Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2020 r., sygn. I FSK 74/18

Dofinansowanie jest opodatkowane tylko wtedy, gdy zostało udzielone w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej, czyli dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Gazeta Prawna nr 124/2020

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA del. Zbigniew Łoboda, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 września 2017 r. sygn. akt I SA/Łd 442/17 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 grudnia 2016 r. nr 1061-IPTPP3.4512.546.2016.3ALN w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 grudnia 2016 r. nr 1061-IPTPP3.4512.546.2016.3ALN, 3) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy W. kwotę 1120 (słownie: jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.

1.1. Wyrokiem z 13 września 2017 r. w sprawie I SA/Łd 442/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Gminy W. na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z 21 grudnia 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Sąd pierwszej instancji opisując w uzasadnieniu wyroku stan sprawy podał, że we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, że w latach 2009-2012 realizowała projekt w zakresie budowy na posesjach jej mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Realizacja inwestycji w zakresie budowy POŚ stanowiła realizację zadań własnych Gminy, jako sprawa z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę, związana z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), dalej: u.s.g. Budowa POŚ była w części finansowana przez właścicieli nieruchomości, na których inwestycję realizowano. Wpłaty właścicieli stanowiły wynagrodzenie za świadczoną na ich rzecz przez Gminę usługę, polegającą na zakupie i montażu przedmiotowej infrastruktury i udostępnianiu jej do użytkowania. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych na poziomie 75% poniesionych przez Gminę kosztów kwalifikowanych netto. Gmina, dokonując ustaleń z instytucją dofinansowującą budowę POŚ, zobowiązała się do zachowania własności i posiadania POŚ przez 5 lat od otrzymania płatności ostatecznej w ramach dotacji unijnych. W związku z powyższym Gmina zapytała, czy podstawą opodatkowania dla świadczonej przez Gminę kompleksowej usługi oczyszczania ścieków była, w świetle przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2013 r., kwota należna z tytułu sprzedaży, w postaci wpłaty, którą uiszczał mieszkaniec biorący udział w projekcie zgodnie z zawartą umową, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie Gmina przyjęła, że na zadane pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00