Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 144
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 144
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 140
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 994/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 maja 2016 r. na spadochronie Stiletto 150, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Nowy Glinnik – lotnisko EPTM. Skoczek (480 skoków, siódmy w 2016 r.) wykonywał skok ze śmigłowca W-3, z wysokości 1200 m. Był to skok w na celność lądowania. Po wyjściu na prostą do lądowania skoczek znajdował się w znacznej odległości od wyznaczonego miejsca przyziemienia. W końcowej fazie lądowania skoczek, nie dolatując do wyznaczonego miejsca, nie wyrównał lotu spadochronu i po poślizgnięciu się na trawie uniesionymi o około 45° nogami, przyziemił pośladkami, doznając poważnych obrażeń ciała. Skoczek ważył 105-110 kg, co wraz ze spadochronem i wyposażeniem przekraczało ciężar maksymalny (115 kg), określony przez producenta Stlietto 150. Według szacunku, na tej czaszy zostało wykonane około 1000 skoków.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem;

2) przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała do twardego lądowania.

Okoliczności sprzyjające:

– przekroczenie ciężaru maksymalnego, określonego przez producenta czaszy głównej spadochronu;

– zbyt duże skoncentrowanie się skoczka na doleceniu do celu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00