Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2016 poz. 56
Wersja archiwalna od 2016-07-14 do 2017-03-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2016 poz. 56
Wersja archiwalna od 2016-07-14 do 2017-03-03
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 45
MINISTRA FINANSÓW

z dnia 14 lipca 2016 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów

Na podstawie § 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2016 r. poz. 293) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W zarządzeniu Nr 17 Ministra Finansów z dnia 1 marca 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 21 oraz 48) w załączniku do zarządzenia wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 25 w ust. 1:

a) w pkt 1 w lit. a po wyrazach „skutków społeczno-gospodarczych” skreśla się wyrazy „i testy regulacyjne”,

b) w pkt 6:

– lit. h otrzymuje brzmienie:

„h) realizują obowiązki wynikające z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058, z późn. zm.) i ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 352), z wyłączeniem zadań związanych z udostępnianiem informacji publicznej na wniosek i przekazywaniem informacji sektora publicznego na wniosek o ponowne wykorzystywanie, które realizuje Biuro Ministra na podstawie informacji przygotowywanych przez właściwe komórki organizacyjne,”,

c) w pkt 12 w lit. a tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

„– udostępniania informacji publicznej na wniosek i przekazywania informacji sektora publicznego na wniosek o ponowne wykorzystywanie,”;

2) w § 26 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) koordynowanie udostępniania informacji publicznej na wniosek i przekazywania informacji sektora publicznego na wniosek o ponowne wykorzystywanie, w tym ich udostępnianie i przekazywanie na podstawie informacji przygotowanych przez właściwe komórki organizacyjne;”;

3) w § 27:

a) w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) organizacji i funkcjonowania izb i urzędów skarbowych, Biura Wymiany Informacji Podatkowych oraz organizacji Krajowej Informacji Podatkowej, w tym Biur Krajowej Informacji Podatkowej;”,

– uchyla się pkt 2,

b) w ust. 2:

– uchyla się pkt 3,

– pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) gromadzenie i analizowanie:

a) danych i informacji, w tym statystycznych, otrzymanych z izb i urzędów skarbowych oraz Biura Wymiany Informacji Podatkowych,

b) sprawozdawczości sporządzanej przez urzędy i izby skarbowe oraz Biuro Wymiany Informacji Podatkowych;”,

– w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

„11) rozpatrywanie wniosków o wyrażenie przez Ministra zgody na ujawnienie przez naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celnych, dyrektorów izb skarbowych lub dyrektorów izb celnych, określonych informacji stanowiących tajemnicę skarbową.”,

c) w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) Ordynacją podatkową w zakresie interpretacji przepisów dotyczących zastawu skarbowego.”;

4) w § 36:

a) w ust. 2 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

„5) zapewnianie dostępności finansowych instrumentów wsparcia eksportu w ramach polityki rządu RP oraz zasad UE i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) poprzez rozwijanie współpracy międzyrządowej w zakresie umów kredytowych finansujących polski eksport, realizację programu rządowego związanego z finansowaniem eksportu oraz Programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych;

6) wykonywanie zadań i uprawnień Ministra w stosunku do Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. wynikających z ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych.”,

b) uchyla się ust. 4;

5) w § 43:

a) w ust. 1:

– uchyla się pkt 6,

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) zawieranie porozumień lub udział w postępowaniu arbitrażowym w indywidualnych sprawach w zakresie unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania, z wyłączeniem spraw dotyczących korekty zysków podmiotów powiązanych;”,

b) w ust. 2:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych;”,

– pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.), w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych.”,

– uchyla się pkt 4;

6) w § 51:

a) w ust. 1 uchyla się pkt 2,

b) w ust. 2 uchyla się pkt 5 i 6,

c) uchyla się ust. 3 i 4;

7) § 54 otrzymuje brzmienie:

„§ 54. 1. Departament Systemu Podatkowego odpowiada za realizację zadań w zakresie:

1) polityki podatkowej;

2) tworzenia zasad funkcjonowania krajowego systemu podatkowego i jego analizę;

3) zasad zapobiegania unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania oraz eliminację podwójnego opodatkowania;

4) doradztwa podatkowego;

5) informacji podatkowej oraz nadzoru nad jednolitym stosowaniem przepisów prawa podatkowego;

6) podatku węglowodorowego.

2. Do zadań Departamentu Systemu Podatkowego należy w szczególności:

1) analiza systemu podatkowego oraz systemów podatkowych innych państw pod względem ich efektywności, konkurencyjności i wydajności fiskalnej oraz analiza i ocena wartości preferencji podatkowych;

2) przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania poprzez klauzule antyabuzywne w międzynarodowych i krajowych przepisach prawa podatkowego, w szczególności:

a) prowadzenie postępowań w przypadku unikania opodatkowania,

b) prowadzenie spraw w zakresie opinii zabezpieczających;

3) negocjowanie międzynarodowych umów w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, wymiany informacji podatkowych i innych spraw podatkowych;

4) zawieranie, w ramach procedur wzajemnego porozumiewania, porozumień z zakresu unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania, z wyłączeniem spraw indywidualnych;

5) zawieranie porozumień lub udział w postępowaniu arbitrażowym w indywidualnych sprawach w zakresie unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania, w sprawach dotyczących korekty zysków podmiotów powiązanych;

6) zawieranie porozumień dotyczących uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen transakcyjnych oraz prowadzenie kontroli podatkowej w tym zakresie;

7) zapewnienie jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie Ordynacji podatkowej oraz specjalnego podatku węglowodorowego w szczególności przez:

a) przygotowywanie projektów interpretacji ogólnych z urzędu i na wniosek oraz prowadzenie postępowań w tym zakresie,

b) nadzór merytoryczny nad wydawanymi interpretacjami indywidualnymi oraz prowadzenie postępowań dotyczących zmian, uchylania oraz stwierdzenia wygaśnięcia interpretacji indywidualnych,

c) monitorowanie jednolitości indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego,

d) opracowywanie wzorów formularzy podatkowych i broszur informacyjnych oraz opisów do reguł kontroli tych formularzy;

8) nadzór nad jednolitym stosowaniem przepisów prawa podatkowego, w szczególności realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem Biur Krajowej Informacji Podatkowej;

9) sprawowanie ogólnego nadzoru w zakresie uchylania się od opodatkowania poprzez zapewnienie spójnych rozwiązań legislacyjnych obejmujących międzynarodową wymianę informacji podatkowych, w tym związanych z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz. U. poz. 1712);

10) wykonywanie zadań związanych z powoływaniem i odwoływaniem przez Ministra członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego;

11) zapewnienie właściwych i spójnych z prawem, w tym unijnym, rozwiązań legislacyjnych w zakresie doradztwa podatkowego;

12) prowadzenie postępowań administracyjnych i zastępowanie Ministra w postępowaniach sądowoadministracyjnych w sprawach potrąceń, zaliczania nadpłat, ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz odpowiedzialności podatkowej osób trzecich.

3. Departament zapewnia obsługę:

1) administracyjno-biurową Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania;

2) administracyjno-biurową Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego;

3) administracyjną Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego;

4) organizacyjno-techniczną Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego.

4. Departament jest właściwy w sprawach regulowanych:

1) Ordynacją podatkową, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych;

2) ustawą z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 794);

3) ustawą z dnia 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 979);

4) ustawą z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA;

5) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie art. 9a, 11, 19 ust. 4 i art. 27 ust. 6, 7 i 9;

6) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie art. 25, 25a i 30d.”;

8) w § 55 w ust. 2 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 345, z późn. zm.).”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. W przypadku gdy wejście w życie zarządzenia spowoduje konieczność zmiany dotychczasowego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego danej komórki organizacyjnej, dyrektor tej komórki przedłoży Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Finansów do zatwierdzenia, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, nowy wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 pkt 7 w zakresie § 54 ust. 2 pkt 2 lit. a i b oraz ust. 3 pkt 1, które wchodzą w życie z dniem 15 lipca 2016 r.

Minister Finansów: P. Szałamacha

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00