Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 186
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 186
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 182
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 840/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 06 maja 2016 r. na balonie Cameron C-90, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H3 – Błędy w komunikowaniu”,
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 3 czerwca 2016 r.

Pilot wykonywał lot balonem wraz z dwoma pasażerami, którzy wielokrotnie uczestniczyli w lotach balonowych. Lot od startu w miejscowości Kotowa Wola k. Niska do lądowania w miejscowości Jamnica k. Stalowej Woli był prawidłowy. Przed przyziemieniem pilot wydał pasażerom polecenie: „przygotujcie się do lądowania”. Po przyziemieniu kosz balonu pozostał w pozycji pionowej, a jeden z pasażerów bez zezwolenia pilota opuścił kosz. Odciążony balon wzniósł się na wysokość około 1 m i po przeleceniu 15-20 m przyziemił bez żadnych następstw. W dniu zdarzenia żaden z pasażerów nie zgłaszał żadnych dolegliwości zdrowotnych. Następnego dnia pasażer, który dzień wcześniej samowolnie opuścił kosz balonu, uskarżał się na lekki ból w stawie kolanowym, jednak stwierdził, że nie wymaga to pomocy medycznej i może uczestniczyć w przygotowaniu balonu do kolejnego lotu. Podczas analizowania zdarzenia pilot doszedł do wniosku, że bazując na informacji, że pasażerowie wielokrotnie uczestniczyli w lotach balonowych przyjął, że znają i będą stosować obowiązujące procedury postępowania, w tym zakaz opuszczania kosza bez zezwolenia pilota. Z tego powodu nie udzielił pasażerom stosownego instruktarzu przed lotem. Po przyziemieniu pilot nie był w stanie zapobiec wyjściu pasażera z kosza, gdyż ten pasażer znajdował się za jego plecami.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) brak instruktarzu pasażerów w zakresie postępowania podczas lotu i lądowania balonu;

2) opuszczenie kosza przez pasażera bez zezwolenia pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00