Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 78
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 78
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 75
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 652/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 16 kwietnia 2016r. na spadochronie Solo 270, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji” oraz
„H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Skoczek (1097 skoków, licencja kategorii „D” wydana przez Royal Netherlands Aeronautical Association) wykonywał skok z samolotu Cessna 206, z wysokości 3000 m. Po wykonaniu 30 s. spadania w sylwetce „płaskiej” przystąpił do otwarcia czaszy głównej spadochronu. Z nieustalonych przyczyn nie mógł wyciągnąć miękkiego pilocika z kieszonki i nie zastosował procedury awaryjnej przewidzianej dla sytuacji „twardy uchwyt”. W pogłębiających się obrotach spadał aż do zadziałania na wysokości około 250 m automatu spadochronowego. Skoczek prawidłowo wylądował na użytkowej części lotniska.

Przeprowadzone oględziny zestawu spadochronowego wykazały, że:

– pętla zamykająca komorę czaszy zapasowej była przecięta przez automat spadochronowy,

– uchwyt wyczepiania czaszy głównej był na swoim miejscu,

– uchwyt otwierania spadochronu zapasowego był na swoim miejscu,

– miękki pilocik był na swoim miejscu, a podczas przeprowadzonej na ziemi próby funkcjonalnej, skoczek bez trudu wyciągnął go z kieszonki na pokrowcu.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Organizator skoków przeprowadził odprawę ze skoczkami, na której przypomniano zasady postępowania w sytuacji awaryjnej „twardy uchwyt”.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono przyczyny incydentu lotniczego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00