Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.5.2024.2.AR

Czy w świetle planowanych działań, tj. zmiany profilu działalności Spółki oraz powołaniu przez akcjonariuszy Wnioskodawcy Fundacji, w której będą fundatorami oraz członkami zarządu bez prawa do otrzymania wynagrodzenia czy innych świadczeń, Wnioskodawca pozostanie uprawniony w dalszym ciągu do opodatkowania swoich dochodów na zasadach tzw. CITu estońskiego, tj. ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2024 r. za pośrednictwem e-puap wpłynął Państwa wniosek z 27 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w świetle planowanych działań, tj. zmiany profilu działalności Spółki oraz powołaniu przez akcjonariuszy Wnioskodawcy Fundacji, w której będą fundatorami oraz członkami zarządu bez prawa do otrzymania wynagrodzenia czy innych świadczeń, Wnioskodawca pozostanie uprawniony w dalszym ciągu do opodatkowania swoich dochodów na zasadach tzw. CITu estońskiego, tj. ryczałtu od dochodów spółek.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu ­ 14 marca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również „Spółka”) jest prostą spółką akcyjną, powstałą z przekształcenia spółki cywilnej, której akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne. Swoją działalność gospodarczą realizuje w zakresie prowadzenia placówek oświatowych. Swoje dochody opodatkowuje na zasadach tzw. CITu estońskiego, uprzednio w tym zakresie dochowując wszelkich formalności i spełniając zasady reżimu CITu estońskiego na dzień składania wniosku.

Wnioskodawca zamierza zmienić profil prowadzonej działalności w ten sposób, że zakończy prowadzenie placówek oświatowych i zajmie się wynajmowaniem nieruchomości własnych lub wydzierżawionych. Dodatkowo rozważa możliwość wybudowania własnej nieruchomości celem jej dalszego wynajmu.

Ponadto akcjonariusze Spółki planują powołanie fundacji, w której będą nie tylko fundatorami ale także będą zasiadali w zarządzie. Statut Fundacji przewidywał będzie, iż jej organami będą Zarząd Fundacji oraz Fundator. Akcjonariusze Wnioskodawcy będą jednym z organów władzy, a także - na podstawie pozostałych postanowień Statutu będą mieli prawo do powołania i odwołania członków Zarządu. Ponadto będą mieli możliwość dokonywania zmian statutu, podejmowania decyzji o połączeniu lub likwidacji, a także decydowaniu o przeznaczeniu środków finansowych i majątku pozostałego po likwidacji. Co niezwykle istotne dla sprawy, w statucie fundacji będzie wyraźne zastrzeżenie, iż fundatorom ani członkom zarządu nie będzie przysługiwało żadne wynagrodzenie z tytułu sprawowanej funkcji, a ponadto fundatorzy nie będą pozostawali z fundacją w stosunku pracy.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 14 marca 2024 r. wskazaliście Państwo, że:

- Państwa wspólnikom będącym Fundatorami (założycielami) fundacji nie będąprzysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako założycielom fundacji;

- Państwa wspólnikom będącym Fundatorami/Członkami Zarządu fundacji nie będąprzysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako beneficjentom fundacji.

Ponadto istotny element opisu zdarzenia przyszłego zawarty został we własnym stanowisku w sprawie, gdzie wskazaliście Państwo, że środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mają być przeznaczone jedynie na cel statutowy Fundacji.

Pytanie

Czy w świetle planowanych działań, tj. zmiany profilu działalności Spółki oraz powołaniu przez akcjonariuszy Wnioskodawcy Fundacji, w której będą fundatorami oraz członkami zarządu bez prawa do otrzymania wynagrodzenia czy innych świadczeń, Wnioskodawca pozostanie uprawniony w dalszym ciągu do opodatkowania swoich dochodów na zasadach tzw. CITu estońskiego, tj. ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki - nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pomimo działania akcjonariuszy Spółki w charakterze Fundatorów oraz członków zarządu, nie posiadają z tego tytułu, Wnioskodawca oraz akcjonariusze Wnioskodawcy żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, w związku z czym spełnia warunki wynikające z tego przepisu.

Prawa majątkowe nie zostały odrębnie zdefiniowane w ustawie o CIT, wobec czego należy rozpatrywać je, posługując się prawem cywilnym. Zgodnie z przepisem art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. W literaturze prawniczej przyjmuje się, że: (...) do praw majątkowych zaliczyć można:

a)prawa rzeczowe,

b)wierzytelności,

c)prawa spadkowe (prawo dziedziczenia),

d)prawa rodzinne o charakterze majątkowym (np. prawa majątkowe małżonków),

e)prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym (np. majątkowe prawa autorskie),

f)prawa majątkowe o charakterze bezwzględnym niedotyczące rzeczy (np. prawa górnicze)." (tak: Fras Mariusz, red., Habdas Magdalena, red., Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, art. 1-125).

W przedmiotowej sprawie, zasadną wydaje się analiza posiadanych przez Fundatorów (akcjonariuszy Spółki) praw - samo bycie fundatorem oraz członkiem zarządu nie oznacza automatycznie posiadania prawa majątkowego, bowiem „(...) podział praw na majątkowe i niemajątkowe nie jest jednak podziałem zupełnym. Istnieją bowiem sytuacje, w których jednoznaczne przypisanie określonemu prawu majątkowego lub niemajątkowego charakteru sprawia trudności (zob. M. Romanowski, Podział, s. 24 i n.). Wyodrębniana jest kategoria pośrednia praw mieszanych, zawierających zarówno komponenty majątkowe, jak i niemajątkowe. Wśród praw tych najczęściej wskazuje się prawa udziałowe w spółkach handlowych, zawierające w sobie komponenty majątkowe, w szczególności prawo do dywidendy, oraz prawa niemajątkowe, określane mianem praw korporacyjnych, np. prawo do głosu (zob. przegląd stanowisk w tej mierze u M. Romanowskiego, Podział, s. 30-34)”.

Jak wskazano powyżej - na przykładzie praw posiadanych przez wspólnika spółki kapitałowej - prawa korporacyjne, takie jak, prawo do udziału i głosowania przy podejmowaniu uchwał, prawo zwołania Zgromadzenia Wspólników, prawo zgłaszania projektów uchwał, prawo do wyboru organów zarządzających czy nadzorczych, w doktrynie uważane są za prawa niemajątkowe (które oczywiście mogą występować łącznie z prawami majątkowymi wynikającymi z tego samego źródła np. posiadanych udziałów czy akcji).

Przenosząc powyższe na realia Fundacji, należy wskazać, że Wnioskodawca, której akcjonariusze będą fundatorami oraz członkami zarządu istotnie posiada szereg praw, które porównać można do praw korporacyjnych (niemajątkowych) wynikających z pełnienia funkcji Fundatora, jednocześnie zaś źródło, z którego wynikają te prawa, nie upoważnia do czerpania jakichkolwiek korzyści ekonomicznych, w trakcie działania Fundacji oraz po jej likwidacji, a zatem nie może tu być mowy o posiadaniu jakichkolwiek praw majątkowych.

Jak już zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, członkowie Zarządu oraz Fundatorzy, nie będą uprawnieni, na gruncie postanowień Statutu Fundacji, do otrzymywania jakiegokolwiek wynagrodzenia. Akcjonariusze Wnioskodawcy, nie będą również pracownikami fundacji.

Ponadto, pomimo że akcjonariusze Wnioskodawcy będą posiadali uprawnienie do decydowania o przeznaczeniu środków finansowych i majątku pozostałego po likwidacji Fundacji, to decyzja ta nie jest pozostawiona swobodnemu uznaniu akcjonariuszy Spółki oraz samej Spółki i odbywa się całkowicie poza nią bez jakiegokolwiek wpływu na działania i majątek Wnioskodawcy.

Zgodnie bowiem ze Statutem Fundacji, środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mają być przeznaczone jedynie na cel statutowy Fundacji. W tym przypadku, zadaniem Wnioskodawcy jest jedynie przekazanie majątku na konkretny spośród kilku celów statutowych Fundacji, nie zaś podjęcie niczym nieograniczonej decyzji o jego przeznaczeniu.

Podsumowując powyższe, należy wskazać, że - w ocenie Wnioskodawcy - spełnia on warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 5, gdyż pomimo bycia akcjonariuszy Spółki fundatorami Fundacji oraz członkami zarządu, akcjonariusze Spółki a tym bardziej sama Spółka, nie będą posiadali żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia z tego tytułu.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że - przy założeniu, iż spełnia pozostałe przesłanki, o których mowa w art. 28j ust. 1 oraz nie spełnia negatywnych przesłanek w myśl art. 28k ustawy o CIT - jest on uprawniony do dalszego opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.

Podobnego zdania co Wnioskodawca był Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w swoim piśmie z dnia 28 października 2022r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.556.2022.1.AR, gdzie zauważył, iż „Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by podatnikami mogącymi korzystać z opodatkowania ryczałtem byli założyciele (fundatorzy) fundacji. Niemniej jednak podatnicy tacy nie mogą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent tej fundacji.” oraz podsumował iż „Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca, działając jako założyciel Fundacji, nie posiada praw majątkowych zawiązanych z prawem do otrzymania świadczenia w rozumieniu przepisu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT. Zatem jeśli Spółka spełnia pozostałe warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy CIT oraz nie spełnia negatywnych przesłanek, o których mowa w art. 28k ww. ustawy to jest uprawniona do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek."

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Ustawodawca przewidział bowiem sytuacje, w których podatnik może utracić prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

W myśl art. 28l ust. 1 ustawy CIT:

podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28l ust. 2 ustawy o CIT,

W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że opodatkowujecie Państwo dochody na zasadach tzw. CITu estońskiego, uprzednio w tym zakresie dochowując wszelkich formalności i spełniając zasady reżimu CITu estońskiego na dzień składania wniosku.

Zamierzacie Państwo zmienić profil prowadzonej działalności. Ponadto akcjonariusze Spółki planują powołanie Fundacji, w której będą nie tylko fundatorami ale także będą zasiadali w jej zarządzie. Statut Fundacji przewidywał będzie, iż jej organami będą Zarząd Fundacji oraz Fundator. Państwa Akcjonariusze będą jednym z organów władzy, a także - na podstawie pozostałych postanowień Statutu będą mieli prawo do powołania i odwołania członków Zarządu. Ponadto będą mieli możliwość dokonywania zmian statutu, podejmowania decyzji o połączeniu lub likwidacji, a także decydowaniu o przeznaczeniu środków finansowych i majątku pozostałego po likwidacji. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mają być przeznaczone jedynie na cel statutowy Fundacji. Państwa wspólnikom będącym Fundatorami (założycielami) Fundacji nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako założycielom fundacji, jak również nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako beneficjentom fundacji. Ponadto w statucie fundacji będzie wyraźne zastrzeżenie, iż fundatorom ani członkom zarządu nie będzie przysługiwało żadne wynagrodzenie z tytułu sprawowanej funkcji oraz fundatorzy nie będą pozostawali z fundacją w stosunku pracy.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w opisanych we wniosku okolicznościach, tj. w związku z planowaną zmianą profilu działalności oraz powołaniem przez akcjonariuszy Spółki Fundacji, pozostaniecie Państwo uprawnieni do opodatkowania na zasadach estońskiego CIT.

Skoro w omawianej sprawie Państwa akcjonariusze planują powołanie Fundacji, w której będą nie tylko fundatorami ale także będą zasiadali w zarządzie Fundacji analizie należy poddać w szczególności spełnienie przez Państwa warunku wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W myśl bowiem art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a), podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem (którego niespełnienie prowadzi do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek) jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących korzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości dotyczącej możliwości zachowania prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by moglibyście Państwo utracić prawo do opodatkowania estońskim CIT, w związku z powołaniem przez akcjonariuszy Spółki Fundacji oraz pełnienia w niej funkcji członków zarządu. Jak bowiem wyraźnie wynika z opisu sprawy, Państwa wspólnikom będącym Fundatorami (założycielami) Fundacji nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako założycielom fundacji. Ponadto Państwa wspólnikowi nie będą również przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji a środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji będą przeznaczone jedynie na jej cele statutowe.

Na możliwość utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT nie będzie miała również wpływu sama zmiana przez Państwa profilu działalności na profil wskazany w opisie sprawy.

Tym samym, zgodzić się z Państwem należy, że przy założeniu, że spełniać Państwo będziecie pozostałe przesłanki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT oraz nie będziecie spełniać negatywnych przesłanek, o których mowa jest w art. 28k ww. ustawy – pomimo zmiany profilu działalności Spółki oraz powołaniu przez Państwa akcjonariuszy Fundacji, w której będą oni fundatorami –pozostaniecie Państwo nadal uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów na zasadach tzw. estońskiego CIT.

Państwa stanowisko należało zatem uznać za prawidłowe, jednak z zastrzeżeniem, że również Spółce rzeczywiście nie będą przysługiwały prawa majątkowe, o których mowa jest w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, tj. prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent powołanej przez akcjonariuszy Fundacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00