Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2012, sygn. IBPBI/2/423-1271/11/PP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-1271/11/PP

Czy rozliczając rachunkowo koszty remontu środka trwałego poprzez rozliczenia międzyokresowe czynne, który to remont, z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest kosztem pośrednim, możemy dla celów podatkowych rozliczyć ten koszt jednorazowo w dacie jego poniesienia (ostatecznego rozliczenia i zakończenia remontu potwierdzonego protokołem zdawczo-odbiorczym).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011r. (data wpływu do tut. Biura 17 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu poniesienia kosztu uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu poniesienia kosztu uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 13 września 2011r., w wyniku przetargu nieograniczonego, Spółka zawarła umowę na remont budynku stanowiącego miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Budynek jest ujęty w ewidencji jako środek trwały. Zakres prac remontowych obejmuje remont elewacji zewnętrznej budynku (skucie tynków na całości obiektów i oczyszczenie elewacji, uzupełnienie ubytków, wykonanie nowych tynków, gzymsów i ocieplenie ściany północnej) oraz remont garażu. Termin zakończenia prac przewidziano na koniec listopada 2011 roku. Aktualna wartość odtworzeniowa budynku, określona w polisie ubezpieczeniowej na rok bieżący wynosi 600.000,00 zł, a wartość początkowa według ksiąg handlowych wynosi 94.096,27 zł. Budynek jest umorzony w 33%. Koszt remontu elewacji przewidziano na 80.456,17 zł netto powiększony o podatek VAT w kwocie 18.504,92 zł. Pomimo znacznej wartości wykonanych robót budowlanych, Spółka zamierza zaliczyć te prace, z rachunkowego i podatkowego punktu widzenia, do usług remontowych, a nie do ulepszenia środka trwałego, opierając się na definicji remontu zawartej w Prawie budowlanym (art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r., tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). Przepis ten określa remont jako wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest więc przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego środka trwałego, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji. W wyniku przeprowadzonych prac nie nastąpi unowocześnienie środka trwałego jakim jest budynek ani poprawienie jego stanu technicznego istniejącego w dniu przekazania do użytkowania. Wykonane prace mają raczej na celu poprawę estetyki ogólnej budynku oraz utrzymanie go w należytym stanie technicznym, zapobiegającym jego przedwczesnemu niszczeniu. Ponieważ jednak wartość wykonanych prac jest znaczna (stanowi równowartość mniej więcej 4% przychodu Spółki za rok bieżący, a remonty tego rodzaju są przeprowadzane co kilka - kilkanaście lat), Spółka postanowiła, w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości i polityką rachunkowości Spółki, że koszty tego remontu będą rozliczane rachunkowo przez 3 lata. Spółka prowadzi rozliczenie kosztów w układzie rodzajowym i funkcjonalnym, w związku z czym koszty remontu zostaną ujęte w układzie rodzajowym w miesiącu, w którym zostanie podpisany protokół zdawczo-odbiorczy i wystawione końcowe faktury za prace remontowe. Natomiast w układzie rodzajowym koszty te będą rozliczane przez 36 miesięcy poprzez rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00