Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-11-30

POLECAMY kandydatom na biegłych rewidentów

1. Próg rentowności a dźwignia operacyjna

Próg rentowności jest miarą wzajemnych powiązań między przychodami (sprzedażą), kosztami a zyskiem. Jest on narzędziem, które służy do prognoz sprzedaży i jej zyskowności.

Analiza progu rentowności daje odpowiedź na następujące pytania:

§ jaki poziom przychodów ze sprzedaży jest potrzebny, aby przedsiębiorstwo pokryło swoje koszty sprzedaży (stałe i zmienne),

§ o ile można zwiększać jednostkowe koszty zmienne lub obniżać cenę, aby sprzedaż pozostawała opłacalna,

§ jaki powinno się osiągnąć poziom sprzedaży, aby osiągnąć założoną kwotę zysku.

Próg rentowności (break even point) to taki poziom sprzedaży, przy którym koszty sprzedaży zrównują się z przychodami ze sprzedaży. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo nie osiąga jeszcze zysku ze sprzedaży, ale też nie realizuje już na niej straty. Sprzedaż poniżej progu rentowności przynosi stratę na sprzedaży, natomiast sprzedaż powyżej progu rentowności - zysk ze sprzedaży.

Istota progu rentowności wynika ze specyfiki kosztów, które dzielą się na koszty stałe i zmienne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00