Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.47.2024.2.APR

Brak prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na zakupione towary i usługi na potrzeby realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na zakupione towary i usługi na potrzeby realizacji Projektu „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. rozpoczęło działalność 1 stycznia 2018 r. A. posiada osobowość prawną i działa jako państwowa osoba prawna, o której mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. (…).

A. prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty finansowania zadań określonych w przepisach ustawy oraz koszty działalności. Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 255 ustawy (...) za przychody A. uznaje się:

(...)

Ponadto ustawodawca w art. 240 ust. 6 ustawy (...) wymienia rodzaje działalności gospodarczej, jaką mogą prowadzić A. Są to działania w zakresie (...) obejmujące:

  • projektowanie, wykonywanie, utrzymywanie i eksploatację (...);
  • wytwarzanie energii w (...);
  • prowadzenie działalności edukacyjnej i turystycznej związanej z (...);
  • (...);
  • (...).

A. Regionalny Zarząd (...) w (...) rozpoczął realizację Projektu pn.: „(...)”, dla którego w dniu 9 listopada 2023 roku złożył wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu „(...)” w ramach poddziałania „(...)” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Projekt został pozytywnie zaopiniowany jako inwestycja możliwa do realizacji w ramach podzadania 4.3. dostępnego w programie Obszarów Wiejskich 2014-2020 na podstawie Uchwały nr 1 Zespołu powołanego do zaopiniowania operacji.

Projekt „(...)” obejmuje budowę kanału (…). Zasadniczym celem Projektu jest grawitacyjne zasilenie (…) w okresie od 1 kwietnia do 30 września każdego roku. Zasilenie (…) spowoduje poprawę warunków gruntowo-wodnych na terenach sąsiadujących z ciekiem, poprawiając produktywność gleb użytkowanych rolniczo.

Realizacja Projektu „(...)” wynika z realizacji (…) jako działanie inwestycyjne mające na celu poprawę warunków glebowych, siedliskowych i mikroklimatycznych.

Zgodnie z zapisami oświadczenia o kwalifikowalności VAT (załącznik 11 do Wniosku o przyznanie pomocy na operację typu „(…)” w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020) Wnioskodawca zadeklarował, że nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach Projektu i w związku z tym podatek od towarów i usług został ujęty w wydatkach kwalifikowanych. Beneficjent we wniosku o dofinansowanie założył, że towary i usługi powstałe w ramach realizacji Projektu „(...)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Nazwa Projektu to „(...)”.

2.W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać wału przeciwpowodziowego w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powstała infrastruktura nie będzie również wykorzystywana przez inne podmioty w celach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej. Podczas realizacji Projektu A nie pozyska żadnych dodatkowych towarów/usług na własność.

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy zgodnie z ustawą o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT w całości lub w części, lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu „(...)”?

2.Czy A. (podatnik - zarejestrowany jako czynny podatnik podatku w (...)) będzie posiadał prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z użyciem współczynnika i prewspółczynnika) dla towarów i usług nabywanych w ramach Projektu pn.: „(...)”, które będą wykorzystywane, po zakończeniu Projektu, wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu (czynności statutowej Podatnika wynikającej z ustawy (...))?

Państwa stanowisko w sprawie

Odpowiedź na pytanie nr1:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on w żaden sposób uprawniony doobniżenia kwoty podatku VAT należnego okwoty podatku VAT naliczonego wykazanego nafakturach VAT dokumentujących zakupione towary iusługi związane zrealizacją Projektu (...)”. Nie będzie on również uprawniony do żądania zwrotu VAT.

Zgodnie z art. 86ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, wjakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo doobniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zzastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i19 oraz art. 124. Zregulacji tej wynika, prawo doodliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towaru i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek VAT następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa doodliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary iusługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostająw związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, prawo doobniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku odtowarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, wykorzystywane doczynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano w stanie faktycznym, wydatki inwestycyjne ponoszone przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zatem swoim zachowaniem dopełnił obowiązku rejestracyjnego wynikającego zustawy. Tym samym pierwsza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa doodliczenia VAT jest w tym przypadku spełniona.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie spełnia on pozytywnej przesłanki warunkującej prawo doodliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów towarów i usług zczynnościami, których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać wału przeciwpowodziowego w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jego przebudowa ma nacelu wyłączne zabezpieczenie mieszkańców danego regionu i ich majątków przed skutkami potencjalnej powodzi. Wytworzona wramach realizowanego Projektu (...) infrastruktura nie będzie również wykorzystywana przez inne podmioty w celach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawca nie mamożliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT wzwiązku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją Projektu (...) zuwagi na fakt, wanalizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1ustawy o VAT. W konsekwencji, Wnioskodawcy również nie będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu VAT zgodnie z art. 87 ust. 1ustawy o VAT.

Odpowiedź na pytanie nr2:

A po zakończeniu Projektu (...) nie będzie wykorzystywało wybudowanych i rozbudowanych wałów do czynności podlegających opodatkowaniu.

Oznacza to, że Anie będą uzyskiwać przychodów, októrych mowa w art. 255 ustawy (...), wtym nie będą prowadziły działalności gospodarczej, o której mowa w art. 240 ust. 6., A uznaje, żenie będzie miało prawa dopomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy opodatku od towarów i usług, w związku zpowyższym, VAT nadal będzie mógł stanowić wydatek kwalifikowany wramach PROW 2014-2020.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 525 ust. 2 ustawy z (…) (t. j. (…)):

(…).

Na podstawie art. 526 ustawy (...):

(…)

W myśl art. 527 ustawy (...):

(…).

Zgodnie z art. 528 ust. 1 ustawy (...):

(…).

Stosownie do art. 239 ust. 1 ustawy (...):

(…).

Z opisu sprawy wynika, że rozpoczęli Państwo realizację Projektu pn.: „(...)”, dla którego złożyli Państwo wniosek o przyznanie pomocy. Projekt został pozytywnie zaopiniowany jako inwestycja możliwa do realizacji w ramach podzadania dostępnego w programie Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Projekt obejmuje budowę kanału (…). Zasadniczym celem Projektu jest grawitacyjne zasilenie (…). Zasilenie (…) spowoduje poprawę warunków gruntowo-wodnych na terenach sąsiadujących z ciekiem, poprawiając produktywność gleb użytkowanych rolniczo.

Realizacja Projektu wynika z realizacji Programu (…) jako działanie inwestycyjne mające na celu poprawę warunków glebowych, siedliskowych i mikroklimatycznych.

Zgodnie z zapisami oświadczenia o kwalifikowalności VAT zadeklarowali Państwo, że nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach Projektu i w związku z tym podatek od towarów i usług został ujęty w wydatkach kwalifikowanych. We wniosku o dofinansowanie założyli Państwo, że towary i usługi powstałe w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją Projektu nie zamierzają Państwo wykorzystywać (…) w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powstała infrastruktura nie będzie również wykorzystywana przez inne podmioty w celach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej. Podczas realizacji Projektu nie pozyskają Państwo żadnych dodatkowych towarów/usług na własność.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że zasadniczym celem Projektu jest grawitacyjne (…). Zasilenie (…) spowoduje poprawę warunków gruntowo-wodnych na terenach sąsiadujących z ciekiem, poprawiając produktywność gleb użytkowanych rolniczo. Realizacja Projektu wynika z realizacji Programu (…) jako działanie inwestycyjne mające na celu poprawę warunków glebowych, siedliskowych i mikroklimatycznych. Ponadto, w związku z realizacją Projektu nie zamierzają Państwo wykorzystywać (…) w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zatem, towary i usługi powstałe w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na zakup towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu „(...). Jednocześnie nie będą Państwo mieli prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i nr 2 jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00