Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 212
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 212
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 208
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2689/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 marca 2015 r. na śmigłowcu Robinson R44, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu zdarzenia śmigłowiec wykonał trzy loty o łącznym czasie 2 godziny 45 minut. Po wylądowaniu pilot stwierdził wyciek oleju z silnika – przepalony olej pojawił się na podłodze hangaru. Po obejrzeniu wycieku przez personel użytkownika ustalono, iż niemożliwe jest zidentyfikowanie miejsca wycieku oleju ze względu na liczne ślady oleju na silniku. Po konsultacji ze stacją naprawczą w Belgii zdecydowano o wysyłce silnika do identyfikacji usterki. Po uruchomieniu silnika na hamowni stwierdzono wyciek spod podstawy cylindra nr 4 oraz górnego łączenia skrzyni korbowej. Po rozmontowaniu silnika okazało się, że podczas poprzedniego remontu silnika została zastosowana nitka jedwabna w celu uszczelnienia szpilek cylindra oraz śrub łączących połówki skrzyni korbowej (producent nie stosuje tej technologii uszczelnienia w tych miejscach). Nieprawidłowe uszczelnienie spowodowało uszkodzenie skrzyni korbowej i wycieki oleju. Naprawa silnika została wykonana w certyfikowanej przez EASA organizacji obsługowej na terenie USA. Po naprawie silnik zabudowano na śmigłowiec.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zastosowanie przez organizację obsługową nieprawidłowej technologii uszczelnienia silnika podczas jego remontu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00