników, aby mogli dotrzeć w miejsca, w których organizowane są targi, w szczególności targi zagraniczne. W ramach wyjazdu lub wylotu pracowników na targi, Spółka ponosi koszty zakwaterowania oraz wyżywienia oddelegowanych pracowników.

Nawet w przypadku uznania, że niektóre z ponoszonych przez Spółkę ww. kosztów nie kwalifikują się do objęcia ich przepisem 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p., to w dalszym ciągu będą stanowić one koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p, ponieważ udział Wnioskodawcy w targach niewątpliwie przyczynia się do rozpoznawalności marki.

Koszty działań promocyjno-informacyjnych

Z kolei w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p. ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia także koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne. Ustawodawca nie zdefiniował jednak tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu. Treść tego punktu, szczególnie przez użycie sformułowania „w tym”, sugeruje niepełne wyliczenie i brak określenia wszystkich i zarazem jedynych dopuszczalnych kosztów. Ustawodawca w tym przepisie jako przykładowe wymienił koszty zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

W związku z brakiem ustawowej definicji „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć należy się definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), poprzez pojęcie „promocja” rozumieć należy m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” należy rozumieć czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”.

Tym samym, stosownie do ww. definicji, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji. Zatem, wystarczające jest, aby omawiane koszty dotyczyły działań promocyjno-informacyjnych, gdzie łączna pisownia oznacza tyle, co promocyjny oraz jednocześnie informacyjny, a więc nakierowanych nie tylko na reklamę i wypromowanie produktu, ale również na poinformowanie o produkcie np. o jego funkcjonalności.

Powyższe oznacza, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę koszty działań promocyjno- informacyjnych wpisują się w przepis art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.

Koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów:

Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. W treści niniejszej ustawy nie doprecyzowano, jak należy interpretować działanie polegające na „dostosowaniu opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „dostosować” oznacza „zmienić coś tak, by pasowało do czegoś”.

Zatem, każde działanie Wnioskodawcy, które jest związane ze zmianą opakowań produktów, aby pasowały do wymagań kontrahentów, stanowi „dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów”.

Należy również wyraźnie podkreślić, że przepisy nie regulują, w jakim stopniu wymagane jest „dostosowanie” opakowań, aby wydatki związane z tego typu działaniem można było uznać za „dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Innymi słowy, przepisy nie określają, w jak dużym stopniu dane opakowanie musi różnić się od innego, aby można było uznać, że podatnik dokonał dostosowania opakowania. W konsekwencji, wszystkie działania, które są związane z koniecznością dostosowania opakowań produktów, stanowią dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów.

Tym samym, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na tego rodzaju działanie, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.

Koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych:

Analizując treść przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p., należy zwrócić uwagę, że po raz kolejny ustawodawca posłużył się jedynie hasłowym określeniem wydatku, którym jest koszt przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów. Ustawodawca w ww. przepisie, posługując się zwrotem „w szczególności” wskazał jako przykłady odpowiednio koszty dotyczące certyfikacji towarów oraz koszty rejestracji znaków towarowych.

W związku z powyższym treść tej regulacji należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowej regulacji jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.

Jak wcześniej wspomniano, Spółka ponosi takie wydatki jak m.in. koszty otrzymania certyfikatów wymaganych na konkretnych rynkach, certyfikatów wymaganych przez kontrahentów zagranicznych oraz koszty audytów w przedmiotowym zakresie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że przedstawione w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów wypełniają dyspozycję przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p. Nie sposób bowiem nie dostrzec związku pomiędzy wskazanymi przez Wnioskodawcę wydatkami z przygotowaniem dokumentacji, która będzie umożliwiała sprzedaż oferowanych produktów. Oczywistym jest, że Spółka ponosi również koszty przygotowania dokumentacji odpowiedniej dla zagranicznych rynków zbytu.

Koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom:

Celem przystąpienia do przetargu i złożenia oferty do organizatora przetargu, Spółka musi posiadać m.in. koszty dodatkowych badań parametrów swoich produktów.

Należy zauważyć, że opisane w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p., „koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom przez podatników”, należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Ustawodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych warunków bądź ograniczeń w treści art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.

Oznacza to, że wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowego przepisu jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.

Tym samym, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.

Ad. 6

Wszystkie opisane przez Wnioskodawcę wydatki zgodnie z zaprezentowanym przez Niego stanowiskiem, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p., a więc Spółka na podstawie przepisu art. 18eb ust. 1 u.p.d.o.p., będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez Niego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:

w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Wskazać należy, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Ad. 1

Przedmiotem wątpliwości Spółki jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z powołanym na wstępie art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej katalog wydatków/kosztów uprawniających do odliczenia stwierdzić należy, że wymienione przez Spółkę następujące koszty ponoszone na:

a) organizację miejsca wystawowego - w szczególności:

- opłaty za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej stoiska;

- opłaty za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji produktów na stoisku Spółki;

- opłaty za usługi wynajmu zabudowy stoisk wystawienniczych wraz z wyposażeniem takim jak m.in. stoły, krzesła, witryny do ekspozycji produktów, monitory do prezentacji filmów, ekspres do kawy dla zainteresowanych osób, lodówki oaz stojaki - przy czym usługa ta obejmuje również transport, montaż i demontaż stoiska;

- opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych;

- koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku;

- koszty sprzątania stoiska;

- koszty wywozu śmieci ze stoiska;

- koszty wykonania przyłączy do mediów;

- koszty wynajmu kontenerów przy montażu stoiska;

- koszty magazynowania podczas targów;

- koszty logistyki podczas targów - wymagane przez organizatorów targów.

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników - w szczególności:

- koszty noclegów pracowników delegowanych na targi;

- koszty diet pracowników;

można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, jako koszty uczestnictwa w targach.

Art. 18eb ust. 7 pkt 1 uznaje za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko koszty uczestnictwa w targach polegające na organizacji miejsca wystawowego, zakupie biletów lotniczych oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Zakres tego przepisu nie obejmuje innych kosztów oprócz tych, które zostały w nim wyraźnie wskazane. Zatem, koszty nie wymienione wprost w przywołanej regulacji i przeznaczone na realizację działań mających pośredni związek z wydatkami w nim wymienionymi, nie podlegają/nie będą podlegać odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

W cytowanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że ponosicie koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów - w szczególności:

- koszty wykonania grafik na stoisko targowe, np. plakatów graficznych;

- koszty zakupu usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce.

Ponadto, w piśmie uzupełniającym wskazaliście Państwo, że ponosicie koszty tłumaczeń treści marketingowych zazwyczaj na język angielski. Spółka w celu uzyskania tłumaczenia treści marketingowych współpracuje z biurami tłumaczeń. Tłumaczenie treści marketingowych wymaga również wsparcia copywriterskiego, aby nadać tłumaczeniu odpowiednie brzmienie. W tym przypadku Spółka korzysta z usług agencji marketingowych, które ściśle współpracują z native speakerami.

Treści marketingowe tłumaczone są zazwyczaj na język angielski we współpracy z biurem tłumaczeń. Takie tłumaczenie wymaga wsparcia copywriterskiego aby nadać odpowiednie brzmienie. Jest to zlecane najczęściej agencjom marketingowym, które współpracują z native speakerami, tj. osobami dla których dany język jest językiem ojczystym.

Treści marketingowe zawierają m.in. nazwę produktu, hasła reklamowe zachęcające do zakupu oraz opisy produktów takie jak np. składniki, wartości odżywcze i energetyczne.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych o których mowa w art. 18d ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, będą ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup:

- wykonania grafik na stoisko targowe, np. plakatów graficznych;

- usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce.

Zdaniem Organu, ponieważ katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty, zatem odliczone mogą być tylko te wydatki, które zostały w nim wprost wymienione.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, jest ustalenie, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że wykonanie personalizowanych opakowań słodyczy zgodnych z wymaganiami Klientów jest realizowane z inicjatywy Klientów. Spółka nie inicjuje wykonania personalizowanych opakowań słodyczy.

Jak wskazano na wstępie, do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT), zaliczane są koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. Odliczeniu mogą podlegać jedynie koszty, które dostosowują opakowania do wymagań zgłaszanych przez kontrahentów Spółki a nie dla produktów wprowadzanych do oferty sprzedażowej z inicjatywy Spółki.

Zatem, w sytuacji kiedy wykonanie personalizowanych opakowań słodyczy zgodnych z wymaganiami Klientów jest realizowane z inicjatywy Klientów, mogą Państwo skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4, jest ustalenie, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Analizując powyższe Organ zgadza się że wskazane we wniosku koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych - w szczególności:

- koszty uzyskania certyfikatów wymaganych na konkretnych rynkach, np. certyfikat FDA, certyfikat Kosher, certyfikat IFS/BRC oraz koszty audytu w niniejszym zakresie,

- koszty rejestracji znaków towarowych na rynkach Unii Europejskiej, ale także poza terytorium Unii Europejskiej,

spełniają przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia, zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Wskazać należy, że Wnioskodawca ponosząc ww. koszty przygotowuje (gromadzi) dokumentację, która będzie mu pozwalać na sprzedaż poszczególnych produktów, co uzasadnia możliwość dokonania odliczenia ww. wydatków na podstawie powołanego przepisu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 5

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 5, należy wskazać, że zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że w powyższej kategorii wydatków ujmujecie koszty:

- koszty badań dodatkowych parametrów w laboratoriach akredytowanych,

- koszty tłumaczeń specyfikacji produktów i ich składów.

Zdaniem Organu powyższe wydatki mogą podlegać odliczeniu w myśl art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 zgodnie z którym, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT, należy uznać za  prawidłowe.

Ad. 6

W odniesieniu do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 6, dotyczących ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym, wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT, wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1610 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”.

Ustawodawca nie wprowadził na potrzeby przepisu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, również definicji „wytworzenia” rzeczy, należy więc posłużyć się potocznym rozumieniem tego słowa.

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka Polskiego (https://sjp pwn.pl) „wytworzyć” to „zrobić”, „wyprodukować coś”.

Uwzględnienie kontekstu językowego wskazuje więc, że mianem produktu wytworzonego przez podatnika można określić jedynie taką rzecz, tj. materialny obiekt przyrody, którego produkcja odbyła się w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Zgodnie z powyższym, produktem wytworzonym przez podatnika w rozumieniu przepisów o uldze na ekspansję będą przedmioty materialne (rzeczy) powstałe na skutek zaangażowania posiadanych przez podatnika środków produkcji, których proces formowania uległ finalizacji, w efekcie czego produkty te zasiliły ofertę, mogą być przeznaczone do sprzedaży.

Powyższe regulacje oznaczają w sposób niewątpliwy, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Spółka jest producentem słodyczy czekoladowych: pralin, cukierków, batonów oraz galaretek. Spółka współpracuje z klientami w obszarze wdrażania marek własnych oraz opakowań dedykowanych, przeznaczonych dla konkretnych grup klientów z uwzględnieniem specyfikacji rynkowych. Słodycze Spółki znane są konsumentom pralin czekoladowych na rynkach całego świata. Produkty Spółki przyjmują unikalne formy, nieoczywiste połączenia smakowe i wyjątkową szatę graficzną opakowań.

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika. W analizowanej sprawie w odniesieniu do wyrobów, które są wytwarzane w Spółce (słodycze czekoladowe), mają Państwo możliwość skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję na podstawie art. 18eb ust. 1-10 ustawy o CIT.

Z wniosku wynika również, że spełnione będą pozostałe warunki uprawniające do skorzystania z ulgi na ekspansję.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00