Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Dotacje na prace przy zabytkach w gminie - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 5 września 2023 r., sygn. P.WR.54.40.2023

W dniu 10 sierpnia 2023 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął Pana wniosek o udzielenie wyjaśnień w sprawie dotyczącej stosowania przepisów o finansach publicznych. We wniosku zawarta została prośba o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 

- Czy organ stanowiący Gminy Kłodzko może podjąć w roku bieżącym uchwałę w przedmiocie udzielenia w trybie art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2022 r., poz. 840) dotacji na przyszły rok na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane? 
- Czy Rada Gminy może w uchwale o udzieleniu dotacji w jednym roku budżetowym zdecydować, że realizacja zadania nastąpi w roku przyszłym i środki zostaną przekazane po realizacji zadania inwestycyjnego? 
Czy warunkiem koniecznym do podjęcia indywidualnej uchwały o przyznaniu dotacji przekraczającej rok budżetowy jest ujęcie dofinansowanych zadań inwestycyjnych przy zabytkach w wykazie przedsięwzięć w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Kłodzko? 
- Czy Wójt Gminy Kłodzko może zawrzeć w roku budżetowym umowę o udzieleniu i przekazaniu dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie, budowlane przy zabytku z uwzględnieniem przekazania i rozliczenia dotacji w roku przyszłym, w przypadku gdy dotowane inwestycje będą ujęte wyłącznie w wieloletniej prognozie finansowej? 

Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych określone zostały w art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1325). Zgodnie z regulacją zawartą w tym przepisie, Izba upoważniona jest do udzielania wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy jedynie w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Izba nie ma uprawnień do dokonywania wykładni przepisów prawa oraz nie jest upoważniona do udzielania porad prawnych, jak również nie wskazuje sposobu rozwiązania konkretnej sprawy. We wniosku nie wskazano, jakie wątpliwości interpretacyjne budzi przepis art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), zwanej dalej ,,u.f.p.". Sformułowane pytania w istocie dotyczą działań, które powinny zostać podjęte w określonym stanie faktycznym. 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00