Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2009-02-05

Rozliczenie w księdze leasingu operacyjnego

Rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (p.k.p.r.). Zawarłem umowę leasingu operacyjnego maszyny drukarskiej. Czy raty leasingowe mogę zaliczać do kosztów co miesiąc? Jeżeli tak, to pod jaką datą powinienem te raty wpisywać do p.k.p.r.? W jaki sposób powinienem rozliczyć czynsz inicjalny? Jak rozliczyć maszynę, gdybym ją wykupił z leasingu?

Z pytania wynika, że Czytelnik zawarł umowę leasingu operacyjnego maszyny drukarskiej. Ponieważ nie podał, jaką wybrał metodę prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w odpowiedzi uwzględniamy rozliczenie ponoszonych przez niego opłat, zarówno w sytuacji, gdyby prowadził p.k.p.r. metodą kasową, jak i memoriałową.

Korzystający może zaliczyć do kosztów opłaty ponoszone w podstawowym okresie umowy leasingu operacyjnego. Finansujący zaliczy je do przychodów. Umowa musi jednak spełniać ściśle określone warunki. Powinna więc:

1) zostać zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo zostać zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2) zawierać zapis, że suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00