Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2007, sygn. ŁUS-II-2-423/164/07/JB, Łódzki Urząd Skarbowy, sygn. ŁUS-II-2-423/164/07/JB
Dotyczy zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 25.05.2007r. (data wpływu 30.05.2007r.) Spółka wystąpiła z pytaniem czy gadżety zawierające logo firmy (w brzmieniu i z uwarunkowaniami jak opisano we wniosku) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszt reklamy ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że mając świadomość konkurencji na rynku i potrzebę reklamowania własnych wyrobów jednostka stara się utrwalać logo i przypominać klientom o Firmie między innymi poprzez wręczanie gadżetów z widocznym logo firmy, takich jak kalendarze, długopisy, zegary, pen-drive. Niektóre z tych gadżetów: (pen-drive, długopisy) mają napisane dodatkowo hasło reklamowe oraz podaną stronę internetową firmy. Te drobne gadżety poprzez swoją codzienną użyteczność tzn. kalendarz - spójrz na datę, zegar - zerknij na czas, długopis - napisz wiadomość, pen-drive - zapisz wiadomość codziennie przypominają o Firmie poprzez logo tam umieszczone, które jest specyficzne i przekazuje jednocześnie istotne treści reklamowe.
Zdaniem Spółki logo (widoczne na piśmie) oprócz graficznego symbolu Firmy zawiera również bardzo istotną treść Włókna naturalne". Napis ten sugeruje jednoznaczne konotacje dla osoby. W związku z mnóstwem wyrobów wytwarzanych na bazie surowców chemicznych i problemem ich utylizacji, pojawiają się dyrektywy unijne i ustawy (szczególnie w krajach Ameryki Północnej i Unii Europejskiej), których ostatecznym skutkiem jest wzrastająca świadomość konieczności stosowania włókien naturalnych.Firma stosuje włókna naturalne do produkcji głównie dla przemysłu meblarskiego, ale również dla rolnictwa, opakowań, przemysłu obuwniczego. Firma prowadzi działania zmierzające do jeszcze innych zastosowań. Nazwa Włókna naturalne" spełnia jednocześnie funkcję informacyjną i wymóg nowoczesnej reklamy - maksimum informacji (reklamy) w jak najkrótszej formie. Chcąc reklamować na gadżetach wszystkie obecne zastosowania swoich wyrobów - oprócz technicznej niemożliwości podania tak dużej ilości informacji, wręczane reklamówki byłyby niestrawne" informacyjnie i zaprzeczałyby zasadom nowoczesnej reklamy. Informacja w logo Włókna naturalne" na każdym etapie w optymalny spełnia funkcję reklamową. Dlatego też wręczane przez Spółkę gadżety z logo firmy, można więc w całości zaliczyć do kosztów reklamy, ponieważ w ten sposób prezentuje i utrwala się nazwę firmy oraz fakt używania włókien naturalnych do produkcji wyrobów, co w konsekwencji przenosi się na zwiększenie wielkości osiąganych przychodów.Takie działania z pewnością mają na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów czy korzystania z oferowanych usług. Utrwalenie własnej marki i informacji o stosowanych surowcach naturalnych w produktach do różnych zastosowań, to ważny czynnik reklamy przyczyniający się do sukcesu firmy.