Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.592.2023.2.AKS

Opodatkowanie sprzedaży działki w ramach licytacji komorniczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży działki w ramach licytacji komorniczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 lutego 2024 r. (wpływ 26 lutego 2024 r.), z 6 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.) oraz z 23 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym prowadzi egzekucję przeciwko dłużnikowi A. z nieruchomości położonej w miejscowości D.

W toku postępowania egzekucyjnego ustalono, że Dłużnik jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Wezwaniem z 9 października 2023 r. skierowano do dłużnika/osoby reprezentującej dłużną Spółkę wezwanie do udzielenia odpowiedzi na pytania mające wskazać, czy po stronie komornika zachodzić będzie obowiązek wynikający z funkcji płatnika ww. podatku:

1. Czy Dłużnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? W razie odpowiedzi twierdzącej proszę podać od kiedy?

2. Czy nabycie przez Dłużnika nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…) nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

3. Czy transakcja nabycia ww. nieruchomości została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

4. Czy nabycie ww. nieruchomości nastąpiło w związku z prowadzoną przez Dłużnika działalnością gospodarczą?

5. Czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…)?

6. W jaki sposób, do jakich celów, Dłużnik od dnia nabycia wykorzystywał nieruchomość będącą przedmiotem dostawy?

7. Czy ww. nieruchomość była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była nieruchomość, wykonywał Dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

8. Jeżeli na nieruchomość objętą księgą wieczystą nr (…) składa się kilka geodezyjnie wyodrębnionych działek, proszę wskazać:

- czy wszystkie działki są zabudowane?

- które działki są zabudowane, a które są niezabudowane?

9. Na których geodezyjnie wyodrębnionych działkach znajdują się poszczególne obiekty/naniesienia budowlane?

10.Które z ww. obiektów/naniesień budowlanych stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)?

11.Które z ww. obiektów/naniesień budowlanych stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane?

12.Które z ww. obiektów/naniesień budowlanych stanowią urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy – Prawo budowlane? Jednocześnie należy wskazać, z którym budynkiem/ budowlą są one powiązane?

13.Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, położonych na ww. nieruchomości wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

14.Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?

15.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, należy wskazać dokładną datę pierwszego zasiedlenia.

16.Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej części?

17.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania przez pierwszego właściciela ww. budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.

18.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata?

19.Czy Dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać:

a) czy od poniesionych nakładów na ulepszenie Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

b) w jakim okresie Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?

c) kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

d) czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

e) czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

f) jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

g) czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

h) czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Jeżeli na nieruchomość objętą księgą wieczystą nr (…) składają się również działki/a niezabudowane/a, wówczas należy wskazać:

20.Czy dla niezabudowanych działek na dzień sprzedaży będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

21.W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, proszę wskazać czy dla ww. działek zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.)?

Wobec powyższego wezwał Pan do udzielenia odpowiedzi na powyższe pytania w terminie 7 dni od odebrania niniejszej korespondencji.

Odpowiedzi nie uzyskano. Osoba reprezentująca Dłużnika zobowiązała się do udzielenia odpowiedzi na powyższe pytania do 24 listopada 2023 r. i nadal tego nie uczyniła, pomimo ukarania grzywną na podstawie art. 801/1 $2 kpc.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawione w piśmie z 17 lutego 2024 r.

Na pytanie nr 1 organu:

Czy Dłużnik, tj. A., jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Wskazał Pan:

A., NIP: (…), jest płatnikiem VAT. Dane pobrane z portalu: (...).

Na pytanie nr 2 organu:

Czy Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku, obj. (…), składa się z jednej działki czy z kilku? Prosimy podać numer ewidencyjny każdej działki.

Wskazał Pan:

Nieruchomość objęta (…) składa się z jednej działki o numerze 1.

Na pytanie nr 3-6 organu:

Czy nabycie ww. Nieruchomości przez Dłużnika było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

Czy w związku z nabyciem wskazanej Nieruchomości przez Dłużnika, przysługiwało Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

W jaki sposób, do jakich celów, Dłużnik wykorzystywał Nieruchomość, o której mowa we wniosku, od dnia nabycia do dnia sprzedaży?

Czy wskazana Nieruchomość była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była Nieruchomość, wykonywał Dłużnik? Prosimy podać podstawę prawną zwolnienia.

w. zw. z pytaniem nr 10 organu:

Jeśli nie posiada Pan ww. informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a bądź art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to prosimy jednoznacznie wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym nie należy opisywać podejmowanych przez Pana czynności lub przesyłać zgromadzonych dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzimy jako Organ postępowania dowodowego)?

Wskazał Pan:

Brak informacji. Komornik podjął udokumentowane działania, mające na celu pozyskanie informacji, jednakże pomimo licznych wezwań i działań przymuszających podmiot odpowiedzialny do wywiązania się z obowiązku udzielenia informacji, ww. dane nie zostały przekazane do kancelarii komornika, również mimo zapewnień osoby reprezentującej podmiot, że takich informacji niezwłocznie udzieli.

Na pytanie nr 7 organu:

Czy Nieruchomość, o której mowa we wniosku, na dzień sprzedaży będzie zabudowana czy niezabudowana? Jeżeli na ww. Nieruchomość składa się kilka geodezyjnie wyodrębnionych działek, odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie dla każdej z nich.

Wskazał Pan:

Nieruchomość nie jest zabudowana i prawdopodobnie na dzień sprzedaży nie będzie.

Na pytanie nr 8 organu:

Jeśli ww. Nieruchomość jest niezabudowana, to prosimy wskazać:

a) czy w momencie sprzedaży działka ta/działki te będzie/będą znajdowała/y się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie będzie przeznaczenie tej działki/tych działek wynikające z tego planu oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło jego uchwalenie?

b) czy w momencie sprzedaży dla działki/działek będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, to czy zgodnie z tą decyzją będzie to działka/będą to działki przeznaczona/e pod zabudowę oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło wydanie decyzji o warunkach zabudowy?

Wskazał Pan:

Działka nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka znajduje się na terenie, dla którego został określony kierunek zagospodarowania przestrzennego jako obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej, w tym obszary rolno-osadnicze.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawione w piśmie z 6 marca 2024 r.

Nieruchomość składa się z jednej działki o numerze 1 (Informacja z Ksiąg Wieczystych)

Zgodnie z informacjami przesłanymi przez UG pozyskano informację, że dla części działki nr 2 obręb D. została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

W 2014 roku został dokonany podział ww. działki, w wyniku którego działka nr 2 została podzielona na działki ewidencyjne nr 1 i 3. Zgodnie z uzyskanymi informacjami decyzja o warunkach zabudowy dotyczy terenu obejmującego część działki nr 1 obręb D..

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawione w piśmie z 23 marca 2024 r.

Na podstawie odpisu decyzji o warunkach zabudowy dla części działki o nr ew. 2 ustalono, że zawiera ona informację o ustanowieniu linii rozgraniczających teren inwestycji wraz z ustaloną nieprzekraczalną linią zabudowy dla działki nr 2 w odległości 8 m od granicy pasa drogowego drogi gminnej.

Analizowany teren jest obszarem uzbrojonym. Zgodnie z informacją zawartą w decyzji o warunkach zabudowy, działka 2 nie przylega do drogi publicznej, a do drogi gminnej wewnętrznej. Powierzchnia części działki objętej wnioskiem o wydanie decyzji przekraczała 0,50 ha.

W 2014 roku został dokonany podział ww. działki, w wyniku którego działka nr 2 została podzielona na działki ewidencyjne nr 1 i 3.

Zgodnie z uzyskanymi informacjami decyzja o warunkach zabudowy dotyczy terenu obejmującego część działki nr 1 obręb D..

Pytanie

Czy na podstawie powyższych informacji i stanu sprawy, komornik może przyjąć, że zwolnienia od VAT nie mają zastosowania? Jest tak w przypadkach określonych przepisami art. 43 ust. 21, art. 82a oraz art. 113 ust. 10a ustawy o VAT. Ewentualnie czy w powyższej sprawie komornik będzie występował jako płatnik podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 82a. pod. tow. i usł. brak możliwości uzyskania przez organy egzekucyjne lub komorników sądowych niezbędnych informacji od dłużnika.

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18 płatnicy podatku od dostawy, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18 płatnicy podatku od dostawy, zwolnień od podatku wprowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 zwolnienia od podatku organizacji międzynarodowych ust. 2 i 3, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Uzupełnienie stanowiska własnego wyrażone w piśmie z 17 lutego 2024 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz dane zawarte w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, komornik stoi na stanowisku, że nie zachodzą przesłanki wystąpienia komornika jako płatnika podatku VAT w razie licytacji przedmiotowej nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan egzekucję przeciwko dłużnikowi A. , z nieruchomości położonej w miejscowości D. Nieruchomość składa się z jednej działki o numerze 1. Nieruchomość nie jest zabudowana i prawdopodobnie na dzień sprzedaży nie będzie. Działka nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka znajduje się na terenie, dla którego został określony kierunek zagospodarowania przestrzennego jako obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej, w tym obszary rolno -osadnicze. Działka nr 1 została wydzielona w 2014 r. z działki nr 2. Dla części działki nr 2 obręb D. została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Na podstawie odpisu decyzji o warunkach zabudowy dla części działki nr 2 ustalono, że zawiera ona informację o ustanowieniu linii rozgraniczających teren inwestycji wraz z ustaloną nieprzekraczalną linią zabudowy dla działki nr 2 w odległości 8 m od granicy pasa drogowego drogi gminnej. Zgodnie z uzyskanymi informacjami decyzja o warunkach zabudowy dotyczy terenu obejmującego część działki nr 1. Komornik podjął udokumentowane działania, mające na celu pozyskanie informacji, jednakże pomimo licznych wezwań i działań przymuszających podmiot odpowiedzialny do wywiązania się z obowiązku udzielenia informacji, ww. dane nie zostały przekazane do kancelarii komornika, również mimo zapewnień osoby reprezentującej podmiot, że takich informacji niezwłocznie udzieli.

Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy sprzedaż ww. nieruchomości (działki nr 1) w drodze licytacji komorniczej będzie zwolniona z podatku od towarów i usług oraz czy będzie Pan występował jako płatnik podatku od towarów i usług w odniesieniu do tej dostawy.

W pierwszej kolejności, należy ponownie wskazać, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji komorniczej stanowi majątek A., a więc jest wykorzystywana przez dłużnika w działalności gospodarczej.

W konsekwencji, sprzedaż zajętej nieruchomości będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a dłużnika z tytułu tej transakcji należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa sprzedaż będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W oparciu o art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

W świetle art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że ustawa nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Przy czym, w sytuacji gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu dla danej działki wyznaczono linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę, będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.

Jak wynika z wniosku, dla części działki nr 2, z której wydzielono działkę nr 1, została wydana decyzja o warunkach zabudowy oraz ustanowiono linie rozgraniczające teren inwestycji wraz z ustaloną nieprzekraczalną linią zabudowy. Decyzja o warunkach zabudowy dotyczy terenu obejmującego część działki nr 1. Ponadto, działka nr 1 nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz ww. przepisy, należy stwierdzić, że skoro w odniesieniu do działki nr 1 zostały wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, oddzielające część działki przeznaczoną pod zabudowę od pozostałej części działki dla której nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, to część działki nr 1, dla której nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego i w decyzji o warunkach zabudowy nie została przeznaczona pod zabudowę, nie stanowi terenów budowlanych i tym samym dostawa tej części działki 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast odnosząc się do dostawy tej części działki nr 1, która jest objęta decyzją o warunkach zabudowy, stwierdzić należy, że ta część działki stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem sprzedaż tej części działki nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dla sprzedaży części działki nr 1 przeznaczonej pod zabudowę należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy ww. części działki na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1) towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2) przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej części działki nr 1 stanowiącej teren budowlany, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisu. Przy czym jak wynika z opisu spawy prowadził Pan jako Komornik Sądowy udokumentowane działania, które nie doprowadziły – na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika lub jego pełnomocnika – do uzyskania tych informacji. Z wniosku wynika, że pomimo licznych wezwań i działań przymuszających podmiot odpowiedzialny do wywiązania się z obowiązku udzielenia informacji, dane nie zostały przekazane do kancelarii komornika, również mimo zapewnień osoby reprezentującej podmiot, że takich informacji niezwłocznie udzieli.

W związku z powyższym w odniesieniu do dostawy części działki nr 1 stanowiącej teren budowlany, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. należy przyjąć, że warunki zastosowania zwolnienia nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy ww. części działki zwolnienia od podatku VAT.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.

W konsekwencji, sprzedaż części działki nr 1 stanowiącej teren budowlany, będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki.

W kontekście powyższego należy wskazać na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z 6 lipca 2006 r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Tak więc, z powyższego wynika iż dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Tym samym, jeśli np. tylko część działki została objęta decyzją o warunkach zabudowy i działka ewidencyjna znajduje się na terenach przeznaczonych oraz nieprzeznaczonych pod zabudowę, to dostawa takiej działki może być opodatkowana różnymi stawkami VAT.

Podsumowując, zbycie w drodze licytacji komorniczej części działki nr 1 nie objętej decyzją o warunkach zabudowy i która nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast dostawa części działki nr 1 objętej decyzją o warunkach zabudowy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki i będzie Pan występował jako płatnik podatku od towarów i usług w odniesieniu do tej transakcji.

Tym samym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00