Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2015-07-29

Jak zafakturować sprzedaż budynku z gruntem, jeżeli nabywca jest obciążany dodatkowymi kosztami

Firma sprzedaje budynek z gruntem. Nabywca zostanie obciążony kosztami wyceny. Jak prawidłowo wystawić fakturę? Czy może być wystawiona faktura na budynek i grunt, a koszty wyceny na drugiej fakturze? Co z kasą rejestrującą, gdyż będzie to sprzedaż dla osoby prywatnej? Dostawa nieruchomości jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, ale co z wyceną?

PROBLEM

RADA

Powinna zostać wystawiona tylko jedna faktura zawierająca jedną pozycję, tj. dostawę budynku, którego cena powinna obejmować również cenę gruntu oraz wyceny. Dostawa ta jako dostawa nieruchomości będzie w całości zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

UZASADNIENIE

W pierwszej kolejności należy wskazać, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT). Powoduje to, że w przedstawionej sytuacji ceny gruntu nie należy wykazywać jako osobnej pozycji na fakturze. Cena ta powinna powiększyć na fakturze cenę budynku, czyli cena budynku powinna stanowić sumę ceny budynku i gruntu. Ewentualne wyszczególnienie jej składników (ceny budynku oraz ceny gruntu) powinno przybrać formę adnotacji na fakturze lub załącznika do faktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00