Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.56.2024.2.MGO

Podleganie opodatkowaniu czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz sposobu udokumentowania ww. czynności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych przez Pana na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz sposobu udokumentowania ww. czynności.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 21 marca 2024 r. (data wpływu 21 marca 2024 r.) oraz z 27 marca 2024 r. (data wpływu 27 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest lekarzem weterynarii. Prowadzi własną jednoosobową działalność gospodarczą, gabinet weterynarii dla zwierząt. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wykonuje usługi świadczone przez gabinet w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2005 r. poz. 1482 z późn. zm.). Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonywać ustawowych zadań inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji), jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Zakres wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii obejmować będzie w szczególności: sprawowanie stałego nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badanie przedubojowe i poubojowe, ocena mięsa, stały nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju i przed jego rozpoczęciem, doraźne sprawowanie nadzoru nad zasadami przechowywania i transportu mięsa oraz produktów mięsnych, doraźny nadzór nad pozostałymi działaniami ww. zakładów, zajmujących się przetwórstwem, rozbiorem mięsa i ekspedycją, pobieranie krwi u zwierząt i przeprowadzanie badań, celem ujawniania ognisk choroby Aujeszky wśród trzody chlewnej.

Wykonywane ww. czynności odbywać się będą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Powiatowy Lekarz Weterynarii zawrze umowę z Wnioskodawcą na czas określony. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

W umowie:

-Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii,

-Zleceniobiorcą – Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Umowy zostaną zawarte w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć dwie odrębne umowy z różnymi Powiatowymi Lekarzami Weterynarii. Umowy te różnić się będą zasadami odpowiedzialności.

W umowie A:

1.Powiatowy Lekarz Weterynarii ponosi odpowiedzialność za szkody, wyrządzone działaniem Lekarza Weterynarii osobom trzecim w związku z wykonywaniem przez Lekarza Weterynarii czynności urzędowych w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii, przy wykonywaniu powierzonych mu czynności, o których mowa w niniejszej umowie.

2.W przypadku poniesienia przez Powiatowego Lekarza Weterynarii odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1, Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii przysługiwać będzie, na zasadzie odpowiedzialności regresowej, prawo dochodzenia od Lekarza Weterynarii zwrotu należności, wypłaconych z tego tytułu osobom trzecim, także wtedy, gdy szkoda została wyrządzona przez Lekarza Weterynarii nieumyślnie wraz ze wszelkimi należnościami akcesoryjnymi, do których poniesienia Powiatowy Lekarz Weterynarii zostanie zobligowany.

3.Lekarz Weterynarii ponosi odpowiedzialność wobec Powiatowego Lekarza Weterynarii za niewykonanie lub nienależyte wykonywanie umowy na zasadach przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

4.Powiatowy Lekarz Weterynarii w razie stwierdzenia jakichkolwiek uchybień, niewykonania lub nienależytego wykonywania przez Lekarza Weterynarii obowiązków, określonych w niniejszej umowie bezzwłocznie zawiadomi o tym właściwego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, celem wszczęcia postępowania na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

5.Lekarz Weterynarii ubezpieczy się na swój koszt od wszelkich ryzyk w ramach odpowiedzialności cywilnej, które mogą zaistnieć w związku z wykonywaniem niniejszej umowy. Lekarz Weterynarii zawrze umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej i będzie kontynuował tę umowę ubezpieczenia przez cały czas trwania niniejszej umowy w renomowanym i akceptowanym przez Powiatowego Lekarza Weterynarii towarzystwie ubezpieczeniowym, celem pokrycia ewentualnych szkód, wyrządzonych przez Lekarza Weterynarii z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania niniejszej umowy. Przedmiotowe ubezpieczenie będzie zawarte na kwotę i na warunkach uprzednio zaakceptowanych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii a Lekarz Weterynarii na każde żądanie Powiatowego Lekarza Weterynarii będzie przedkładał polisę ubezpieczeniową oraz pokwitowanie zapłaty składek.

6.Nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności objętych niniejszą umową sprawują Organy Inspekcji Weterynaryjnej, na zasadach określonych ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2629).

W umowie B:

1.Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowego wykonania czynności na zasadach określonych w art. 415 i 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.) oraz odpowiedzialność materialną na zasadach określonych w art. 124 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).

2.Zleceniobiorca zapewnia, że czynności będą wykonywane przez wyznaczonego lekarza weterynarii rzetelnie, terminowo oraz zgodnie z:

·zakresem czynności, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej Umowy,

·dodatkowym zakresem obowiązków i uprawnień dla pracownika przeprowadzającego badania w kierunku wykrycia larw włośni w Terenowych Pracowniach Wytrawiania objętych systemem zarządzania zgodnym z wymaganiami normy …. „…”, stanowiącym załącznik nr … do niniejszej Umowy,

·uregulowaniami prawodawstwa weterynaryjnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej,

·uregulowaniami prawa o charakterze wewnętrznym obowiązującego organy Inspekcji Weterynaryjnej, w tym instrukcjami Głównego Lekarza Weterynarii i Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w …. oraz zarządzeniami i wytycznymi Zleceniodawcy, przestrzegając zasad sztuki lekarsko - weterynaryjnej, Kodeksu etyki lekarza weterynarii oraz przepisów BHP i p. poż.

3.Zleceniobiorca zapewnia, że wyznaczony lekarz weterynarii będzie przekazywać Zleceniodawcy aktualne informacje:

·o okolicznościach związanych z wystąpieniem konfliktu interesów, a także o wykonywaniu lub niewykonywaniu zajęć zarobkowych - w terminie 7 dni od dnia zmiany tych informacji,

·o okolicznościach związanych z warunkami wyznaczenia (np. posiadaniu lub utracie tytułu podlegania ubezpieczeniu społecznemu) lub posiadanymi kwalifikacjami, w tym w szczególności z utratą lub zawieszeniem prawa wykonywania zawodu lekarza weterynarii - niezwłocznie, jednakże nie później niż w ciągu 3 dni od zaistnienia tych okoliczności.

4.Zleceniobiorca zobowiązany jest do przedstawienia w terminie 7 dni od podpisania Umowy, jednak nie później niż przed rozpoczęciem wykonywania czynności urzędowych:

-aktualnego zaświadczenia o odbyciu przez wyznaczonego lekarza weterynarii szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy urzędowego lekarza weterynarii.

5.Zleceniobiorca nie może powierzać wykonywania czynności stanowiących przedmiot niniejszej Umowy osobie innej niż wyznaczony lekarz weterynarii.

6.W przypadku niemożności wykonania czynności będących przedmiotem niniejszej Umowy Zleceniobiorca jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie Zleceniodawcy.

7.Wyznaczony lekarz weterynarii jest zobowiązany przy wykonywaniu czynności posiadać stosowne upoważnienie oraz nosić na widocznym miejscu odznakę identyfikacyjną, otrzymane od Zleceniodawcy.

8.W przypadku zagubienia lub zniszczenia odznaki identyfikacyjnej lub pieczątki urzędowej Zleceniobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie Zleceniodawcy oraz do zwrotu kosztów zakupienia nowej odznaki lub zwrotu kosztów wykonania nowej pieczątki.

9.Wyznaczony lekarz weterynarii przy wykonywaniu czynności zobowiązany jest stosować niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.

10.Zleceniobiorca zobowiązany jest do poddawania się kontroli organów Inspekcji Weterynaryjnej na zasadach określonych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej, ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224) oraz innych przepisach prawodawstwa weterynaryjnego.

11.Zleceniodawca powierza Zleceniobiorcy, z obowiązkiem zwrotu albo rozliczenia, sprzęt i materiały związane z wykonywaniem czynności, które Zleceniobiorca wykorzystywać będzie wyłącznie w celu realizacji niniejszej Umowy.

12.Wydanie sprzętu i materiałów, o których mowa w ust. 11, będzie następować na bieżąco, w razie potrzeby, na podstawie pisemnego protokołu podpisanego przez obie strony.

13.Zleceniobiorca zobowiązany jest do sprawowania pieczy nad powierzonym sprzętem i materiałami, ich gospodarnego wykorzystywania oraz do ich zwrotu lub rozliczenia po zakończeniu obowiązywania Umowy lub po zakończeniu wykonywania czynności, do realizacji których sprzęt lub materiały były dostarczone, w terminie określonym w § 3 ust. 5 niniejszej Umowy.

14.Wyznaczony lekarz weterynarii zobowiązany jest do uczestnictwa w naradach organizowanych przez Zleceniodawcę.

15.Zleceniobiorca zobowiązany jest do udziału we wskazanych przez Zleceniodawcę szkoleniach, o których mowa w rozdziale I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1, z późn. zm.), w szkoleniach, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczącego szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz. Urz. UE L 131 z 17.05.2019, str. 1, z późn. zm.) lub w innych szkoleniach i kursach zaleconych przez Zleceniodawcę.

16.Wyznaczony lekarz weterynarii zobowiązany jest do dokumentowania wykonywanych czynności w sposób rzetelny i zgodny z przepisami prawa powszechnie obowiązującego lub przepisami o charakterze wewnętrznym oraz do niezwłocznego informowania Powiatowego Lekarza Weterynarii o okolicznościach wymagających wydania decyzji przez organ lub podjęcia innych stosownych działań wynikających z prawodawstwa weterynaryjnego.

17.Wyznaczony lekarz weterynarii zobowiązany jest do bieżącego przekazywania Zleceniodawcy dokumentacji i informacji, o których mowa w ust. 16, w sposób wskazany przez Zleceniodawcę:

·drogą elektroniczną za pośrednictwem programu informatycznego, i/lub

·w wersji papierowej w jednym egzemplarzu.

18.Zleceniobiorca jest zobowiązany do przekazywania Zleceniodawcy zestawień wykonanych czynności, zgodnie z wzorami stanowiącymi załączniki nr …. do niniejszej Umowy, w terminie do 4 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym czynności zostały wykonane. W obu umowach za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez zestawianie z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana będzie na rachunek Zleceniobiorcy po przedłożeniu stosowej dokumentacji oraz faktury lub rachunku w ciągu 14 dni.

Obie umowy zawarte będą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będą stanowić przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych lub art. 2 ust. pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W wysłanym do Pana wezwaniu Organ zadał pytania o treści:

1)Kto ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane przez Pana usługi na podstawie zawartej umowy B z Powiatowym Lekarzem Weterynarii?

2)Czy to Pan ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane przez Pana usługi na podstawie umowy B zawartej z Powiatowym Lekarzem Weterynarii?

3)W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że :

Obie umowy zawarte będą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będą stanowić przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14.ust 1 ustawy o podatku od osób fizycznych lub art. 2 ust pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

należy precyzyjnie wskazać, jakie przychody stanowi wynagrodzenie, które otrzymuje Pan za czynności wykonywane na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii w ramach zawartej umowy A i umowy B, tj. prosimy, aby wskazał Pan (odrębnie dla umowy A i dla umowy B) konkretny artykuł i ustęp oraz pełną nazwę ustawy, mówiące o zaliczeniu otrzymywanego przez Pana wynagrodzenia do określonych źródeł przychodów.

W uzupełnieniu wniosku z 21 marca 2024 r. na pytania Organu wskazał Pan, że:

We wniosku wskazał Pan, że w umowie B ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w art. 415 i 417 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 2023r poz. 1610 z późn. zm.). Zapis w umowie B o odpowiedzialności tytułu nieprawidłowego wykonania umowy bezpośrednio odnosi się do wskazanych wyżej zapisów kodeksowych, a więc, zgodnie a art. 415 i 471.

Art. 415 odnosi się do odpowiedzialności deliktowej [Odpowiedzialność na zasadzie winy ex delicto] - Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

Art. 471 kodeksu cywilnego odnosi się do odpowiedzialności kontraktowej.

Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Oznacza to, że Wnioskodawca zgodnie z zapisami kodeksowymi ponosi odpowiedzialność deliktową i kontraktową wobec Zleceniodawcy - tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Zgodnie z zapisami umowy A Wnioskodawcy za wykonywane czynności przysługiwać będzie wynagrodzenie wypłacane na podstawie faktury lub rachunku oraz w oparciu o przedstawione zestawienie wykonanych czynności. Wysokość wynagrodzenia określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 roku w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarza weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1684). Otrzymywane wynagrodzenie stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W obecnym roku 2024 r. Wnioskodawca dokonał wyboru rozliczania swoich przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t. j. z dnia 08 grudzień 2022 roku).

Umowa B

Umowa B odnosi się również do wynagrodzenia otrzymywanego wg stawek zawartych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 roku w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarza weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1684).

Umowa B określa zapisem jednoznacznym, że „przychody uzyskane w ramach niniejszej umowy będą stanowić przychody prowadzonej przez Zleceniobiorcę działalności gospodarczej, z których Zleceniobiorca zobowiązany jest samodzielnie rozliczyć podatek dochodowy i ubezpieczenia społeczne i zdrowotne”. Przychody z realizacji tej umowy również będą stanowiły przychody uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, który na rok 2024 wybrał zryczałtowaną formę opodatkowania przychodu zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t. j. z dnia 08 grudzień 2022 roku).

W uzupełnieniu wniosku z 27 marca 2024 r. wskazał Pan:

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że w umowie B ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w art. 415 i 417 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz.U. 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.). Zapis w umowie B o odpowiedzialności tytułu nieprawidłowego wykonania umowy bezpośrednio odnosi się o wskazanych wyżej zapisów kodeksowych, a więc, zgodnie a art. 415 i 471.

Art. 415 odnosi się do odpowiedzialności deliktowej [Odpowiedzialność na zasadzie winy ex delicto] - Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia

Art. 471 kodeksu cywilnego odnosi się do odpowiedzialności kontraktowej.

Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Oznacza to, że Wnioskodawca zgodnie z zapisami kodeksowymi ponosi odpowiedzialność deliktową i kontraktową wobec Zleceniodawcy - tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii.

W umowie tej nie zawarto żadnych zapisów w stosunku do odpowiedzialności wobec osób trzecich. Jednakże odpowiedzialność taka może wynikać na zasadzie regresu.

W umowach zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii istnieje zapis odnoszący się do przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Źródłem przychodów jest art. 14 ustawy o podatku od osób fizycznych (Dz.U.2022.0.2647 t.j. - Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pytania

1.(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 21 marca 2024 r.) Czy usługi weterynaryjne wykonywane przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, są objęte podatkiem VAT?

2.Na podstawie jakiego dokumentu księgowego – faktury czy rachunku – należy dokumentować sprzedaż usług na rzez Powiatowego Inspektoratu Weterynarii?

Pana stanowisko w sprawie (stanowisko do pytania nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 21 marca 2024 r.)

1. Przepisy w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej posługują się terminem „wykonywanie czynności”, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej).

Wg Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było zakwalifikowanie tych przychodów jako źródła przychodów z działalności gospodarczej i to też wynika z treści umowy, która zostanie zawarta z Powiatowym Inspektoratem Weterynarii umowy. W przypadku, w którym czynności te byłyby zakwalifikowane poza działalnością gospodarczą byłyby one zakwalifikowane do art. 13 pkt u ustawy o podatku od osób fizycznych. Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do treści Interpretacji Ogólnej Ministra Finansów z dnia 22 maja 2014 r., podatnik może zaliczyć te przychody do źródła działalności gospodarczej, w szczególności, iż nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Wnioskodawca wykonuje wolny zawód, samodzielnie podejmuje decyzje związane z czynnościami nadzoru nad ubojem i ponosi odpowiedzialność w stosunku do Powiatowego Lekarza Weterynarii, choć nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich. Jednakże lekarz weterynarii ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, gdyż w przypadku zgłoszenia w stosunku do Powiatowego Lekarza Weterynarii będzie on mógł zwrócić się z roszczeniem regresowym do lekarza świadczącego usługi nad ubojem.

Umowa ta jest zbliżona do umowy związanej z udzieleniem pełnomocnictwa, w której to pełnomocnik zasadniczo działa w imieniu swojego mocodawcy, ale jednocześnie nie ponosi on odpowiedzialności wobec osób trzecich, która to odpowiedzialność spoczywa na wykonawcy, który jest odpowiedzialny w stosunku do swojego mocodawcy, a nie osób trzecich. Nie wyklucza to jednocześnie przypisania tych przychodów do źródła działalności gospodarczej. Przyjęcie innej definicji prowadziłoby do skutków które powstają także w przypadku osób świadczących usługi związane z udzielaniem pełnomocnictwa na przykład doradców podatkowych, którzy ponoszą odpowiedzialność wyłącznie w stosunku do zlecającego dane czynności.

Usługi wykonywane przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii nie odbywają się pod kierownictwem, ponieważ wiążą się z wykonywaniem wolnego zawodu lekarza weterynarii, który jest zawodem niezależnym i decyzje podejmowane w trakcie nadzoru nad ubojem są wyłącznie decyzjami podejmowanymi przez wyznaczonego lekarza weterynarii. Wskazać należy, iż umowa na wykonywanie czynności o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej może zostać zawarta wyłącznie z osobą posiadającą prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii wydawane przez odpowiednią okręgową izbę lekarsko - weterynaryjną.

W przypadku usług weterynaryjnych wykonywanych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej - w ramach prowadzonej przez tego lekarza pozarolniczej działalności gospodarczej usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem, obejmującego wszystkie czynności z tym związane stanowią zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przedubojowe jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych dwóch czynności. Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby ona istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywane przez lekarzy weterynarii, którzy nie są pracownikami Inspekcji, jednocześnie ustawodawca w przepisie tym wprost wskazał, iż umowa zawierana jest z lekarzem weterynarii w ramach prowadzonej przez tego lekarza działalności gospodarczej. W związku z tym uznać należy, że wolą ustawodawcy w tym przypadku było umożliwienie lekarzom weterynarii rozliczania czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii w ramach prowadzonej przez tych lekarzy pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazuje na to wprost nowe brzmienie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. W związku z tym uznać należy, że podobnie jak w przypadku innych czynności i usług, w tym w zakresie wykonywania czynności w ramach wolnego zawodu czy też prowadzenia szkół niepublicznych przez osoby fizyczne, w tym przypadku ustawodawca zrównał lekarzy weterynarii wykonujących czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii z innymi osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W związku z tym należy uznać, iż w tym przypadku przepis ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej stanowi lex specialis w stosunku do ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji prowadzi do wniosku, że lekarz weterynarii prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług świadczonych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wskazać także należy, iż w ramach umowy co prawda Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich, jednakże ponosi ją w stosunku do swojego kontrahenta, tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Przychody z tytułu wykonywanych czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii będą stanowić dla Wnioskodawcy przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t. j. z dnia 08 grudzień 2022 roku), to w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę nie zostanie spełniony warunek zawarty w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT pozwalający wyłączyć Wnioskodawcę z grona podatników podatku VAT, co w konsekwencji oznacza, że Wnioskodawca będzie podmiotem świadczącym usługi za wynagrodzeniem w charakterze podatnika VAT, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług. Jednocześnie skazać należy, że w związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla usług będących przedmiotem wniosku to czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. Sprzedaż usług wykonywanych na podstawie umowy zawartej na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej powinna być dokumentowana na podstawie faktury. Zdaniem Wnioskodawcy, czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywane przez lekarzy weterynarii, którzy nie są pracownikami Inspekcji, jednocześnie ustawodawca w przepisie tym wprost wskazał, iż umowa zawierana jest z lekarzem weterynarii w ramach prowadzonej przez tego lekarza działalności gospodarczej. W związku z tym uznać należy, że wolą ustawodawcy w tym przypadku było umożliwienie lekarzom weterynarii rozliczania czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii w ramach prowadzonej przez tych lekarzy pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazuje na to wprost nowe brzmienie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. W związku z tym uznać należy, że podobnie jak w przypadku innych czynności i usług, w tym w zakresie wykonywania czynności w ramach wolnego zawodu czy też prowadzenia szkół niepublicznych przez osoby fizyczne, w tym przypadku ustawodawca zrównał lekarzy weterynarii wykonujących czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii z innymi osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W związku z tym należy uznać, iż w tym przypadku przepis ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej stanowi lex specialis w stosunku do ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji prowadzi do wniosku, że lekarz weterynarii prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług świadczonych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wskazać także należy, iż w ramach umowy co prawda Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich, jednakże ponosi ją w stosunku do swojego kontrahenta, tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Natomiast, aby dana czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)(uchylony)

3)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 12 ust. 1-6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1)Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

2)Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

2a)Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1)250 zł miesięcznie – dla samochodów:

a)o mocy silnika do 60 kW,

b)stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083 i 1260) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;

2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.

2b)W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.

2c)Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

3)Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

3a)(uchylony)

4)Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

5)Nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych tytułów w wyodrębnionej pozycji.

6)Za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

W myśl natomiast art. 13 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

1) (uchylony)

2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;

3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;

4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;

5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;

6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;

7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;

8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c) przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 24 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540) o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 12), zwanej dalej ustawą o Inspekcji Weterynaryjnej:

Organem Inspekcji jest powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Zadania organów Inspekcji wykonują:

1)pracownicy Inspekcji oraz osoby wyznaczone do wykonywania określonych czynności będący:

a)urzędowymi lekarzami weterynarii w rozumieniu art. 3 pkt 32 rozporządzenia 2017/625,

b)urzędowymi pracownikami pomocniczymi w rozumieniu art. 3 pkt 49 rozporządzenia 2017/625,

c)pracownikami wyznaczonymi przez właściwe organy w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczącego szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz. Urz. UE L 131 z 17.05.2019, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej ,,rozporządzeniem 2019/624”;

2)pracownicy Inspekcji niebędący osobami, o których mowa w pkt 1;

3)osoby wyznaczone do wykonywania czynności o charakterze pomocniczym, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 1.

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Osoby, o których mowa w ust. 2, wyznaczone do wykonywania określonych czynności wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji.

Z kolei stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może: wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, w tym lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, (…).

Jak stanowi art. 16 ust. 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania.

W myśl art. 16 ust. 2a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

W przypadku wyznaczenia lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt do wykonywania czynności określonych w ust. 1, wyznaczenie tego lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne.

Natomiast z art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wynika, że:

Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z:

1)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej lub

2)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, poza prowadzoną przez te osoby pozarolniczą działalnością gospodarczą, lub

3)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w przypadku, w którym nie prowadzą one działalności gospodarczej, lub

4)podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt – w przypadku wyznaczenia lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt

– określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

Zgodnie z art. 16 ust. 6 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Minister właściwy do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Głównego Lekarza Weterynarii oraz Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej, określi, w drodze rozporządzenia:

1)zakres czynności wykonywanych przez osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, oraz kwalifikacje tych osób, lub

2)warunki i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1,

– mając na względzie zapewnienie odpowiedniego poziomu i jakości wykonywanych czynności.

Ponadto w art. 12 ust. 4 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wskazano, że:

Lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji, wykonującym czynności związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 2.

W § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1684):

Lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami powiatowego inspektoratu weterynarii oraz lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii, a także podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi została zawarta umowa, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, zwanej dalej „ustawą”, za wykonywanie czynności wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia, a w przypadku wykonywania czynności niewymienionych w tym załączniku – w wysokości 68 zł za pierwszą rozpoczętą godzinę pracy oraz 17 zł za każde kolejne rozpoczęte 15 minut pracy, z tym że gdy te czynności są wykonywane:

1) między godzinami 22.00 a 6.00 wynagrodzenie jest podwyższane o 15%;

2) w dni ustawowo wolne od pracy i soboty wynagrodzenie jest podwyższane o 20%.

Z przepisu art. 15 ust. 3 ustawy wynika, że podstawowym warunkiem dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, jest uznanie przychodów osiąganych z tytułu wykonywanych czynności za przychody wymienione w art. 12 ust. 1-6 (przychody z wykonywanej pracy) lub w art. 13 pkt 2-9 (przychody z działalności wykonywanej osobiście) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, jak wynika z treści art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

wykonywania tych czynności,

wynagrodzenia, oraz

odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazał Pan, że jest lekarzem weterynarii. Prowadzi własną jednoosobową działalność gospodarczą, gabinet weterynarii dla zwierząt. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług (VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pan świadczyć usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. Zamierza Pan zawrzeć dwie odrębne umowy z różnymi Powiatowymi Lekarzami Weterynarii, tj. Umowę A i Umowę B. Zgodnie z zapisami umowy A za wykonywane czynności przysługiwać będzie wynagrodzenie wypłacane na podstawie faktury lub rachunku oraz w oparciu o przedstawione zestawienie wykonanych czynności. Wysokość wynagrodzenia określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarza weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Otrzymywane wynagrodzenie stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W obecnym roku 2024 r. dokonał Pan wyboru rozliczania swoich przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Umowa B odnosi się również do wynagrodzenia otrzymywanego wg stawek zawartych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 roku w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarza weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Przychody z realizacji tej umowy również będą stanowiły przychody uzyskiwane z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, na rok 2024 wybrał Pan zryczałtowaną formę opodatkowania przychodu zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W umowach zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii istnieje zapis odnoszący się do przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Źródłem przychodów jest art. 14 ustawy o podatku od osób fizycznych (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zatem, skoro dokonał Pan wyboru rozliczania swoich przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i w umowach zawartych z Powiatowym Lekarzem Weterynarii istnieje zapis odnoszący się do przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz źródłem przychodów jest art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to w opisanych okolicznościach nie będzie spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 15 ust. 3 ustawy pozwalający wyłączyć Pana z grona podatników podatku od towarów i usług. W konsekwencji analiza pozostałych warunków, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy jest bezprzedmiotowa.

W analizowanym przypadku będzie Pan podmiotem świadczącym usługę za wynagrodzeniem, a Powiatowego Lekarza Weterynarii należy uznać za korzystającego z takiej usługi. Czynności wykonywane przez Pana w ramach zawartej umowy A i umowy B na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, uznać należy za odpłatne świadczenie usług wykonywane w ramach samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, a otrzymywane wynagrodzenie stanowić będzie należność za te świadczenia.

Tym samym, w związku z wykonywaniem na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii opisanych we wniosku czynności na podstawie zawartej umowy A i umowy B będzie Pan działał w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji wykonywane przez Pana czynności na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, w związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla usług będących przedmiotem wniosku, to czynności te nie będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do sposobu udokumentowania opisanych czynności należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W analizowanej sprawie wykonywane przez Pana czynności na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii, jako stanowiące samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Tym samym świadcząc opisane usługi oraz pobierając należne wynagrodzenie, występuje Pan dla tych usług jako podatnik, jak również dokonuje sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Z tych też względów usługi świadczone na rzecz Powiatowych Lekarzy Weterynarii powinny być dokumentowane fakturami.

Tym samym Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tym samym, przyjęto jako element stanu faktycznego Pana jednoznaczne wskazanie, że „Otrzymywane wynagrodzenie stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.” oraz „Źródłem przychodów jest art. 14 ustawy o podatku od osób fizycznych (Dz.U.2022.0.2647 t.j. – Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).”

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00