Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 207
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 207
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 203
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 140/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 stycznia 2016 r. na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie podejścia do lądowania na lotnisku w Poznaniu, załoga po przestawieniu dźwigni w pozycję DOWN zauważyła brak wskazań wypuszczenia i zablokowania lewej goleni podwozia głównego. Decyzją Kapitana Pierwszy Oficer przestawił dźwignię w pozycję UP (chowając podwozie), a następnie w pozycję DOWN. Czwarta próba schowania i wypuszczenia podwozia przyniosła efekt, a na wskaźnikach pojawiła się sygnalizacja o prawidłowym wypuszczeniu podwozia. Po lądowaniu i zakołowaniu na stanowisko postojowe kapitan powiadomił dział MCC i dokonał stosownego wpisu w EDP-1. Personel techniczny wykonał test układu podejrzewając uszkodzenie czujnika sygnalizującego pozycję DOWN (WYPUSZCZONE). Test przebiegł pomyślnie. Następnie wymieniono moduł sterujący (LOGIC CARD) po wymianie, którego test układu również przebiegł pomyślnie. Dalsze czynności sprawdzania podwozia wykazały niewłaściwą pracę siłownika wypuszczenia lewej goleni. Dnia 20.01.2016 r. dokonano wymiany siłownika wypuszczenia podwozia w układzie lewej goleni głównej. Samolot został dopuszczony do dalszej eksploatacji. Usterka nie powtórzyła się w kolejnych lotach.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia lotniczego była niewłaściwa praca siłownika wypuszczenia lewej goleni.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Personel techniczny wykonał test układu chowania podwozia. Test przebiegł pomyślnie. Wymieniono moduł sterujący (LOGIC CARD), po wymianie którego test układu również przebiegł pomyślnie. Dalsze czynności sprawdzania podwozia wykazały niewłaściwą prace siłownika wypuszczenia lewej goleni. Dnia 20.01.2016 r. dokonano wymiany siłownika wypuszczenia podwozia w układzie lewej goleni głównej.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00