Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 146
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 146
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 142
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1008/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2016 r. na samolocie Cessna 152, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko Depułtycze Królewskie EPCD. W dniu 21 maja 2016 r. o godz. 18:37 LMT podczas samodzielnego lotu po kręgu (VFR, dzień) na prostej do lądowania nastąpiła utrata zasilania elektrycznego, a następnie utrata łączności. Pilot wykonał bezpieczne lądowanie. Poprzedzająca ten lot próba silnika (której elementem jest sprawdzenie lampki alternatora) przebiegła pomyślnie, ale podczas kołowania na start wystąpiły nieprawidłowe wskazania paliwomierzy, które ustabilizowały się w trakcie próby iskrowników przed startem. Przy zimnym silniku sprawdzono połączenia akumulatora i alternatora, stan akumulatora oraz stan ładowania alternatora, które były prawidłowe – przyczyny zjawiska nie określono i samolot po naładowaniu akumulatora został dopuszczony do eksploatacji. W dwa dni później, 23 maja 2016 r., pilot wykonał samodzielny lot nawigacyjny. Po zatankowaniu samolotu po tym locie nie mógł uruchomić silnika w celu przekołowania na płaszczyznę postojową z powodu rozładowania akumulatora. Stwierdzono, że pod wpływem wzrostu temperatury silnika (oraz temperatury w przedziale silnikowym) występowały przerwy w ładowaniu akumulatora. W wyniku tego zdarzenia podjęto decyzję o wymianie alternatora.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa praca alternatora.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00