Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 199
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 199
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 195
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2666/2015 i 2667/15

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 grudnia 2015 r. na samolocie Czech Sport Aircraft PS-28 Sport Cruiser, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – uszkodzenie konstrukcji”,

„T9 – Błędy konstrukcyjne, produkcyjne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 1 czerwca 2016 r.

Baza techniczna organizacji obsługowej [EPBC]. Podczas planowej obsługi okresowej samolotu PS-28 Sport Cruiser nr fabr. C0510 w certyfikowanej organizacji obsługowej CAMO stwierdzono uszkodzenia struktury w rejonie przegrody ogniowej. Na okoliczność tych uszkodzeń sporządzono i wysłano do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dwa kolejne dokumenty Technical Occurrence Report (RefM4/GBD/2015 i 5/GBD/2015, przyjęte jako zgłoszenie zdarzeń 2666/15 i 2667/15), uszkodzenia zinwentaryzowano i udokumentowano oraz powiadomiono o sytuacji użytkownika i wytwórcę samolotu. Uszkodzenia występują w strefie, która była naprawiana wskutek wcześniejszych uszkodzeń zgłoszonych jako zdarzenia nr 770/15, 771/15 i 772/15. w których wyniku wydano min. zalecenie ograniczenia prędkości, kołowania i zwiększenia częstotliwości przeglądów oraz obowiązkowej wymiany określonych części po ustalonym czasokresie lub liczbie cykli lotu. Samolot, był od początku eksploatacji używany do lotów szkolnych i użytkowany dość intensywnie z lotniska bazowego EPBC, przy czym starty i lądowania odbywały się głównie z betonowej drogi startej, a kołowania po nawierzchniach nieutwardzonych, trawiastych. Stwierdzono pęknięcia wspornika na przegrodzie ogniowej (BULKHEAD I BRA SF0I31N), belki przegrody ogniowej (FRAME 1 BEAM PM SF01I8N) oraz pęknięcia blachy przegrody ogniowej (IPC BULKHEAD 1 P/N SF0101N) w rejonie krańcowych nitów łączących ją z usztywnieniami (STIFFENERS P/N SF0157L i SF0I57P). W tym przypadku zarzewiem pękania jest zbyt, bliskie położenie otworów po wykonanych pomyłkowo otworów 1.3 mm i otworów, w których znajdują się nity. W chwili stwierdzenia opisanej wyżej sytuacji, stanowiącej podstawę zgłoszenia zdarzeń 2666/15, 2667/15 całkowity nalot samolotu od początku eksploatacji wynosił 947 godz./1675 cykli lotu, a nalot od chwili naprawy, obejmującej wymianę wspornika P/N SF0131N – 98 godz./167 cykl lotu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Intensywna eksploatacja samolotu w lotach szkolnych, powodująca przyspieszone zmęczeniowe zużycie struktury płatowca. Znaczny udział kołowania po nawierzchniach nieutwardzonych. Cechy konstrukcyjno-projektowe (błąd projektu części BULKHEAD 1 BRACKET P/N SF0131N). Błąd wykonawczy wytwórcy polegający na wykonaniu zbędnych otworów 1,3 mm w trakcie montażu zespołu przegrody ogniowej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00