Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 383
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 383
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 365
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1281/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2015 r., na samolocie Airbus A320, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu Airbus A320 (A320) otrzymała od kontrolera ruchu lotniczego GND instrukcję kołowania do punktu oczekiwania przed drogą startową (RWY) 33 lotniska EPWA. W trakcie kołowania kontroler GND nakazał załodze zmianę częstotliwości z 121.900 MHz na 118.300 MHz. Zgodnie z wewnętrznymi procedurami operatora, załoga ustawiła nową częstotliwość na stacji RMP1, natomiast na stacji RMP2 została ustawiona częstotliwość 121.900 MHz. Po zgłoszeniu się na łączność radiową TWR (118.300 MHz), załoga otrzymała zezwolenie na zajęcie RWY 33 i dalsze oczekiwanie. Po zajęciu drogi startowej załoga A320 zaobserwowała po chwili migające światła RWY i podjęła próby nawiązania łączności radiowej z TWR EPWA. Po kilku nieudanych próbach kontaktu radiowego ze służbami kontroli ruchu lotniczego, załoga zauważyła inny samolot wykonujący procedurę po nieudanym lądowaniu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Według informacji przesłanych przez operatora, prawdopodobną przyczyną było chwilowe zablokowanie pokładowych radiostacji i brak możliwości utrzymywania bieżącej łączności radiowej z organami kontroli ruchu lotniczego, który spowodował opóźnienie w wykonaniu instrukcji służb kontroli ruchu lotniczego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00