Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-03-25

Prawa producenta, sprzedawcy i konsumenta

W praktyce obrotu gospodarczego rzadko występują spory dotyczące ceny oraz wydania i odebrania rzeczy sprzedanej. Najwięcej konfliktów powoduje jakość towarów. Zła jakość produktu zawsze skutkuje odpowiedzialnością sprzedawcy i producenta, zaś po stronie kupującego rodzi wiele uprawnień. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną przysługujące wszystkim kupującym (nie tylko konsumentom) najważniejsze narzędzia ochrony ich interesów w sporach z producentami i sprzedawcami. Dzięki nim nabywca towarów i usług nie musi godzić się na ustępstwa lub całkowicie rezygnować z dochodzenia roszczeń. Jednak często w przypadku konfliktu między kupującym a producentem lub sprzedawcą przepisy nie chronią jedynie kupujących. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji również wiele uprawnień, które umożliwiają im obronę przed nie zawsze słusznymi żądaniami nabywców.

Magdalena Ziarnicka-Koper
Stan prawny na 14 marca 2003 r.
1 stycznia 2003 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176). Wprowadza ona nowe zasady odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego za jakość towaru. Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez ustawę o sprzedaży konsumenckiej jest rezygnacja z rękojmi za wady fizyczne i prawne oraz gwarancji jakości, normowanych przepisami kodeksu cywilnego. Jednak zakres zastosowania nowej regulacji jest dość ograniczony. Przepisy ustawy stosuje się bowiem do prowadzonej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Regulacja ta nie ma więc zastosowania do sprzedaży rzeczy ruchomych:
• między dwoma osobami fizycznymi niebędącymi profesjonalistami,
• których nabywcą jest przedsiębiorca,
• przez przedsiębiorcę osobie fizycznej, jeżeli celem zakupu towaru jest jego wykorzystanie w działalności gospodarczej lub zawodowej tej osoby.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00