Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.09.2015, sygn. ILPP4/4512-1-205/15-4/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/4512-1-205/15-4/ISN

Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2015 r. (data wpływu 11 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2015 r. (data wpływu 25 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2015 r. (data wpływu 25 sierpnia 2015 r.) w zakresie wyjaśnienia skutków podatkowych i pełnomocnictwa oraz doprecyzowania opisu sprawy i stanowiska własnego, a także przeformułowania pytań.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A Sp. z o.o. (dalej A lub Spółka) produkuje samochody użytkowe. Odbiorcą samochodów produkowanych przez Spółkę, jest B AG (dalej B). Oznacza to, że A, na wyprodukowane przez siebie pojazdy, wystawia faktury VAT do B. W zależności od miejsca docelowego przeznaczenia produkowanych przez A samochodów, stosowane są różne warunki dostawy. W przypadku dostaw na eksport (do krajów trzecich, niebędących członkami Unii Europejskiej), m.in. na Ukrainę, strony ustaliły warunki dostawy DAT/DAP. Wyjaśniając skróty Międzynarodowe Reguły Handlu: DAT oznacza dostarczone do terminalu (sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek); DAP natomiast oznacza dostarczone do miejsca (sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek jest w gestii kupującego). Strony zmuszone są stosować tego rodzaju łączone reguły ponieważ A ponosi koszty transportu i tym samym ryzyko związane z samochodami do terminalu na granicy, np. Medyka, ale nie rozładowuje tych samochodów tylko tym samym środkiem transportu, ale już na koszt i ryzyko B samochody te jadą dalej do miejsca docelowego, np. Kijów, Ukraina. W transporcie nie następuje żadna przerwa. Samochody w trakcie transportu nie są nigdzie składowane. Podziałowi podlegają jedynie koszty transportu na do i od granicy Polski. A dokonuje odprawy tych samochodów na rzecz ostatecznego nabywcy, np. P. Ukraina, wskazując siebie jako Nadawcę/Eksportera. Spółka otrzymuje też potwierdzenie w formie komunikatu IE-599 Potwierdzenie wywozu. W ostatnich miesiącach organy celne powzięły wątpliwość, czy transakcja jakiej dokonuje A jest eksportem bezpośrednim czy pośrednim.

W złożonym uzupełnieniu Spółka poinformowała, że złożyła wniosek o wydanie interpretacji w celu uzyskania potwierdzenia, na podstawie którego przepisu ustawy o VAT, tj. przepisu art. 41 ust. 4, czy też przepisu art. 41 ust. 11 ustawy o VAT ma w opisanym stanie sprawy prawo do zastosowania stawki 0% VAT. Ponadto Spółka wskazała, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. B nie posiada na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej i jest podatnikiem podatku od wartości dodanej z siedzibą na terenie Niemiec. W przedmiotowej sprawie towar jest wydawany przez Spółkę firmie transportowej, z którą ma ona zawartą umowę. Firma transportowa działa na rzecz Spółki. Przy zleceniu konkretnego transportu określany jest m.in. adres dostarczenia towaru do ostatecznego odbiorcy. Towar jest transportowany na koszt i ryzyko Spółki do granicy, np. polsko-ukraińskiej w Medyce. Następnie ryzyko uszkodzenia i utraty towaru, zgodnie z zawartą pomiędzy Spółką a B umową, przechodzi na B z momentem przekroczenia granicy. Towar jest transportowany bezpośrednio z A do ostatecznego odbiorcy w kraju trzecim. W opinii Spółki, mając na względzie warunki dostawy zawarte pomiędzy Spółką a B, tj. Incoterms DAP/DAT, w świetle przepisów ustawy o VAT, Spółka jest organizatorem transportu, a co za tym idzie pierwszym podmiotem w łańcuchu dostaw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00