Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2008, sygn. 1401/PV - II/4407/14-19/07/MZ, Izba Skarbowa w Warszawie, sygn. 1401/PV - II/4407/14-19/07/MZ

Spółka wnosi o potwierdzenie, że kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur pomniejszających obrót obniżają podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc wystawienia faktury korygującej również w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 i art. 207 § 1 w związku z art. 239 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 29 ust. 1 i ust. 4, art. 106 ust. 8 i ust. 9 pkt 2, art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21.09.2007 r. wniesionego przez P. Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, na postanowienie z dnia 11.09.2007 r. nr 1472/RPP1/443-327/07/TARP Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

p o s t a n a w i a


odmówić zmiany albo uchylenia w/w postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28.06.2007 r. Strona wystąpiła w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), dalej Ordynacja podatkowa, z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka, prowadząc działalność gospodarczą polegającą w podstawowym zakresie na świadczeniu usług telekomunikacyjnych, dokonuje również dostaw towarów. Transakcje te wiążą się niekiedy z koniecznością korygowania wielkości sprzedaży, np. z powodu udzielenia rabatu. Korekty te dokonywane są przez Spółkę zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798) poprzez wystawienie faktury korygującej. Faktury korygujące wysyłane są niezwłocznie po wystawieniu kontrahentom, jednak zdarzają się sytuacje, w których Spółka nie otrzymuje potwierdzenia odbioru tych faktur korygujących lub otrzymuje takie potwierdzenie z opóźnieniem. Przy tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, że kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur pomniejszających obrót obniżają podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc wystawienia faktury korygującej również w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.

Zdaniem Spółki prawo do pomniejszenia obrotu o kwoty wynikające w wystawionych faktur korygujących, a w konsekwencji do obniżenia kwoty podatku należnego, wynika bezpośrednio z zapisu art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.), dalej ustawa o VAT. Zgodnie bowiem z tymi przepisami podstawą opodatkowania jest obrót pomniejszony między innymi o kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur. Skoro podstawa opodatkowania ulega pomniejszeniu w związku z wystawionymi fakturami korygującymi, w konsekwencji w miesiącu wystawienia faktury korygującej ulega obniżeniu również stosowana kwota podatku należnego. Prawo to w opinii Strony przysługuje bez względu na fakt posiadania lub nie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta. Jak podnosi bowiem Spółka przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U z 2005 r. Nr 95 poz. 798, z późn. zm.) został wydany bez wymaganej delegacji ustawowej, w związku z czym naruszają art. 92 oraz art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Strona podnosi również, iż Minister Finansów nie miał delegacji do określania warunków obniżenia kwoty podatku należnego. Delegacja zawarta w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT upoważniała bowiem jedynie do określenia zasad wystawiania faktur, danych w nich zawartych, a także warunków i okresów ich przechowywania. W opinii Strony w/w przepis rozporządzenia niezgodny jest ponadto z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE, które w przypadku wątpliwości interpretacyjnych krajowego ustawodawstwa winny mieć zastosowane. Oznacza to, iż w przypadku wątpliwości interpretacyjnych należy stosować interpretację zgodną z przepisami wspólnotowymi. Zasady ustalania podstawy opodatkowania reguluje przepis art. 73 w/w Dyrektywy, zgodnie z którym podstawę opodatkowania stanowi kwota faktycznie otrzymana przez podatnika (należna). Każda ewentualna korekta tej kwoty wiąże się zatem, w opinii Strony, z prawem podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego. Jest to zgodne zaś z zasadą neutralności podatku VAT dla podatników. Spółka dodatkowo wskazuje, iż przepis w/w rozporządzenia przez swój formalizm stanowi naruszenie celów wyznaczonych w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE tj. przestrzegania zasady neutralności i współmierności. W wielu bowiem przypadkach uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest znacznie utrudnione lub wręcz niemożliwe. Pomimo zatem otrzymania od kontrahenta obniżonej kwoty ze względów formalnych nie można by było obniżyć podstawy opodatkowania w efekcie czego podatnik ponosiłby ciężar podatku VAT, co jest sprzeczne z zasadą neutralności. Przy istnieniu dwóch różnych sprzecznych interpretacji, tj., jednej wywodzonej na bazie przepisów rangi ustawowej dających prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z momentem wystawienia faktury korygującej a drugiej warunkującej to obniżenie od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej należy, w opinii Strony, zastosować interpretację prowspólnotową a tym samym odrzucić interpretację opartą na przepisach rozporządzenia. Formalizm przepisów rozporządzenia prowadzi ponadto do sytuacji, gdy podatnik postępujący prawidłowo, tj. wystawiający fakturę korygującą ale nie posiadający potwierdzenia jej odbioru nie może uchylić się od skutków sankcyjnych. Na poparcie swojego stanowiska Strona przywołała orzecznictwo NSA, WSA oraz ETS.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00