Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-05-26

Jak rozliczyć składki i podatek, gdy pracownik wykonuje dla pracodawcy zlecenie w trakcie urlopu macierzyńskiego

Pracownik przebywający na urlopie macierzyńskim może podjąć pracę w każdym miejscu, również u własnego pracodawcy. Podjęcie w tym czasie pracy na podstawie umowy zlecenia nie wpływa na obowiązek ubezpieczeń z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Od przychodów ze zlecenia nie trzeba opłacać składek na ubezpieczenia społeczne, a jedynie składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Ta zasada ma zastosowanie również wtedy, gdy pracownik pracuje na zlecenie dla swojego pracodawcy.

Aldona Salamon

ekspert ds. wynagrodzeń, wykładowca

Osoby pobierające zasiłek macierzyński podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania tego zasiłku (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy systemowej). Począwszy od 1 września 2009 r. posiadanie innego tytułu do ubezpieczeń, jak również ustalone prawo do emerytury lub renty, nie mają wpływu na sposób podlegania ubezpieczeniom emerytalno-rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Powyższe oznacza, że osoba pobierająca zasiłek macierzyński, która podejmie pracę na podstawie np. umowy zlecenia, nadal podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego (art. 9 ust. 1c i 1d ustawy systemowej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00