Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.67.2024.2.MK

Stawka ryczałtu dla usług termomodernizacji budynków.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2024 r. (wpływ 19 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2020 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG.

Jako polski rezydent ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 t. j., dalej: „ustawa o PIT”).

Od początku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowuje Pan swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 poz. 2540 t. j., dalej: „u.z.p.d.”). Jest Pan również czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie wykonywania termomodernizacji budynków, obejmujących m.in. czynności polegające na montażu i demontażu rusztowań oraz ocieplaniu ścian zewnętrznych materiałem izolacyjnym – styropianem.

Usługi przez Pana świadczone zostały sklasyfikowane kodem 43.99.Z PKD, jako pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Usługi te wykonuje Pan jako podwykonawca, na zlecenie generalnego wykonawcy danej inwestycji. Na podstawie umowy podwykonawczej, pracuje Pan w przeważającej mierze na materiałach powierzonych przez generalnego wykonawcę lub inwestora, zatem nie jest Pan właścicielem materiałów, ani nie dokonuje Pan ich zakupu.

Przedmiotowe, wyżej wyszczególnione usługi, kwalifikowane jako roboty budowlane, wykonywane są w obiektach zbiorowego zamieszkania i sporadycznie w budynkach niemieszkalnych (użytkowych). Są to zarówno obiekty nowo wybudowane (w znacznej mierze), jak i obiekty już użytkowane.

Bez względu na rodzaj materiału zużyty do wykonania usług termomodernizacji (materiał własny bądź powierzony) osiągnięty z nich przychód opodatkowuje Pan 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odpowiednią dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a u.z.p.d.

Jednocześnie nie świadczy Pan żadnych usług w ramach stosunku pracy bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy u.z.p.d.

Dodatkowo, w piśmie z 15 marca 2024 r., udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu organu pytania:

1)przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Niniejszy wniosek dotyczy przychodów osiąganych od lipca 2020 roku do chwili obecnej (marzec 2024).

2)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy złożony wniosek, tj. usługi termomodernizacji budynków przy użyciu materiału powierzonego przez zleceniodawcę?

Odpowiedź: Świadczone przez Pana usługi termomodernizacji, obejmujące docieplenia elewacji budynku styropianem oraz montaż i demontaż rusztowań sklasyfikowane są w PKWiU w następujący sposób:

grupowanie 43.99.20.0 PKWiU – „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”,

grupowanie 43.29.11.0 PKWiU – „Roboty związane z wykonywaniem izolacji”.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym do przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług termomodernizacji budynków przy użyciu materiału powierzonego przez Zleceniodawcę stosuje się stawkę 5,5% zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a u.z.p.d.?

Pana stanowisko w sprawie

Właściwą stawką ryczałtu dla przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług termomodernizacji budynków przy użyciu materiału powierzonego jest stawka 5,5% zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a u.z.p.d.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 u.z.p.d. ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d. użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Przepisy u.z.p.d. nie definiują pojęcia „usługi budowlane” czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r., poz. 682 t. j., dalej „Pr. Bud.”).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

1)roboty budowlane – należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 Pr. Bud.),

2)obiekt budowlany – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1 Pr. Bud),

3)budowlę – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 Pr. Bud.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja F obejmuje m.in.:

·budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej oraz wodnej,

·roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym,

·opracowywanie kosztorysów stanowiących integralną część robót budowlanych,

·realizację projektów budowlanych do sprzedaży.

Sekcja F obejmuje dział 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”. Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWIU dział ten obejmuje:

specjalistyczne roboty budowlane związane z budową budynków oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej, prowadzone przez wykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt, tj.: wbijanie pali, budowanie fundamentów, roboty betoniarskie, murarskie, kamieniarskie, montowanie i demontowanie rusztowań, wykonywanie pokryć dachowych itp.,

montaż konstrukcji stalowych, o ile pojedyncze elementy konstrukcji nie zostały wykonane przez tę samą jednostkę, która zajmuje się ich montażem,

wynajem sprzętu z operatorem sklasyfikowany w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane przy jego użyciu,

roboty wykończeniowe i wykonywanie instalacji budowlanych.

Dział 43 zawiera m.in. klasę 43.29 „Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji”, a w niej grupowanie 43.29.11.0 „Roboty związane z wykonywaniem izolacji”, które zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015 obejmuje m.in.: – roboty związane z zakładaniem izolacji termicznych zabezpieczających zewnętrzne ściany przed wpływami atmosferycznymi.

Jednocześnie klasa 43.99 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” zawiera grupowanie 43.99.20.0 „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”.

Tym samym, świadczone przez Pana usługi termomodernizacji, obejmujące docieplenia elewacji budynku styropianem oraz montaż i demontaż rusztowań, sklasyfikowane w CEIDG kodem PKD 43.99.Z „Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane” mieszczą się w działach należących do Sekcji F klasyfikacji PKWIU. Na stawkę podatku nie wpłynie również fakt, że używa Pan materiałów należących do kontrahenta - głównego wykonawcy lub inwestora.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 stycznia 2016 r. nr ITPB1/4511-1125/15/MPŁ, stanowisko Wnioskodawcy, który wskazał, że dla usług znajdujących się w grupowaniach należących do Sekcji F – obiekty budowlane i roboty budowlane, właściwą stawką jest stawka 5,5%, ponieważ treść art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a u.z.p.d. nie rozróżnia robót budowlanych realizowanych przy pomocy materiałów własnych, bądź powierzonych, zostało uznane za prawidłowe. W ww. interpretacji wskazano, że usługi, które w istocie polegają na wykonywaniu robót budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, niezależnie od tego, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych, czy powierzonych.

W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 września 2023 r. sygn. 0114-KDWP.4011.85.2023.1.ASZ organ wskazał: „Reasumując, należy uznać, że przychody ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym polegających na rozbiórce i przygotowaniu terenów pod budowę, robotach związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych, robotach związanych z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych, robotach związanych z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, wykonywanych z powierzonego materiału, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.). Stawka ta obowiązuje niezależnie od tego, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych bądź powierzonych, ani od przeznaczenia budowanego budynku”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 1 kwietnia 2022 r. sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.1280.2021.2.MAP Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stosowanie stawki ryczałtu 5,5% dla usług budowlanych i w żaden sposób nie uzależnił możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 5,5% od faktu wykonywania ich na materiale powierzonym bądź z materiałów własnych. W szerokim uzasadnieniu Dyrektor KIS uzależnił stosowanie stawki 5,5% jedynie od zakwalifikowania wykonywanej usługi do robót budowlanych. Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września 2009 r. sygn. ILPB1/415-700/09-2/AMN wskazał, iż: „Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) – roboty budowlane zawarte są w sekcji F w dziale 45 tej klasyfikacji. Dział ten obejmuje prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych. W dziale tym mieszczą się również prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną, a także montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych. Przychód z tytułu wykonywania usług wymienionych w tym dziale podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%. Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych czy powierzonych.”

Podobne stanowisko do ww. zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 grudnia 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.887.2021.2.MGR.

Reasumując, należy uznać, że przychody ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym polegających na wykonywaniu usług termomodernizacyjnych (docieplenie budynków styropianem) przy użyciu powierzonego materiału, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 roku do 31 grudnia 2020 roku:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 roku do chwili obecnej:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,

2) budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

6) budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

7) robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

-Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

-Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

-Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

·Od 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

·Od początku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowuje Pan swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie wykonywania termomodernizacji budynków, obejmujących m.in. czynności polegające na montażu i demontażu rusztowań oraz ocieplaniu ścian zewnętrznych materiałem izolacyjnym – styropianem.

·Usługi te wykonuje Pan jako podwykonawca, na zlecenie generalnego wykonawcy danej inwestycji. Na podstawie umowy podwykonawczej, pracuje Pan w przeważającej mierze na materiałach powierzonych przez generalnego wykonawcę lub inwestora, zatem nie jest Pan właścicielem materiałów, ani nie dokonuje Pan ich zakupu.

·Przedmiotowe, wyżej wyszczególnione usługi, kwalifikowane jako roboty budowlane, wykonywane są w obiektach zbiorowego zamieszkania i sporadycznie w budynkach niemieszkalnych (użytkowych). Są to zarówno obiekty nowo wybudowane (w znacznej mierze), jak i obiekty już użytkowane.

·Świadczone przez Pana usługi termomodernizacji, obejmujące docieplenia elewacji budynku styropianem oraz montaż i demontaż rusztowań sklasyfikowane są w PKWiU w następujący sposób:

grupowanie 43.99.20.0 PKWiU – „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”,

grupowanie 43.29.11.0 PKWiU – „Roboty związane z wykonywaniem izolacji”.

·Wniosek dotyczy przychodów osiąganych od lipca 2020 r. do chwili obecnej (marzec 2024 r.).

Mając na względzie powołane przepisy, treść wniosku oraz jego uzupełnienia uznać należy, że uzyskane przez Pana przychody z tytułu świadczenia usług termomodernizacji budynków przy użyciu materiału powierzonego podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w okresie od lipca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r., natomiast od 1 stycznia 2021 r. do chwili obecnej, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy.

Zatem uznać należy, że Pana stanowisko jest prawidłowe i może Pan zastosować 5,5% stawkę podatku do wykonywanych przez Pana usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00