Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2019, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG

określenie momentu potwierdzania w sposób elektroniczny odbioru faktury korygującej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu potwierdzania w sposób elektroniczny odbioru faktury korygującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu potwierdzania w sposób elektroniczny odbioru faktury korygującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem zajmującym się głównie obrotem artykułami kosmetycznymi. Dodatkowo przedmiotem działalności firmy jest świadczenie usług finansowo - księgowych dla spółek powiązanych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce oraz jako czynny podatnik VAT UE. W związku z działalnością handlową Spółka dokumentuje dostawy towaru, wystawiając faktury zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej (w pliku PDF). Czasem po dostawie towaru i wystawieniu faktury z różnych przyczyn zmuszona jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus. To daje jej prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, ale zgodnie z ustawą o VAT musi mieć potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Wnioskodawca aktualnie wysyła do kontrahentów fakturę korygującą listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, tzw. żółtą zwrotką, na którym jest informacja o zawartości przesyłki, numerze faktury oraz dacie jej nadania. Za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta uznaje żółtą zwrotkę. Na jej podstawie obniża podstawę opodatkowania. Spółka postanowiła tę procedurę unowocześnić. Faktura korygująca zostanie załączona do e-maila, a następnie przesłana do kontrahenta. Wysyłając e-maila Wnioskodawca skorzysta z funkcjonalności aplikacji zaznaczając, aby serwer pocztowy potwierdził przekazanie e-maila na wskazany adres. Adresy korespondencyjne kontrahentów wskazują właśnie kontrahenci w umowach bądź porozumieniach. Spółka ma zgody kontrahentów na taką procedurę, e-maile są ustalone w umowie. W efekcie przekazanie faktur korygujących (elektronicznych i skanów papierowych) potwierdzi automatyczny komunikat zwrotny. Treść autorespondera może się różnić w zależności od serwera pocztowego, najczęściej jest to odpowiedź w takiej formie: Dostawa do tych odbiorców lub grup jest zakończona, ale serwer docelowy nie wysłał powiadomienia o dostawie: Obiekt: E-mail z automatycznym potwierdzeniem.

Zdarzy się jednak, że Spółka nie otrzyma zwrotnego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail z załącznikiem. Dzieje się tak w szczególności z powodu tego, że serwer poczty przychodzącej Kontrahenta nie obsługuje potwierdzeń dostarczenia wiadomości e-mail bądź został skonfigurowany w ten sposób, że nie przesyła nadawcy komunikatu zwrotnego o odbiorze wiadomości, pomimo żądania tego przez klienta poczty elektronicznej nadawcy. W takim przypadku, wobec nieuzyskania zwrotnego potwierdzenia dostarczenia tej wiadomości na serwer poczty przychodzącej kontrahenta, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktur korygujących wystawionych w formie pdf i elektronicznej i przesłanych kontrahentowi przy pomocy wiadomości e-mail z załącznikiem dokonywane jest poprzez:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00