Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. PP/443/1-15/2/2005, Urząd Skarbowy w Złotoryi, sygn. PP/443/1-15/2/2005

Czy podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji wręczanych upominków, pucharów, nagród rzeczowych, dyplomów?

Pytanie podatnika

W dniu 16 czerwca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W myśl przepisu art. 14a § 1 cyt. na wstępie ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 tejże ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Ze względu na fakt, iż złożony w dniu 16 czerwca br. wniosek nie spełniał wymogów określonych przepisem art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, złożono pismo wyjaśniające w tej sprawie, które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 24 czerwca br.Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka dokonuje nabycia upominków, pucharów, nagród rzeczowych, dyplomów i kwiatów, które następnie wręczane są przez Burmistrza Miasta z okazji: świąt państwowych, świąt branżowych, zawodów sportowych, konkursów, zakończenie roku szkolnego (nagrody dla najlepszych uczniów), Dnia Edukacji Narodowej, a także gadżetów z logo miasta, oraz upominków dla gości odwiedzających, w tym delegacji zagranicznych. Wątpliwości Jednostki związane są z obowiązkiem prowadzenia ewidencji w ww. zakresie. Gmina Miejska wskazuje w przedmiotowym wniosku elementy, które winna zawierać ww. ewidencja tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, Nr NIP, Nr PESEL. W przypadku dzieci Nr PESEL rodzica. Zdaniem Jednostki w przedmiotowej sprawie nie zachodzi obowiązek prowadzenia ewidencji wręczanych upominków, pucharów, nagród rzeczowych, dyplomów i kwiatów. Oceniając przedstawiony we wniosku z dnia 16 czerwca br., uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2005 r., stan faktyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz ustosunkowując się do stanowiska wnioskodawcy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje. W myśl przepisu art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez prezenty o małej wartości należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,2) których przekazanie nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru nie przekracza 5 zł.Ustawodawca uzależnił zatem wyłączenie z opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości od prowadzenia przez podatnika ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, którym prezenty te zostały wręczone. W świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), w zakresie realizacji zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa tj. wykonywania takich czynności jak wręczanie przez Burmistrza Miasta zakupionych przez Gminę Miejską upominków tj. pucharów, nagród rzeczowych, dyplomów i kwiatów z okazji: świąt państwowych, świąt branżowych, zawodów sportowych, konkursów, zakończenie roku szkolnego (nagrody dla najlepszych uczniów), Dnia Edukacji Narodowej, a także gadżetów z logo miasta, oraz upominków dla gości odwiedzających miasto, w tym delegacji zagranicznych, Gmina Miejska nie występuje jako podatnik VAT, zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.Z uwagi na fakt, iż w zakresie realizacji wymienionych wyżej zadań Gmina Miejska nie występuje jako podatnik VAT, nie jest więc zobowiązana do prowadzenia ewidencji w ww. zakresie. Reasumując, prezentowane przez Jednostkę stanowisko dotyczące prowadzenia ewidencji wręczonych pucharów, upominków rzeczowych, kwiatów jest prawidłowe, bowiem Gmina Miejska w przedmiotowym zakresie nie występuje jako podatnik VAT, a wykonywane przez nią czynności nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, zatem nie ma obowiązku prowadzenia wskazanej ewidencji. W myśl przepisu art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia tego wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00